Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Kanske är det så, men jag kan tycka att man inte bör vara så stelbent i polisyrket. Inte i nåt annat yrke heller, för den delen. Då kanske man hellre ska jobba ensam i ett arkiv nånstans där man kan få upprätta tabeller och listor i stället?
Det finns väl situationer då regeln att följa order är extremt viktig?
Det kan gälla t ex inom militären eller inom polisyrket.
I en situation där man ska tillsammans i en grupp utföra ett kritiskt uppdrag, kan ifrågasättande av ordern i ett känsligt läge bli ödesdigert.
Säg nu att L*na verkligen hade blivit bortrövad. Inlåst någonstans. Jag misstänker att man före uppdraget gör en plan, och noga går igenom hur man ska göra upplägget för just detta uppdrag. Det är i den situationen du kan lägg in dina åsikter och tankar.
När man sedan är ute på uppdraget, då gäller det följa order om det handlar om hårfina situationer och att rädda liv. Då kan inte var och en börja göra som man själv vill om inte den som har ansvaret tillåter det.
Säg att den ansvarige fick veta att mobilen pingats i ett område som ingick i Vivallaskogen. Och att den som ansvarade beslöt att man nu måste dit för att kolla om L*ena fanns där. Då kan ju inte några ta egna beslut; att nu gör jag så här istället.
Annars håller jag med, att det är viktigt att hierarkin i en organisation inte är så stark att människor slutar att tänka och reagera själva. Samarbete är oerhört viktigt och att allas röster och synpunkter är viktiga. Alltför många gånger har det hänt att det har krävts visselblåsare för att peka på allvarliga brister i en organisation. Många har sett, men inte vågat eller velat ta upp det.
Det ska bli intressant att läsa FUP för att se vad som hände de första dagarna och vilka beslut och utredningsåtgärder som tagits/inte tagits och vad som ledde till att L*ena inte hittades de där ödesdigra dagarna.
Jag hoppas att åklagaren är förberedd på försvarets angrepp på dessa missar och vilka konsekvenser det har fått för att säkert kunna visa vem som är den skyldige för mordet. Att det inte kommer att innebära att försvaret kan visa på att det inte är uteslutet att annan gärningsman är skyldig.