2019-12-15, 00:11
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
För den som glömt. Sagt av Peter Springare:

Citat:
Det finns en del kritik mot hur utredningen kring mordet på Lena Wesström har skötts, bland annat att kroppen hittades först efter fyra dagar och då bara hundra meter från hennes hem. Vad säger du om det?

– Jag håller med om den kritiken och vi har framfört den internt. I början handlade det om en förvunnen person och det sköts av en annan organisation som vi inte hade något med att göra. Men man utgår ju ifrån att de börjar vid brevlådan och sedan söker av området meter för meter, det trodde i alla fall vi i vår enfald, säger Peter Springare.

– Sen var det folk som hörde kvinnoskrik och ändå skickades ingen bil, men det får de ta på sig på kommunikationscentralen. Men det är helt ofattbart att de inte åkte ut, och det här har vi också framfört internt.

https://www.na.se/artikel/springare-om-wesstrom-fallet-omdomeslost-riskera-hela-mordutredningen
Citera
2019-12-15, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Intressanta tankar. Det intryck jag har fått är att några av er som nu under lång tid har velat hålla SD som ansvarig för LW:s död inte vill ta ansvar för era misstankar. Det verkar som att ni inte kan/vill argumentera på ett sakligt sätt för er uppfattning, utan att ni i stället verkar vilja få det till att det är LW som menar att just SD är gärningsmannen.

Jag tycker att sättet du skriver på i ditt inlägg här påminner om det resonemang som åklagaren tycks ägna sig åt, när hon enligt en artikel i Nerikes Allehanda nu till slut skall ha lagt fram ett bevis, och det här beviset alltså utgörs av ett inspelat telefonsamtal mellan LW och en annan person (dvs. en annan person än SD). För mig känns det nästan surrealistiskt att någon kan betrakta den här ljudinspelningen som bevis i en mordutredning, särskilt eftersom LW ju rimligen bör ha varit levande när inspelningen gjordes.

Det blir lite märkligt när du antyder att åklagaren med sina misstankar mot SD skulle "föra LW:s talan". Vi har ju inte den blekaste aning om hur LW själv skulle se på den här processen mot SD om hon kunde betrakta den från sin himmel. Kanske skulle hon tycka att det var helt befängt av åklagaren och rådmannen att misstänka just honom?

Vi får väl se om detta går till åtal. Du är du ju helt bortdribblad och dina gissningar samt inlägg här totalt meningslösa.
Citera
2019-12-15, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast LWs beteende där var ju rättshaveristiskt. Hon försökte hävda en rätt hon inte hade med visst fysiskt tvång. Rättsväsendet och det såkallade allmäna rättsmedvetandet håller nog det ok att på något sätt fysiskt tvinga ut en person ur ens bil om man talat om att man vill att den kliver ur.

Hur menar du att rättsystemet har del i att LW har del i ansvaret för LWs död? Skulle de mot vad gällande rätt anger gett SD livstid för att han gjort en knoggnuggning på en kvinna som beter sig stört?

Man skulle förvisso kunna tänka sig att åklagaren borde utrett LW för hennes brott med att hon vägrade kliva ur bilen. Hon kanske verkligen hade dragit sig tillbaka från SD om hon åkt på böter?

Med det sagt kan jag åter upprepa att jag tänker att LW inte verkade må särskilt bra då hon fastnade i detta kriget med SD.

Vad det berott på kan man ju bara gissa om men min gissning är att det handlar om att inte bli lämnad, kanske den förväntade tvåsamheten med SD var mer väsentlig än själva förälskelsen i SD som sådan? Tiden rusar i 40-årsåldern, snart är barnen vuxna och utflugna och LW verkar varit en väldigt extrovert människa som inte skulle trivas som ensamstående med utflugna barn.

Kul att se att du fortsatt upprepar rättshaverist likt en pappegoja. Man kunde tro att du lärt dig ett nytt ord.

Inte känns dina gissningar angående LW:s personlighet särskilt träffsäkra heller. Inte ”gloriuslife-klass” men det närmar sig.

Finns inget som pekar på att LW den sista tiden skulle vara intresserad eller jaga efter SD. Faktum att det pekar på det motsatta till och med.

Bilincidenten kan ses som ett steg i SD:s upptrappade våld mot LW. Nu övergick det till fysisk attack och man kan lugnt påstå att någon som är 15+ och knoggnuggar någon inte är en särskilt stabil människa.

Förhoppningsvis kan man fälla SD för hot och trakasserier vare sig han är skyldig till mord eller inte.
Citera
2019-12-15, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
-Bilincidenten var ingen lösryckt händelse utan är en av dom få händelser som beskriver LWs tjurskallighet i.o.m hennes misstag att anmäla den.

-Det påstås det var med bilincidenten LW tappade masken då barnen i.o.m anmälan blev föremål för socialas intresse. Efter detta var det inte enbart några pelargonsmygande församlingssystrar som med sin tystnad medgav vätskeutbytet.

-Om du inte förstår bilincidenten så kommer du heller inte förstå vad som orsakat mordet. Om LW agerat på något liknande lagstridigt sätt vid mordet är det inte osannolikt det läggs i den förmildrande korgen.

Har du upptäckt något nytt som stärker dina vilda gissningar och fantasier eller är det på samma nivå som tidigare?
Citera
2019-12-15, 01:21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Kul att se att du fortsatt upprepar rättshaverist likt en pappegoja. Man kunde tro att du lärt dig ett nytt ord.

Inte känns dina gissningar angående LW:s personlighet särskilt träffsäkra heller. Inte ”gloriuslife-klass” men det närmar sig.

Finns inget som pekar på att LW den sista tiden skulle vara intresserad eller jaga efter SD. Faktum att det pekar på det motsatta till och med.

Bilincidenten kan ses som ett steg i SD:s upptrappade våld mot LW. Nu övergick det till fysisk attack och man kan lugnt påstå att någon som är 15+ och knoggnuggar någon inte är en särskilt stabil människa.

Förhoppningsvis kan man fälla SD för hot och trakasserier vare sig han är skyldig till mord eller inte.

Det finns ju faktiskt mer som indikerar att LW var den som jagade SD än det motsatta.
Fast "våldet" är ju motiverat av att hon inte lämnar bilen när han uttryckligen ber henne.
Tycker du det verkar "stabilt" att försöka tvinga sig till sällskap av någon man fått skjuts hem med när denne ber att hon ska kliva ut ur bilen? En person som hela sitt yrkesliv jobbat med människor? Det beteendet är ju på fyllkärringnivå. Hon kräver en rätt hon inte har och anmäler för att hon inte ges sin obefintliga rättighet. Det är rättshaveristen i ett nötskal.

OT men papegoja stavas med enkelt p. Nu fick du åtminstone lära dig ett nytt ord.

Det fetade: Kände du LW? Kan du utveckla vad i mina gissningar som inte "känns" träffsäkra om hennes "personlighet"? Jag menar verkligen att en människa som ger sig till att försöka tvinga sig till sällskap inte är vid sina sunda vätskor. Du kan säkert föreställa dig hur tongångarna skulle vara om det hade varit en man som försökt tvinga sig till ett nattligt samtal efter att blivit avvisad på fikainbjudan.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-15 kl. 01:31.
Citera
2019-12-15, 01:35
Medlem
Citat:
Har du upptäckt något nytt som stärker dina vilda gissningar och fantasier eller är det på samma nivå som tidigare?

Bilincidenten är vare sig en gissning eller fantasi. Det är en konkret händelse som utretts av person oberoende i förhållande till SD och LW. Den är mer i verklighet än vad vi vet om det LW berättat att SD gjort i dagsläget. Det är mer möjligt att avfärda dessa som möjligen LWs fantasier än bilincidenten.
Citera
2019-12-15, 04:08
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, Glorioius skrev rykten i den här tråden, men man kan lätt uppfatta det som att det inte menas spekulationer, utan att ryktet har uppstått i Örebro och spridits till tråden. Att det helt enkelt ryktas om att L*ena var en swinger.

Jag vill bara hålla isär vad som kan baseras på rykten i bygden, och spekulationer i tråden.

Nu har det gått så lång tid sedan tråden startade och risken är stor att det blir nya trådsanningar, utan att man reflekterar på det. Sägs det tillräckligt många gånger är det till sist det man minns. Att L*ena var en swinger alltså då.

Var har jag skrivit att LW var en swinger?

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det har ju varit rykten om swingers i den
här tråden och är det även i tråden om
JJ.
Jag vet inte om det är ett rykte som
brukar komma upp i sådana här trådar
eller om det ligger något i det.
En hypotes har ju varit att LW visste om
att några var swingers och att hon
tänkte ”outa” dem och därför var
”tvungen att tystas”.

Detta var ett svar på VigosRos fråga om
JJ och SD kände varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Vilket rötägg! Kände "vår" MGM och han varandra??

Och så är det jag som får skit
för att jag har för livlig fantasi!

Jag tror inte att LW hade något behov av
att vara swinger. Hon hade säkert ett
harem av dreglande GC-muppar att välja
bland OM hon ville.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-12-15 kl. 04:30.
Citera
2019-12-15, 07:37
Medlem
Citat:
Det finns ju faktiskt mer som indikerar att LW var den som jagade SD än det motsatta.
Fast "våldet" är ju motiverat av att hon inte lämnar bilen när han uttryckligen ber henne.
Tycker du det verkar "stabilt" att försöka tvinga sig till sällskap av någon man fått skjuts hem med när denne ber att hon ska kliva ut ur bilen? En person som hela sitt yrkesliv jobbat med människor? Det beteendet är ju på fyllkärringnivå. Hon kräver en rätt hon inte har och anmäler för att hon inte ges sin obefintliga rättighet. Det är rättshaveristen i ett nötskal.

OT men papegoja stavas med enkelt p. Nu fick du åtminstone lära dig ett nytt ord.

Det fetade: Kände du LW? Kan du utveckla vad i mina gissningar som inte "känns" träffsäkra om hennes "personlighet"? Jag menar verkligen att en människa som ger sig till att försöka tvinga sig till sällskap inte är vid sina sunda vätskor. Du kan säkert föreställa dig hur tongångarna skulle vara om det hade varit en man som försökt tvinga sig till ett nattligt samtal efter att blivit avvisad på fikainbjudan.

Jo om man väljer att endast läsa och tro på sådant som några enstaka individer gissar sig till så har du säkert rätt. Men det gör dig inte särskilt objektiv och man måste således fråga sig själv vilka dina motiv är.

Vi får väl hoppas att det inte dyker fram någon ytterligare information angående denna bilincident eftersom hela din bedömning i fallet tycks grunda sig på den. Jag ser den som ett steg i en kedja som förmodligen slutade med att SD mördade LW. En kedja orsakad utav SD och där man hade hoppats att samhället hade kunnat gå in och skydda denna utsatta kvinna tidigare. För du anser väl att ett mord är ett brott?
Citera
2019-12-15, 08:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men att det tog fem dar att hitta LW får väl anses klarlagt. Alldeles oavsett var och hur hundarna sökte. Den bevisning som åkl lägger fram blir den som gäller. Hundfrågan blir sekundär. Eller nog faktiskt helt irrelevant.
Kan alltså inte alls se hur det för själva brottsfallet nu kan ha betydelse för hur hundarna nyttjades.

Sedan är det ju självklart så att det för utredningen knappast skulle ha varit negativt om kroppen hade hittats tidigare. Det hade ju, med facit i hand, varit bra om hundarna direkt hade styrts mot planket.

Ja makes no sense. Alltså din invändning. Vem har påstått att den privata hundägaren Erik vars hund drog mot planket skulle ha fått en ”order” om att ”avbryta söket”?🤔

För att det har nämnts i tråden att endast Eriks hund var den som ville söka där och att vi minns fel ang att det var en hundförare som intervjuades.

Men eftersom jag och uppenbarligen flera andra minns tydligt att hundföraren fick "order om att avbryta söket" kan det knappast handla om privathunden eller hur?
Citera
2019-12-15, 08:25
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för svar.
Du skrev:
"Om en polis velat hämnas på Lena kunde hen gjort det på annat sätt. Det fanns tillräckligt med material i systemet för att förstöra hennes liv."

Du tänkte att OM en polis velat hämnas så kunde h*n använt bilderna eller vad det nu kan ha varit om h*en velat?

Eller menar du något annat?

Ja det var en förklaring till varför jag inte tror på spekulationen att en polis skulle ha dödat henne.
Citera
2019-12-15, 08:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Eller att hundpatrull skulle lokaliseras till annat ställe? Om man från ledningen trodde att området kring LWs bostad var klart? (Och hundförare av någon anledning fick ordern mitt i fikapausen så han på grund av tuggande av vanlijmunk inte kunde få fram att området inte var klart?).

Ja var det inte du eller notknapparen som tog fram en artikel för någon dag sedan om att söket förflyttas till ett annat område? De kanske började i bostadsområdet sedan övergick till skogen?

Jag tror inte ordern att avbryta sök i bostadsområdet kom för att de skulle spela poker eller dylikt utan för att de hade en valid anledning.
Senast redigerad av Rosamund 2019-12-15 kl. 08:57.
Citera
2019-12-15, 09:12
Medlem
Citat:
Jo om man väljer att endast läsa och tro på sådant som några enstaka individer gissar sig till så har du säkert rätt. Men det gör dig inte särskilt objektiv och man måste således fråga sig själv vilka dina motiv är.

Vi får väl hoppas att det inte dyker fram någon ytterligare information angående denna bilincident eftersom hela din bedömning i fallet tycks grunda sig på den. Jag ser den som ett steg i en kedja som förmodligen slutade med att SD mördade LW. En kedja orsakad utav SD och där man hade hoppats att samhället hade kunnat gå in och skydda denna utsatta kvinna tidigare. För du anser väl att ett mord är ett brott?

Avskrivningsbeslutet är ingen gissning. Inte heller för åklagaren som motiverar det efter samstämmiga uppgifter från såväl BO som MT.

Ja se där kom den. Jovisst, man kunde ju kanske ändra LPT så man kan spärra in personer som bär sig nipprigt åt och försöker tvinga sig på någon annan sitt sällskap fastän personen tydliggjort att sällskapet är oönskat.

Eller kriminalisera nödvärnsrätten så att man kan låsa in någon på obegränsad tid som försöker få ut en person vars närvaro ej är önskad från sin bil eller bostad. Då hade ju LW definitivt varit skyddad från specifikt SD men givetvis hade hon fortsatt kunnat bete sig illa mot någon annan som till sist tappar besinningen.

Men "allmänna rättmedvetandet" håller nog inte med dig om att det är befogat att samhället tar till extremåtgärder för att skydda liv till varje pris. Man låser inte heller in personer som kör bil vårdslöst på livstid vare sig för att skydda dem själva eller andra.

Människor som bär sig illa åt far ofta illa som en konsekvens. Men samhället var kanske slappt gentemot LW på grund av att hon just var kvinna? Om man tydliggjort att hennes agerande att försöka bli kvar i bilen var brottsligt så kanske hon skulle stannat upp, tänkt till och helt enkelt lagt ned relationen?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-15 kl. 09:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in