2018-08-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Stämmer. Så tros det. Detta pga att en med nästan total insyn i utredningen har presenterat nya fakta som med marginal kommer att räcka till sannolika skäl.
Och anledningen till att polisen låter den misstänkte ta del av uppgifterna i tråden och bara inte plockar in personen är den att det skulle vara för ansträngande för deras ob-ersättningsbudget, därför avvaktar man tills första bästa vardag så att man kan lägga ut gripet på morgonfikamötet.
Ungefär så har jag greppat det.😐

Tack för svar. Då avvaktar vi morgondagen då och kanske får viss klarhet.
Hade ingen aning om att gripanden var kopplat till budget.
Citera
2018-08-12, 21:23
Medlem
Pearsagas avatar
Vem är det som ska plockas in?
Citera
2018-08-12, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ojsan, hoppas bara inte att det var min kommentar som ligger till grund för detta:

•MV postade ett antal inlägg i natt, ett par med verkligt tung info.

•Någon (minns ej vem) hoppades att GM snart skulle tas in för ytterligare förhör.

•Honan6 påpekade att polisen jobbar på budget och att man får avvakta till en vardag.

•Jag replikerade att det är måndag i morgon...

Ungefär så.

(Nu kan det för all del vara något annat du syftar på.)

Jag minns faktiskt inte vem som skrev vad när jag skumläste. Reagerade mest på att något hade förändrats och fick en känsla av att något var på gång. Kan ha misstagit mig och tyckte det var enklast att fråga.
Citera
2018-08-12, 21:25
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Men hur menar du med att FP:s av 'mobilen' matchar: det är ju olika platser markerade på de olika kartorna?
I samma 'kvarter' kanske men ändå en viss diff.
Ja, men jag skrev att det ”stämmer bättre än min” - då jag föreställt mej att det handlade om den större, halvcirkel-formade skogen.
Citera
2018-08-12, 21:29
Medlem
Citat:
Stämmer. Så tros det. Detta pga att en med nästan total insyn i utredningen har presenterat nya fakta som med marginal kommer att räcka till sannolika skäl.
Och anledningen till att polisen låter den misstänkte ta del av uppgifterna i tråden och bara inte plockar in personen är den att det skulle vara för ansträngande för deras ob-ersättningsbudget, därför avvaktar man tills första bästa vardag så att man kan lägga ut gripet på morgonfikamötet.
Ungefär så har jag greppat det.😐

Nja, tveksamt att de plockar in någon redan imorgon, tror inte den ev korrekta fakta som framkommit i dagarna är några egentliga nyheter bland utredarna utan, om den stämmer, så har de nog suttit på den ett tag. Däremot kan polisen säkert finna det intressant att se om SD reagerar/agerar på den nyutkomna infon i tråden.
Citera
2018-08-12, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Tack för svar. Då avvaktar vi morgondagen då och kanske får viss klarhet.
Hade ingen aning om att gripanden var kopplat till budget.

Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Nja, tveksamt att de plockar in någon redan imorgon, tror inte den ev korrekta fakta som framkommit i dagarna är några egentliga nyheter bland utredarna utan, om den stämmer, så har de nog suttit på den ett tag. Däremot kan polisen säkert finna det intressant att se om SD reagerar/agerar på den nyutkomna infon i tråden.

Ja alltså jag ville bara försöka sammanfatta hur det har resonerats kring de senaste uppgifterna, vilka jag personligen kan känna mig skeptisk inför.
Menar inte att jag delar synen på sakernas tillstånd. Ber om ursäkt för otydligheten.

Citat:
Ja, men jag skrev att det ”stämmer bättre än min” - då jag föreställt mej att det handlade om den större, halvcirkel-formade skogen.

Ok. Jag tänkte på vad du skrev i det inlägg som du raderade; har för mig att du där skrev att platserna var de samma på de olika kartorna. Men jag kanske såg/minns fel. Spelar ju ingen roll nu.
Citera
2018-08-12, 21:48
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men seriöst nu, om de uppgifter som läckts ut stämmer, varför sitter inte MGM på sannolika skäl?

Något fattas i pusslet annars skulle åklagaren sprungit till Tingsrätten med en ny begäran, något stämmer inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
De uppgifter som kom i natt om läget i utredningen, är läget så pass bra skulle MGM sitta på "sannolika skäl" för länge sedan.

Om uppgifterna är korrekta så finns det ju inget att vänta på, MGM ska hämtas in och en jourdomstol inkallas för häktning.

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Vi får inte glömma att myndigheterna även styrs av ekonomi. Det innebär att en känd MGM plockar man in en vardag och dagtid.

Citat:
Om MV:s uppgifter från i natt stämmer så verkar det som om nätet dras åt ordentligt kring GM (SD?).

Man kan ju hoppas att rätt GM fångas in med det snaraste.

I morgon är det måndag...

Angående ett ”gripande” i morgon, måndag.
Så här gick det till.
Det betyder ju inte att ett gripande är nära förestående.

Man man kan ju hoppas...
Citera
2018-08-12, 21:48
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ja alltså jag ville bara försöka sammanfatta hur det har resonerats kring de senaste uppgifterna, vilka jag personligen kan känna mig skeptisk inför.
Menar inte att jag delar synen på sakernas tillstånd. Ber om ursäkt för otydligheten.

Ok. Jag tänkte på vad du skrev i det inlägg som du raderade; har för mig att du där skrev att platserna var de samma på de olika kartorna. Men jag kanske såg/minns fel. Spelar ju ingen roll nu.
Det var bland annat därför jag raderade det 🤓
Citera
2018-08-12, 21:49
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Nää, men tillsammans med "allt det andra" de har på SD så skulle det räcka. De har inget på SD mer än historik med Lena. Han HAR inte haft kontakt med henne mordkvällen. Då skulle det räcka till sannolika. Inse detta!

Vad är det jag ska inse? Att SD inte är sannolikt misstänkt det vet vi ju alla. Har du snurrat till det nu kanske?
Citera
2018-08-12, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Vi vet att SD blev anhållen och förhörd på tisdagen och att han släpps utan restriktioner efter några timmar.

Vi vet inte om han "besiktigades" och inte om han berättade om sin resa till USA?
Vi vet inte om Polisen tog och buggade hans mobil och bil. Vi vet dock att de tog in bilen under veckan innan LW hittats.
Jag är rädd för att de inte gjorde något annat än att de höll ett litet förhör.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag delar den oron.
'Rädsla' och 'oro' är inga vidare bra följeslagare på livets vandring.
Jag hoppas kunna lindra era bekymmer, men jag är långtifrån säker. Känns som att jag mässar i tomma kyrkor.

När det gäller SD den 15 maj, så vet vi med säkerhet att han då misstänktes för att vara inblandad i ett ärende rörande 'människorov' (LW). Jag vet inte hur det gick till när han hamnade i förhör, men gissar att det var frågan om ett gripande och att han inte hördes bara upplysningsvis. En person som hörs upplysningsvis kan välja att bara gå därifrån.
En gripen person skall asap anhållas (av åkl) eller försättas på fri fot.
Den anhållne kan underkastas kroppbesiktning och detta kan ske mot den anhållnes vilja.

Så när SD sitter anhållen, misstänkt för männisorov, så skulle inte ens Kling eller Klang ha glömt att titta efter ev skador på SD:s händer och i hans ansikte.
Om ett sånt misstag skulle ha skett, att man inte tittade ordentligt på SD, då skulle även jag blivit rädd och orolig.
"Därför" har Polisen INTE missat att kolla på SD. Att man släppte SD indikerar mycket tungt, att han inte uppvisade några skador öht.
Om Polisen bad att få behålla några av SD:s klädesplagg, det vet jag förstås inte, men hade Polisen funnit LW:s blod på hans kläder, så hade han suttit på 'sannolika'.

Slutsats: SD är kroppsbesiktigad. SD har befunnits vara "spårlös"
Citera
2018-08-12, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack. Vad har framkommit om MH i tråden? Vid en mycket snabb surf på nätet så ser man en glad och aktiv person som kanske förhoppningsvis kommit ur sin depression eller har någon koll på hur tankarna gick när hennes UW-relaterade grubbel bytte URL? Det jag kan dra mig till minnes från tråden tidigare är att hon är liksom LW frikyrkopastor, idag arbetar med barn i kristen inramning samt typ studiecirklar av bloggen att döma, varit gift innan, har tre barn varav ett möjligen autistiskt och som fäst sig mycket vid UW, var gift men särbo med denne i bara två år (?) samt har ett förflutet som medlem i den illa beryktade sekten Kristi församling och efter dessa erfarenheter föreläst och medverkat i en bok om manipulering. Vad har framkommit mer? Finns det någon som känner henne här som kan säga något om det varit hennes avsikt att bloggen ska läsas här och isåfall syftet? Bär hon fortfarande agg mot familjen W? På vilket sätt beskriver hon hur familjen W i olika konstellationer ska ha drabbat henne så illa att hon t o m ser LWs död som ännu ett slag som drabbar henne, MH? Jag har svårt att förstå hur en själavårdande pastor kan slå över i att hamna i ett högst gudslöst beteende att hänga ut sin nästa och bara se en enda sida i en relation som går på tok. Var hon verkligen en aktiv pastor och kunde hon hantera sin församling? Finns det någon här som har träffat henne och kan uttala sig om hennes ev koppling till mordet på LW och syfte med bloggens postande här?

Jag noterar även att hon sedan ett år tillbaka verkar ha drabbats av ett enormt intresse för Ingress till den grad att hon är taleskvinna för hobbyn i fråga i olika intervjuer runtom i landet. Detta är kanske helt OT men vad är det med dessa människor i kretsen kring LW och besattheten av att springa runt i skogen och jaga platser? Geocaching och Ingress... Jag tänker att varför man lätt fastnar i deckartankar är för att detta mordfall har så många ovanliga likheter med Morden i Midsomer, vuxna människor som mer än helhjärtat ägnar sig åt uppslukande fritidsaktiviteter i grupp där möjliga svartsjukedraman och intriger pågår under ytan.

Jag har träffat henne några gånger när hon hängde i stan under flera år. Tycker inte att din bild stämmer med den jag mötte men kan ha fel. Tror att vi var flera som hade länken till bloggen och jag fick den av en bekant till en av alla inblandade. Jag tror inte MH står bakom delandet men kan ha fel även där. Jag har delat länken via pm här till en för mig betrodd användare och säkert kan någon annan ha gjort samma sak. Min tolkning av det hon skrev är att hon kom på fötter efter typ ett år men att det som nu har hänt har rivit upp saker igen. Outandet av barnen i slutet är mycket illa och jag har god lust att skriva och fråga henne om detta men vill inte outa mig och mitt skrivande i tråden.
Citera
2018-08-12, 22:06
Medlem
LimeTimes avatar
Utifrån vad som framkommit i media, här i tråden och via mina egna och andras källor. Här kommer min samlade bild av vad jag tror hände:

Lena och GM kände varandra. De hade ett förhållande som kantades av svartsjuka, kontroll, kränkningar, hot om hämnd etc. Karaktären av deras förhållande var inte öppen inför alla och skiftade över tid. Jag tror att Lena ville avsluta relation och kanske även gjort så.

GMs kontrollbehov var aktiverat i bott och en svartsjuka väcktes av någon anledning.
GM och Lena hade kontakt under kvällen för mordet. Vad som skrivs dem emellan är oklart men det utmynnar i ett fysisk möte utanför Lenas hem.
(Jag har aldrig trott på att blodspår hittats i hemmet eller att hon tvingats ut därifrån).

Lena och GM pratar och rör sig samtidigt längs vägen ner mot planket. Det kokar över för GM och Lena dödas. Alternativt föregås mordet av en viss planering under en kort tid innan gärningen.
Jag tror att GM brukat ett hänsynslöst våld mot Lena. Enligt mig är MP samma som FP, eller i dess direkta närhet.
GM drar in Lenas kropp under syrénbuskarma för att dölja den.

Sedan tar sig GM från platsen och dumpar något med koppling till mordet i Vivallaskogen.
(Fyndet som sedan hittas där är enligt min källa inte Lenas mobil. Enligt andra källor så är det just mobilen. Vilken uppgift som är den riktiga vet jag inte. Jag har dock ingen anledning att misstro det som min källa har uppgett).

Då det tog flera dagar innan Lenas kropp hittades och ingen misstänkt satt häktad så har GM haft möjlighet att sopa igen alla tänkbara spår och göra sig av med allt som kan leda till honom.

Mordet har utförts av en ensam GM och jag tror inte att hans närmaste vet vad han har gjort. Eventuellt att någon nära vän misstänker att han kan vara inblandad men jag tror att GM nekar totalt.
Senast redigerad av LimeTime 2018-08-12 kl. 22:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in