2019-12-14, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Nja, så uppfattade jag det inte alls. Inte att hundföraren hindrades att gå just dit och leta efter Lena, utan snarare att gruppen skulle lägga ner för dagen. P.S kanske ville hem och packa Han åkte ju på semester nån eller ett par dar senare.....Be mej nu inte leta upp och verifiera de uppgifterna OCKSÅ men detta faktum är jag säker på att flera känner till. Det är INTE en trådsanning.

Han fick även intern kritik för att han åkte iväg på just semester. Blandat med en del annat tjafs blev han sen förflyttad. Och nu fick han en fet summa pengar för att gå i tidig pension - 63 år gammal. (Be mig inte om hans födelseattest för att bevisa hans ålder också )

Så du uppfattade det inte så, inte alls? Att hundföraren hindrades att söka bakom planket då hunden markerade ditåt?
Okej.
Men känns följande citat ev lite bekant?: ”Ja, hundföraren berättade att hunden drog ivrigt åt det håll där man senare hittade Lena, men att han blev återkallad och fick inte söka på hundens markering.”

Men förresten, vart åkte Springare på sin semester, och hur mycket fick han i avgångsvederlag? Frågor nu lika relevanta som hundarnas rörelsemönster under söken.

Citat:
Men herregud! Sluta snurra till det. Civilpersonen Erik med hund har inte fått några order öht!!! Men han gick inte dit hans egen hund ville gå.

Men för böfvelen!
Vem snurrar till vad? Har jag nu påstått att någon civilist ute på promenad skulle vara denne hundförare vars existens nu är så svårbevisad?
Vänligen läs Rosamundans inlägg igen, och igen. Hen försökte försåtligt blanda ihop korten. Vilket tydligen i viss mån gick hem.😐
Citera
2019-12-14, 22:15
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så kan det vara.
Det var väl en teori som MV skrev om att polisen har haft.

Det som jag tänker är att det verkar vara en dålig plats att lägga den på, med tanke på hur nära hemmet det varit.

Något skaver lite här också.
Man har ju ändå sökt i området innan mobil och kropp hittades.

Hur kan hundar ha missat mobilen????

Och sen hittar en person mobilen istället.
Mycket märkligt.

Frågan är ändå om mobilen lagts ut senare?
När kom SD och HD hem nu igen?

Om det inte var SD som tappade mobilen i stressen, kan någon unge typ, hiitat mobilen? Blivit rädd sen när det uppdagades att det letades efter en mobil och slängt ut den?

För annars är det väl lite väl nära SDs hus för att vara ett försök till att vilseleda? Han vet ju att han är den som ögonen kommer att falla på?

Mobilen (OM det var den som hittades i skogen) hittades inte förrän 19/5. Så att LW inte hittades hade inte med detta att göra kanske? Möjligen kunde mobilen pingas till mast som kopplades upp mer mot Vivvalla hållet, vilket skulle innebära att LW skulle kunna finnas åt det hållet.

Men för polisen kan det inte vara en nyhet att mobil och person kan ha skiljts åt? Att L*ena blivit av med mobilen, och att man måste söka brett?

Eller menar du HD? Hon villa att SD eller UW skulle bli misstänkta?

Omvänd psykologi, Inte kan SD vara mördaren, han är väl inte så korkad att han slänger mobilen så nära sitt hus
Citera
2019-12-14, 22:18
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Är det så illa att de inte kan kommunicera inom polisen? Att de tror istf att veta? I så fall blir jag riktigt mörkrädd.

Det vet jag inte. Men så kan det vara på många arbetsplatser så antagligt hos polisen med. Människor ifrågasätter inte order i den utsträckning de kanske borde. Kanske av rädsla att stämplas som besvärlig, ha samarbetssvårigheter, subordinationsproblem eller whatever. Människor ger fel instruktioner/order för att de har ett bristfälligt beslutsunderlag, de kanske inte uppmärksammar bristen för att den som känner till det och borde informerat uppåt inte knystat.

Om det avsatts exvis två dagar till sök i bostadsområdet så kanske ledningen antog att det också var klart då och vad man "avbröt" var vad man uppfattat som utökat sök? Det är väl till och med antagligt att man frågat hundförare hur lång tid som behövs för att söka av visst område, och planerat tidsåtgången efter det.

Springare klagade ju själv på att nya spaningsledningen inte frågat tillräckligt, men inte utvecklat mer om varför han inte delger väsentlig information i alla fall? Så något kommunikationsproblem verkar ju finnas i polishuset i Örebro. Kanske vissa strukturer är sådant som man brukar säga "sitter i väggarna", vilket givetvis är nys för att det kan vara jobbigt att göra något åt ett problem.

OT: Sådant händer på bättre ställen än polishuset i Örebro. I Donald Rumsfelds mycket läsvärda memoarer återfinns en episod från tiden han var rådgivare åt Nixons vicepresident Rockefeller. Där fanns en diskrepans i ursprung, med Rockefeller som snorrik och Rumsfeld som kom från betydligt enklare förhållanden som tog anställning i försvaret för att ha råd med högre utbildning.
Men Rumsfeld var ambitiös och presenterade alltid initialt ett så fullständigt underlag som möjligt i kommunikationen uppåt men det uppskattades inte, inställningen från Rockefeller verkade vara att "Varför stör du mig med detta"?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-14 kl. 22:45.
Citera
2019-12-14, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det vet jag inte. Men så kan det vara på många arbetsplatser så antagligt hos polisen med. Människor ifrågasätter inte order i den utsträckning de kanske borde. Kanske av rädsla att stämplas som besvärlig, ha samarbetssvårigheter, subordinationsproblem eller whatever. Människor ger fel instruktioner/order för att de har ett bristfälligt beslutsunderlag, de kanske inte uppmärksammar bristen för att den som känner till det och borde informerat uppåt inte knystat.

Om det avsatts exvis två dagar till sök i bostadsområdet så kanske ledningen antog att det också var klart då och vad man "avbröt" var vad man uppfattat som utökat sök? Det är väl till och med antagligt att man frågat hundförare hur lång tid som behövs för att söka av visst område, och planerat tidsåtgången efter det.

Kanske är det så, men jag kan tycka att man inte bör vara så stelbent i polisyrket. Inte i nåt annat yrke heller, för den delen. Då kanske man hellre ska jobba ensam i ett arkiv nånstans där man kan få upprätta tabeller och listor i stället?
Citera
2019-12-14, 22:28
Medlem
Citat:

Var detta verkligen ditt bästa svar på uppgiften om att du påstått att hundföraren aktivt blev hindrad att söka bakom planket?
Trots att du samtidigt nu har hävdat att du inte alls har uppfattat saken så.

Blir nästan lite besviken.🙁
Citera
2019-12-14, 22:28
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
"Det har pratats om"... vad är det för dumheter? Vem förutom SD och LW (numera endast SD) vet vad som egentligen hände och sades i den där jävla bilen? Du tycks vara helt säker. Var du där? Satt du som en flugskit på insidan av bilfönstret?

Är så trött på den där bilincidenten, som ibland verkar vara viktigare än själva mordet, eller vara nån slags förmildrande omständighet för SD. Särskilt i dina ögon. Det måste vara i minst 500 avsnitt du har nämnt detta.

-Bilincidenten var ingen lösryckt händelse utan är en av dom få händelser som beskriver LWs tjurskallighet i.o.m hennes misstag att anmäla den.

-Det påstås det var med bilincidenten LW tappade masken då barnen i.o.m anmälan blev föremål för socialas intresse. Efter detta var det inte enbart några pelargonsmygande församlingssystrar som med sin tystnad medgav vätskeutbytet.

-Om du inte förstår bilincidenten så kommer du heller inte förstå vad som orsakat mordet. Om LW agerat på något liknande lagstridigt sätt vid mordet är det inte osannolikt det läggs i den förmildrande korgen.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-12-14 kl. 22:55.
Citera
2019-12-14, 22:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej, jag var inte där men LW hade väl som brukligt fått skriva på den utsaga hon givit. Och den utsagan stämde överens med vad SD sedan uppgav. Så det är väl något foliehattigt att försöka få det till att något annat hände?
Det är ungefär som uppgifterna att Lotta R under lång tid försökt fly Martin J.

Bilincidenten är jävligt intressant då det är ju en av de få konkreta händelser som finns dokumenterat om vad som förevarit mellan SD och LW. SD gör inget fel i bilincidenten, det är LW som är offensiv på ett olagligt sätt. Om de "hot" och "trakasserier" hon berättat för om till bekantskapskretsen har liknande betingelser, att det SD eventuellt har gjort skulle skett som ett befogat sätt att freda sig, ja då finns det nog ganska markant utrymme för att det bedöms som en förmildrande omständighet.
Den anmälningen om misshandel är ändå den tyngsta markeringen mot SD från LWs sida, och så visar det sig att händelsen visar henne som den värre kriminelle.

Tyvärr tror jag att sådana domar som gör att en person som SD tycker att han har rätt (att misshandla) genom att rättsväsendet är på "hans sida".

Det är en del i hans känsla av maktfullkomlighet. Att han kommer undan, att han är smartare än alla och han är smartare än rättssystemet.

Tyvärr har rättssystemet en del av ansvaret för att L*ena är död idag.

I mina ögon har man inte bara friat SD för det brott han gjorde ( det gick inte att bevisa), men de har gett honom rättigheten att bruka våld.

Ett våld som han (min tro) inte hade rätt att bruka, då han inte varit sanningsenlig.
Han slirade på sanningen.

Det har alltid visat sig lönsamt.
Citera
2019-12-14, 22:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Omvänd psykologi, Inte kan SD vara mördaren, han är väl inte så korkad att han slänger mobilen så nära sitt hus

Javisst.

"Tror ni att jag skulle vara så dum ?
Citera
2019-12-14, 22:54
Medlem
Citat:
Kanske är det så, men jag kan tycka att man inte bör vara så stelbent i polisyrket. Inte i nåt annat yrke heller, för den delen. Då kanske man hellre ska jobba ensam i ett arkiv nånstans där man kan få upprätta tabeller och listor i stället?

Det är nog inte stelbenthet. Det är brist på kommunikation, man antar att andra gör bedömningar på "samma" premisser. Sedan är det tyvärr så inom stor del av statlig förvaltning att så gott som alla karriärvägar utformas med att något mått av personalansvar ska ingå fast många är bra utredare utan att för den skull vara bra chefer. En sämre chef kan ge ett repressivt arbetsklimat där man ligger lågt.
Citera
2019-12-14, 23:04
Medlem
Citat:
Tyvärr tror jag att sådana domar som gör att en person som SD tycker att han har rätt (att misshandla) genom att rättsväsendet är på "hans sida".

Det är en del i hans känsla av maktfullkomlighet. Att han kommer undan, att han är smartare än alla och han är smartare än rättssystemet.

Tyvärr har rättssystemet en del av ansvaret för att L*ena är död idag.

I mina ögon har man inte bara friat SD för det brott han gjorde ( det gick inte att bevisa), men de har gett honom rättigheten att bruka våld.

Ett våld som han (min tro) inte hade rätt att bruka, då han inte varit sanningsenlig.
Han slirade på sanningen.

Det har alltid visat sig lönsamt.

Fast LWs beteende där var ju rättshaveristiskt. Hon försökte hävda en rätt hon inte hade med visst fysiskt tvång. Rättsväsendet och det såkallade allmäna rättsmedvetandet håller nog det ok att på något sätt fysiskt tvinga ut en person ur ens bil om man talat om att man vill att den kliver ur.

Hur menar du att rättsystemet har del i att LW har del i ansvaret för LWs död? Skulle de mot vad gällande rätt anger gett SD livstid för att han gjort en knoggnuggning på en kvinna som beter sig stört?

Man skulle förvisso kunna tänka sig att åklagaren borde utrett LW för hennes brott med att hon vägrade kliva ur bilen. Hon kanske verkligen hade dragit sig tillbaka från SD om hon åkt på böter?

Med det sagt kan jag åter upprepa att jag tänker att LW inte verkade må särskilt bra då hon fastnade i detta kriget med SD.

Vad det berott på kan man ju bara gissa om men min gissning är att det handlar om att inte bli lämnad, kanske den förväntade tvåsamheten med SD var mer väsentlig än själva förälskelsen i SD som sådan? Tiden rusar i 40-årsåldern, snart är barnen vuxna och utflugna och LW verkar varit en väldigt extrovert människa som inte skulle trivas som ensamstående med utflugna barn.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-14 kl. 23:30.
Citera
2019-12-14, 23:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
/../

Hon är ju död nu, men det finns en åklagare som kan föra hennes talan.

Det är ju hemskt att man ska bli mördad och ingen tror en.
Fast man är död. Av annan än en själv.

Fasiken.
Intressanta tankar. Det intryck jag har fått är att några av er som nu under lång tid har velat hålla SD som ansvarig för LW:s död inte vill ta ansvar för era misstankar. Det verkar som att ni inte kan/vill argumentera på ett sakligt sätt för er uppfattning, utan att ni i stället verkar vilja få det till att det är LW som menar att just SD är gärningsmannen.

Jag tycker att sättet du skriver på i ditt inlägg här påminner om det resonemang som åklagaren tycks ägna sig åt, när hon enligt en artikel i Nerikes Allehanda nu till slut skall ha lagt fram ett bevis, och det här beviset alltså utgörs av ett inspelat telefonsamtal mellan LW och en annan person (dvs. en annan person än SD). För mig känns det nästan surrealistiskt att någon kan betrakta den här ljudinspelningen som bevis i en mordutredning, särskilt eftersom LW ju rimligen bör ha varit levande när inspelningen gjordes.

Det blir lite märkligt när du antyder att åklagaren med sina misstankar mot SD skulle "föra LW:s talan". Vi har ju inte den blekaste aning om hur LW själv skulle se på den här processen mot SD om hon kunde betrakta den från sin himmel. Kanske skulle hon tycka att det var helt befängt av åklagaren och rådmannen att misstänka just honom?
Senast redigerad av Draifos 2019-12-14 kl. 23:58.
Citera
2019-12-14, 23:09
Medlem
Citat:
Ja, hundföraren berättade att hunden drog ivrigt åt det håll där man senare hittade Lena, men att han blev återkallad och fick inte söka på hundens markering. Undrar hur nära de var kroppen.

Tycker att du återger intervjun, som du minns den, ganska klart i det inlägget. Tycker inte att det råder några oklarheter kring det att hunden markerade mot planket men att hundföraren inte fick gå dit med hunden.
Enligt din uppfattning.

Citat:
Nja, så uppfattade jag det inte alls. Inte att hundföraren hindrades att gå just dit och leta efter Lena, utan snarare att gruppen skulle lägga ner för dagen.
/—/ )

Tycker nu att du verkar tycka något helt annat. Hur tycker du att man skall förhålla sig till ditt tyckande?🤔

Tycker själv att skillnaden är milsvid på om en hundförare på väg mot planket pga av en tydlig markering blir beordrad att inte gå dit och på att någon chef tar ett övergripande beslut om att dagens sök skall avslutas.
Och kan ärligt talat inte förstå de som inte kan se den skillnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in