Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Ja.
Du skuldbelägger ju kvinnor kollektivt angående röstningen. Skuldbelägger du då också män kollektivt angående våldsbrotten som män står för?
Ja svarar du men du minns inte om du någonsin har gjort det eller när? Känns inte övertygande men jag förväntar mig att det blir ändring framöver då.
När ni nu har svarat med ett rakt svar förtjänar ni förstås ett svar från mig också (jag hade knappt trott det skulle gå att få svar från er så det ska ni ha kred för). Jag tänker dock inte ge ett enkelt ja eller nej-svar utan istället utveckla det lite mer.
För det första är statistiken när det gäller mäns och kvinnors våld snedvriden och måste justeras för det om det ska vara relevant att göra jämförelser. Jag läste nu i veckan eller om det var förra veckan en studie som visade att män döms mycket hårdare än kvinnor på motsvarande bevismaterial. Det är också så att mörkertalet är mycket större för kvinnor, få män anmäler en kvinna och den tas inte på samma allvar som om en kvinna gör det. Av dessa skäl är det en omöjlig uppgift att göra en vettig jämförelse.
Sedan är det också så att invandrarmännen är så mycket mer överrepresenterade än riktiga svenska män. Dessa våldsbenägna män är hitröstade främst av kvinnor som sagt så skulden för deras våld har kvinnorna större ansvar för än de svenska männen.
Ytterligare en sak att beröra är att skilja på att skuldbelägga en individ pga vad gruppen gör och att helt enkelt bara redogöra hur det ser ut inom en viss grupp. Jag skuldbelägger t.ex. inte alla invandrarkillar för att den gruppen är kraftigt överrepresenterad i brottsstatistiken men det är ändå högst relevant att hålla koll på hur brottsbenägna olika grupper är för att kunna fatta vettiga beslut. T.ex. anser jag att invandringen av t.ex. afghaner helt borde stoppas eftersom den gruppen begår så mycket skit. Det innebär inte att jag skuldbelägger alla afghaner men jag ser vad de som grupp orsakar och det vill inte jag ha nära mig.
För att sammanfatta anser jag alltså inte heller att det är rätt att skuldbelägga en individ för det gruppen gör men det är ofta ändå relevant att veta hur olika grupper fungerar så att man kan ta tag i olika former av problem.