Citat:
Ursprungligen postat av
euquero
Det låter inte sunt att vilja bli ett offer för utseendefixering. Jag har svårt att tro att män skulle tycka att det var så underbart som du beskriver att behandlas som ett sexobjekt mesta delen av tiden.
Jag håller inte med om att det är någon fördel att kvinnor har lättare tillgång till sex än män. Det är helt enkelt ingen fördel för oss eftersom vi inte är lika intresserade av att ha sex.
Jag förstår inte varför folk i det här forumet envisas med att lägga till saker som jag aldrig har skrivit om. Jag har aldrig sagt något om mäns och kvinnors löner och tänker inte gå in på den diskussionen heller.
Tja, vad du anser låta osunt utifrån din egen rent subjektiva världsbild, är av föga intresse för någon annan. Vad jag skrev om kvinnans sexuella övertag är något som uttalats av ett oräkneligt antal män, i en uppsjö av forum, under decennier. Det tillhör den mest basala grundinformationen om män, och hur de känner och tänker, som alla med någon slags intresse och förmåga att tolka sina medmänniskor och samhället, torde vara fullt inbegripna med från tidiga år. Om du har missat det så tyder det närmast på att du aktivt blockerar ut denna typ av information, och befinner dig i extremt homogena miljöer, där man indoktrinerar varandra med en falsk världsbild.
Hur kan man vara ett offer för utseendefixering, om den bästa känsla man kan få är den man får när kvinnor åtrår en på rent fysisk basis? Hur kan uppskattning, komplimanger och sex (ofta den ultimata belöningen för en man) göra en man till ett offer? Lyckligt lottade män kan få uppleva detta tillfälligt, men det är något som de flesta bara kan drömma om. Det är kanske en man på 100 0000 som någonsin känner sig besvärad av att bli objektifierad av kvinnor. (Möjligen undantaget fulla gamla kärringar som tafsar en på kuken helt hänsynslöst, utan tillstymmelse till invitation eller gensvar. Även om till och med detta kan vara en delvis positiv och självförtroendeboostande upplevelse om man är på gott humör i övrigt.)
Kvinnor är i stället oftast extremt fixerade på hierarki, och åtrår män (eller i alla fall önskar "vinna" dessa män i konkurrens med andra kvinnor) som de upplever som ledare i en viss situation. Jag vill påstå att det är betydligt mer enkelspårigt och förtryckande, än när män uppskattar en lång rad olika fysiska egenskaper hos kvinnor (helhet, detaljer, kropp, ansikte, hår, rörelsemönster, skratt, leenden, blickar etc.). Jag upplever själv att min kropp och mitt utseende är betydligt mer förknippat med min personlighet och mina goda inre egenskaper, än mitt yrkesval. Att bli ledare i en situation kräver oftast enbart att man av någon anledning vill försöka hävda sig över andra, och att man troligtvis besitter manipulativa och lätt psykopatiska drag. Mannen som spelar gitarr vid lägerelden gör det ofta eftersom han vet att det kan resultera i sex. Inte eftersom han besitter några unika konstnärliga eller andra typer av evolutionärt framgångsrika egenskaper. Kåthet är troligtvis en av de mest framgångsrika evolutionära egenskaperna hos män. Utan denna så hade vi haft svårt att bli en framgångsrik art (jämför t ex jättepandan m fl, som har mycket svårt att överleva som art, eftersom de inte kan hitta tillräckligt med näringsrik föda för att uppnå normal könsdrift).
Jag är dock fullt medveten om hur många kvinnor fungerar, och förstår att det delvis bygger på biologiska instinkter. Jag inser naturligtvis att det inte går att förändra, utan anpassar mig till verkligheten. Jag besitter nämligen intresse och förmåga att tolka min omgivning.
Om jag försåt det du skrev rätt, så anser du att män inte lider av kvinnans massiva sexuella övertag, eftersom du själv som kvinna inte har samma grundläggande behov av sex och fysisk uppskattning. Lite som att säga att människor som befinner sig utomhus i snöstorm inte fryser, eftersom du själv sitter inne framför öppna spisen. En bra illustration till det jag skrev om att dagens feminister framstår som totalt narcissistiska och jämställdhetsfientliga.