Citat:
Ursprungligen postat av
rotesau
Det funkar inte så vid en ordningsstörning, och det är verkligen inte med framgång som USA har forcerat fram. Kolla hur det idag ligger till med uppfattningen om polisvåld mot svarta/afroamerikaner. Inget önskvärt resultat direkt.
Sådant som visas i Lamotte´s klipp ett för löst scenario för att ens kunna applicera någon våldstrappa på, i generell mening.
Givetvis ingriper polisen om något ballar ur, men man gör det i punkt (mot enstaka), helst inte i helomfattning. Man är mycket försiktig kring risk för eskalering och det har sina anledningar bla beskrivet i artikel jag länkat sist i detta inlägg.
Nu syns det kanske inte helt i klippen från Lamotte, men den knuffas och skuffas en hel del. Många gånger ett bara ett fjantigt spel som pågår mellan poliserna och packet. Men - Polis jagar och lägger ned personer i vissa delar som ej syns i kamera, men som man hör beskrivas.
Problemet är inte fabricerat. Däremot kan jag till viss del hålla med om att lösningsorientering är för trög, med hänvisning till den tveksamma politiska styrningen. Hittills har det inte spelat någon roll om det är sosserött eller lättmjölksblå styrning.
Tro mig, polisen önskar att man kunde få gå på hårdare.
Jag skiter fullkomligt i om vänstern finner poäng i resonemang likt mitt. Du är bra liten om du fastnar i tankebanan redan där...
Känns som att du har mycket att läsa/lära ikapp. Börja här:
https://www.newscientist.com/article/dn26081-crowd-control-policing-in-the-us-is-stuck-in-riot-mode/
Jag har inte orkat läsa skiten du länkar till, men är det nåt i stil med förra justitieministerns utspel om att ingen blir bättre av längre fängelsestraff?
Vi har tröttnat för länge sedan, ingen begår brott mot allmänheten på gator och torg om de sitter i fängelse, om de inte blir hederligare av fängelset, så får man låsa in dem för gott, som USA gör efter tredje förseelsen.
Men först kan vi införa apartheid som i Sydafrika, alltså områden med taggtråd runt där avskrapet får husera bäst de vill, och funkar inte det, så visade ju Hitler vägen, men som alla kan se i tidningarna idag så gick han inte långt nog... så hör inte om det misstaget denna gång!
Bodström snackade väl om nån sorts terapi i fängelset? Skulle vi i Sverige klara av något sådant? Inte troligt, de la väl väldiga resurser på Sture Bergwall, det avspeglar nog bättre hur effektiva de utbildade i landets universitet lär vara i sina jobb...