Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-06, 14:57
  #1069
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Dom kan skicka raketer och signaler till ISS, men inte från den där båten. Mjaa. Går det inte att montera stötdämpare? Man har väl andra kameror, från flyg? Har man inte tidigare visat video från raketens kamera under landning? Man har väl full kontakt med raketen under hela förloppet? Under starten visar man ju bild från raketen. Och varför klippte man så abrupt istället för att visa en flimrande bild? Jag såg inga skakningar. Det var stabil bild när de klippte, vad jag kommer ihåg

Men det är detaljer. Just den tekniska utvecklingen får man respektera dem för i detta fall.

Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Man sitter inte och styr landningen från land med joystick. Boostersteget sköter landningen autonomt efter hur den är förprogrammerad.

Här ett yt klipp hur "bredbandet" fungerar mot iss, stor latens... https://youtu.be/6DsgZjYSwcA
Men man visar ju bild från raketen när den t.ex startar. Varför inte visa kameran i raketen under landning. Jag tycker de argument jag har i inlägget står sig.
Citera
2019-12-06, 15:05
  #1070
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men man visar ju bild från raketen när den t.ex startar. Varför inte visa kameran i raketen under landning. Jag tycker de argument jag har i inlägget står sig.

Man har ju LOS med markkontrollen i land så länge man är några kilometer upp. Det har man inte från havsytan.
Citera
2019-12-06, 15:14
  #1071
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Man har ju LOS med markkontrollen i land så länge man är några kilometer upp. Det har man inte från havsytan.
Då får man väl ta emot den signalen på något annat sätt. Eller visa bild från flyg. Att de inte klarar av att visa landningen tror jag inte på. De har säkert massor med viktiga mätdata som samlas in då.

Edit
Vid 1:38 finns helt stabila bilder på en landning på båten. Kameran klarar även dessa krashlandningar.
https://youtu.be/bvim4rsNHkQ
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-12-06 kl. 15:22.
Citera
2019-12-06, 15:33
  #1072
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Edit
Vid 1:38 finns helt stabila bilder på en landning på båten. Kameran klarar även dessa krashlandningar.
https://youtu.be/bvim4rsNHkQ

Kamerorna och inspelningssystemen klarar säkerligen vibrationerna och kan med enkelhet tömmas så fort pråmen kommit in till land. Livelänken däremot är en helt annan sak. För att klara det måste dom nog dra en flytande kabel mellan pråmen och bogserbåten som ligger några sjömil bort och ta en upplänk därifrån.

I vilket fall som helst så handlar det bara om några sekunder som spökar i liveflödet, trots allt är tittarna totalt bortskämda av SpaceX så jag ser inte det som någonting man kan bråka om.
Citera
2019-12-06, 15:40
  #1073
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Kamerorna och inspelningssystemen klarar säkerligen vibrationerna och kan med enkelhet tömmas så fort pråmen kommit in till land. Livelänken däremot är en helt annan sak. För att klara det måste dom nog dra en flytande kabel mellan pråmen och bogserbåten som ligger några sjömil bort och ta en upplänk därifrån.

I vilket fall som helst så handlar det bara om några sekunder som spökar i liveflödet, trots allt är tittarna totalt bortskämda av SpaceX så jag ser inte det som någonting man kan bråka om.
Men sluta bråka då
Klart man kan visa bild från flygplan. Man kan ta upp signalen från raketen på annat sätt än markkontrollen. Man kan skicka med en fördröjning. Man får försöka visa en flimrande bild.

Jag tror inte ett ögonblick på att de inte får en ström av mätdata när raketen landar. Men jag lämnar denna diskussion nu.
Citera
2019-12-06, 16:26
  #1074
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
I vilket fall som helst så handlar det bara om några sekunder som spökar i liveflödet, trots allt är tittarna totalt bortskämda av SpaceX så jag ser inte det som någonting man kan bråka om.
Jo, men de borde kunna fixa det genom att sända hela landningen några sekunder efter att den ägt rum. SpaceX stackars marknadsföringschef gråter gråter gråter. Jag tycker synd om henne. Att ingen kollega bryr sig om det som är hennes största problem, och gör den mycket enkla sak som behövs för att lösa det. Undrar vad mer som kan gå fel med en koloni på Mars?
Citera
2019-12-06, 17:02
  #1075
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jo, men de borde kunna fixa det genom att sända hela landningen några sekunder efter att den ägt rum.
Jo, det borde vara den smidigaste och enklaste lösningen. 1-2 sekunders fördröjning från pråmen. Iofs kan man argumentera för att det inte blir riktigt live då, men det är det nog inte i dagsläget. Jag har fått för mig att dom redan har en allmän fördröjning på några sekunder så att dom kan trycka på panikknappen och stoppa flödet i händelse av någonting katastrofalt.
Citera
2019-12-08, 09:16
  #1076
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Lyckat test i samband med senaste uppskjutningen

https://spacenews.com/falcon-9-cargo...u-s-air-force/
Citat:
LOS ANGELES — The upper stage of the SpaceX Falcon 9 mission to the International Space Station Dec. 5 successfully performed a six-hour coast and a deorbit burn, a test that had been requested by the U.S. Air Force to demonstrate the vehicle can deliver national security payloads directly to geosynchronous Earth orbit.

“I got a thumbs up this morning,” SpaceX president and chief operating officer Gwynne Shotwell told reporters Dec. 6 during a media roundtable at the company’s headquarters in Hawthorne.

“They’re still looking at the data,” Shotwell said. She confirmed the upper stage engine performed a “full duration burn of 20.1 seconds after the coast.”

Mer experimenterande med nästa omgång av Starlinksatelliter
https://www.latimes.com/business/sto...arlink-service
Citat:
Shotwell said subsequent launches will see satellites with experimental coatings to reduce their brightness in the sky, which has been a concern for astronomers who fear the satellites could affect telescope images. The satellites are in low-Earth orbit and there could be a lot of them — SpaceX has asked an international regulatory group for permission to eventually operate as many as 30,000 satellites.

I artikeln så nämns det att 2020 kommer vara en uppvärmningsfas för Starlink och 2021 blir året dom mognar som internetleverantör.
Citera
2019-12-13, 01:25
  #1077
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Det lutar åt en till uppskjutning av Starlink den 30 december.
Citera
2019-12-14, 10:02
  #1078
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Det lutar åt en till uppskjutning av Starlink den 30 december.
Vi verkar kunna se fram mot en del jul- och nyårs-fyrverkerier. Även SpaceX lite spektakulära uppskjutning med test av räddningssystemet kommer att ske ganska snart, dock tidigast den 4:e januari.

Sådana räddningssystem har funnits på Apollo och Soyuz sedan 70-talet. En rysk och en amerikansk astronaut räddades med det systemet i Soyuz, förra året. Men SpaceX har ännu inte detta färdigt. SpaceX fokusering på att återvinna de uppskjutna raketerna är lite märklig, tycker jag, utan att vara expert.

Flera länder skickar redan utrustning till ISS, t.ex japaner och europeiska företag.

Gamla vapen-langaren Northrop Grumman gör tvärt emot SpaceX när de levererar till ISS. De kör hela raketen (Cygnus) som engångsmaterial och bränner upp rubbet vid återinträdet i atmosfären. Deras "fire and forget"-filosofi kanske inspirerats av andra bästsäljare i deras lager, såsom kärnvapenbärande ballistiska robotar (De har numera USA-monopol på dessa.) För NG är kanske uppskjutningar lika rutin som för oss andra att gå till snabbköpet.

Boeing utvecklar "astronaut-taxi" parallellt med SpaceX. De två företagen verkar följa nästan exakt samma utvecklingslinjer. Boeings första leverans till ISS sker 20 dec. De landar heller inga raketer. Deras första steg har byggts av ryssarna.

Det amerikanska Orion-systemet har redan genomfört en lyckad test av samma räddningssystem i somras. Det skrivs inte mycket om det. Jag skulle tro att tystnaden beror på att det är Trump som satte fart på Orion. Medierna gillar inte honom. Troligen kommer detta system att placera den första kvinnan på månen 2024. Projektet är uppkallat efter Artemis - Apollos syster.

Vad jag förstår så förstörde Obama det amerikanska rymdprogrammet genom att stänga ned rymdfärjorna och ge direktiv om luddiga, långsiktiga mål att landa på en asteroid 2025. Det verkar vara detta beslut som givit plats för den märklige Musk och SpaceX (ibland) landande raketer. Att landa raketer är utmanande men tillför inte direkt något till utforskningen av rymden.

Så ser man på SpaceX livliga uppskjutningsverksamhet och mediauppmärksamhet så kan man tro att detta åtminstone delvis har till uppgift att täcka över Obamas beslut att stänga ned rymdfärjorna och skicka pengarna till ryssarna för att de skulle göra jobbet. (Obama collusion? Närmare $5 miljarder till Ryssland!) Jag börjar tro att Obamas beslut och delar av SpaceX-programmet som följde kan handla om att motarbeta den självkänsla som amerikanernas rymdprogram gav landet.

Dessa uppskjutningar av SpaceX kan ses som ett resultat av Obamas nedskärningar i rymdbudgeten.

Men Trump har ändrat på det nu. Inte bara verkstaden i Kina tas hem. USA skall även skjuta upp sina astronauter själva. NASA:s första bemannade uppskjutning sedan 2011 planeras till november 2020 och månlandning alltså 2024.

Om SpaceX uppskjutning i januari går bra så är det planerat att även SpaceX skall genomföra en bemannad uppskjutning nästa år.

Jeff Bezos/Blue Origin flyger tills vidare lägre med den helt återvinningsbara (landande) raketen "The New Shepard" (!). Senast transporterade den bl.a konst och vykort som barn ritat.

Elon och SpaceX håller stilen. Förra SpaceX-uppskjutningen till ISS innehöll experiment av öltillverkaren Budweiser och nästa SpaceX-uppskjutning planeras innehålla haschplantor.

Jag vill framhålla att jag inte är expert på detta område. Men Elon Musk och SpaceX uppskjutningar är så hårt lanserade i media att man gärna vill försöka sätta deras verksamhet i sammanhang.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-12-14 kl. 10:33.
Citera
2019-12-14, 11:47
  #1079
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi verkar kunna se fram mot en del jul- och nyårs-fyrverkerier. Även SpaceX lite spektakulära uppskjutning med test av räddningssystemet kommer att ske ganska snart, dock tidigast den 4:e januari.

Redan på måndag eller tisdag så är det dags för JCSAT-18/Kacific-1 Man får hålla tummarna för bra sjöväder så att Ms. Tree & Ms. Chief kan fånga varsin noskonshalva.
Citera
2019-12-15, 21:33
  #1080
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Webcast för JCSAT-18/Kacific1 Mission (17 dec, 01:10)
https://www.youtube.com/watch?v=sbXgZg9JmkI
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback