Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-05, 17:41
  #1057
Medlem
Fris avatar
Knappt 50 minuter kvar till nästa försök kl 18:29 svensk tid.
Citera
2019-12-05, 18:39
  #1058
Medlem
Hugo.Draxs avatar
-Ja! en till lyckad landning

https://www.youtube.com/watch?v=lSx4DGBstYA
Citera
2019-12-05, 18:47
  #1059
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Och där kom ett okej för solfångarna. Det låter som en till lyckad uppskjutning. Men givetvis, kapseln ska docka med internationella rymdstationen, testet av andrasteget kommer att dröja 6 timmar till och så vidare. Men för min del så är jag nöjd och ett stort tack till SpaceX för att ni låter mig drömma om en kolonisering av planeten Mars.
Citera
2019-12-06, 13:10
  #1060
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
-Ja! en till lyckad landning

https://www.youtube.com/watch?v=lSx4DGBstYA
Ja, SpaceX fick tydligen ned bärraketen i ett stycke, säger man. Fast den där Youtuben är ju gammal, även om musiken är cool.

Det gick bra att sända video av hög kvalitet från hela uppskjutningen ända ut i rymden. Men i just det ögonblick bärraketen skulle landa så pajade videon från skeppet! Det är lite märkligt. Det ögonblick som symboliserar SpaceX utveckling kom inte med i videon.

Sista bilden före avbrottet
https://i.imgur.com/FWu1E8C.jpg

https://i.imgur.com/9yt71Cy.jpg

Första bilden efter avbrottet
https://i.imgur.com/CPtHJAW.jpg

Så det ser ut att ha gått framåt. Även de tidigare försöken har man satt musik till.
https://youtu.be/bvim4rsNHkQ

Edit
Skall man våga en gissning så var SpaceX inte säkra på att landningen skulle fungera. Därför bröt man sändningen tills man såg att raketen landat på rätt sätt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-12-06 kl. 13:29.
Citera
2019-12-06, 13:48
  #1061
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det gick bra att sända video av hög kvalitet från hela uppskjutningen ända ut i rymden. Men i just det ögonblick bärraketen skulle landa så pajade videon från skeppet! Det är lite märkligt. Det ögonblick som symboliserar SpaceX utveckling kom inte med i videon.

Som jag förstår det så skakar antennen på OCISLY våldsamt i samband med landning något som gör att videolänken kortvarigt tappas.
Citera
2019-12-06, 13:55
  #1062
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Som jag förstår det så skakar antennen på OCISLY våldsamt i samband med landning något som gör att videolänken kortvarigt tappas.
Jag såg just den förklaringen och tänkte komplettera mitt inlägg. Det kan ju stämma. Fast några skakningar minns jag inte man såg i videon.

Jag tycker ju Musk är tramsig. Men detta är i alla fall teknisk utveckling man får respektera. Om Musk emellertid är direkt inblandad i detta skall väl diskuteras i andra trådar.

Man kunde väl haft någon annan bildvinkel, som i videon i ditt inlägg. Har man inte visat från raketen vid landning t.ex.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-12-06 kl. 14:00.
Citera
2019-12-06, 14:04
  #1063
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Som jag förstår det så skakar antennen på OCISLY våldsamt i samband med landning något som gör att videolänken kortvarigt tappas.

Precis, och det är nog väldigt kostsamt att få till en bra lösning på det. Det är ju liksom inte så lätt att rikta en länkparabol mot en satellit från en pråm när 25 ton (?) booster landar.
Citera
2019-12-06, 14:07
  #1064
Medlem
Fris avatar
De skulle kunna demonstrera en interferometrisk antenn som behåller satellit-länk oavsett skakningarna. Eller rundradio till ett annat fartyg eller till en drönare som har stadig satellitkontakt. Det ÄR ett minus för marknadsföringen att de avbryter sändningen vid vartenda landningstillfälle. Ger ett slarvigt intryck. Åtminstone kunde deras TV-producent se till att visa landningen i repris med några sekunders fördröjning när förbindelsen återupptagits. Nu känns det som att ingen inblandad bryr sig, bara en miljon besvikna fans.
Citera
2019-12-06, 14:13
  #1065
Avstängd
wwrs avatar
Dom kan skicka raketer och signaler till ISS, men inte från den där båten. Mjaa. Går det inte att montera stötdämpare? Man har väl andra kameror, från flyg? Har man inte tidigare visat video från raketens kamera under landning? Man har väl full kontakt med raketen under hela förloppet? Under starten visar man ju bild från raketen. Och varför klippte man så abrupt istället för att visa en flimrande bild? Jag såg inga skakningar. Det var stabil bild när de klippte, vad jag kommer ihåg

Men det är detaljer. Just den tekniska utvecklingen får man respektera dem för i detta fall.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-12-06 kl. 14:20.
Citera
2019-12-06, 14:26
  #1066
Medlem
Fris avatar
Det kanske är en personlig egenhet hos den excentriske miljardären Musk. Han som på twitter "skröt" om att han gjort noll marknadsundersökning för sin osthyvelsliknande Tesla-pickup (påminner mig faktiskt om en sopskyffel jag tvingades bocka ihop i slöjden på högstadiet) som han på scen lät krossa de påstått okrossbara rutorna på. Inte för att det nödvändigtvis är viktigt för slutresultatet, men det kanske är ett tecken på en introvert visionär som inte har mycket till övers för vad massan ser, på gott och ont.
Citera
2019-12-06, 14:32
  #1067
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det kanske är en personlig egenhet hos den excentriske miljardären Musk. Han som på twitter "skröt" om att han gjort noll marknadsundersökning för sin osthyvelsliknande Tesla-pickup (påminner mig faktiskt om en sopskyffel jag tvingades bocka ihop i slöjden på högstadiet) som han på scen lät krossa de påstått okrossbara rutorna på. Inte för att det nödvändigtvis är viktigt för slutresultatet, men det kanske är ett tecken på en introvert visionär som inte har mycket till övers för vad massan ser, på gott och ont.
Jag skrev mina kommentarer om Elon och bl.a pickupen i en annan tråd:
(FB) Info/skvaller om Elon Musk

Vad gäller uppskjutningar så hoppas man ju snart utföra en test med de 8 raketmotorer som finns inbyggda i kapseln. Även det är ju ny teknik.
Citera
2019-12-06, 14:48
  #1068
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Dom kan skicka raketer och signaler till ISS, men inte från den där båten. Mjaa. Går det inte att montera stötdämpare? Man har väl andra kameror, från flyg? Har man inte tidigare visat video från raketens kamera under landning? Man har väl full kontakt med raketen under hela förloppet? Under starten visar man ju bild från raketen. Och varför klippte man så abrupt istället för att visa en flimrande bild? Jag såg inga skakningar. Det var stabil bild när de klippte, vad jag kommer ihåg

Men det är detaljer. Just den tekniska utvecklingen får man respektera dem för i detta fall.

Man sitter inte och styr landningen från land med joystick. Boostersteget sköter landningen autonomt efter hur den är förprogrammerad.

Här ett yt klipp hur "bredbandet" fungerar mot iss, stor latens... https://youtu.be/6DsgZjYSwcA
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback