Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-13, 19:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Han var nästan hundra procent säker på att Arktis skulle vara helt isfri under sommaren. Hur skulle du reagera om läkaren sa till dig att det är 75 % risk att du är död inom 5-7 år?

Jag tycker inte alls att Al Gore låter särskilt säker.

"Some of the models suggests to Dr Mislowsky that there is a 75% chance that the entire North Polar Ice cap during some of the summer month could be completely ice free in the next five to seven years. Bob use the figure 2030."

Framför allt är det inte troligt att en läkare skulle uttrycka sig så klumpigt, även om det säkert har hänt.

Det är 75 % risk att du är död inom 5-7 år, men jag tror du lever i 20 år till.
Citera
2019-12-13, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så två minuter istället för en? Troligen mindre än så, men jag orkar inte räkna på det och i vilket fall som helst är det i sammanhanget absurt lite tid.

En sån beräkning borde jag kanske gjort innan jag skrev något. Baserat på vinkeldiameter och vinkelhastighet för Saturnus och Jupiter får jag det till ungefär ett dygn, ett tiotal timmar. Men då tog jag inte med Jordens hastighet, som nog har störst påverkan iofs, så endast några minuter kan nog stämma. Oavsett 1 minut eller 1 dygn, är det helt försumbar tid från perspektivet 60 år... så jag verkar inte komma någon vart med den här teorin!

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det finns andra som lagt ned betydligt mer tid på att spekulera och hittills har ingen kommit upp med någon idé som övertygat annat än en mycket liten grupp.

Låter troligt. Detta hindrar förhoppningsvis inte fler att fundera kring sånt här, för annars kommer ju inget nytt att hittas. Dock är det väl datorer som troligast hittar sambanden numera.
Citera
2019-12-13, 20:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Jovisst är jorden 4-5 miljarder år gammal men det relevanta perspektivet är den period när det funnits liv på jorden. Och bevisligen var dina gissningar käpprätt fel. Det måste du väl ändå erkänna nu?
Jo, nära 100 % var inte riktigt genomtänkt och ganska fel jämfört med 40 % som jag tror är en bättre gissning.

Vad menar just du med liv på jorden?
Somliga tycker det fanns liv på jorden för si sådär 3,5 miljarder år sedan.
När tycker du man kan säga att det fanns liv på jorden?
Liv i havet?
Liv på land?

Jag kan inte gissa hur du tänker.

Jag tycker inte du bör beskylla mig för att jag i dina ögon väljer fel tidsperspektiv på jordens historia. Din fråga nedan antyder inget om att man ska gissa vilken del av jordens historia du tycker är relevant.
Citat:
För att testa dina undermåliga kunskaper i ämnet kan du väl svara på hur hög koldioxidhalten är nu och hur hög den varit som högst under jordens historia? Jag vet förstås svaret och du kan säkert ta reda på det. Återkom då ska jag förnedra dig med fortsättningen.
Citera
2019-12-13, 20:29
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jo, nära 100 % var inte riktigt genomtänkt och ganska fel jämfört med 40 % som jag tror är en bättre gissning.

Vad menar just du med liv på jorden?
Somliga tycker det fanns liv på jorden för si sådär 3,5 miljarder år sedan.
När tycker du man kan säga att det fanns liv på jorden?
Liv i havet?
Liv på land?

Jag kan inte gissa hur du tänker.

Jag tycker inte du bör beskylla mig för att jag i dina ögon väljer fel tidsperspektiv på jordens historia. Din fråga nedan antyder inget om att man ska gissa vilken del av jordens historia du tycker är relevant.

Om vi säger liv av det slag som finns idag då, dvs ryggradsdjur, inte bakterier. Ja, då talar vi om den kambriska explosionen för drygt 500 miljoner år sen. Alltså då koldioxidhalten låg på 7000 ppm.

Det är oklart varför du svamlar om jordens historia. Du påstod att koldioxidhalten aldrig varit högre än 1000 ppm vilket bevisligen är helt fel. 2000 ppm exempelvis var det inte så många miljoner år sen det var. So what is your point?
Citera
2019-12-13, 21:32
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Tony Heller om Australiens värmebölja:
https://youtu.be/WppbuIoyXdg

Har han fel i det han säger? Om inte, varför försöker media måla upp en oärlig bild av historien?

Tony Heller / Steven Goddard är en känd bedragare. Kungen av alla troll, som någon skrev tidigare.

Citat:
Steven Goddard is a troll who’s real name he publicly acknowledges to be Tony Heller. He’s the penultimate troll, the King of Trolls, having made pseudoscience and climate change denialism his true life’s calling.

https://twitter.com/rgatess/status/1083582911507394560

En sak kan man alltid vara säker med hans (klimatförnekar)videos och det är att de aldrig stämmer.
Citera
2019-12-13, 21:46
Moderator
-Info-s avatar
Kan vi nu anta att denna diskussion är avslutad?:

Citat:
Studie: Klimatsimuleringar är träffsäkra prognoser

Datasimuleringar som försöker förutspå temperaturförändringar har en hög grad av träffsäkerhet, enligt en ny studie som AP rapporterar om.

Forskare har tittat närmare på 17 simuleringar som gjordes mellan 1970 och 2017. Deras slutsats är att flertalet av dem var så pricksäkra att ”de var omöjliga att skilja från det som faktiskt hände”.

Enligt de senast gjorda simuleringarna kommer temperaturen år 2100 att ha ökat med 3 grader celsius jämfört med förindustriell tid. Det är en utveckling som FN:s klimatpanel IPCC har sagt kommer att få katastrofala följder.

https://omni.se/studie-klimatsimuleringar-ar-traffsakra-prognoser/a/b5wvRd
https://apnews.com/9898308e485f8dea65adb699cb2054a0

Klimatsimuleringarna stämmer väldigt väl överens med verkligheten, enligt en ny studie.
Citera
2019-12-13, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Kan vi nu anta att denna diskussion är avslutad?:

Klimatsimuleringarna stämmer väldigt väl överens med verkligheten, enligt en ny studie.

Det borde stämma om man ständigt justerar data för att passa in med klimatmodellerna.

The Stunning Statistical Fraud Behind The Global Warming Scare

Citat:
Global Warming: The National Oceanic and Atmospheric Administration may have a boring name, but it has a very important job: It measures U.S. temperatures. Unfortunately, it seems to be a captive of the global warming religion. Its data are fraudulent.

What do we mean by fraudulent? How about this: NOAA has made repeated "adjustments" to its data, for the presumed scientific reason of making the data sets more accurate.

Nothing wrong with that. Except, all their changes point to one thing — lowering previously measured temperatures to show cooler weather in the past, and raising more recent temperatures to show warming in the recent present.

This creates a data illusion of ever-rising temperatures to match the increase in CO2 in the Earth's atmosphere since the mid-1800s, which global warming advocates say is a cause-and-effect relationship. The more CO2, the more warming.

But the actual measured temperature record shows something different: There have been hot years and hot decades since the turn of the last century, and colder years and colder decades. But the overall measured temperature shows no clear trend over the last century, at least not one that suggests runaway warming.

That is, until the NOAA's statisticians "adjust" the data. Using complex statistical models, they change the data to reflect not reality, but their underlying theories of global warming. That's clear from a simple fact of statistics: Data generate random errors, which cancel out over time. So by averaging data, the errors mostly disappear.

That's not what NOAA does.

According to the NOAA, the errors aren't random. They're systematic. As we noted, all of their temperature adjustments lean cooler in the distant past, and warmer in the more recent past. But they're very fuzzy about why this should be.
Citera
2019-12-13, 22:42
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Om vi säger liv av det slag som finns idag då, dvs ryggradsdjur, inte bakterier. Ja, då talar vi om den kambriska explosionen för drygt 500 miljoner år sen. Alltså då koldioxidhalten låg på 7000 ppm.

Det är oklart varför du svamlar om jordens historia. Du påstod att koldioxidhalten aldrig varit högre än 1000 ppm vilket bevisligen är helt fel. 2000 ppm exempelvis var det inte så många miljoner år sen det var. So what is your point?
När påstod jag att koldioxidhalten aldrig varit högre än 1000 ppm?
Du måste ha blandat ihop korten så att du varken vet ut eller in.

Trollar du eller har du foliehatten nerdragen över ögonen så att du inte ser vad som skrivs?

Edit
Under kambrium fanns i stort sett inget liv på land annat än alger svampar och larver.
Jag tror inte det fanns några ryggradsdjur.

Ryggradsdjuren tog sig upp på land för sådär 400 000 000 åt sedan.

Men va fasen, 100 miljoner år fel är väl inte mycket att bråka om.
Citera
2019-12-13, 23:55
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Det borde stämma om man ständigt justerar data för att passa in med klimatmodellerna.

The Stunning Statistical Fraud Behind The Global Warming Scare

investors.com, som du länkar till, är en känd bedragarsite.
Man kan hitta vad som helst på Google. Det är lätt. Om man vill veta vad som är sant och vad som inte är sant måste man tänka en smula.

Om du tror på investors.com men inte på NASA, NOAA, Met Office, SMHI eller IPCC så kanske du ska tänka efter en gång till...

Citera
2019-12-13, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Tony Heller / Steven Goddard är en känd bedragare. Kungen av alla troll, som någon skrev tidigare.

En sak kan man alltid vara säker med hans (klimatförnekar)videos och det är att de aldrig stämmer.

Ser inget fel i det han presenterar. Men om man låter Twitter-inlägg diktera ens uppfattning om någon så kanske det är svårare att ta till sig det han säger.
Citera
2019-12-14, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
investors.com, som du länkar till, är en känd bedragarsite.
Man kan hitta vad som helst på Google. Det är lätt. Om man vill veta vad som är sant och vad som inte är sant måste man tänka en smula.

Om du tror på investors.com men inte på NASA, NOAA, Met Office, SMHI eller IPCC så kanske du ska tänka efter en gång till...

När data från dessa institutioner inte stämmer med verkligheten så kan man misstänka att något är fel. Det finns folk som går igenom historiska arkiv och gör jämförelser. Om termometerdata och tidningsartiklar visar att det var varmt under flera sekel och alla dessa institutioner visar att det var kallt, då kan du ge dig fan på att det är deras data som är felaktiga.
Citera
2019-12-14, 00:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
När data från dessa institutioner inte stämmer med verkligheten så kan man misstänka att något är fel. Det finns folk som går igenom historiska arkiv och gör jämförelser. Om termometerdata och tidningsartiklar visar att det var varmt under flera sekel och alla dessa institutioner visar att det var kallt, då kan du ge dig fan på att det är deras data som är felaktiga.

Kan du peka på ett konkret exempel där du kan bevisa att NASA, NOAA, Met Office, SMHI eller IPCC avsiktligt manipulerat data eller avsiktligt publicerat felaktiga data?

Du måste självfallet verifiera att ditt påstående är sant, genom att redovisa bevis för att det är så.

Att det finns lögnaktiga nätplatser som påstår att det är så är självfallet inget bevis.

GWPF, Heartland och många andra liknande, ljusskygga, organisationer finansieras av fossilindustrin för att sprida lögner som naturligtvis går ut på att inte fossilindustrins försäljning ska störas av fakta som att utsläpp från förbränning av fossila bränslen kan skada stora delar av livet på planeten.

Jag utgår från att du inte får betalt av fossilindustrin utan att du bara har gått på dom lögner som dessa ljusskygga organisationer sprider, mot betalning.

Eller?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in