2019-12-13, 15:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ska se om jag kan hitta artrikeln där det står att han blev beordrad att avsluta söket, trots att hans hund var ivrig och drog åt ett visst håll.
Det där var bara en "remarkare".
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Att en hund var med vid fyndet har jag inte läst nånstans.
Det där också.
Citera
2019-12-13, 17:15
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det ser ut som om Springare gått i lära hos Hans Holmér.
Att Springare påstås vara en bra polis säger mer om dom som påstår det än om honom. (Företrädelsevis hatdrivna tanter)

Nog har vi olika intressen av deltagandet i tråden -från att håna brottslingar till att bara få någon lagförd- (och allt däremellan) men det går att starkt ifrågasätta intentionerna hos dom deltagare som säger sig vara intresserade av att klara upp mordet på LW och inte med ett enda ord nämner anledningarna till att mordet på henne inte är uppklarat.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-12-13 kl. 17:25.
Citera
2019-12-13, 17:52
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Att Springare påstås vara en bra polis säger mer om dom som påstår det än om honom. (Företrädelsevis hatdrivna tanter)

Nog har vi olika intressen av deltagandet i tråden -från att håna brottslingar till att bara få någon lagförd- (och allt däremellan) men det går att starkt ifrågasätta intentionerna hos dom deltagare som säger sig vara intresserade av att klara upp mordet på LW och inte med ett enda ord nämner anledningarna till att mordet på henne inte är uppklarat.

Nej,det ser onekligen mörkt ut,och att åklagaren inte häver avspärrningen av SDs hus stör mej,det passar liksom inte in någonstans,jag förstår inte varför brottsplats fotografier och videofilm inte ska räcka till
Citera
2019-12-13, 19:08
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nej,det ser onekligen mörkt ut,och att åklagaren inte häver avspärrningen av SDs hus stör mej,det passar liksom inte in någonstans,jag förstår inte varför brottsplats fotografier och videofilm inte ska räcka till
Instämmer.
Måhända är det så att indiciekedjan är så bräcklig att Åkl avser övertyga tingsrätten genom att iscensätta ett trovärdigt händelseförlopp på plats i SDs hem. Vet fasiken.

Det är svårt att tänka sig motivet tillavspärrningen.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-12-13 kl. 19:17.
Citera
2019-12-13, 20:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Instämmer.
Måhända är det så att indiciekedjan är så bräcklig att Åkl avser övertyga tingsrätten genom att iscensätta ett trovärdigt händelseförlopp på plats i SDs hem. Vet fasiken.

Det är svårt att tänka sig motivet tillavspärrningen.
Fast det här med att Tingsrätten nu har beslutat att behålla avspärrningarna av SD:s bostad behöver ju inte nödvändigtvis handla om just det här med en ev. syn vid rättegången. Ett annat möjligt motiv till att behålla avspärrningarna kan ju tydligen vara att hon kan komma att vilja göra tekniska undersökningar där:

Tydligen har alltså åklagaren ännu inte kunnat visa på någon direkt koppling mellan SD och brottet, och kunde hon bara göra det nu så vore ju detta naturligtvis betydligt mer stabilt än en sk. relations- eller indiciekedja:
Senast redigerad av Draifos 2019-12-13 kl. 20:53.
Citera
2019-12-13, 21:28
Medlem
Citat:

Eller så vill inte åklagaren att HD kommer åt bostaden. Hon är ju fortfarande misstänkt.
Citera
2019-12-13, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Eller så vill inte åklagaren att HD kommer åt bostaden. Hon är ju fortfarande misstänkt.

(Citerade du rätt inlägg?)
Men om så vore fallet är väl åkl skyldig att öppet redovisa det; det borde i vart fall inte vara juridiskt ok att bara då komma med andra hittepåskäl, som att TR ev kan komma att vilja gå runt där o kolla?
Citera
2019-12-13, 22:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Har du någon uppgift om när man började söka med hundar överhuvudtaget, artikeln refererar till ett specifikt område (antar det är skogen mot Vivalla)?
Om man inte utgått från bostaden så verkar det ju som att tillgängligheten av tvångsmedel som ges vid misstanke om grovt brott inverkat negativt, om man låst sig vid var telefonen ev pingats etc.
Hade man sökt som vanligt försvinnande så får man riskera att sökpatruller trampar bort spår men å andra sidan hade kanske fler spår funnits på kroppen om den hittats tidigare.

Dessvärre börjar media och tråden rapportering först den 17/5-18.

Såg att jag dubbelciterat och missat citeringen från AB:

"Under torsdagen sökte polisen med hundar i skogen i ett område i nordvästra Örebro."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0GjgJ/har-soker-polisen-efter-den-forsvunna-kvinnan-i-orebro

"Under torsdagen var polisens tekniker på plats i området. Dessutom sökte polisen med hund alldeles i närheten av den avspärrade villan."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lwR3w/hus-avsparrat-nara-forsvunna-kvinnans-bostad-i-orebro

Nu har jag inte varken tid eller lust att leta, men det är ju intressant hur det såg ut de första dagarna av försvinnandet.

Jag kanske kan kolla lite närmare i morgon vad som kom ut i media, men min bild i mitt minne är att vi inte fått veta hur det såg ut de allra första dagarna.

Torsdagen den 17/5 är den första dagen som jag minns att man pratade om hundsök i media. Då minns jag tydligt att man sökte i skogarna. Och kanske var det i skogen för där var det intressanta fyndet. De bilder jag har i huvudet från de dagarna är sök i skogen, tallar och stigar. LWs hus avspärrat på onsdagen vad jag minns.

Ingen idé att sitta och gissa utan får kolla närmare när jag har tid.
Citera
2019-12-13, 23:16
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du har inte den minsta susning om hur sluten eller öppen jag har varit eller är om tänkbara GM, och Nej jag blev inte alls chockad över att HD dök upp. Men som GM för mord på LW sätter jag kanske inte några pengar på, än.

SD tycker jag har många lämpliga personlighetsdrag som oftast en sådan gärningsperson bär på. Vi får väl följa detta och se när det kommer ett Åtal som förhoppningsvis inte är långt borta.
Du besitter uppenbart en kunskap som kan vara värdefull för tråden.
Kan du utveckla vilka många personlighetsdrag en gäringsperson oftast bär på?
Citera
2019-12-13, 23:20
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
HD har enligt senaste artikeln tillgång till SD bostad med bevakade besök.
Citera
2019-12-13, 23:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"Under torsdagen var polisens tekniker på plats i området. Dessutom sökte polisen med hund alldeles i närheten av den avspärrade villan."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lwR3w/hus-avsparrat-nara-forsvunna-kvinnans-bostad-i-orebro
Det syftar nog på skogsområdet. Det verkar som att du kan ha hört fel i Aftonbladets videoklipp här när du nu transkriberar det till "alldeles i närheten av den avspärrade villan". Det låter väl snarare som att reportern Isabel Nordström säger så här:
"...och igår eftermiddag [ohörbart] så var hundpatrull på plats och sökte i det här området, inte alls långt ifrån den här villan då som tekniker undersökt."
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Torsdagen den 17/5 är den första dagen som jag minns att man pratade om hundsök i media. Då minns jag tydligt att man sökte i skogarna. Och kanske var det i skogen för där var det intressanta fyndet. De bilder jag har i huvudet från de dagarna är sök i skogen, tallar och stigar.
Däremot verkar det här stämma som du säger att man av någon anledning sökte med hundar i det här skogsområdet redan på torsdagen den 17/5. Men just det spännande föremålet hittades alltså enligt en annan artikel efter ett tips från allmänheten först på lördagen den 19/5:
Senast redigerad av Draifos 2019-12-13 kl. 23:31.
Citera
2019-12-13, 23:30
Medlem
Citat:
Du besitter uppenbart en kunskap som kan vara värdefull för tråden.
Kan du utveckla vilka många personlighetsdrag en gäringsperson oftast bär på?

Du upprepar dig. Se mitt tidigare svar där jag hänvisade till mitt svar till Draifos. Det kvarstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in