2019-12-13, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Om LW dessutom hade en av sina mobiler på sig när hon hittades, så är det typ skandal att inget hundsök gjordes nära platsen där hon blev funnen. Hennes mobil hade ju pingats nära bostaden, stod det i media nån dag innan hon hittades.

Jag tillhör dem som inte läst en rad om att hundsökare skulle ha nekats söka i området nära bostaden. Misstänker att det blivit till en trådsanning.

Tillhör också den skaran som ej kan minnas någon sådan uppgift/intervju. Tycker nog att det på något vis känns osannolikt att så skulle vara fallet: om nu en hundförare uttryckligen skulle ha blivit förbjuden att söka vid planket så skulle det nog inte bara ha passerat såpass obemärkt. Nog skulle det ha renderat en mängd feta rubriker i tex AB o Expr?
Som nu ingen varken kan hitta eller minnas.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om hundpatruller inte nekats söka nära Lenas bostad hade kroppen utan tvivel hittats tidigare. Det finns ingen hund, i synnerhet tränade sökhundar, som missar ett lik bakom ett plank om de söker i närheten av den.

Eller varför hittades inte Lena av polisens hundar enligt dig om de nu fick söka överallt inkl bostadsområdet?

Ja givetvis skulle en ”professionell” sökhund ha hittat LW om den gått in vid planket där LW låg. Men det måste ju ändå inte betyda att någon uttryckligen förbjöd eftersök vid planket.
Ni får uppdatera grundkursen i logisk slutledning ”over there”.

Man kan ju inte pga praktiska anledningar söka överallt samtidigt.
Uppenbarligen prioriterade man hundsök på annan plats. Vilket var mindre lyckat.
Citera
2019-12-13, 12:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Om LW dessutom hade en av sina mobiler på sig när hon hittades, så är det typ skandal att inget hundsök gjordes nära platsen där hon blev funnen. Hennes mobil hade ju pingats nära bostaden, stod det i media nån dag innan hon hittades.

Jag tillhör dem som inte läst en rad om att hundsökare skulle ha nekats söka i området nära bostaden. Misstänker att det blivit till en trådsanning.
Fast är det egentligen en sådan skandal att det tog några dagar att hitta kroppen. En större skandal är väl i så fall det här med att brottet ännu inte har klarats upp. Och detta alltså trots att åklagaren nu sedan mer än ett och ett halvt år tillbaka verkar anse sig känna till inte bara när, var, hur och varför brottet begicks, utan också vem som gjorde det.
Senast redigerad av Draifos 2019-12-13 kl. 13:02.
Citera
2019-12-13, 13:07
Medlem
Snor-Johans avatar
Lite av varje om misstag och att det finns fog för att Springare medvetet försvårande utredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Så människorov var summan av förhör tidigt på morgonen, med UW och i LWs bostad?

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Ja, det gjordes på plats i LW lägenhet.
Rubriceringen människorov var anledningen till att hundsöket riktades från närområdet till vivallaskogen där mobilen plingade.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Citat:
"Springare berättar i NA att han håller med om kritiken att LW hittades först efter fyra dagar och endast 100 meter från sitt hem. Då försvinnandet sköttes av en annan organisation, så menar Springare att de utgick ifrån att sökandet startade från brevlådan och sedan meter för meter. ”-Det trodde vi i alla fall i vår enfald” När det gäller larmsamtalet om kvinnoskrik inte kontrollerades, menar Springare att den delen får Kommunikationscentralen ta på sig. ”- Det är ofattbart att de inte åkte ut”.

Rubriceringen kan PS inte skylla på en annan organisation.

Citat:
Hur påverkas utredningen av att spaningsledaren byts ut?
Får nya utredaren en bra överlämning så är det inga problem. Det är inte ovanligt att det händer i semestertider men vad som är anledningen nu är ett polisiärt beslut.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

Det fetade är detta jag envetet påstått d.v.s att Springare med vett och vilja inte såg till att överlämningen gick bra till. Skulle vilja säga inte alls då nya utredningen fick starta om på ruta ett. Springare satte sin egen prestige före mordet på L*ena W*Wesström.

Vilket gjorde att till flera uppseendeväckande misstag ska läggas att utredningens fick starta om från scratch med nya dörrknackningar etc.

- Att Mats Nyhlén alls nämner överlämningen talar för att han anar att så inte blir faller. Detta är något för dom insiktslösa som fjäskar för utredningen att begrunda om atmosfären som omger utredningen på polishuset Örebro. Att plantan Springare fick kicken vågar jag påstå var bara topoen på isberget.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-12-13 kl. 13:13.
Citera
2019-12-13, 13:13
Medlem
Citat:

Nä, mobilen pingades i Vivallaskogen enligt media. Jag har för mig att hundsöket var där också..
Citera
2019-12-13, 13:16
Medlem
Tillbaks till hundarna som diskuterats:

Är urusel på att hitta gamla artiklar, men hittade denna som iaf bekräftar att hundar varit på plats i söket av Lena. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l10rAM/polischef-hon-borde-ha-hittats-tidigare

Jag minns att hundföraren hette nåt på M, kan ha varit Mats. Ska se om jag kan hitta artrikeln där det står att han blev beordrad att avsluta söket, trots att hans hund var ivrig och drog åt ett visst håll. Jag vet t.o.m att jag sett honom uttala sig framför kamera. Är 100% säker på det! Det torde ha varit runt 20e maj 2018.

Privatpersonen däremot heter Erik och han var ute med sin hund, som också drog mot planket.
Citera
2019-12-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Nä, mobilen pingades i Vivallaskogen enligt media. Jag har för mig att hundsöket var där också..

Det stämmer.
Citera
2019-12-13, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast är det egentligen en sådan skandal att det tog några dagar att hitta kroppen. En större skandal är väl i så fall det här med att brottet ännu inte har klarats upp. Och detta alltså trots att åklagaren nu sedan mer än ett och ett halvt år tillbaka verkar anse sig känna till inte bara när, var, hur och varför brottet begicks, utan också vem som gjorde det.

Det finns ett vedertaget arbetssätt (MSO) som polisen skall följa vid sökande av en försvunnen person.

"Under insatsen då polisen söker efter den försvunna personen bedömer en räddningsledare (som alltid är en polis när det gäller försvunna personer) vilka polisiära resurser som behövs vid sökandet, till exempel hundar, hästar, helikoptrar, motorcyklar och båtar."

"Polisen använder sig av en effektiv sökmetod
Polisens arbetsmetod Efterforskning av försvunna personer (EFP) bygger på Managing Search Operations (MSO), en arbetsmetod utvecklad i Nordamerika och Storbritannien. Svensk polis har lagt till de fysiska och psykiska faktorer som påverkar hur en försvunnen person upplever och hanterar situationen. Utifrån dessa fakta har polisen skapat effektiva sökmetoder."

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/forsvunna-personer/

I detta läget är det ont om tid att finna personen vid liv. För varje timme ökar risken att personen befinner sig i ev nöd där risk för liv uppstår.

Prio 1 är att hitta en försvunnen person vid liv.
Citera
2019-12-13, 13:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Prio 1 är att hitta en försvunnen person vid liv.
Ja, naturligtvis hade väl det här gått lättare att reda ut om man hade hittat henne levande. Då hade hon ju kanske själv kunnat berätta hur hon hamnade där bakom bullerplanket. Tror du att hon kan ha varit vid liv ännu på morgonen när hon anmäldes försvunnen?
Senast redigerad av Draifos 2019-12-13 kl. 13:56.
Citera
2019-12-13, 13:54
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Lite av varje om misstag och att det finns fog för att Springare medvetet försvårande utredningen.

Rubriceringen människorov var anledningen till att hundsöket riktades från närområdet till vivallaskogen där mobilen plingade.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Rubriceringen kan PS inte skylla på en annan organisation.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

Det fetade är detta jag envetet påstått d.v.s att Springare med vett och vilja inte såg till att överlämningen gick bra till. Skulle vilja säga inte alls då nya utredningen fick starta om på ruta ett. Springare satte sin egen prestige före mordet på L*ena W*Wesström.

Vilket gjorde att till flera uppseendeväckande misstag ska läggas att utredningens fick starta om från scratch med nya dörrknackningar etc.

- Att Mats Nyhlén alls nämner överlämningen talar för att han anar att så inte blir faller. Detta är något för dom insiktslösa som fjäskar för utredningen att begrunda om atmosfären som omger utredningen på polishuset Örebro. Att plantan Springare fick kicken vågar jag påstå var bara topoen på isberget.

Det ser ut som om Springare gått i lära hos Hans Holmér.
Citera
2019-12-13, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, naturligtvis hade väl det här gått lättare att reda ut om man hade hittat henne levande. Då hade hon ju kanske själv kunnat berätta hur hon hamnade där bakom bullerplanket. Tror du att hon kan ha levt ännu på morgonen när hon anmäldes försvunnen?

Vi diskuterade den initiala sökprocessen där många insatser kritiserades. I Efterhanden vet vi att Lena W dog samma natt hon försvann, men det visste inte spaningsledningen vid sökinsatsen. Tack vare en privatperson med hund fanns LW död endast 100 meter från sitt hem ca 4-5 dgr efter försvinnandet.
Den efterlevandes kropp hade legat i öppen sol samma antal dgr. Identifieringen och rättsundersökningen liksom obduktion försvårades betydligt. LW befanns vara grovt misshandlad till döds av okänd gärningsperson. Dödsorsak (känd): Inre blödningar.

OM Polisen fått samtalet från Dalaan strax efter 23.47 och hittat Lena W kan kanske sjukvårdande insatser i ambulans och på sjukhus möjligen lyckats behålla henne vid liv. Hur fort dör man av inre blödningar?

Händelsen övergick till Grovt Brott (Mord).
Citera
2019-12-13, 14:27
Medlem
Citat:
Vi diskuterade den initiala sökprocessen där många insatser kritiserades. I Efterhanden vet vi att Lena W dog samma natt hon försvann, men det visste inte spaningsledningen vid sökinsatsen. Tack vare en privatperson med hund fanns LW död endast 100 meter från sitt hem ca 4-5 dgr efter försvinnandet.
Den efterlevandes kropp hade legat i öppen sol samma antal dgr. Identifieringen och rättsundersökningen liksom obduktion försvårades betydligt. LW befanns vara grovt misshandlad till döds av okänd gärningsperson. Dödsorsak (känd): Inre blödningar.

OM Polisen fått samtalet från Dalaan strax efter 23.47 och hittat Lena W kan kanske sjukvårdande insatser i ambulans och på sjukhus möjligen lyckats behålla henne vid liv. Hur fort dör man av inre blödningar?

Har för mig att det var 2 pojkar som hittade henne, kanske har jag fel? Att en hund var med vid fyndet har jag inte läst nånstans.

Beroende på varifrån man blöder invärtes avgör givetvis också hur länge man kan klara sig. En sprucken mjälte blöder otroligt mycket, men kan opereras bort och man klarar sig utan mjälte som vuxen men blodförlusten gör att man dör ändå, om man inte får vård omedelbart.

Värre om lungorna punkteras eller om levern skadas.
Senast redigerad av zilvereko 2019-12-13 kl. 14:29.
Citera
2019-12-13, 15:21
Medlem
Citat:

SOS mottog samtalet klockan 23:47:18 vilket i sin tur pågick till klockan 23:47:48, därnäst skedde vidarekoppling.

LW var som bekant adresserad på Byalagsgatan 4 A ... från den anbringade sten-platts-beläggningen direkt utanför ytterdörren till LW:s dåvarande bostadsrätt och därifrån fram till den då aktuella mordplatsen bakom bullerplanket är gångavståndet 160 meter och inte 100 meter.

Utomhustiden för den då avlidna kvinnokroppen bakom bullerplanket var från den 15/5 klockan 00:00 och till klockan 14:30 den 19/5 år 2018.

Två stycken privatpersoner upptäckte den då avlidna kvinnokroppen bakom bullerplanket, vilket då ägde rum under Lördags-eftermiddagen.

Mvh/ @JokerMannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in