2019-12-13, 04:08
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Hej! De sökte minst under torsdagen iaf (generellt kritiserar en del hundförare dock att de kallas in först efter 2-3 dagar). Men i detta fall spärrades ju inte huset av förren på onsdagen.

"Under torsdagen var polisens tekniker på plats i området. Dessutom sökte polisen med hund alldeles i närheten av den avspärrade villan."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lwR3w/hus-avsparrat-nara-forsvunna-kvinnans-bostad-i-orebro

Kanske 2-3 dagar innan hundförarna kallades in?!
De hade ju dalaans anmälan om förtvivlade
kvinnoskrik att gå på.
De visste ju ungefär varifrån skriken kom!
Tänk om hon varit skadad och ingen hittade
henne förrän efter 5 dagar i ett villaområde
i Örebro! 150 meter från hennes hem.
Det är ju inte klokt!

När unga söta tjejer försvinner så sätts
alla resurser in direkt för att hitta dem.
Men när en medelålders trebarnsmorsa
försvinner så är det inte så noga?
Citera
2019-12-13, 07:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
;

Alltså, jag tror faktiskt det är en trådsanning.
Kan ha fel, men jag kan inte minnas att jag läst något sådant uttalande från media om att sök avbrutits.

Någon som kan hitta källa, förutom detta med Rupla och grannen vars hund drog hårt åt planket?
Citera
2019-12-13, 07:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kan ha fel, men jag kan inte minnas att jag läst något sådant uttalande från media om att sök avbrutits.

Någon som kan hitta källa, förutom detta med Rupla och grannen vars hund drog hårt åt planket?
Det skall ju tydligen finnas en konflikt mellan två olika grupperingar här, och den ena sidan (där högsta polisledningen ingår) verkar vilja göra Peter Springare till syndabock. Har för mig att åklagaren också antyder att problemen kan bero på Springare, och att hon sade i en intervju att det här är typ "någonting man kan behöva titta på i efterhand". Kan ha varit i den här nu låsta artikeln:
Hjärstamordet fortfarande olöst – fem poliser arbetar heltid med fallet: "En del tror vi kört fast"
https://www.na.se/logga-in/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast
Senast redigerad av Draifos 2019-12-13 kl. 08:14.
Citera
2019-12-13, 08:58
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Så du menar att bl.a. zilver, glorious och jag minns fel och hittat på att ett sök avbrutits.

Nu får du lägga av tycker jag. Bara för att Du inte minns betyder inte att det inte hänt.
Citera
2019-12-13, 09:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Så du menar att bl.a. zilver, glorious och jag minns fel och hittat på att ett sök avbrutits.

Nu får du lägga av tycker jag. Bara för att Du inte minns betyder inte att det inte hänt.

Sök avbröts väl men oklart när hundförare "protesterat". Dvs kommunicerade man uppåt att allt närområde inte var avsökt när ordern kom? Eller lydde man order och gnällde i efterhand?
Citera
2019-12-13, 09:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Jag tror inte att de hittar på att de minns.

Jag misstänker att det har skrivits i tråden på så sätt att betydelsen efterhand (år) har ändrats till att från ha handlat om att man gjort sök efter rubriceringen "människorov" och Springares beslut att inte vidta några ytterligare planerade utredningsinsatser, så har det blivit en trådsanning till att "hundsöket har avbrutits".

Detta är så när jag kan komma förutom Ruplas konstaterande i media och intervjun med grannen med den dragande hunden:
"Polisen rubricerade fallet som människorov och det tog över fyra dagar innan kroppen hittades.

Enligt Mats Rupla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.

– Det är jag övertygad om, säger han."

"Bara dagar efter att kvinnan anmälts försvunnen reste Peter Springare på semester. Enligt uppgifter hade man fattat beslut att inte vidta några ytterligare planerade utredningsinsatser.
"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

17/5-18:
"Polisen söker nu med hundar i skogen nära där en kvinna försvann från sin bostad under natten mot tisdagen.

Man misstänker att hon blivit kidnappad.
"

"– Det pågår en sökinsats, vi söker efter den försvunna, säger Christina Hallin, polisens presstalesperson i region Bergslagen, på torsdagskvällen.

Området polisen söker av ligger i närheten av kvinnans bostad i ett villakvarter i stadens ytterkant. Motionärer och hundägare som var ute i skogen tittade undrande på hundpatrullen.
"

[...]

"– Det pågår en sökinsats, vi söker efter den försvunna, säger Christina Hallin, polisens presstalesperson i region Bergslagen, på torsdagskvällen.

Området polisen söker av ligger i närheten av kvinnans bostad i ett villakvarter i stadens ytterkant. Motionärer och hundägare som var ute i skogen tittade undrande på hundpatrullen.
"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0GjgJ/har-soker-polisen-efter-den-forsvunna-kvinnan-i-orebro

Jag tycker att om man är så bergsäker på att hundsöken avbrutits på order från någon, då får man försöka hitta en källa. Och då menar jag inte en källa i tråden som också saknar källa. Det är ju så trådsanningar skapas.

Visa ursprungskällan.
Jag har letat i tråden och i media och hittar inget om detta att någon skulle fått order om att avbryta.
Citera
2019-12-13, 10:01
Medlem
Citat:

Jag misstänker att det har skrivits i tråden på så sätt att betydelsen efterhand (år) har ändrats till att från ha handlat om att man gjort sök efter rubriceringen "människorov" och Springares beslut att inte vidta några ytterligare planerade utredningsinsatser, så har det blivit en trådsanning till att "hundsöket har avbrutits".

Detta är så när jag kan komma förutom Ruplas konstaterande i media och intervjun med grannen med den dragande hunden:
"Polisen rubricerade fallet som människorov och det tog över fyra dagar innan kroppen hittades.

Enligt Mats Rupla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.

"Bara dagar efter att kvinnan anmälts försvunnen reste Peter Springare på semester. Enligt uppgifter hade man fattat beslut att inte vidta några ytterligare planerade utredningsinsatser.
"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

17/5-18:
"Polisen söker nu med hundar i skogen nära där en kvinna försvann från sin bostad under natten mot tisdagen.

"

"

[...]

"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0GjgJ/har-soker-polisen-efter-den-forsvunna-kvinnan-i-orebro

Jag tycker att om man är så bergsäker på att hundsöken avbrutits på order från någon, då får man försöka hitta en källa. Och då menar jag inte en källa i tråden som också saknar källa. Det är ju så trådsanningar skapas.

Visa ursprungskällan.
Jag har letat i tråden och i media och hittar inget om detta att någon skulle fått order om att avbryta.

Har du någon uppgift om när man började söka med hundar överhuvudtaget, artikeln refererar till ett specifikt område (antar det är skogen mot Vivalla)?
Om man inte utgått från bostaden så verkar det ju som att tillgängligheten av tvångsmedel som ges vid misstanke om grovt brott inverkat negativt, om man låst sig vid var telefonen ev pingats etc.
Hade man sökt som vanligt försvinnande så får man riskera att sökpatruller trampar bort spår men å andra sidan hade kanske fler spår funnits på kroppen om den hittats tidigare.
Citera
2019-12-13, 10:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

"

17/5-18:

"

"

[...]

"

Visa ursprungskällan.

Har du källa på att man var ute med hundpatruller ända fram till att Lena hittades?

Även om vi inte hittar källan till informationen att söket avbröts längre (full naturligt efter 1.5 år) så kan du väl tänka logiskt att det måste varit anledningen till att hundpatruller hade slutat leta INNAN kroppen var funnen?
Citera
2019-12-13, 10:20
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Har du någon uppgift om när man började söka med hundar överhuvudtaget, artikeln refererar till ett specifikt område (antar det är skogen mot Vivalla)?
Om man inte utgått från bostaden så verkar det ju som att tillgängligheten av tvångsmedel som ges vid misstanke om grovt brott inverkat negativt, om man låst sig vid var telefonen ev pingats etc.
Hade man sökt som vanligt försvinnande så får man riskera att sökpatruller trampar bort spår men å andra sidan hade kanske fler spår funnits på kroppen om den hittats tidigare.

I artikeln som notknapparen länkar till står det att kvinnan varit försvunnen i 72h och under torsdagen var polisen ute med hundpatruller för att söka. Frågan är om de började söka så sent som på torsdagen?
Citera
2019-12-13, 10:25
Medlem
Citat:
I artikeln som notknapparen länkar till står det att kvinnan varit försvunnen i 72h och under torsdagen var polisen ute med hundpatruller för att söka. Frågan är om de började söka så sent som på torsdagen?

Ja, undrar detsamma. Intrycket för mig utifrån artikeln är att de söker efter telefonen. I ett skogsområde i närheten av villaområdet där BOs bostad är belägen. Men inte att man direkt söker i anslutning till bostaden.

Inressant dock, om det är så att man begränsat sig utifrån vad man så att säga vet mer och har reda på mer utifrån vad val om rubricering på händelsen.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-13 kl. 10:28.
Citera
2019-12-13, 10:25
Medlem
Citat:

Just det här med "avbrutet hundsök" har varit uppe ett flertal gånger
i tråden.
Har tidigare letat efter källa utan att hitta någon.
Så pass kanske jag kan säga utan att bli osams med någon
Citera
2019-12-13, 10:27
Medlem
Rosamunds avatar
På tal om källa, nu börjar jag vagt minnas att jag sett en hundförare berätta om söket och dess avbrott. Var det en intervju på nyheterna eller dylikt kanske?
Eller tänker jag på ett annat fall. Har varit en hel del försvunna kvinnor de senaste åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in