2019-12-10, 11:43
Medlem
Rodjas avatar
Någon mer här som märkt av hårförtunning eller håravfall efter att ha behandlats med Voxra?
Citera
2019-12-12, 06:44
Jahapp, då ligger man på akuten och har precis varit med om läskigaste händelsen någonsin. Jag tuppade av på jobbet inatt och slog i käken i ett bord under fallet, vet inte om jag har krampat också eller hur länge jag var borta. Började med yrsel, illamående, och sen kom myrornas krig ihop med en fet tinnitus symfoni. Sen minns jag bara att det blev svart och jag föll. Vaknade till och lyckades släpa mig på golvet till närmaste telefon för att ringa efter hjälp då benen inte bar mig. Är alldeles svag i kroppen.

Gick in på dag 12 med Voxra idag, men tänker då fan inte fortsätta.
Citera
2019-12-12, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Någon mer här som märkt av hårförtunning eller håravfall efter att ha behandlats med Voxra?

Väldigt vanligt tyvärr

Citat:
Ursprungligen postat av Curieuxx
Jahapp, då ligger man på akuten och har precis varit med om läskigaste händelsen någonsin. Jag tuppade av på jobbet inatt och slog i käken i ett bord under fallet, vet inte om jag har krampat också eller hur länge jag var borta. Började med yrsel, illamående, och sen kom myrornas krig ihop med en fet tinnitus symfoni. Sen minns jag bara att det blev svart och jag föll. Vaknade till och lyckades släpa mig på golvet till närmaste telefon för att ringa efter hjälp då benen inte bar mig. Är alldeles svag i kroppen.

Gick in på dag 12 med Voxra idag, men tänker då fan inte fortsätta.

Fy fan. 150 mg?
Inga andra mediciner, droger eller alkohol inblandat?
Citera
2019-12-13, 10:03
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Fy fan. 150 mg?

Yes, 150mg och endast Voxra. Droger och alkohol nyttjar jag inte öht.

Läkaren skrek rätt ut, han hatar Voxra och förstår inte varför den anses vara "snäll" i Sverige. I hans hemland skrevs det knappt ut pga alla biverkningar och där var det tydligen nästan 50% som tuppade av lite då och då helt oförklarligt när de gick på någon form av bupropion.
Citera
2019-12-13, 10:10
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Väldigt vanligt tyvärr

Fy fan. 150 mg?

Usch, tänker inte börja med Voxra. Har haft krampanfall tidigare och är rätt känslig för mediciner
och krampanfall är det jag tänker mycket på och det vill jag inte ha. Och inte håravlossning heller. Det är inte värt det...man måste väga för och emot när man ska initiera en ny medicin i sin kropp. Jag har också bra samtal med min psykiater som jag haft i tio år. Så vid nästa besök så ska jag säga varför jag inte vill börja med den....

Tack för svar!
Citera
2019-12-13, 15:12
Medlem
Voxra kan vara en effektiv antidepressiv och har få bieffekter och t o m vissa antibieffekter. Till exempel ökar sexdriften och den är anorektisk.

Du kan inte stå på Voxra + ett antiepileptikum?
Citera
2019-12-14, 22:45
Medlem
Citat:

Hur snabbt visar sig de problemet om man drabbas av biverkningar med håret?
Citera
2019-12-16, 20:39
Medlem
Får alla ökad sexlust av voxra? Känns så i alla fall.
Jag kände ingenting alls de 4 veckorna jag gick på 150 mg.
Hur sover ni förövrigt på voxra?
Citera
2019-12-18, 10:17
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spazzman
Hur snabbt visar sig de problemet om man drabbas av biverkningar med håret?
En tjej i USA hade ätit 150 mg i tre månader innan hon fick tussar i håret när hon duschade. Där heter preparatet Wellbutrin eller bupropion. Annars hade hon inte speciellt mycket biverkningar.

Det är nog högst individuellt med biverkningar.
Citera
2020-01-13, 00:44
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Curieuxx
Yes, 150mg och endast Voxra. Droger och alkohol nyttjar jag inte öht.

Läkaren skrek rätt ut, han hatar Voxra och förstår inte varför den anses vara "snäll" i Sverige. I hans hemland skrevs det knappt ut pga alla biverkningar och där var det tydligen nästan 50% som tuppade av lite då och då helt oförklarligt när de gick på någon form av bupropion.
Tror jag tar vad den där läkaren säger med en nypa salt..
Vilket var hans hemland? För om 50% skulle krampa/ramla ihop sådär hade inte medicinen ens fått förskrivas, ”vanliga biverkningar” brukar vara en på tusen patienter.
Det är ju inte så att man inte utrett tabletten..

Synd att den inte funkar för dig, en ”närstående” står på det dubbla av din dos och där kan man för första gången på väldigt länge se en skillnad i motivation, ork och faktiskt mående överlag.

Voxra är en bra medicin, men som med allt...inte för alla..

Ser hellre att Voxra skrivs ut än som när jag gick till min reumatolog och förklarade att jag hade svårt att sova för att jag hade så mycket värk och tok-tanten erbjöd mig ett hundra pack med Stilnoct, eller kanske lite mumsigt imovane?
Benzo är däremot dödens jävla tablett och alla bör sky skiten som pesten, är själv en av dom som absolut inte får någon effekt mer än att bli trött som fan av benzo och det blir jag ändå så det räcker..

Men nu har jag halkat ifrån ämnet lite...
Citera
2020-01-13, 00:47
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Usch, tänker inte börja med Voxra. Har haft krampanfall tidigare och är rätt känslig för mediciner
och krampanfall är det jag tänker mycket på och det vill jag inte ha. Och inte håravlossning heller. Det är inte värt det...man måste väga för och emot när man ska initiera en ny medicin i sin kropp. Jag har också bra samtal med min psykiater som jag haft i tio år. Så vid nästa besök så ska jag säga varför jag inte vill börja med den....

Tack för svar!
Ja har du haft ”spontana krampanfall” alltså ej framkallade av narkotika eller alkohol och varit ärlig med det har jag svårt att se att någon läkare skulle förskriva en medicin som sänker kramptröskeln.
Om det inte är livsviktigt eller chansen till kramp försumbar.
Citera
2020-01-14, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilseipankakan
Voxra är ett läkemedel som tar väldigt lång tid på sig, räkna med 2-3ggr längre än för SSRI/SNRI dvs kanske 8-10 veckor innan dess effekt sätter in. Det känns som att skrämmande många inte känner till det - även bland doktorerna.

Det är aldrig så lätt som att ändra på en liten sak i hjärnan å tro att det ska ställa allt till rätta å balansera alla nivåer av allting.
Jag gissar att dopamin nivåerna har ökat klart redan efter par-tre dagar men likt ett domino är det långa kedjor av händelser i hjärnan som måste ske innan förväntad effekt kan ses.

Helt fel, Om Voxra fungerar skall man se en effekt betydligt snabbare än SSRI och SNRI preparat. Min överläkare säger att man ofta använder den som kompletteringsmedicin till exempelvis Zoloft eller Venlafaxin om man inte uppnår önskad effekt på endast det ena preparatet. Så snabbt som efter 1 - 2 veckor skall man märka en effekt av preparatet, alltså inte den sedvanlig 8 - 12 veckors insättningstiden som gäller för SSRI och SNRI. Det är livsfarligt att uppge så fel information som du gör. Lek aldrig internetdoktor
Senast redigerad av znarkz 2020-01-14 kl. 20:20. Anledning: Felskrivning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in