2019-12-12, 18:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Ett fint julbord är ett måste.

Sedan ger företaget där jag arbetar även en julklapp. Man får ett presentkort och en kod där man loggar in på en hemsida och får välja själv mellan olika presenter. Det tycker samtliga anställda där mycket om.

Bra lösning. Jag har många ggr fått en så kass julklapp att jag hellre inte fått nåt alls. Är helt ok med att bara få bra julmat.
Citera
2019-12-12, 18:57
Medlem
Det som är skönt att vara egen man köper sin egna julklapp för 450 kr, då köper man något man väl behöver
Citera
2019-12-12, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
ÅF är ganska "woke" i sin framtoning. En månad om året anställs bara kvinnor.

Du påstår att ett stort svenskt bolag skulle ha en månad varje år av systematisk könsdiskriminering? Till att börja med vore det väldigt olagligt, med diskrimineringsärenden och böter i sådan mängd att det skulle riskera att stjälpa hela bolaget.

Och den som tror att PK skulle stå över lagen kan förslagsvis titta på hur det gick för den där kvinnofestivalen som man tänkte anordna.
Citera
2019-12-12, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
Det är alltid dålig stil att ge bort presenter folk inte vill ha, inkl. välgörenhet. Både och eller enbart med fokus på personal/personal kan välja eller välja bort välgörenheten. Mat går före välgörenhet för de flesta.

Välgörenhetsgåvor är ickegåvor. Det anställda har inte valt att donera pengar, eller ens var pengarna ska doneras. Det är ren PR från företagets sida. Ungefär som att sponsra vilken annan organisation som helst för att se bättre ut. Det har ingenting med de anställda att göra även om de får en lapp i handen med en text om företagets donation. Tvärtom har man tagit deras "bonus" i form av julklapp och flyttat till PR-kontot. Det är vad man har gjort.

Personligen tycker jag att den här formen av agerande är otroligt idiotiskt och kontraproduktivt. Man upphör aldrig att förvånas över vilka dumheter företag lyckas få för sig. En julklapp är en obetydlig liten förtäckt lön och fullständigt oväsentlig relativt den totala lönebudgeten. Att dra in på de enstaka hundralapparna är däremot en oerhört dålig gest som skapar irritation och dålig stämning. Snacket går och när talangerna väljer jobb nästa gång sitter det i bakhuvudet om man verkligen vill jobba på ett ställe som inte ens kan ha ett julbord, eller dela ut en liten julklapp. Det handlar inte om julklappen utan tonen man sätter. Vilken lön, ersättningspaket eller bonus, tror du att du kommer få på ett bolag som håller på så här? Det är inte attraktivt.
Citera
2019-12-12, 21:59
Medlem
Bob Luntas avatar
Jag tycker välgörenhet är super! The Human Fund - Money for people
Citera
2019-12-12, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimpo9
Du påstår att ett stort svenskt bolag skulle ha en månad varje år av systematisk könsdiskriminering? Till att börja med vore det väldigt olagligt, med diskrimineringsärenden och böter i sådan mängd att det skulle riskera att stjälpa hela bolaget.

Och den som tror att PK skulle stå över lagen kan förslagsvis titta på hur det gick för den där kvinnofestivalen som man tänkte anordna.

Hur jävla svårt kan det vara att googla 10 sekunder?

https://www.vvsforum.se/nyheter/2016/juni/kvinnomanad-pa-af-igen/

Angående topic.

Har varit med om på ett företag att ledningen gav pengar t välgörenhet ett år istället för julklapp. Det var inte populärt. En ropade högt "ni är pinsamma, använda traditionella julklappbudgeten för att göra reklam för företaget, utan att fråga personalen, i vilken värld inbillade ni er att vi skulle tycka det var positivt!?"
Nej, det brukar nog sällan gå hem.
Citera
2019-12-12, 23:28
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Välgörenhetsgåvor är ickegåvor. Det anställda har inte valt att donera pengar, eller ens var pengarna ska doneras. Det är ren PR från företagets sida. Ungefär som att sponsra vilken annan organisation som helst för att se bättre ut. Det har ingenting med de anställda att göra även om de får en lapp i handen med en text om företagets donation. Tvärtom har man tagit deras "bonus" i form av julklapp och flyttat till PR-kontot. Det är vad man har gjort.

Personligen tycker jag att den här formen av agerande är otroligt idiotiskt och kontraproduktivt. Man upphör aldrig att förvånas över vilka dumheter företag lyckas få för sig. En julklapp är en obetydlig liten förtäckt lön och fullständigt oväsentlig relativt den totala lönebudgeten. Att dra in på de enstaka hundralapparna är däremot en oerhört dålig gest som skapar irritation och dålig stämning. Snacket går och när talangerna väljer jobb nästa gång sitter det i bakhuvudet om man verkligen vill jobba på ett ställe som inte ens kan ha ett julbord, eller dela ut en liten julklapp. Det handlar inte om julklappen utan tonen man sätter. Vilken lön, ersättningspaket eller bonus, tror du att du kommer få på ett bolag som håller på så här? Det är inte attraktivt.

Håller med till 1000%
Citera
2019-12-12, 23:31
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:

Huvudet på spiken där.

Vi har både julfest och julklapp. Julklapparna kunde man vara utan då de mestadels är trams. Ifjol var det en lite misslyckad julklapp från ett företag i chefens egen familj. Från en ficka till en annan. Mig störde det inte speciellt då jag inte förväntar en julklapp men vissa blev lite upprörda. Den enda julklapp jag skulle vara intresserad av är jullådor från butiker innehållande diverse (mat)varor. För nåt år sen fick vi en rökt laxfile som var av riktigt hög klass. Inte speciellt dyrt men en väldigt praktisk och bra julklapp.
Citera
2019-12-13, 00:26
Medlem
JaffarByn163s avatar
Citat:

Det här gjorde man på mitt jobb den här julen. Skänkte bort våra pengar till välgörenhet. Misstänker starkt att något dåligt kommer hända bolaget snart
Citera
2019-12-13, 00:42
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Jag har under många år haft möjlighet att undersöka huruvida medarbetare inom olika branscher på större arbetsplatser velat ha julbord och/eller julklappar eller önskat avstå till förmån för välgörande ändamål.

Resultatet har varit att ledningarna velat skänka till välgörande ändamål som ett steg i marknadsföring medan den stora majoriteten av medarbetarna inte varit för välgörande ändamål om det resulterat i att de blivit av med julklapp/julbord.
Medarbetarna har isf uttryckt att de anser att ledningen ska skänka pengar till välgörande ändamål men detta utöver julgåvor till personalen.
Det som varit återkommande är däremot att allt fler medarbetare gett uttryck för att julbordet kunnat bytas mot annan gemensam aktivitet eller vanlig a la carte.

Hur ser er erfarenhet ut och vad anser ni själva?
Vill ni övht ha julklapp/julbord eller kvittar det?

https://www.publikt.se/artikel/manga-arbetsgivare-sparar-pa-julklapparna-22056

Förstår medarbetarna. Om arbetsgivaren ger pengar till t ex röda korset eller stadsmissionen så är det ju företaget som får all cred för det, de kanske får ett diplom hemsänt till sig där det står "Tack XX för er gåva på 10 000kr till röda korset!" och eventuellt på röda korsets hemsida.

Det är givetvis kul att hjälpa andra men det är lite sniket med. Ungefär som jag tar dina pengar och ger till välgörenhet för att få en klapp på axeln. Skulle hålla med medarbetarna om att det kan vara både och. Sedan behöver det kanske inte vara julbord eftersom det är så mycket skräpmat och choklad osv under julen ändå, men någon aktivitet och där mat ingår är trevligt och bra fr stämningen. Har varit med på olika företag och ett där vi var ute o körde på dagarna/kvällarna så blev det något vi pratade om, de kommande veckorna före julbordet och även någon vecka senare. Så det skapar en gemenskap.
Citera
2019-12-13, 00:49
Medlem
bombaccis avatar
[quote=FedupFlorence|69586344]Kan det vara för att "medarbetare"
- inte längre litar på välgörande ändamål?
- vill ha julfest för att klä upp sig, testa flörten och sin egen glans?

Får ingen julklapp i år, haft sparsam "julfest" på arbetsplatsen. (Stor vårdgivare i Göteborg.)

Edit: julklapp kvittar om det inte kommer i bonus. Vårdgivare i Göteborg ger oftast ett årskort på Liseberg i julklapp. Är det nåt annat i kuvertet är det en överraskning.[/QUOTE]

Det låter som en bra present från arbetsgivaren. En present som ja räcker året runt. Tycker inte present är något måste men det ger en trevlig stämning. På samma företag som anordnade julfest för oss som var ute o körde så sa de även till oss att komma in på kontoret när det var rast/lugnt så fick vi en liten julklapp (var typ en Aladdinask). Det är sånt som jag kan köpa själv, men det var ändå en trevlig gest.
Citera
2019-12-13, 00:54
Medlem
Onanikrems avatar
Har fått alla varianter som nämns genom åren: Dignande Julbord med nubbe, Julfest, Jul-lunch, Julklapp, presentkort från typ Delicard och även nämnda "gåva till rädda barnen" typ.

Bästa är en rejäl Julfest inklusive lite dricka, brukar vara två glas och en nubbe.
Sämsta är ett litet kort där det står de skänkt motsvarande 10 kr till rädda barnen (brukar inte stå 10kr utan hela summan som skänkts, men räknar man om till per anställd så, Vola´10kr.

Att ge mig ett Julbord/fest/klapp ÄR välgörande ändamål, att de ger det till någon annan är skit!
Då är det bättre att inte få något, då behöver de inte stå där och flina sinnesslött självgott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in