2019-12-12, 15:35
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
ÅF är ganska "woke" i sin framtoning. En månad om året anställs bara kvinnor.

Dom har haft Alice Bah Kuhnke & Nyamko Sabuni anställda på hittepå-posten som "Hållbarhetschef".

De äldre konsulterna är bra, men de yngre vete fan. I många fall bättre att plocka in någon direkt från gatan.

Med tanke på hur genomkorrumperat det här landet är så skall man inte direkt bortse ifrån att det finns stor chans att företagets (iallafall om det är något större och statligt sådant) ledning är bästa vän & partikamrat med just den välgörenhetsorganisationen, tex Röda Korset eller Rädda barnen - och att det då sker bestickning under bordet, så den korrupte ex-politikern som är chef på tex Röda Korset får ökad julbonus tack vare bidragspengarna, och denne ger sedan tillbaka goodwill eller rena pengar till cheferna på företaget som "skänkte" bort de anställdas julklappar.
Citera
2019-12-12, 15:41
Medlem
Precis.
Cheferna vill inte ge till välgörande ändamål om de får ta ur egen ficka.
Men ur arbetarnas ficka går bra.
Citera
2019-12-12, 15:45
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Jag har under många år haft möjlighet att undersöka huruvida medarbetare inom olika branscher på större arbetsplatser velat ha julbord och/eller julklappar eller önskat avstå till förmån för välgörande ändamål.

Resultatet har varit att ledningarna velat skänka till välgörande ändamål som ett steg i marknadsföring medan den stora majoriteten av medarbetarna inte varit för välgörande ändamål om det resulterat i att de blivit av med julklapp/julbord.
Medarbetarna har isf uttryckt att de anser att ledningen ska skänka pengar till välgörande ändamål men detta utöver julgåvor till personalen.
Det som varit återkommande är däremot att allt fler medarbetare gett uttryck för att julbordet kunnat bytas mot annan gemensam aktivitet eller vanlig a la carte.

Hur ser er erfarenhet ut och vad anser ni själva?
Vill ni övht ha julklapp/julbord eller kvittar det?

https://www.publikt.se/artikel/manga-arbetsgivare-sparar-pa-julklapparna-22056

Oftast är det trevligt att träffa kolleger på en julfest eller julmiddag. Behöver definitivt inte vara julbord. Julklapp kan jag dock vara utan, bättre att ge till ett bra ändamål.
Citera
2019-12-12, 15:51
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Dålig stil helt enkelt. Ta från personalen och ge till goodwill-kontot. VDn kan ju skänka själv istället för att använda personalens pengar.

Ev julklappkostnader är inte personalens pengar utan företagets. Står väl knappast i någons anställningsavtal att du ska få en julklapp?
Citera
2019-12-12, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Jag har under många år haft möjlighet att undersöka huruvida medarbetare inom olika branscher på större arbetsplatser velat ha julbord och/eller julklappar eller önskat avstå till förmån för välgörande ändamål.

Resultatet har varit att ledningarna velat skänka till välgörande ändamål som ett steg i marknadsföring medan den stora majoriteten av medarbetarna inte varit för välgörande ändamål om det resulterat i att de blivit av med julklapp/julbord.
Medarbetarna har isf uttryckt att de anser att ledningen ska skänka pengar till välgörande ändamål men detta utöver julgåvor till personalen.
Det som varit återkommande är däremot att allt fler medarbetare gett uttryck för att julbordet kunnat bytas mot annan gemensam aktivitet eller vanlig a la carte.

Hur ser er erfarenhet ut och vad anser ni själva?
Vill ni övht ha julklapp/julbord eller kvittar det?

Byt ut "medarbetare" mot arbetstagare. Att arbetsgivaren visar uppskattning och bjuder på julgåva är välgörande ändamål.
Citera
2019-12-12, 16:33
Medlem
FedupFlorences avatar
Kan det vara för att "medarbetare"
- inte längre litar på välgörande ändamål?
- vill ha julfest för att klä upp sig, testa flörten och sin egen glans?

Får ingen julklapp i år, haft sparsam "julfest" på arbetsplatsen. (Stor vårdgivare i Göteborg.)

Edit: julklapp kvittar om det inte kommer i bonus. Vårdgivare i Göteborg ger oftast ett årskort på Liseberg i julklapp. Är det nåt annat i kuvertet är det en överraskning.
Senast redigerad av FedupFlorence 2019-12-12 kl. 16:47.
Citera
2019-12-12, 17:26
Medlem
Kosmos.s avatar
I så fall anser jag att de ska få välja välgörenhetsändamål själva. Stor risk för mutor under bordet annars.

Sedan vet vi alla hur dessa välgörenhetsorganisationer fifflar. 10-20% går bara till själva ändamålet eller hur var det? Näh, då skickar jag hellre en direkt banköverföring direkt till saken/personen själv.
Citera
2019-12-12, 17:32
Bannlyst
Det är alltid dålig stil att ge bort presenter folk inte vill ha, inkl. välgörenhet. Både och eller enbart med fokus på personal/personal kan välja eller välja bort välgörenheten. Mat går före välgörenhet för de flesta.
Citera
2019-12-12, 17:50
Medlem
Doubts avatar
Julklapp, inte speciellt viktigt för mig, men företaget har råd så jag tycker dom kan ge till välgörenhet men bryr mig inte så jättemycket.
Julbord, jag tycker personligen det var väldigt roligt och kan tycka att det är ganska viktigt. Jobbar på ett mindre kontor och under julbordet samlades vi hela gruppen. Lite speciellt med julbord men det kunde ju varit a la carte, blir på något sätt lite mer spciellt. Sen är det tveksamt om det hade bjudits på nubbe, vilket är kutym på ett julbord men inte om man äter a la carte.
Citera
2019-12-12, 18:11
Medlem
Alla arbetsgivare jag haft har stått för julbord och vanligen fest i anslutning till det. (I år fick jag till och med två för jag var på konferens på ett annat kontor i samband med att d3 hafe julfest och blev medbjuden).

Julklappar är en annan sak, har mest varit alltifrån badlakan till manschettknappar med företagens loggor. Då är det lika bra att nuvarande inte gör det utan ger till välgörenhet (utan att slösa på ett meningslöst kuvert med gåvobevis till alla som ÅF verkar göra)
Citera
2019-12-12, 18:44
Medlem
Ett fint julbord är ett måste.

Sedan ger företaget där jag arbetar även en julklapp. Man får ett presentkort och en kod där man loggar in på en hemsida och får välja själv mellan olika presenter. Det tycker samtliga anställda där mycket om.
Citera
2019-12-12, 18:46
Medlem
Vireks avatar
Varför kan de inte göra båda? Att köpa några getter till Afrika för några 100 är ingen kostnad för ett företag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in