Citat:
Ursprungligen postat av
Lava
Jag har under många år haft möjlighet att undersöka huruvida medarbetare inom olika branscher på större arbetsplatser velat ha julbord och/eller julklappar eller önskat avstå till förmån för välgörande ändamål.
Resultatet har varit att ledningarna velat skänka till välgörande ändamål som ett steg i marknadsföring medan den stora majoriteten av medarbetarna inte varit för välgörande ändamål om det resulterat i att de blivit av med julklapp/julbord.
Medarbetarna har isf uttryckt att de anser att ledningen ska skänka pengar till välgörande ändamål men detta utöver julgåvor till personalen.
Det som varit återkommande är däremot att allt fler medarbetare gett uttryck för att julbordet kunnat bytas mot annan gemensam aktivitet eller vanlig a la carte.
Hur ser er erfarenhet ut och vad anser ni själva?
Vill ni övht ha julklapp/julbord eller kvittar det?
https://www.publikt.se/artikel/manga-arbetsgivare-sparar-pa-julklapparna-22056
För min del kvittar det, eftersom jag är arbetsgivare själv.
Sätter helt enkelt upp en lista på kontoret där medarbetarna får kryssa i tre-fyra val:
Ungefär följande: "julklapp" i ett paket, "julbord"/ala carte", och "till välgörenhet" samt "bryr mig inte/eget önskemål". De flesta verkar välja att "gå ut å äta", någon enstaka "bryr mig inte"/"till välgörenhet.
Har löst det genom att "alla" som vill hänger med på den kvällen; de som vill ha "julbord" får en "jultallrik", övriga får beställa från menyn fritt för 300 spänn totalt. Ingen har klagat hittills.
(De som inte kan hänga med och inte aktivt valt "julklapp" är som default "bortskänkare" till Läkare utan gränser.) Funkar bra hos mig. Hur funkar det hos dig?