2019-12-12, 15:00
Medlem
Lavas avatar
Jag har under många år haft möjlighet att undersöka huruvida medarbetare inom olika branscher på större arbetsplatser velat ha julbord och/eller julklappar eller önskat avstå till förmån för välgörande ändamål.

Resultatet har varit att ledningarna velat skänka till välgörande ändamål som ett steg i marknadsföring medan den stora majoriteten av medarbetarna inte varit för välgörande ändamål om det resulterat i att de blivit av med julklapp/julbord.
Medarbetarna har isf uttryckt att de anser att ledningen ska skänka pengar till välgörande ändamål men detta utöver julgåvor till personalen.
Det som varit återkommande är däremot att allt fler medarbetare gett uttryck för att julbordet kunnat bytas mot annan gemensam aktivitet eller vanlig a la carte.

Hur ser er erfarenhet ut och vad anser ni själva?
Vill ni övht ha julklapp/julbord eller kvittar det?

https://www.publikt.se/artikel/manga-arbetsgivare-sparar-pa-julklapparna-22056
Citera
2019-12-12, 15:13
Bannlyst
Det är välgörande ändamål att ge sina anställda julklappar och bjuda på god mat.
Citera
2019-12-12, 15:13
Medlem
Var med om det där på en arbetsplats jag var på, ett större företag med många anställda.

Ingen julklapp till personalen men 10 kr/anställd skänktes till någon hjälporganisation.

Handlade bara om att spara pengar.

Skrev faktiskt till Vdn att jag tyckte det var smaklöst att spela världsförbättrare när det bara handlade om att spara in. Hade företaget menat något allvar med gåvan hade beloppet varit motsvarande vad julgåvor brukar kosta och inte som en Snickers i personalmatsalen.

Han pallade inte svara men fick ett svar från sekreteraren att "det är ju tråkigt att du uppfattar det så"
Citera
2019-12-12, 15:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Jag har under många år haft möjlighet att undersöka huruvida medarbetare inom olika branscher på större arbetsplatser velat ha julbord och/eller julklappar eller önskat avstå till förmån för välgörande ändamål.

Resultatet har varit att ledningarna velat skänka till välgörande ändamål som ett steg i marknadsföring medan den stora majoriteten av medarbetarna inte varit för välgörande ändamål om det resulterat i att de blivit av med julklapp/julbord.
Medarbetarna har isf uttryckt att de anser att ledningen ska skänka pengar till välgörande ändamål men detta utöver julgåvor till personalen.
Det som varit återkommande är däremot att allt fler medarbetare gett uttryck för att julbordet kunnat bytas mot annan gemensam aktivitet eller vanlig a la carte.

För min del kvittar det, eftersom jag är arbetsgivare själv.

Sätter helt enkelt upp en lista på kontoret där medarbetarna får kryssa i tre-fyra val:
Ungefär följande: "julklapp" i ett paket, "julbord"/ala carte", och "till välgörenhet" samt "bryr mig inte/eget önskemål". De flesta verkar välja att "gå ut å äta", någon enstaka "bryr mig inte"/"till välgörenhet.

Har löst det genom att "alla" som vill hänger med på den kvällen; de som vill ha "julbord" får en "jultallrik", övriga får beställa från menyn fritt för 300 spänn totalt. Ingen har klagat hittills.

(De som inte kan hänga med och inte aktivt valt "julklapp" är som default "bortskänkare" till Läkare utan gränser.) Funkar bra hos mig. Hur funkar det hos dig?
Citera
2019-12-12, 15:21
Medlem
Att som arbetsgivare bjuda sina anställda på julbord är en fin gest; ett sätt att visa uppskattning och bidra till social gemenskap.
Jag har själv både ratat och lämnat arbetsplatser som inte vördat detta.

Julklapp/julgåva är förstås fint, men det skulle jag kunna leva utan, då det i mina ögon är något man ger och får i personliga relationer, och det är något som tenderar att bli ett onödigt debattämne, när gåvans natur skall stötas och blötas.

Ett generöst julbord passar alla. Väljer man att avstå ett sådant av religiösa eller kulturella skäl får man själv lida för sina irrläror.
Citera
2019-12-12, 15:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5150-5157
Var med om det där på en arbetsplats jag var på, ett större företag med många anställda.

Ingen julklapp till personalen men 10 kr/anställd skänktes till någon hjälporganisation.

Handlade bara om att spara pengar.

Skrev faktiskt till Vdn att jag tyckte det var smaklöst att spela världsförbättrare när det bara handlade om att spara in. Hade företaget menat något allvar med gåvan hade beloppet varit motsvarande vad julgåvor brukar kosta och inte som en Snickers i personalmatsalen.

Han pallade inte svara men fick ett svar från sekreteraren att "det är ju tråkigt att du uppfattar det så"
ÅF har kört detta med att man får ett kuvert där det står att ens julklapp består i att företaget har donerat till välgörenhet. Ingen av dom jag snackat med har varit speciellt imponerade.
Citera
2019-12-12, 15:23
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Jättefint. Speciellt om du genom köp stöder lokala entreprenörer och producenter.
Citera
2019-12-12, 15:28
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
ÅF har kört detta med att man får ett kuvert där det står att ens julklapp består i att företaget har donerat till välgörenhet. Ingen av dom jag snackat med har varit speciellt imponerade.

Vilket misar. Ock foretaget valjer själva vilka dom donerar till antar jag? AF gar fetbort som arbetsgivare for mej tror jag.
Citera
2019-12-12, 15:30
Medlem
HuJintaos avatar
Jag tycker alltid det är trevligt med firmor som ger sina anställda en julklapp. Oftast är det något neutralt men som ändå kan va kul och bra att ha. I värsta fall har man en grej man kan slå in och ge vidare.
Citera
2019-12-12, 15:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Vilket misar. Ock foretaget valjer själva vilka dom donerar till antar jag? AF gar fetbort som arbetsgivare for mej tror jag.
ÅF är ganska "woke" i sin framtoning. En månad om året anställs bara kvinnor.

Dom har haft Alice Bah Kuhnke & Nyamko Sabuni anställda på hittepå-posten som "Hållbarhetschef".

De äldre konsulterna är bra, men de yngre vete fan. I många fall bättre att plocka in någon direkt från gatan.
Citera
2019-12-12, 15:34
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Att som arbetsgivare bjuda sina anställda på julbord är en fin gest; ett sätt att visa uppskattning och bidra till social gemenskap.
Jag har själv både ratat och lämnat arbetsplatser som inte vördat detta.

Julklapp/julgåva är förstås fint, men det skulle jag kunna leva utan, då det i mina ögon är något man ger och får i personliga relationer, och det är något som tenderar att bli ett onödigt debattämne, när gåvans natur skall stötas och blötas.

Ett generöst julbord passar alla. Väljer man att avstå ett sådant av religiösa eller kulturella skäl får man själv lida för sina irrläror.
Jag är lite rostig på den här fronten men vill minnas att skattefogderiet anser att det upphör vara skattefri julgåva i samma ögonblick som den anställde får ett val att göra.

Vilket är synd, för ditt upplägg är det enda vettiga.
Citera
2019-12-12, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava

Dålig stil helt enkelt. Ta från personalen och ge till goodwill-kontot. VDn kan ju skänka själv istället för att använda personalens pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in