Citat:
Ursprungligen postat av
bombacci
Bra inlägg. Det sätter agendan/tonen. Det är sällan/aldrig som en hög chef skulle ge bort sin julbonus till någon välgörenhet och det är ju företaget som får all cred. Hade känts lite bättre om jag kunnat säga "ja då vill jag att ni sätter in mina 300 kr till liberalernas valfond i mitt namn) men här är det ju inget jag säger till om. Skulle känna mig ltie mer värdelös om företaget inte ens kan tänka sig att betala för en jullunch.
Om jag minns rätt så klassas detta som en personlig gåva från den anställde och beloppet skall då beskattas som inkomst (Världens högsta skatt på arbete).
Skänker företaget pengar på eget initiativ i företagsnamnet så beskattas inte arbetstagarna. Dock så är detta inte avdragsgill vad jag kan minnas!
Julgåva till anställda är avdragsgill upp till 450kr inkl moms.
Från ett skatteperspektiv så är en julgåva bäst, men jag gissar på att skänka pengar till välgörenhet är så mycket mindre tidskrävande och moraliskt försvarbart.
Citat:
Ursprungligen postat av
pimpo9
Det här verkar vara svårt att greppa tydligen. Det kostar "ingenting" för företaget därför att det är avdragsgillt utan förmånsbeskattning för den anställde. Det är samma sak som friskvårdsbidrag, bärbara datorer, mobiltelefoner, konferensresor o.s.v. Det är väldigt förmånligt och därför ett billigt sätt att ge förmåner till sina anställda. Och varför är det så? Jo därför att momsen går bort, så du får 20% rabatt på priset och du betalar med oskattade pengar. Jämför med om den anställde istället gör köpet. Då ska du först betala arbetsgivaravgifter o.s.v. sedan ska löntagaren också betala skatt (dessutom progressiv skatt som höginkomsttagare), sedan ska löntagaren därtill betala moms utöver det. Plötsligt är det långt mer än dubbelt så dyrt att köpa samma sak.
Handla prylar via företaget och få avdrag på lönen i all ära! Att göra detta i större utsträckning så som du beskriver, är inte att erbjuda förmåner till sina anställda, det är att skattefuska.
Den dagen skatteverket ber om motivering hur företaget kan behöva 10 nya Macbokpro och dubbelt så många Iphone 11Plus än anställda för att bedriva verksamheten, ja då är det svårt att påstå att det kostar "ingenting".
Även företag betalar moms på inköpen. Det är ingen rabatt!
Citat:
Ursprungligen postat av
pimpo9
Det är därför ett dåligt tecken om ett företag inte erbjuder de mest uppenbara, väldigt billiga förmånerna. Då undrar man genast varför eftersom det inte finns något rimligt skäl att avstå annat än om företaget går dåligt. Om inte annat så ge de anställda ett jävla presentkort så är det oskattade pengar rakt i handen.
Här håller jag helt med! En bra varningsflagga med andra ord.