2019-12-17, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5150-5157
Var med om det där på en arbetsplats jag var på, ett större företag med många anställda.

Ingen julklapp till personalen men 10 kr/anställd skänktes till någon hjälporganisation.

Handlade bara om att spara pengar.

Skrev faktiskt till Vdn att jag tyckte det var smaklöst att spela världsförbättrare när det bara handlade om att spara in. Hade företaget menat något allvar med gåvan hade beloppet varit motsvarande vad julgåvor brukar kosta och inte som en Snickers i personalmatsalen.

Han pallade inte svara men fick ett svar från sekreteraren att "det är ju tråkigt att du uppfattar det så"

Vad heter företaget?
Citera
2019-12-17, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop

Signalvärde av en meningslös julklapp (som tydligen inte ens kostar något)?

Jaja, hoppas du får en julklapp i år då.

Det här verkar vara svårt att greppa tydligen. Det kostar "ingenting" för företaget därför att det är avdragsgillt utan förmånsbeskattning för den anställde. Det är samma sak som friskvårdsbidrag, bärbara datorer, mobiltelefoner, konferensresor o.s.v. Det är väldigt förmånligt och därför ett billigt sätt att ge förmåner till sina anställda. Och varför är det så? Jo därför att momsen går bort, så du får 20% rabatt på priset och du betalar med oskattade pengar. Jämför med om den anställde istället gör köpet. Då ska du först betala arbetsgivaravgifter o.s.v. sedan ska löntagaren också betala skatt (dessutom progressiv skatt som höginkomsttagare), sedan ska löntagaren därtill betala moms utöver det. Plötsligt är det långt mer än dubbelt så dyrt att köpa samma sak.

Det är därför ett dåligt tecken om ett företag inte erbjuder de mest uppenbara, väldigt billiga förmånerna. Då undrar man genast varför eftersom det inte finns något rimligt skäl att avstå annat än om företaget går dåligt. Om inte annat så ge de anställda ett jävla presentkort så är det oskattade pengar rakt i handen.
Citera
2019-12-19, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Bra inlägg. Det sätter agendan/tonen. Det är sällan/aldrig som en hög chef skulle ge bort sin julbonus till någon välgörenhet och det är ju företaget som får all cred. Hade känts lite bättre om jag kunnat säga "ja då vill jag att ni sätter in mina 300 kr till liberalernas valfond i mitt namn) men här är det ju inget jag säger till om. Skulle känna mig ltie mer värdelös om företaget inte ens kan tänka sig att betala för en jullunch.
Om jag minns rätt så klassas detta som en personlig gåva från den anställde och beloppet skall då beskattas som inkomst (Världens högsta skatt på arbete).
Skänker företaget pengar på eget initiativ i företagsnamnet så beskattas inte arbetstagarna. Dock så är detta inte avdragsgill vad jag kan minnas!
Julgåva till anställda är avdragsgill upp till 450kr inkl moms.
Från ett skatteperspektiv så är en julgåva bäst, men jag gissar på att skänka pengar till välgörenhet är så mycket mindre tidskrävande och moraliskt försvarbart.

Citat:
Ursprungligen postat av pimpo9
Det här verkar vara svårt att greppa tydligen. Det kostar "ingenting" för företaget därför att det är avdragsgillt utan förmånsbeskattning för den anställde. Det är samma sak som friskvårdsbidrag, bärbara datorer, mobiltelefoner, konferensresor o.s.v. Det är väldigt förmånligt och därför ett billigt sätt att ge förmåner till sina anställda. Och varför är det så? Jo därför att momsen går bort, så du får 20% rabatt på priset och du betalar med oskattade pengar. Jämför med om den anställde istället gör köpet. Då ska du först betala arbetsgivaravgifter o.s.v. sedan ska löntagaren också betala skatt (dessutom progressiv skatt som höginkomsttagare), sedan ska löntagaren därtill betala moms utöver det. Plötsligt är det långt mer än dubbelt så dyrt att köpa samma sak.

Handla prylar via företaget och få avdrag på lönen i all ära! Att göra detta i större utsträckning så som du beskriver, är inte att erbjuda förmåner till sina anställda, det är att skattefuska.
Den dagen skatteverket ber om motivering hur företaget kan behöva 10 nya Macbokpro och dubbelt så många Iphone 11Plus än anställda för att bedriva verksamheten, ja då är det svårt att påstå att det kostar "ingenting".
Även företag betalar moms på inköpen. Det är ingen rabatt!

Citat:
Ursprungligen postat av pimpo9
Det är därför ett dåligt tecken om ett företag inte erbjuder de mest uppenbara, väldigt billiga förmånerna. Då undrar man genast varför eftersom det inte finns något rimligt skäl att avstå annat än om företaget går dåligt. Om inte annat så ge de anställda ett jävla presentkort så är det oskattade pengar rakt i handen.
Här håller jag helt med! En bra varningsflagga med andra ord.
Citera
2019-12-19, 12:55
Medlem
woofers avatar
Min förra arbetsgivare ägnade sig åt att ge donationer istället för julgåva till dom anställda. Jävligt lack på sådant beteende. Vill jag skänka pengar (vilket jag gör ibland) så är det till organisationer som jag själv väljer och där jag anser att pengarna används på ett bra sätt.

Jag hoppas det är en snabbt övergående trend, den verkar mest skapa irritation och missnöjda medarbetare.
Citera
2019-12-20, 21:27
Medlem
Det finns något som heter rättviseteorin som går ut på att de anställda själva kompenserar för det de anser sig gått miste om.
Det kan vara allt från att stjäla kontorsmaterial till tid. Ingen julklapp = 35 timmarsveckor exempelvis :-)
Om folk bara visste hur lurade de är av ledningen så hade de inte varit sådana nyttiga och lojala idioter.
Citera
2020-12-18, 21:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Den tiden på året igen! Företag som kör med detta "istället för att ge våra anställda varsin julklapp" så ger vi en klumpsumma åt någon organisation där ändå bara kanske 20% kommer fram till den berör. Övriga 80% roffar andra åt sig.

Men det är ju enkelt för företagen. Billigare för dom. Mindre administration och den som klagar gör det över t.ex att han/hon ska få något istället för säg svårt cancersjuka barn! Men man fattar varför många blir arga när de jobbat hela året sedan möts av det här! Att ge anställda en julklapp borde vara normen.
Citera
2020-12-18, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Den tiden på året igen! Företag som kör med detta "istället för att ge våra anställda varsin julklapp" så ger vi en klumpsumma åt någon organisation där ändå bara kanske 20% kommer fram till den berör. Övriga 80% roffar andra åt sig.

Men det är ju enkelt för företagen. Billigare för dom. Mindre administration och den som klagar gör det över t.ex att han/hon ska få något istället för säg svårt cancersjuka barn! Men man fattar varför många blir arga när de jobbat hela året sedan möts av det här! Att ge anställda en julklapp borde vara normen.

Tyckte jag fick ett hyfsat presentkort där man kunde välja allt från välgörenhet till mat.
Citera
2020-12-18, 21:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Tyckte jag fick ett hyfsat presentkort där man kunde välja allt från välgörenhet till mat.

Det är ju en bra lösning. Får man välja själv. Japp du kan själv skänka hela beloppet till Röda Korset, köpa en massa träd i regnskogen bla bla eller köpa dig ett par nya skor. Men det är ju snåla företag som bestämmer åt sina anställda, blir billigare sedan kan de glänsa i sociala medier om hur fina de är.
Citera
2020-12-18, 22:11
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
ÅF har kört detta med att man får ett kuvert där det står att ens julklapp består i att företaget har donerat till välgörenhet. Ingen av dom jag snackat med har varit speciellt imponerade.
Nä, det ju inte så generöst att skänka bort andras pengar som man ju kan säga att ÅF gör när de skänker bort personalens gåvor.
Citera
2020-12-18, 22:25
Medlem
Företagen sparar pengar på att skänka bort dem istället för att köpa presenter. Ett riktigt sniket skitbeteende.

De skänkta pengarna går garanterat till en organisation som i sin tur köper julklappar till sina anställda.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in