2019-12-11, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMuffins
Tror ni Gessle hade blivit så stor utan Marie eller vice versa? Tror ni Marie hade blivit stor utan Gessle?

Marie VAR redan stor, hon var Sveriges största kvinnliga artist när Roxette slog igenom. Det stör mig när folk tror att det var Per Gessle som gjorde Marie känd! Han var bara en föredetting från ett nedlagt Gyllene Tider medan hon hade en monsterhit med sin LP Efter stormen. Det var HAN som red på hennes framgång till en början!
Citera
2019-12-11, 23:53
Medlem
outback4s avatar
Marie Fredriksson hade Sveriges mest sexiga röst, det hördes att hon menade vart enda ord.
Jag gillar den raspiga, råa, melankoliska rösten, från den delen av Skåne ,den nordvästra, där pratas en rätt skön skånska jämfört med malmöitiskan eller österlenskan.
Det hördes inte så mycket i hennes sångnummer. Hon fick den uppblandad med Halmstads dialekten oxå antar jag.
Vilka andra svenska kvinnliga artister kan matcha Marie? Sång på svenska alltså.
Agneta Fältskog? Carola? Nejnej.
Citera
2019-12-11, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Man måste ändå förstå att det finns en tursam not i Maries bortgång, då hon trots allt blev diagnosticerad med en hjärntumör, blott 41 år gammal, med familj och två barn, ena född 1993 och andra 1996, alltså en 9-åring och en 6-åring. Att få den nyheten när man är mitt uppe i livet och karriären måste varit förödande.

Men, Marie fick turen att leva i långa 20 år till, hon fick se sina barn växa upp och hinna fylla 29 respektive 26, göra flera turnér och nästan möta decenniumskiftet, 2020. Det är nog mer än Marie någonsin drömde om när hon fick sin diagnos 2002.

Inte för att jag vill vara petig men... 2002 när hon blev diagnosticerad med en hjärntumör var hon 44 år. och barnen är idag 26 och 23 år gamla.
Citera
2019-12-12, 02:56
Medlem
Sjukt sorgligt och hon fick verkligen cancer alldeles för tidigt. Det var ju därför dom la ned Roxette annars hade dom nog fortsatt ett bra tag.
RIP
Citera
2019-12-12, 04:31
Medlem
Hon kämpade länge. Alla tankar går till de närstående.
Citera
2019-12-12, 04:49
Medlem
Försök lyssna på hennes version av Cornelis "Felicia, adjö" utan att få rysningar utmed ryggraden. Fruktansvärt vackert och skrämmande aktuellt.

https://www.youtube.com/watch?v=YShUsEPWqFI

Jag tänker på den mördade Emilia, men även på Wilma och andra kvinnor som mött en våldsam död och som kanske aldrig får full upprättelse.
Citera
2019-12-12, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotfilen
Marie VAR redan stor, hon var Sveriges största kvinnliga artist när Roxette slog igenom. Det stör mig när folk tror att det var Per Gessle som gjorde Marie känd! Han var bara en föredetting från ett nedlagt Gyllene Tider medan hon hade en monsterhit med sin LP Efter stormen. Det var HAN som red på hennes framgång till en början!
Utanför Sverige vad inte någon av dem något innan Roxette. Så där var de lika. Marie var stor i Sverige men det var även Per för en tidigare generation. Tillsammans slog det gnistor!
Citera
2019-12-12, 07:46
Medlem
Lillamig72s avatar
Fantastisk sångare och låtskrivare. Marie hade en vacker och skör röst i sina lugna låtar. Det är dom och de lugna Roxettelåtarna som jag tycker bäst om. Det är där hon sjunger så vackert och griper tag i mig. Hon har gjort mycket fint musikaliskt. ❤️
Dock tycker jag att svenska dagstidningar och kvällspress. Lite för snabbt tog bort och flyttade ner artiklar om henne på nätet. Hon är värd mer kärlek. ❤️
Citera
2019-12-12, 08:09
Medlem
Jon.Holmss avatar
Någon som såg programmet ”Tack för musiken” igår på SVT?

Missade vilket år programmet spelades in men Marie sa att hon var frisk från cancern, så kan det ha varit runt 2013-2014 någonting?
Citera
2019-12-12, 08:21
Medlem
record-collectors avatar
På Ungdomar.se ligger ytterligare en hyllningstråd till Marie med några intressanta videofilmer:

https://ungdomar.se/forum/thread/rest-in-peace-marie-fredriksson-vi-saknar-dig

Trist nog är det några av kidsen som inte ens vet vem Marie var.
Citera
2019-12-12, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms

Missade vilket år programmet spelades in men Marie sa att hon var frisk från cancern, så kan det ha varit runt 2013-2014 någonting?

Det var från 2004. Per Gessle var inte med, han som upptäckte henne. Bra och stämningsfullt program.
Citera
2019-12-12, 09:05
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms

Citat:
Ursprungligen postat av ensamkommanden
Det var från 2004. Per Gessle var inte med, han som upptäckte henne. Bra och stämningsfullt program.
Det var från 2013
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in