2019-12-10, 23:47
Avslutad
Norska VG. Bra sagt. De beste Roxette-låtene var de hun sang alene på. De dårligste var de hun ikke var med på i det hele tatt.
https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/e8v9lR/marie-fredriksson-i-roxette-den-usannsynlige-popstjernen?utm_source=vgfront&utm_content=row-11
Citera
2019-12-10, 23:51
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Mainstream har aldrig varit socialt accepterat, men sålde alltid bra på den tiden man sålde skivor. Gessle är en pophantverkare i den högsta klassen. Marie har visat många gånger att hon hade en djupare ådra. Men vad är det för fel med att vilja bli miljonär?

Kommersiellt skit idag har visat sig hålla genom åren. Det som är häftigt och actionfyllt och sätter Sverige på kartan är det som tilltalar morgondagens publik.

Jag skulle inte kalla Gessle för kommersiell utan snarare fräck och att Marie bar upp hans mediokra lappverk.

Jag är för att man vill bli miljonär men äger ändå betänkligheter över hur som det sker. att "låna" av andras verk det är inte rätt i mina ögon.
Citera
2019-12-10, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Såg Roxette när dom firade 30 år som band (2016?). I början av konserten så fick Marie ledas in på scenen och sen sätta sig på en pall. Där satt hon hela konserten och försökte sjunga. Lät bra så länge hon inte behövde ta höga toner. Såg redan då att hon inte hade så långt kvar. Tråkigt R.I.P Marie.

Jag såg samma konsert och mina tankar gick i samma linje som dina.
Kändes så sorligt att bevittna hur svag och gammal kampen mot sjukdomen gjort henne.
Det stämde inte överens med det blonda, energifyllda lilla yrväder, studsandes på scen som jag växte upp till.
Tiden går, och vi alla slutligen med den.
Tragiskt att hennes sista 10 år mer eller mindre skulle behöva bli en sån kamp.

Tack för alla minnen jag skapat i mitt liv till din stämma i bakgrunden Marie<3
Citera
2019-12-10, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Ja, helt klart är det Per som skapade hennes karriär. Han skrev låtarna och musiken. Men Marie hade både personlighet och en underbar röst. Och oavsett vem som skapade musiken är det till Maries röst vi har gråtit, hånglat, dansat, sprungit, känt livet i oss. Roxette var en stor del av 80-talbarnens uppväxt och coming of age. För mig kommer hon alltid vara en del av soundtracket till jeansjacka, mjukglass, förstulna kyssar i en sommarsolnedgång och den känsla av trygghet och stolthet jag inte känt på många, många år.
Hennes röst ackompanjerade min uppväxt.

Fantastiskt!
Exakt så!
Citera
2019-12-11, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Ja, helt klart är det Per som skapade hennes karriär. Han skrev låtarna och musiken. Men Marie hade både personlighet och en underbar röst. Och oavsett vem som skapade musiken är det till Maries röst vi har gråtit, hånglat, dansat, sprungit, känt livet i oss. Roxette var en stor del av 80-talbarnens uppväxt och coming of age. För mig kommer hon alltid vara en del av soundtracket till jeansjacka, mjukglass, förstulna kyssar i en sommarsolnedgång och den känsla av trygghet och stolthet jag inte känt på många, många år.
Hennes röst ackompanjerade min uppväxt.
Vackert skrivet.
Citera
2019-12-11, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungarolf
Sluta överdriva för fan. Folk dör hela tiden. Lägg ner dina framkrystade floskler.

Så du har inga minnen från någon musik! Sedan tycker jag du får vårda ditt språk. Hon har ju dessvärre gåt bort och kan inte försvara sig. Roxette från Sverige var största grupp i världen efter ABBA. Mycket tack vare hennes otroliga röst. Vi sörjer henne med familj. Men det är klart att du skiter i det!
Citera
2019-12-11, 01:00
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Förstår inte diskussionen om vem som gjorde vad i Roxette.
Per hade inte blivit så stor utan Marie och vise versa.

Oavsett vad man tycker om Roxette så är och förblir de en av Sveriges absolut största musikframgångar.

Ja det är troligt att Per kommer dra in lite extra på Maries död. Tragiskt nog säljer och spelas artister ofta mer när de går bort.
Vågar nog lova att Per skiter rätt mycket i de extra slantarna. Han har fuck you-pengar och hade hellre haft en frisk Marie kvar som vän och att göra en spelning eller tre till med.

Svårt att välja en låt men denna på riktigt hög volym och bra anläggning är rysningskänsla på än idag.
https://www.youtube.com/watch?v=yCC_b5WHLX0
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2019-12-11 kl. 01:03.
Citera
2019-12-11, 01:12
Medlem
kofotskentas avatar
När Marie efter att ha legat i bakgrunden i 40 sekunder kommer in och öser på: SHE'S GOT THE LOOOOK!

Gessle har rätt, hon satte verkligen färg på hans svartvita texter.

Walking like a man
Hitting like a hammer
She's a juvenile scam
Never was a quitter
Tasty like a raindrop
She's got the look
Senast redigerad av kofotskenta 2019-12-11 kl. 01:15.
Citera
2019-12-11, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Vår största artist genom tiderna. Sveriges svar på Pat Benatar.

Tiden den går, livet är så kort
Allt för kort för att gömmas bort
Så gör det du vill och blomma ut
Njut av din spegelbild, vår tid är nu
Du lilla brunöga flyg över ängarna
Dröm dina drömmar så länge du känner liv
Du lilla brunöga flyg över ängarna
Dröm dina drömmar så länge du känner liv
Jag tror att jag skrattar ihjäl mig
Tur att inte du gjorde inskriptionen på gravstenen kan man säga.

Får lite extra känslor när det gäller Marie. Stor del av ett tidigt 80-tals barns liv.
RIP lilla brunöga.
Citera
2019-12-11, 01:21
Medlem
kato85s avatar
Alltid undrat om Marie och Per någonsin var tillsammans eller iallafall låg med varandra?
Vet att de har egna familjer idag, jag menar på 80-talet i början av deras karriär.
Citera
2019-12-11, 01:42
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvhus

Vad FAN var det där?
Säg inte att du skrivit ihop det där efterblivna pekoralet själv? Lilla brunöga???

Jag tappar andan. ROFL

Nej, det är en melodi av och med Marie. Mindes dock texten fel.
https://www.youtube.com/watch?v=jlu833Lq4gs
Citera
2019-12-11, 01:43
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Finaste Marie. Less mot slutet hörde jag nyss. För henne var det säkert en sorg att lämna barn och make, men förstod nyss av en bekant att hon inte ville mer. Låg på sjukhus den sista tiden. Vila i frid Marie och tack för den låtskatt du lämnat efter dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Mandaloria
Tråkigt och lite chockerande? Fick för mig att hon var rätt så frisk. Roxette har man lyssnat mycket på genom åren.

Även om det var många år sedan Marie diagnostiserades och hon "bara" blev 61 år så fick hon nog ett väldigt händelserikt och bra liv. Många rycks bort betydligt tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Avliden i tumör alt. cancer. Kommer inte ihåg vilket men hon har varit sjuk väldigt länge. Minst 1-2 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Hon insjuknade 2002 i hjärntumör. Vet inte om hon blev friskförklarad någon gång efter det..

Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Den är en bland några få låtar som var bra. Merparten av Roxettes musik har jag aldrig gillat men jag har förstått att Marie varit en rätt trevlig person. Ett tragiskt öde är det som drabbade henne. Det är dock över nu.

Man måste ändå förstå att det finns en tursam not i Maries bortgång, då hon trots allt blev diagnosticerad med en hjärntumör, blott 41 år gammal, med familj och två barn, ena född 1993 och andra 1996, alltså en 9-åring och en 6-åring. Att få den nyheten när man är mitt uppe i livet och karriären måste varit förödande.

Men, Marie fick turen att leva i långa 20 år till, hon fick se sina barn växa upp och hinna fylla 29 respektive 26, göra flera turnér och nästan möta decenniumskiftet, 2020. Det är nog mer än Marie någonsin drömde om när hon fick sin diagnos 2002.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in