2019-12-11, 20:22
Medlem
Nu är det belagt. Hon tog in för lite kalorier än vad hon gjorde av med på träning och tävling. Och nu ser man resultatet. Alltför många tjejer tror att om man ser ut som Therese Johaug (liten o tunn) så kan man komma upp i samma nivå som hon. Johaug är ju född sån - liten kropp, stora lungor och stort hjärta = optimalt för uthållighetidrottare!
Citera
2019-12-11, 20:32
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flodur
Nu är det belagt. Hon tog in för lite kalorier än vad hon gjorde av med på träning och tävling. Och nu ser man resultatet. Alltför många tjejer tror att om man ser ut som Therese Johaug (liten o tunn) så kan man komma upp i samma nivå som hon. Johaug är ju född sån - liten kropp, stora lungor och stort hjärta = optimalt för uthållighetidrottare!

Inget är belagt. Eller sitter du på insiderinformation? "Allför många tjejer"? Vilka då?
Frida är också naturligt smal till växten. Ska hon förbjudas att hålla på med elitidrott pga detta?
Citera
2019-12-11, 20:42
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Sitter du inne med nån "hemlig" information som inte släppts?
Om inte, så är det MYCKET magstarkt att påstå att det är "definitivt konstaterat" att hon drabbats av ätstörningar.
såååå.......................................jag inväntar ytterligare info samt källor.

Ja, jag sitter inne med läsförmåga, erfarenhet och analysförmåga. Det är inget som är allmänt tillgängligt.
Läs om det du citerat, långsamt tills du också läser ordet "nog".

En betydelse av "nog" (Saols ordlista):
Citat:
beteckning för sannolikhet: troligen; sannolikt, antagligen, förmodligen; väl; ofta i modesta påståenden.*Det är nog brevbäraren som hörs i trappan.

Så det jag påstod var att det med hög sannolikhet, fakta givet, handar om ätstörning.
Ser något ut som en anka, låter som en anka och vaggar som en anka så är det nästan alltid en anka.
Ordet "definitivt" blev lite missvisade. Syftade på att vi på flashback kunde sluta spekulera då den absolut troligaste orsaken är ätstörning.
Vad tror du att jag ska kunna ge dig för länk? Tillgång till Fridas journal? Jag tror, om det handlar om ätstörning, att det inte ens finns någon diagnos (än). Den "länk" jag kan ge dig är framtiden. Tänk tillbaka på detta inlägg om 5, 10 eller hur många år det tar innan Frida har distans till denna höst och problemen och berättar hur det låg (ligger) till.
Citera
2019-12-11, 21:15
Medlem
Ostrobothnias avatar
Slentrianmässigt lätt att slänga sig med ätstörning, men jag tror inte det är ett sjukligt beteende som ligger bakom, det hade nog kommunicerats på ett annat sätt. Hon har säkert legat och nött på med högre belastning än tidigareoch kanske inte anpassat näringsintag & vila/återhämtning i tillräckligt hög mån. Kan ju dock ta sin lilla tid att komma tillbaka om kroppen "brytits ned" under längre tid.
Citera
2019-12-11, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Ja, jag sitter inne med läsförmåga, erfarenhet och analysförmåga. Det är inget som är allmänt tillgängligt.
Läs om det du citerat, långsamt tills du också läser ordet "nog".

En betydelse av "nog" (Saols ordlista):

Så det jag påstod var att det med hög sannolikhet, fakta givet, handar om ätstörning.
Ser något ut som en anka, låter som en anka och vaggar som en anka så är det nästan alltid en anka.
Ordet "definitivt" blev lite missvisade. Syftade på att vi på flashback kunde sluta spekulera då den absolut troligaste orsaken är ätstörning.
Vad tror du att jag ska kunna ge dig för länk? Tillgång till Fridas journal? Jag tror, om det handlar om ätstörning, att det inte ens finns någon diagnos (än). Den "länk" jag kan ge dig är framtiden. Tänk tillbaka på detta inlägg om 5, 10 eller hur många år det tar innan Frida har distans till denna höst och problemen och berättar hur det låg (ligger) till.
Det är möjligt, jag säger MÖJLIGT, att du "sitter inne med läsförmåga, erfarenhet och analysförmåga".............

Men du visar inte det när du skriver ditt inlägg som jag kommenterade.

Nu har du ju gjort en "pudel" och insett att det du skrev var felaktigt så jag ska inte strö mer salt i såren.
Andra kan inte förstå eller "läsa" vad du menar, man läser vad du skriver.

Från SAOL :
citat
"SAOL
tryckår: 2015
de·*fin·*it·*iv [‑i´v el. def´in‑] adjektiv ~t ~a • slut*giltig; bestämd"
(min fetning)

EDIT.
Jag efterfrågade någon länk till FAKTA som du satt inne på eftersom du DEFINITIVT visste................
Senast redigerad av smokieknife 2019-12-11 kl. 21:29.
Citera
2019-12-11, 22:04
Avslutad
Är det bara en kostfråga borde man kunna reglera det ganska snabbt om det inte är så att hon spyr ut all mat efteråt. Man kan även ha en mage som är känslig mot vissa produkter som gör att man inte får behålla energin.
Att hitta en kost som fungerar är väldigt viktigt.
Får personligen Sarah Wedlund vibbar av Frida Karlsson.
https://www.expressen.se/sport/friidrott/stjarnan-forsvann-efter-alla-skador/

Skadorna kom väl även efter hennes anorexia då kroppen inte orkade med.
Citera
2019-12-11, 22:21
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Det är möjligt, jag säger MÖJLIGT, att du "sitter inne med läsförmåga, erfarenhet och analysförmåga".............

Men du visar inte det när du skriver ditt inlägg som jag kommenterade.

Nu har du ju gjort en "pudel" och insett att det du skrev var felaktigt så jag ska inte strö mer salt i såren.
Andra kan inte förstå eller "läsa" vad du menar, man läser vad du skriver.

Från SAOL :
citat
"SAOL
tryckår: 2015
de·*fin·*it·*iv [‑i´v el. def´in‑] adjektiv ~t ~a • slut*giltig; bestämd"
(min fetning)

EDIT.
Jag efterfrågade någon länk till FAKTA som du satt inne på eftersom du DEFINITIVT visste................

Du ger dig inte, och läser som fan läser bibeln. Trollar du? Jag pudlar inte mer än att jag insåg efter att ha läst din första kommentar till mitt inlägg att det det kunde missuppfattas. Alla klarar inte av väga in betydelsen av ord och fraser. Därav förtydandet. Inget på flashback är definitiv sanning utan källa, vet du inte det? Jag berättade om omfattningen av ätstörningar i familjen, med källa. Nöj dig med det.
Citera
2019-12-11, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Det vet vi inte ngt om.
Kanske är det så, men faktum kvarstår att generellt sett så är det mycket ohälsosamt för framförallt kvinnor att ha väldigt lite kroppsfett. Många får obalans bland hormoner, som bla orsakar utebliven menstruation etc.
Det är inte alls hälsosamt på långa vägar, och det blir ett stort problem när tjejer ser upp till dom där i toppen som är smala som stickor.
Man vet också att toppidrottare käkar mer än bara gröt till frukost för att klara av att ligga på, och t.o.m under gränsen i vissa fall.

Men som jag sa så vet vi inte exakt vad Frida's hälsostatus är just nu.
Tänker inte spekulera heller, men jag varnade för detta redan förra året.

Har du någon källa på att "lite kroppsfett" per automatik bidrar till obalans i hormonerna? Påstår du att om man har lite kroppsfett, men ändå får i sig tillräckligt med fett, så påverkas det ändå?
Citera
2019-12-11, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Knappast, varför skulle de bry sig om det så länge hon mår bra? Det är definitivt något med hennes hälsostatus.

Som de flesta andra tänkte jag direkt på hennes låga vikt när denna nyhet kom. Lyssnade också på Tyngre Rubriker om relativ energibrist och om hur vanligt det verkar vara inom längdskidor. Men det är ju bara spekulationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag tror också att det ligger nån sorts ideologi i botten, möjligtvis i kombination med en marginell viktnedgång.

Ledare och maktfolk har alltid kåtat upp sig på anmärkningsvärda beslut och moderna beslut som ligger i tiden.

Jag tror också att detta är mer en förebyggande åtgärd pga hennes smalhet. Hon kan ju inte direkt ha några vidare marginaler till undernärdhet, och skulle det inträffa så är väl förbundet ansvariga i så fall, det är väl det de vill undvika mitt bland alla ätstörningshysteri.
Citera
2019-12-11, 23:34
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Inget är belagt. Eller sitter du på insiderinformation? "Allför många tjejer"? Vilka då?
Frida är också naturligt smal till växten. Ska hon förbjudas att hålla på med elitidrott pga detta?
Nä hon är inte naturligt smal. Och ja, hon måste få ordning på sig själv inan hon kan fortsätta tävla. Det är viktigare med hälsan än medaljer!
Citera
2019-12-11, 23:39
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Nä hon är inte naturligt smal. Och ja, hon måste få ordning på sig själv inan hon kan fortsätta tävla. Det är viktigare med hälsan än medaljer!

Lägg ner nu. Det är väl ingen som har påstått annat heller. Hälsan är alltid viktigast.
Men det går fortfarande inte att förbjuda smala människor att satsa på elitidrott.
Citera
2019-12-12, 01:19
Medlem
Dom här idrottarna ligger på oerhörda volymer i träning och det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med energi, det måste inte ligga en ätstörning bakom en för låg kroppsvikt även om det inte är uteslutet. Var det inte Gunde som hade en egen kock med sig för att få i princip mixad mat för att det blev för jobbigt att tugga mängden? Eller är det en skröna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in