2019-12-10, 21:47
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Fast hennes mamma och moster hade anorexi när de var med i skidlandslaget. Förstår inte att de tillät henne satsa på skidåkningen.
Hade de med säkerhet anorexi eller hade de bara problem att äta tillräckligt
Citera
2019-12-10, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Självklart är hon avplockad för att några dårar fått för sig att hon just nu är en smal dålig förebild som skulle skada ungas idealbild av hur en idrottare ska vara. Det är knappast några problem med hennes hälsostatus, utan det är snarare att det blivit panik bland ledare m.m. när det på senare tid kavlats ut diverse historier om ätstörningar m.m.
Knappast, varför skulle de bry sig om det så länge hon mår bra? Det är definitivt något med hennes hälsostatus.

Som de flesta andra tänkte jag direkt på hennes låga vikt när denna nyhet kom. Lyssnade också på Tyngre Rubriker om relativ energibrist och om hur vanligt det verkar vara inom längdskidor. Men det är ju bara spekulationer.
Citera
2019-12-10, 21:56
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Självklart är hon avplockad för att några dårar fått för sig att hon just nu är en smal dålig förebild som skulle skada ungas idealbild av hur en idrottare ska vara. Det är knappast några problem med hennes hälsostatus, utan det är snarare att det blivit panik bland ledare m.m. när det på senare tid kavlats ut diverse historier om ätstörningar m.m.

När får vi se Daniel Ståhl och övriga bukfettade diskuskastare och kulstötare plockas bort pga hälsoskäl?
Jag tror också att det ligger nån sorts ideologi i botten, möjligtvis i kombination med en marginell viktnedgång.
Citera
2019-12-10, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amak
Utomlands har det redan börjats prata om att Frida är stoppad pga för höga blodvärden kopplat till doping. Vilket självklart är absurt men en tankeställare för er som gillar att slänga omkring "doping" ordet i alla riktningar och beskylla varenda duktig atlet från framför allt vårat grannland i väster för att inte vara rena.
Varför är det absurt?
Citera
2019-12-10, 22:32
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Vad är din poäng i relation till Frida K? Att händelsen är vardag?

Nej, inte tävlingsförbudet i sig, men jag tror att det kan vara själva livsstilen som elitidrottare, snarare än något psykologiskt kroppskomplex/ätstörning, som ligger bakom Fridas negativa hälsoutveckling.

Så här svarade landslagsläkaren, Magnus Oscarsson, när TT frågade om Fridas hälsa.
Citat:
– Man måste ha en balans i träningsbelastning och återhämtning, och det är många parametrar som spelar in där. Nu fanns inte den balansen där, men vilka specifika parametrar vi har tittat på, som ligger till grund för det här beslutet, det vill jag inte gå in på.

Skulle en av dessa parametrar vara t ex att Oscarsson under en tid har rekommenderat Frida att öka sitt energiintag, men att hon sedan inte gjort det, då kanske man får höja en varningsflagga att det kan röra sig om en ätstörning, men i dagsläget blir det ju bara vilda gissningar vad orsaken är.
Citera
2019-12-10, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Tror inte hon kommer tillbaka tyvärr, kommer bli som med Robin Söderling där hon försöker göra comeback men kroppen kommer inte orka. Hennes kropp orkar antagligen inte med den mängd träning som krävs på elitnivå.

Tror snarare att det motsatta förhållandet råder. Hon orkar träna alldeles för mycket...

Som ung och ambitiös så överskattar man nog ibland värdet av träning i förhållande till återhämtning.
Med hjälp av rätt expertis så borde det gå att ordna till. Hon får äta upp sig lite över julen och börja överdosera kalorier i större utsträckning.

Söderling var en annan grej då han fick körtelfeber som han inte återhämtade sig ifrån helt.
Citera
2019-12-10, 22:53
Medlem
Klappasäftens avatar
Varför är hon fantastisk? Hon verkar mest ha ett stort ego och självgod.
Citera
2019-12-10, 22:56
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Hade de med säkerhet anorexi eller hade de bara problem att äta tillräckligt
Ja, anorexi är ett stort problem i familjen. Mia var tunn så att skiddräkten fladdrade som junior och har i modern tid berättat öppet om problemen med anorexi:

https://www.dn.se/sport/fridas-mamma-hade-anorexi-vill-bryta-tabu/

Eva-Lena är äldre och var aktiv tidigare när det pratades ännu mindre om anorexi, men även hon var drabbad, liksom senare hennes dotter, Fridas kusin:

https://www.devote.se/majaelisabethfrick/skoluppgift-fraan-sjuk-till-frisk-29781603

Så, med tre tidigare fall av anorexi i familjen och då Frida ser extra tunn ut i höst, måste vi nog tyvärr definitivt konstatera att det handlar om ätstörningar som bakomliggande orsak till tävlingsförbudet. Hur allvarligt det är får framtiden visa.

Det man ska komma ihåg är att Mia omöjligt klarar att se objektivt på Fridas problem. Det är hennes dotter och Mia har själv haft ätstörningar. Min erfarenhet som nära anhörig är att man aldrig blir helt frisk från ätstörningar. Man kan med mycket hjälp lära sig att äta friskt och sunt, men det osunda förhållningssättet till mat finns nästan alltid kvar. Jag kan tänka mig att en del av Mia faller tillbaka till när hon själv var sjuk, och tar Fridas parti, det "osunda".
Citera
2019-12-11, 00:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Ja, anorexi är ett stort problem i familjen. Mia var tunn så att skiddräkten fladdrade som junior och har i modern tid berättat öppet om problemen med anorexi:

https://www.dn.se/sport/fridas-mamma-hade-anorexi-vill-bryta-tabu/

Eva-Lena är äldre och var aktiv tidigare när det pratades ännu mindre om anorexi, men även hon var drabbad, liksom senare hennes dotter, Fridas kusin:

https://www.devote.se/majaelisabethfrick/skoluppgift-fraan-sjuk-till-frisk-29781603

Så, med tre tidigare fall av anorexi i familjen och då Frida ser extra tunn ut i höst, måste vi nog tyvärr definitivt konstatera att det handlar om ätstörningar som bakomliggande orsak till tävlingsförbudet. Hur allvarligt det är får framtiden visa.

Det man ska komma ihåg är att Mia omöjligt klarar att se objektivt på Fridas problem. Det är hennes dotter och Mia har själv haft ätstörningar. Min erfarenhet som nära anhörig är att man aldrig blir helt frisk från ätstörningar. Man kan med mycket hjälp lära sig att äta friskt och sunt, men det osunda förhållningssättet till mat finns nästan alltid kvar. Jag kan tänka mig att en del av Mia faller tillbaka till när hon själv var sjuk, och tar Fridas parti, det "osunda".

Frida kan vara det bästa som hänt svensk skidåkning på väldigt, väldigt länge. Jag tycker hon har en riktigt härlig personlighet men mycket humor och en ganska stark underliggande ironi i sitt beteende och hon har en stark wow-faktor som går hem i stugorna.

Om det nu skulle vara problem med nutritionen som ligger till grund för hennes hälsoproblemen så får vi verkligen hoppas att hon på riktigt är villig att ta till sig den experthjälp som erbjuds. Men förhoppningsvis är det inte så illavarslande som vissa tror, även om det inom familjen har funnits problem med ätstörningar.
Citera
2019-12-11, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukusson
Varför är det absurt?
Förlåt, det är inte absurt. Självklart är det helt logiskt att det första man gör för att mörka dopingen är att gå ut till media med att hon blivit stoppad pga att hon inte klara av ett test.
Senast redigerad av Amak 2019-12-11 kl. 10:22.
Citera
2019-12-11, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fresk66
Frida kan vara det bästa som hänt svensk skidåkning på väldigt, väldigt länge. Jag tycker hon har en riktigt härlig personlighet men mycket humor och en ganska stark underliggande ironi i sitt beteende och hon har en stark wow-faktor som går hem i stugorna

Hahaha ursäkta!

Men det där håller jag inte alls med om. Jag håller med att Frida är ett stjärnskott, men hennes personlighet är inget att hänga i granen. Hon verkar ganska ytlig och intetsägande. Hon är en typisk tjej som är född på 2000-talet som behöver vara snygg för kameran. Tacka vet jag Kalla som sliter som ett djur och inte bryr sig om hur hon framställs och inte behöver smink när hon tävlar.
Senast redigerad av Brahhh 2019-12-11 kl. 11:35.
Citera
2019-12-11, 11:56
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brahhh
Hahaha ursäkta!

Men det där håller jag inte alls med om. Jag håller med att Frida är ett stjärnskott, men hennes personlighet är inget att hänga i granen. Hon verkar ganska ytlig och intetsägande. Hon är en typisk tjej som är född på 2000-talet som behöver vara snygg för kameran. Tacka vet jag Kalla som sliter som ett djur och inte bryr sig om hur hon framställs och inte behöver smink när hon tävlar.

Då har du inte sett och hört mycket av Frida. Dessutom är hon född 1999.
Senast redigerad av katw 2019-12-11 kl. 12:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in