2019-12-11, 03:05
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Visste bara att hon var med i Roxette och att jag sedan såg ett reportage på SVT där hon gled omkring och var en melankolisk/deppig, medelålders, djup-knepig kvinna. Mentalt tassade jag då baklänges och stängde tyst dörren om TV rummet bakom mig.

Väldigt trist med sjukdom och cancer såklart.

No offense men vad tusan betyder det fetstilade?

Bästa låten var den första hiten från 1984 - som hon skrev själv - Ännu doftar kärlek.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-12-11 kl. 03:23.
Citera
2019-12-11, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Man måste ändå förstå att det finns en tursam not i Maries bortgång, då hon trots allt blev diagnosticerad med en hjärntumör, blott 41 år gammal, med familj och två barn, ena född 1993 och andra 1996, alltså en 9-åring och en 6-åring. Att få den nyheten när man är mitt uppe i livet och karriären måste varit förödande.

Men, Marie fick turen att leva i långa 20 år till, hon fick se sina barn växa upp och hinna fylla 29 respektive 26, göra flera turnér och nästan möta decenniumskiftet, 2020. Det är nog mer än Marie någonsin drömde om när hon fick sin diagnos 2002.
44 år 2002 alltså, för 17 år sedan.
Citera
2019-12-11, 04:26
Medlem
Snyggingggs avatar
Vila i frid, fina Marie!
Så himla sorgligt att du fick avsluta ditt liv alltför tidigt efter att ha lidit och kämpat i så många år.

Kommer alltid att minnas dig som en vacker, sprallig och energifylld glädjespridare med otroligt vacker röst.
Citera
2019-12-11, 06:14
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
No offense men vad tusan betyder det fetstilade?

Bästa låten var den första hiten från 1984 - som hon skrev själv - Ännu doftar kärlek.

Marie hade mörka sidor och mådde väldigt dåligt psykiskt innan hon fick tumören.

Är nog det han menar var obehagligt med henne (mkt dyster person bitvis).

Skrev ju mörka texter om olika saker (typ låten ”Så länge det lyser mittemot” och även ”Bästa dan i mitt” handlar väl bägge om funderingar på att ta livet av sig).
Citera
2019-12-11, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Varför skulle han bli det?

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hennes arv går till familjen. Det har de med all säkerhet skyddat.

Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Som någon sa så går självklart Marie Fredrikssons arv till hennes familj, inte till Per Gessle.

Artister och låtskrivare får pengar när en låt spelas på t ex radio eller Spotify, och när skivor säljs i butik eller online. När en känd artist dör rusar ofta antalet spelningar och försäljning under en viss tid.

Ingen har påstått att Per Gessle ska få Marie Fredrikssons arv.
Citera
2019-12-11, 08:11
Medlem
DvaergensHaemnds avatar
Älskat raspet i Maries röst från första stund. Cancer är en brutal sjukdom. Slår hårt och skoningslöst mot dem vi älskar. Ta hand om er därute
Citera
2019-12-11, 08:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Lite märkligt när personer, exempelvis kyrkoherden i Östra Ljungby, uttalar sig på följande sätt: Hon hade så mycket kvar att ge. Det är tragiskt att någon går bort så ung...

Det tragiska är ju snarare att hon fick en så allvarlig sjukdom i mycket yngre år som hon kämpat med under så lång tid. Det är ju mer anmärkningsvärt att hon levt så länge under dessa omständigheter än att hon nu inte klarade det längre.
Spel för galleriet, troligtvis har han inte följt med.

Tro jag vill känna tro, jag vill känna morgondagen nalkas...

Hon hade en fin "whiskey"röst som soloartist. Tror ni Gessle hade blivit så stor utan Marie eller vice versa? Tror ni Marie hade blivit stor utan Gessle?
Senast redigerad av DrMuffins 2019-12-11 kl. 08:30.
Citera
2019-12-11, 09:08
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Även om hon gjort en del skitlåtar utan Gessle, är det Per som gjort hela hennes karriär. Hyffsad sångare men utan Per = crap (tyvärr)

Ännu doftar kärlek - är hennes egna låt och även den bästa enligt mig och många.

https://m.youtube.com/watch?v=kzIORlAFf88
Citera
2019-12-11, 09:58
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Marie var en duktig artist och bör minnas.

Dock så är Roxette unika på ett sätt, båda i gruppen hade underbett.
Citera
2019-12-11, 10:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Min favorit var nog "Perfect Day" från Joyride

Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Samma här. Den och Silver Blue, mycket känsla i hennes sång.
Många av Roxettes bästa låtar är de som inte är så kända.

Jag håller med om dessa låtar. Mycket fina! "Perfect day" är en favorit från Joyride, dessutom ovanligt arrangemang för att vara Roxette. En annan av deras allra vackraste låtar avslutar Tourism - "Queen of Rain", även den snyggt arrangerad med oboe i introt.
https://www.youtube.com/watch?v=27eClHQxXls
Citera
2019-12-11, 10:32
Medlem
Hela uppväxten kantades av hennes röst. Som någon annan skrev, det känns som en trygghet försvunnit på något sätt. Tack för alla vackra minnen Marie, hoppas att du njuter av att vara fri 🌹.
Citera
2019-12-11, 10:55
Medlem
Dofternas avatar
För jag vill öppna
Mej för dej

När solen stiger
När månen blivit hel
Vill du lyssna då?
För ännu doftar kärlek
Och hoppet blir till tro
Ännu blåser vindar
Som stillar sig till ro

Himla fin text, har Marie skrivit den själv eller är Lasse Lindbom inblandad? Känner så in i bomben igen mig själv.
för ännu doftar kärlek

https://www.youtube.com/watch?v=zNLzN9hxDLU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in