Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Det vi VET är att svartkontrakten bara i Sthlm omsätter uppemot 10 miljarder. En hisnande summa varje år.
Vet? Jag trodde hela handeln med svartkontrakt var dold och mer eller mindre hemlig. Men det är absolut ett problem, och nåt myndigheterna jobbar för att komma tillrätta med.
https://mitti.se/lansnyheter/kopa-hyreskontrakt-fangelse/
Det här ska nog få bukt med problemet, vem vill riskera att bli av med sitt värdefulla hyreskontrakt?
"Om en allt för dyr hyra tas ut riskerar uthyraren med förstahandskontraktet att bli uppsagd, utan förvarning från hyresvärden."
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Personligen har jag kanske känt eller kommit i kontakt med över 100 personer som bor/bott i HR i Sthlm. INGEN har fått dem via någon kö.
Det innebär inte att det är svartkontrakt, värden behöver inte lämna alla lägenheter till Bostadsförmedlingen utan kan hyra ut dem till vem han vill. Utan kö. Orättvist kan tyckas, men så fungerar den privata äganderätten.
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Så visa mig lagstiftning som motverkar det skeende jag beskrev (som jag känner ett 30 tal personer som gjort). I Lill-Babs fall hade de ju fått flytta henne till någon håla någonstans och genomfört bytet när hon levde vilket de förmodligen inte ville.
Det finna ingen lagstiftning mot att byta lägenhet, men det krävs att värden och hyresnämnden accepterar det. För att hyresnämnden ska gå med på bytet måste vissa villkor uppfyllas. Med en välvilligt inställd hyresvärd och god planering går det säkert att göra. Man måste ha nåt att byta med.
Det bästa vore förstås att göra byten olagliga.