2018-10-09, 14:01
  #16357
Medlem
Som vanligt inte mycket till seriös diskussion i detta forum. Den store fåntratten
fortsätter att trumpeta ut sina enfaldigheter, påhejad av sin löjliga lilla hjälpreda,
som faktiskt numera har blivit 2 och på något sätt förökat sig. Delning ?

Den ene hjälpredan ägnar sig mest åt att bjäbba och förneka fakta samt åt att
se ner på mindre lyckligt lottade, den andre försöker använda sig av någon form
av pseudoakademiska resonemang, där argumentationen oftast blir rent av
pinsamt dålig.

http://fores.se/frihamnen-social-housing-pa-svenska/

Icke desto mindre finns det på den borgerliga sidan, seriösa debattörer och en
allvarlig oro för vad som kan hända i värsta fall. I dag gick (sändes direkt på
SvT2 också) en diskussion av stapeln hos tankesmedjan Fores på Kungsholmen.
Och mera av den sorten lär följa.

"I Frihamnen i Göteborg ska det kommunala bolaget Älvstranden Utveckling testa en ny modell för socialt blandat boende. En del av lägenheterna ska ha lägre hyra, och modellen för hur de ska fördelas utarbetas nu. En idé är att ta hänsyn till inkomst."

Hur får man blandade innerstadsområden ? I Stockholm har som bekant alliansen
gjort sitt bästa för att avskaffa eventuell blandning så långt det går men när man i
Göteborg bygger ett nytt centralt, stort område försöker man tänka till innan det
är för sent och utveckla nya modeller. Givetvis svårt att ta till sig för den som är
fullständigt ideologiskt besatt eller kanske bara obegåvad men ändå.

Få se hur många minuter den löjliga lilla hjälpredan tar på sig att svara. Givetvis
utan att sätta sig in i problemkomplexet.
Citera
2018-10-09, 14:12
  #16358
Medlem
Här är för övrigt också en intressant krönika från den oftast mycket insiktsfulle
Viktor Barth-Kron som ganska bra belyser de ideologiska låsningarna som ju
finns på flera håll i debatten.

http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/hor-blockpolitik-och-bostadspolitik-ihop-27305#

Den som inte vill/kan behöver inte ta till sig någonting av det här.

"– Förklaringen är att de flesta väljare redan bor någonstans, därför låg inte den frågan närmast hjärtat. Andra frågor, till exempel vården, blev därför viktigare. Men bostadsfrågan fanns ändå med i större frågor som integration och svensk ekonomi i stort, sade Viktor Barth-Kron."

"– Väljarna utgår från sina intressen och partierna från sina väljare. Allt detta hände i valet i Danderyd där alla partier som gick framåt var de som anklagade Moderaterna för att ha byggt för mycket.

Han tillägger att det även för kommunerna ses som mest rationellt att inte bygga för de som har svag ekonomi och svag ställning på arbetsmarknaden.

– Det blir en svag skattebas. Det blir istället rationellt för kommunen att bygga fräscha radhus för en välordnad medelklass."
Citera
2018-10-09, 14:26
  #16359
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nej, då producerar producenterna mer.

Nej kommunerna bestämmer när var hur mycket som ska byggas. Sedan bygger byggarna om dom tycker dom kan tjäna pengar på det.
Citera
2018-10-09, 14:48
  #16360
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Här är för övrigt också en intressant krönika från den oftast mycket insiktsfulle
Viktor Barth-Kron som ganska bra belyser de ideologiska låsningarna som ju
finns på flera håll i debatten.

http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/hor-blockpolitik-och-bostadspolitik-ihop-27305#

Den som inte vill/kan behöver inte ta till sig någonting av det här.

"– Förklaringen är att de flesta väljare redan bor någonstans, därför låg inte den frågan närmast hjärtat. Andra frågor, till exempel vården, blev därför viktigare. Men bostadsfrågan fanns ändå med i större frågor som integration och svensk ekonomi i stort, sade Viktor Barth-Kron."

"– Väljarna utgår från sina intressen och partierna från sina väljare. Allt detta hände i valet i Danderyd där alla partier som gick framåt var de som anklagade Moderaterna för att ha byggt för mycket.

Han tillägger att det även för kommunerna ses som mest rationellt att inte bygga för de som har svag ekonomi och svag ställning på arbetsmarknaden.

– Det blir en svag skattebas. Det blir istället rationellt för kommunen att bygga fräscha radhus för en välordnad medelklass."

Bart Kroon en liberal DN idiot. Dom flesta tycker att de ska byggas i deras kommuner men inte vansinniga volymer. Kommunpolitikerna bestämmer ändå och kör ofta över medborgarna. Waxholmspartiet är största parti i kommunen och en direkt reaktion på att politikerna i åratal kört över medborgarna.
Om en kommun har mark att sälja då brukar de vara mer än kåta på att dra in pengar till kommunkassan genom svindyr markförsäljning. Byggarna däremot väger in om de kan tjäna på att bygga eller om de riskerar att göra förluster. Många mindre byggbolag är rejält brända i dag av det köpmotstånd som kom.
Hyreshus är alltid en risk så finns inga hyresvärdar som har råd, byggs inga nya hyresrätter heller.

Problemet är hundratusen utfattiga bostadslösa ofta invandrade och ungdomar utan pengar. De som har pengar vill inte betala för andra. För de flesta är dyrt nog att betala för sig själv dom har inga marginaler att betala mer för sitt eget boende eller mer skatt till bostadspolitiken som ska gynna andra. De är motståndare till att staten ska garantera låga hyror åt nya hyresgäster.

Framtiden är mörk kommunerna har inga pengar, skattebetalarna anser sig inte ha mer pengar att bidra med. Investeringsbehovet är enormt om alla som kommer från Mogadishus kåkstäder ska kunna flytta in nybyggt i Rinkeby när de kommer hit.

Folk är klokare än de som är i tråden och inte ser elefanten.
Citera
2018-10-09, 15:03
  #16361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Bart Kroon en liberal DN idiot. Dom flesta tycker att de ska byggas i deras kommuner men inte vansinniga volymer. Kommunpolitikerna bestämmer ändå och kör ofta över medborgarna. Waxholmspartiet är största parti i kommunen och en direkt reaktion på att politikerna i åratal kört över medborgarna.

Nej, Viktor är inte idiot. Smartare än du, även om det inte säger så mycket.
Men liberal är han säkert, även om det inte märks så väldigt mycket.

Om befolkningen växer (tillväxt gäller väl även här) så måste rimligtvis nya
boenden till. Speciellt om vi förväntas flytta dit jobben finns.

Vaxholm var väl f ö bland de första kommunerna som avskaffade allmännyttan.
Lätt att göra men också ett säkert sätt att se till att inga HR bygges.
http://proletaren.se/inrikes/var-ska-arbetare-bo-kris-i-vaxholm-nar-allmannyttan-saldes

https://www.ekerobostader.se/artikel/nybyggnation
Under över alla under, en kommun som inte byggt sedan 1992 verkar ta den
stora bostadsbristen på allvar.

Utan statlig bostadspolitik kan kommunerna göra som de vill. Flera partier tyckte i
valrörelsen att såväl sjukvård som skola skulle återgå till statens beskydd. Men om
bostäder sades inte så värst mycket utom då SD som demonstrerade ett närapå
hysteriskt motstånd mot marknadshyror. Få se hur länge det varar.

Se f ö gärna Foresseminariet i repris på något sätt. Det kommer, som sagt var, mera.
__________________
Senast redigerad av litesliten 2018-10-09 kl. 15:09.
Citera
2018-10-09, 15:30
  #16362
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är en ren lögn. BRF har rätt att vara med i budgivningen. Inget mer.
Fram med lagen som förbjuder fastighetsbolag att köpa. Det kommer du inte att lyckas med för den finns inte.

Du har rätt !!!
Huvudsaken är i alla fall (för de moderata politrukerna och s k fria s k studenterna) att
det statliga/kommunala ägandet reduceras till nästan ingenting.

Apropå det här med budgivning : Har du funderat på skillnaden mellan 1 anbud i olika
lägen ? NKS medförde väl exakt ett sådant. Med känt resultat. Man borde ha avstått
men gick vidare. Och accepterade anbudet.

Vad gäller försäljningen av fastigheter till BRF sattes ju priset av staden/moderaterna
så oförmånligt som möjligt för skattebetalarna. Men bara ett anbud där också.

Det är inte så stor skillnad på hur den som vill nedmontera/privatisera samhällsbygget
agerar i olika situationer. Plus då komponenten att de moderater som inte arbetar i
näringslivet också vill göra stora affärer. Som om de vore stora finansmän. Men
åtskilliga är ju ändå civilekonomer men utan erfarenhet från annat håll än från det
allmänna. Samt att då väldigt mycket måste ske inom en mandatperiod.

Fast i Stockholms landsting och i åtskilliga kommuner har man ju styrt i väldigt många
år och kommer säkert att så göra. Vare sig NKS, bostadsbristen eller utförsäljningarna
kom ju upp i valet. Bara SD som blev tvungna att flagga sitt motstånd mot ett system
med marknadshyror.

Ligger f ö inte i högerns natur att gå in och ändra i avtal som redan skrivits mellan 2
parter. Problemet är egentligen bara att den där andra parten finns såsom en stark
organisation. LO eller Hyresgästföreningen, det är ungefär samma sak i högerns
ögon. Så marknadshyror är inget man kommer att ge sig in i. Möjligen då i den
nyproduktion där dessa egentligen redan finns !

Inte förbjudet att göra dåliga affärer med skattebetalarnas pengar ! I de flesta fall
är det ingen som märker något heller.
Citera
2018-10-09, 15:36
  #16363
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Nej, Viktor är inte idiot. Smartare än du, även om det inte säger så mycket.
Men liberal är han säkert, även om det inte märks så väldigt mycket.

Om befolkningen växer (tillväxt gäller väl även här) så måste rimligtvis nya
boenden till. Speciellt om vi förväntas flytta dit jobben finns.

Vaxholm var väl f ö bland de första kommunerna som avskaffade allmännyttan.
Lätt att göra men också ett säkert sätt att se till att inga HR bygges.
http://proletaren.se/inrikes/var-ska-arbetare-bo-kris-i-vaxholm-nar-allmannyttan-saldes

https://www.ekerobostader.se/artikel/nybyggnation
Under över alla under, en kommun som inte byggt sedan 1992 verkar ta den
stora bostadsbristen på allvar.

Utan statlig bostadspolitik kan kommunerna göra som de vill. Flera partier tyckte i
valrörelsen att såväl sjukvård som skola skulle återgå till statens beskydd. Men om
bostäder sades inte så värst mycket utom då SD som demonstrerade ett närapå
hysteriskt motstånd mot marknadshyror. Få se hur länge det varar.

Se f ö gärna Foresseminariet i repris på något sätt. Det kommer, som sagt var, mera.

Länk till Proletären :-D
Citera
2018-10-09, 15:41
  #16364
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Länk till Proletären :-D

T o m en högerextremist kan träffa rätt ibland !

Annars då ?
Citera
2018-10-09, 16:14
  #16365
Medlem
APROPÅ dagens seminarium i regi av den gröna tankesmedjan Fores (10 år i morgon !)

"Några av de viktigaste punkterna under seminariet var:
- Tanken är att testa flera modeller i Frihamnen. I en modell ska lägenheter i samma hus ha olika standard, och hyrorna sättas olika utifrån det. I en annan är standarden samma men de som hyrs ut till vissa grupper har lägre hyra. Hyresgästföreningen har inga invändningar mot den första modellen, däremot mot den andra.
- Under samtalet framkom att staden säljer marken billigare för att kompensera för att vissa lägenheter har lägre hyror. Därmed subventionerar staden de låga hyrorna.
- Anna Granath Hansson lyfte fram forskning som pekar på att det inte sker så mycket möten om man blandar folk med mycket höga och mycket låga inkomster i samma område, det måste finnas ett mellanskikt också för att blandningen ska fungera."
Citera
2018-10-09, 22:53
  #16366
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Du har rätt !!!
Huvudsaken är i alla fall (för de moderata politrukerna och s k fria s k studenterna) att
det statliga/kommunala ägandet reduceras till nästan ingenting.
Ja, statliga/kommunala ägandet är av ondo och måste bort.

Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Vad gäller försäljningen av fastigheter till BRF sattes ju priset av staden/moderaterna så oförmånligt som möjligt för skattebetalarna.
Allmännyttan måste enligt lag agera affärsmässigt.
Det finns ingen som helst tillåtelse att sälja något för billigt.

Det skulle inte heller HGF tillåta. Den allmännyttan som säljer något en krona för billigt skulle få en anmälan om lagbrott på sig omedelbart.

Det bör vilken av er kommunister som helst kunna hålla med om.

Påstående om att något sålts för billigt har ingen grund i verkligheten. Det är rena fantasifoster.

Och därför lyckas heller ingen visa att så skulle ha skett.

Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Inte förbjudet att göra dåliga affärer med skattebetalarnas pengar !
Se ovan. Det är just förbjudet det är.
Citera
2018-10-10, 20:34
  #16367
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ja, statliga/kommunala ägandet är av ondo och måste bort.


Allmännyttan måste enligt lag agera affärsmässigt.
Det finns ingen som helst tillåtelse att sälja något för billigt.

Det skulle inte heller HGF tillåta. Den allmännyttan som säljer något en krona för billigt skulle få en anmälan om lagbrott på sig omedelbart.
Men vem avgör vad som är "för billigt"? Den som gör värderingen, vanligtvis en revisionsfirma. De avgör själv vilka beräkningsgrunder som ska användas, och gör därefter en egen bedömning av värdet.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det bör vilken av er kommunister som helst kunna hålla med om.

Påstående om att något sålts för billigt har ingen grund i verkligheten. Det är rena fantasifoster.

Och därför lyckas heller ingen visa att så skulle ha skett.


Se ovan. Det är just förbjudet det är.
Hur förklarar du då att Serafen såldes till underpris? Landstinget sålde för sjuhundratusen, några år senare köptes vårdcentralen av Capio för 20 miljoner, en riktigt dålig affär för skattebetalarna.
Citera
2018-10-11, 10:55
  #16368
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Sverige och Australien har båda bostadsprisbubblor som nu pyser och byggare som har svårt att sälja. I Sverige fortsätter de som vill hyra att stå i sovjetköer. I Australien sjunker hyrorna istället. Som mest 9% de senaste 12 månaderna i området "Lower North Shore" i Sydney som för övrigt är ett av de mer attraktiva områdena i Sydney och därmed i Australien; så det är inte bara i sunkområden det rasar.

Mycket stort utbud av bostäder ligger bakom. Skapat av att marknaden producerat mer för att möta efterfrågan och i vanlig ordning producerat lite för mycket. Till nytta och glädje för konsumenterna/hyresgästerna som nu har mer än 43 000 lediga hyresbostäder i Sydney att välja bland.

Marknadshyror fungerar. Hur länge till skall svenskarna plåga sig med hyresreglering?


Lite utdrag och länk:

“Even though rents remain flat [in some pockets], landlords will think twice about raising rents. Tenants will find they have the upper hand,” said Dr Powell.

“Landlords are, perhaps, enticing tenants in other ways by offering discounts or they’re going to certain lengths to retain and attract tenants.”


Dr Powell said a record 43,980 units were advertised – an annual increase of 23.3 per cent – with more than one-fifth of that new stock, leaving renters spoilt for choice.


https://www.domain.com.au/news/sydney-rent-prices-drop-by-up-to-9-per-cent-in-year-domain-report-shows-20181010-h16gqd-772037/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in