Citat:
Ursprungligen postat av
Pudelfrillan
Nej det är nog inte omöjligt hon kan säkert ha hunnit fly den sträckan. Men om blocket nu hittades en bit in på parkeringen så tror jag mer på att hon kan ha fått skjuts av PAJ och släppts av på parkeringen. Möjligheten ökar dessutom nu när det inte längre finns något vittne som såg Eva kliva ur BÅ's bil vid Limstakorset. Glöm heller inte att PAJ hade lånat en bil av en bekant inför transporten av hästarna. Det kan alltså vara den bilen som han skjutsar Eva i och förmodligen var den inte lika iögonfallande som PAJ's vita 240 kombi.
Jag har länge haft känslan av att BÅ ljuger, är fortfarande tveksam till om hon verkligen släppte av Eva i korsningen.
Ett alt. scenario kan dock vara att BÅ faktiskt släpper av Eva och att PAJ sedan passerar henne, kanske t.o.m. på Herrgårdsvägen med den lånade bilen som hon inte känner igen. Han kan sedan ha ställt sig en bit in på parkeringen för att vänta in Eva. När hon sen kom gåendes kan PAJ ha tilltalat henne, hon gick då fram till honom på parkeringen varpå tumult snabbt uppstod och Eva blev attackerad.
Det går
inte att utesluta att Eva fick skjuts till parkeringen, eller det alternativa scenario du beskriver, det måste man ändå säga.
För mig är det fortfarande övervikt för att cyklisten är GM.
Även om bilen stod undanskymd måste det trots allt ha varit en betydande högre risk att bli upptäckt, när han till slut valde att lämna platsen - knappast att han ville stå onödigt länge på parkeringen. Även det där skoldiscot lär ha pågått någonstans i närheten?
Den säkraste vägen för att undgå upptäckt hade väl varit att välja den undanskymda gångvägen efter Kramfors ån - det är vad jag tror det mest sannolika scenariot. En välbetänkt hypotes, som du själv framförde för några år sen.
Samtidigt förbryllar det att GM valde att låta cykeln ligga kvar i diket - det hade väl inte varit svårt att ta med sig den efter gångvägen?
Å andra sidan passerade några bilar efter vägen i tätt anslutning till mordet, under tiden GM var kvar i dungen, vilket måhända bidrog till att GM inte vågade ta chansen att gå ut på vägen och hämta cykeln och ta sig därifrån på den ...? Svårt att veta hur GM tänkte i det stressade tillstånd som obönhörligen måste ha uppstått.