Citat:
Ursprungligen postat av
Pudelfrillan
Nej Kramiklon det här stämmer inte, uppgiften är fel och ska korrigeras. När du frågade i tråden om avståndet - från platsen där cykeln observerades till mitten på parkeringen - så gjorde jag en snabb uppskattning på 8 - 10 m vilket visade sig vara helt fel.
Eftersom jag var osäker på uppgiften så har jag varit på plats och kollat upp detta. Avståndet visade sig då vara betydligt länge, mer än dubbelt så långt ca 21 - 23 m.
Nu blir frågan: Hur påverkar den nya korrekta infon historien som du senast skrev?
Om man antar att GM släpade in Eva från ca 21 - 23 m in på parkeringen rakt in i dungen skulle platsen där kroppen påträffades avståndsmässigt stämma bättre från vägen räknat. Uppgifterna har varierat mellan 20 - 30 m från vägen till fyndplatsen.
Om man fortsätter att spekulera att cyklisten är GM, då blir frågan om det fortfarande är rimligt att Eva kan ha tvärvänt för att sedan bli upphunnen trots det längre avståndet (?) - kan hon ha hunnit ca 21 - 23 m in på parkeringen innan första attacken? Det är givetvis svårt att veta, det finns många faktorer som kan ha spelat in. Hur snabbt uppfattade Eva hotet? Hur snabbt fick GM fram kniven o.s.v
Men det känns inte omöjligt att hon kan ha hunnit dessa ca 21 - 23 m ... Vad tror du själv som har varit på platsen och vet hur det ser ut där?
Det är viktigt att det kommer fram exakta uppgifter var blocket hittades, det är först då man någorlunda säkert kan förstå var Eva blev attackerad. Hur man ska få fram uppgifterna är så klart svårare.
Det är märkligt att det inte togs upp i "Svenska fall för FBI" var blocket hittades. Man kan tycka att Öhman skulle ha upplyst om detta (fast de vet i fan!) i alla fall om blocket skulle ha hittats långt från vägen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Pudelfrillan
Även här har vi ju ny info från echoes som säger att artikeln som berättade om hur ett vittne såg Eva kliva ur bilen i korsningen, den artikeln är felaktig!
Nästa fråga: Hur påverkar den här nya infon historien som du senast skrev?
Dom här 2 nya uppgifterna måste ju röra om rejält i grytan och öppna upp för helt nya tänkbara scenarion.
Uppdatera gärna historien du skrev senast Kramiklon för den var bra, man fick en bra överblick och helhetsbild.
Personligen har jag hela tiden tyckt att vittnesuppgifterna om att Eva skulle ha setts kliva av vid korsningen varit väldigt osäkra och diffusa.
Att Eva klev av vid Limstakorset måste hädanefter enbart baseras på BÅ:s uppgift, det är trovärdigheten av den som måste bedömas. Men visst ökar osäkerheten ytterligare när man helt och hållet måste utesluta det tidigare vittnesmålet. Det har diskuterats tidigare vad som skulle kunna göra att BÅ far fram med osanning och den problematiken kvarstår givetvis.
Men om vi ändå spekulerar att BÅ talar sanning att Eva klev av vid korsningen ca 22:50 och började gå mot Bruket.
22:55 observeras cyklisten av vittnet - ca 23:00 - 23:03 reagerade vittnets hund och gick i ståndställning och verkade uppfatta något ljud, vittnet var då ca 200 m från mordplatsen - ca 23:15 observeras Laban. Rent tidsmässigt kan det ge ett visst stöd till att BÅ talar sanning, under förutsättning att man givetvis litar på cykelvittnet. Men tveklöst finns en osäkerhet och något avgörande bevis är det långtifrån.
Det är definitivt ett bekymmer för polisen att det inte finns någon som har iakttagit och kan intyga att Eva klev av vid Limstakorset.
Det jag tänker på är Åströms frågor i Svenska fall för FBI om vilka fordon BÅ och Eva var ägare till - det kom fram att BÅ ägde en grön Saab, Eva Saab 99. En upplysning som kanske Öhman tyckte var relevant för att förhoppningsvis få in något tips att någon kan ha observerat någon av bilarna under mordkvällen/natten.