2019-12-08, 12:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men vi vet inget i vilken ordning skadorna uppkommit. Våldet behöver inte vara helt uteslutande mot huvudet.

Vi vet inte heller om det har använts ett tillhygge/vapen. Har enbart händer, sparkar orsakat skadorna?

Vi vet inte heller om alla skador tillfogats *ena medan hon var vid fullt medvetande eller om vissa skador uppkom vid medvetslöshet eller till och med efter döden.

Vi vet däremot att det handlar om mord.
Detta har man kommit fram till genom undersökning på rättsmedicin. Det finns ingen tvekan om att L*ena utsatts för grovt våld.

Skadorna kan skiljas från förruttnelse och angrepp av djur.

Ingen har motsagt uppgiften om att LW utsatts för grovt våld. Men du tog ett par steg längre för du påstod att inga förmildrande omständigheter finns, att GM måste haft tid att besinna sig i en utdragen misshandel. Men faktum är att du utifrån skriken enbart inte kan dra slutsatsen om att misshandeln varit utdragen?
Eller har du sett obduktionsprotokollet?
Citera
2019-12-08, 12:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Du menar att läckan/orna ska ha ett särskilt syfte?
Vilket i så fall?

Det är ju det jag inte tror, att det skulle finnas ett syfte eller vinning för polisen att läcka uppgifter från obduktionsutlåtandet. Varför skulle de då göra det?

Jag tror därför uppgifterna om skadorna kommer från person(er) som sett kroppen med egna ögon. Tror du att de kan särskilja olika typer av skador bara genom att titta på kroppen?

Som du själv skrev så vet man att det är ett mord och man ser ett illa skadat ansikte. Är det inte naturligt att personerna antar att det är sönderslaget?
Citera
2019-12-08, 12:38
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Användaren som skrev pmet om ser jag som en trovärdig användare även om just den uppgiften är tveksam. Jag tror inte uppgiften dock nödvändigt är osann i så mening att en person som sett kroppen antagligt kan ha sett skador som måhända liknar brännskada efter syra men alltså är resultat av väder och möjligtvis diverse kryp. Så snart det blir hål i huden kommer väl kroppsvätskor ut och på utsatta ställen (som inte skyddas av klädesplagg, hår, eller vänt mot marken) torkar väl huden och drar ihop sig något.

Så beskrivande av dig... där det finns ondska finns det död, bevisligen..
Citera
2019-12-08, 13:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det beror väl vilka skador våldet resulterar i? På rättsmedicin kan de se en hel del men har inte våldet resulterat i uppenbara skelettskador, exempelvis krossad skalle som blivit intryckt någonstans så är det nog svårt att se med blotta ögat efter några dagar oskyddad i värmebölja.

Naturligtvis beror det på vilka skador L*ena har.
Men eftersom man tidigt gick ut med att det var ett mord, så finns det skador som tydligt visar att det var av våld av annan hon dog, och inte en olyckshändelse.

Citat:
Du har "inte hört något" om att LW hotat eller utövat våld mot SD? Fast hon själv i förhören eftersin anmälan uppgav att hon ombetts kliva ur SDs bil men vägrat?

Kallar du det för hot? Kallar du det för våld?

Hur vet du att hon vägrade? Kanske sa han en enda gång att hon skulle kliva ut bilen, och hon sa en enda gång att hon ville prata först? Ingen vet.

Den version som SD har gett har vi inte läst, men vi har sett en liten del av L*enas version. Vem som talat sanning/ljugit de vet vi inte. Men inte ger jag mycket för SDs ord. Säkert sa han att hon vägrade och att därför knogguggade han henne. Medan den versionen tror jag inte att L*ena gett. Hon sa att när hon sa att hon ville prata färdigt, det var då han tog det smärtsamma greppet, tryckte hårt ner henne i sätet och knoggnuggade henne. Kanske var det direkt?
Du vet inte mer än jag.

Citat:
Vi vet inte ännu hur misshandeln gått till. Om skriken är från LW så är det inte givet att misshandeln pågått lika länge som skriken. Om du kickar av mig benet med en spark så lär det ju vara jävligt smärtsamt för mig även efter din spark. Jag vrålar antagligt efter din spark också. Du kan alltså inte förutsätta att misshandeln nödvändigt skulle korrespondera i tidsåtgång i exakt samma utsträckning som någon verkar skrika av smärta

Enligt dalaan var det fruktansvärda skrik:

Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Extremt höga panikslagna skrik som kom i omgångar under några minuter. Varken jag eller min sambo har hört något liknande och önskar inte göra det igen. Vindstilla, extremt lite trafik och ett bullerplank som hjälpte till att studsa ljudet mot oss.

Men om du vill tro att dessa berodde på några kickar på benen så få du tro det. Jag tror att hon kände dödsångset, stark sådan, enorm smärta. Jag tror att hon dog också. Så det handlade inte om varken olycka eller kickar på benen som orsakade dessa skrik som dalaan beskriver panikslagna skrik som h*n aldrig vill uppleva igen.

L*ena blev ju MÖRDAD.
Jag tror att hon fattade det och att det gjorde ont.
Vad tror du?

Citat:
Det fetade: "finner sig tyst" ? Vad vet du om han pratat med någon, kanske till och med LW?
Men han avföljde henne på sociala medier när han fick reda på anmälan om misshandel. Det är väl en markering om något till en person som verkar finna visst värde i sociala medier?

Han ska väl anmäla till polisen. Han har ju haft alla möjligheter att vid förhören när hon anmälde berätta hur det låg till? Skulle han tyst lida inför polisanmälan? Lite hjältegloria?

Vad han har berättat för vänner och bekanta, det kan vi bara gissa. Men det är inte till dom han ska beklaga sig i en rättsprocess. Inte tror jag att han har sagt till sina vänner att han har hotat, slagit, ofredat L*ena. Han har säkert lagt skulden på henne.

Men ändå inte motanmält, eller berättat för polisen att det var L*ena som hotade och var våldsam?.

Citat:
Om du nu är begeistrad i att fnula på bristen på logiska beteenden kanske du kan utveckla detta att LW vill bjuda in en man hon hyfsat nyligt anmält för ofredande på fika på nattkröken? Eller nödvändigt skulle ha ett oönskat samtal dåhan avböjde fikat? För det verkar ju verkligen konstigt. Anmälan om ofredande kände väl inte SD ens till men LW må väl ha gjort det? Ändå vill hon bli hemskjutsad och mer därtill av den hon menar har ofredat henne?

Kanske är det en viss skillnad på ofredande (att kanske offentliggöra sms/mms) än att vara våldsam?
Och vet ju att hon blev mördad. Så kanske hon inte var tillräckligt rädd? Inte fattade att han skulle gå till denna ytterlighet?

Då hade hon aldrig öppnat dörren, det är min misstanke.

Sedan har han ju enligt det rättspsykiatriska utlåtandet haft ett kraftfullt övertag över henne både fysiskt och mentalt.
Citera
2019-12-08, 13:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ingen har motsagt uppgiften om att LW utsatts för grovt våld. Men du tog ett par steg längre för du påstod att inga förmildrande omständigheter finns, att GM måste haft tid att besinna sig i en utdragen misshandel. Men faktum är att du utifrån skriken enbart inte kan dra slutsatsen om att misshandeln varit utdragen?
Eller har du sett obduktionsprotokollet?

Vem har påstått sig ha läst obduktionsprotokollet???
Skrev jag det, eller lät jag påskina det???

Jag skrev att man kan utesluta att skadorna uppstått enbart av förruttnelse och djur. Att man inte har ansett att det är en olyckshändelse, det är mord.

Jag skrev "det är min fasta övertygelse". Inte att jag visste det, eller att jag läst något obduktionsprotokoll. Jag drar den slutsatsen får dalaans redogörelse och från det vi hört från två (minst) postare (@LimmeTime och @Rosaelefant99(?), att huvudet utsatts för grovt våld. Du får tro vad du vill.

Jag tror på dessa två postares uppgifter och vi har inget som skulle motsäga det i tråden.

Jag skrev:
Citera
2019-12-08, 13:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är ju det jag inte tror, att det skulle finnas ett syfte eller vinning för polisen att läcka uppgifter från obduktionsutlåtandet. Varför skulle de då göra det?

Jag tror därför uppgifterna om skadorna kommer från person(er) som sett kroppen med egna ögon. Tror du att de kan särskilja olika typer av skador bara genom att titta på kroppen?

Som du själv skrev så vet man att det är ett mord och man ser ett illa skadat ansikte. Är det inte naturligt att personerna antar att det är sönderslaget?

Men nu tror jag att @LimeTimes källor är från andra än de två som hittade kroppen. Eller från poliserna som kom till platsen, eller andra som enbart gjorde den första observationen.

Vi vet inte mer än så här, men i utredningen finns också obduktionsresultatet/utlåtandet.

Hur vet du att LimeTime inte fått sin information från någon som läst detta?

Och varför är det så viktigt för dig att huvudet inte var skadat? Har det att göra med att du inte tror att det var SD/HD utan t ex NW?

Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Från en källa med insyn i utredningen som jag inte kan återge. Som sagt, jag har förmedlat vad jag vet. Att försöka övertyga eller överbevisa dig är inget jag tänker syssla med.

Du får tro vad du vill.
Vi kommer inte längre än så här.

Jag tvivlar inte på att hon utsatts för grovt våld på huvudet också.
Tills vi får höra annat.
Citera
2019-12-08, 13:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Användaren som skrev pmet om ser jag som en trovärdig användare även om just den uppgiften är tveksam. Jag tror inte uppgiften dock nödvändigt är osann i så mening att en person som sett kroppen antagligt kan ha sett skador som måhända liknar brännskada efter syra men alltså är resultat av väder och möjligtvis diverse kryp. Så snart det blir hål i huden kommer väl kroppsvätskor ut och på utsatta ställen (som inte skyddas av klädesplagg, hår, eller vänt mot marken) torkar väl huden och drar ihop sig något.

Alldeles säkert var ansiktet angripet av både värme, insekter och andra djur.
Vävnaderna sväller, mörknar och huden kan spricka. Det läcker ut vätska från skadorna. Om det sedan tidigare finns skador och sår och vätska läcker ut kommer flugor, larver och insekter att snabbare invadera på dessa såröppningar.

Så absolut kan det se ut som att huden utsatts för något starkt, även om så inte är fallet.
Citera
2019-12-08, 13:28
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Men nu tror jag att @LimeTimes källor är från andra än de två som hittade kroppen. Eller från poliserna som kom till platsen, eller andra som enbart gjorde den första observationen.

Vi vet inte mer än så här, men i utredningen finns också obduktionsresultatet/utlåtandet.

Hur vet du att LimeTime inte fått sin information från någon som läst detta?

Och varför är det så viktigt för dig att huvudet inte var skadat? Har det att göra med att du inte tror att det var SD/HD utan t ex NW?

Du får tro vad du vill.
Vi kommer inte längre än så här.

Tills vi får höra annat.

Nej, jag tror inte det är NW. Vad har han med saken att göra?

Diskussionen började för att någon, du tror jag, skrev ett inlägg där det stod att bara huvudet var sönderslaget. Jag svarade med att hela kroppen var det, inte bara huvudet.

SD är den jag haft som misstänkt GM i nästan ett år nu. Ingen annan, t.o.m. HD var en överraskning.

Edit
Jag tror för det första inte någon skulle läcka sekretessmarkerad information till LimeTime och för det andra inte att hen skulle läcka det vidare till allmänheten.

Men om du vill ifrågasätta LimeTimes ära och integritet är det förstås en annan sak.
Jag däremot tror inte LimeTime skulle läckt sådan information till oss även om hen mot all förmodan fått det från obduktionsutlåtandet.
Senast redigerad av Rosamund 2019-12-08 kl. 13:42.
Citera
2019-12-08, 13:35
Medlem
Citat:
Jag minns inget om att Lena bara skrek två gånger men när en människa förlorat kontrollen och exploderat efter byggt upp hat inom sig i flera år är det väldigt svårt att besinna sig och sluta mitt i gärningen.

Det kan alltså fortfarande bli dråp för SD även om han inte besinnat sig mitt i gärningen, med eller utan paus.

Livstid.
Citera
2019-12-08, 13:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
/.../
Kanske är det en viss skillnad på ofredande (att kanske offentliggöra sms/mms) än att vara våldsam?
Och vet ju att hon blev mördad. Så kanske hon inte var tillräckligt rädd? Inte fattade att han skulle gå till denna ytterlighet?

Då hade hon aldrig öppnat dörren, det är min misstanke.

Sedan har han ju enligt det rättspsykiatriska utlåtandet haft ett kraftfullt övertag över henne både fysiskt och mentalt.
Din argumentation går alltså i huvudsak ut på att man skall kunna se en koppling mellan två olika händelser, bilincidenten i januari 2017 och LW:s död i maj 2018. Tror du att det kan vara så här åklagaren och rådmannen resonerar också?

Citat:
Och varför är det så viktigt för dig att huvudet inte var skadat?
...
Tills vi får höra annat.
Åklagaren sade väl bara att kroppen var utsatt för kraftigt våld. Varför är det så viktigt för dig att just huvudet skall ha varit skadat? Är det kanske för att du gärna vill associera till bilincidenten/knoggnuggningen?
Senast redigerad av Draifos 2019-12-08 kl. 14:00.
Citera
2019-12-08, 13:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Din argumentation går alltså i huvudsak gå ut på att man skall kunna se en koppling mellan två olika händelser, bilincidenten i januari 2017 och LW:s död i maj 2018. Tror du att det kan vara så här åklagaren och rådmannen resonerar också?

Åklagaren sade väl bara att kroppen var utsatt för kraftigt våld. Varför är det så viktigt för dig att just huvudet skall ha varit skadat? Är det för att man skall associera till bilincidenten/knoggnuggningen?

Ja, jag hade hypotesen att en del i tråden endast minns att huvudet blivit misshandlat i syfte att sammankoppla Lenas mord med SD.

Efter de senaste dagarnas diskussioner har jag gjort bedömningen att jag (och du) har rätt.

Det har visat sig vara en onormalt stor motsträvighet till att ändra "huvudet" mot "kroppen" vilket för mig är oförklarligt eftersom det egentligen inte betyder olika saker i det här sammanhanget.

Men det är uppenbarligen väldigt viktigt att våldet utövats mot HUVUDET istället för KROPPEN (där huvudet ingår!!).
Senast redigerad av Rosamund 2019-12-08 kl. 13:57.
Citera
2019-12-08, 14:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nej, jag tror inte det är NW. Vad har han med saken att göra?

Diskussionen började för att någon, du tror jag, skrev ett inlägg där det stod att bara huvudet var sönderslaget. Jag svarade med att hela kroppen var det, inte bara huvudet.

SD är den jag haft som misstänkt GM i nästan ett år nu. Ingen annan, t.o.m. HD var en överraskning.

Edit
Jag tror för det första inte någon skulle läcka sekretessmarkerad information till LimeTime och för det andra inte att hen skulle läcka det vidare till allmänheten.

Men om du vill ifrågasätta LimeTimes ära och integritet är det förstås en annan sak.
Jag däremot tror inte LimeTime skulle läckt sådan information till oss även om hen mot all förmodan fått det från obduktionsutlåtandet.

ALDRIG har jag skrivit att BARA huvudet var sönderslaget.
Jag skrev:

"Jag tvivlar inte på att hon utsatts för grovt våld på huvudet också.
Tills vi får höra annat.
"

Jag har inte heller ifrågasatt LimeTimes "ära och integritet".

ÅK har gått ut med grovt våld och säkert har SD redan delgivits dessa uppgifter.
LimeTime behöver inte ha fått uppgifterna direkt från obduktionsutlåtandet?
Källor med insyn i utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in