2019-12-08, 10:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Du har själv en massa fördomar om män och deras beteenden. När en kvinna blir mördad verkar det enda möjliga motivet enligt dig vara våld i nära relation.

Du har sedan dag ett inte varit öppen för någon annan GM än SD och inte något annat motiv än att han var våldsam och kontrollerande och dödade när Lena bestämde för att lämna.

Visserligen må du ha statistiken på din sida men det förklarar och motiverar ändå inte att du varit stängd för andra alternativ.

Du blev nog rätt chockad när HD kom in i bilden också?
Troligen en mycket bra sammanfattning av Remarks (och t.ex. notknapparens) inställning. En tydlig dragning åt radikalfeminism, en ideologi som kan ha väglett även flera av de inblandade tjänstemännen här. Lite märkligt att de journalister som nu har skrivit hundratals artiklar om fallet inte har uppmärksammat sådant här, som t.ex. att beslutet om frihetsberövande av den misstänkte mannen har fattats av en högst kontroversiell domare. Det handlar alltså om Ulla Gustavsson, en rådman vid Örebro tingsrätt som har kritiserats för att bl.a. se könsmaktsordning i varje buske:
Senast redigerad av Draifos 2019-12-08 kl. 11:18.
Citera
2019-12-08, 10:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Vad får du ut av att gotta dig i den informationen.
Var tänderna synliga samt kanske du undrar om hon var svullen ?
Bli stor i graven och gå vidare med ditt liv, psykologen - gotta dig inte i informationen om hur illa LW låg i solen el. skuggan.

Men blåser det fritt mellan öronen på dig? Uppgifter har förekommit om att hon var illa åtgången varpå några spekulerat om kraftigt våld mot huvudet specifikt fast just huvudet kan vara knepigt att bedöma av att bara ha sett kroppen då den påträffats,dvs innan rättsmedicinsk undersökning.

Jag fick själv tidigt ett PM där uppgiftslämnarens källa ska ha sett kroppen och dragit slutsats att syra kastats på LW. Men det är nog en felaktig slutsats snarare än rent påhitt, huden har nog blivit åtgången av sol och insekter.
Citera
2019-12-08, 11:06
Medlem
Citat:
Det förklarar varför huvudet som inte var skyddat av klädesplagg var illa åtgånget. Sol, värme, djur etc.

Men du kanske missade diskussionen om att det var huvudet som var sönderslaget? Konstigt att hon då samtidigt kunde skrika under 5 minuter, eller hur?

Låter därför troligare att skadorna uppkommit post mortem.

Sjukt av dig att tro att någon kan gotta sig i sådant här. Sök hjälp.

I en skogsdunge eller buskage som väl detta är är det typiskt sett fler kryp eftersom temperaturen blir mer utjämnad, träd och buskar håller kvar markvärmen betydligt bättre än öppen mark när det blir svalare om nätterna. De såkallade järnnätterna som kan inträffa till början av juni ger ju typiskt bara frost på öppen mark.
Citera
2019-12-08, 11:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tack. Det var varmt och soligt alla dagar mao och jag tror inte hon låg i skugga hela tiden.

Ja, det var ovanligt varmt de där dagarna och jag har tidigare flera gånger visat solens rörelser över platsen. Däremot vet vi inget om hur hon låg, om träd och buskar gav skugga.

Planket kan ha gett både skydd mot vind men också alstrat värme, vilket kan ha ökat temperaturen på brottsplatsen avsevärt.

Däremot tvivlar jag inte på att man kan se om offret har utsatts för grovt våld, även om kroppen varit utsatt för förstörelse av värme och insekter.

Man sa tidigt att det var ett mord. Det kan ha funnits både intorkat blod, intryckta krossade vävnader/mjukdelar och skelettskador.

Jag tvivlar inte heller på att man inte kommer att omrubricera det till vållande till annans död eller dråp.

Mördaren har inte råkat mörda henne i misstag och inget som vi fått veta tyder på att dödsmisshandeln var av lindrigt slag, eller att den var kortvarig. Enligt @dalaan varade skriken under lång tid med intervaller. Mördaren har haft tid på sig att besinna sig.

Inte heller kommer det att finnas förmildrande omständigheter som gör att brottet kan anses mindre grovt. Det är min fasta övertygelse.
Vi har inte hört något om att L*ena skulle ha hotat eller utövat våld mot SD/HD. När L*ena anmälde SD kunde han sagt i förhör att det var hon som hotade, stalkade och var våldsam. Finns inget logiskt i att en person finner sig tyst i att bli anmäld för grova saker när det i själv verket är han som är offret?
Citera
2019-12-08, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Så du tycker att han skötte utredningen
av LWs försvinnande bra?
Du tycker att det är acceptabelt att hon
fick ligga oupptäckt så länge 150 meter
från sitt hem?
Tycker du senare delen av utredningen verkar ha lyckats bättre?

Man kan ju dessutom - rent generellt- ställa sig frågan hur ett byte av utredare i ett så tidigt skede riskerar att påverka en utredning.

Jag vet helt ärligt inte hur det var och jag påstår det inte heller.
Man skall dock vara försiktig med att döma insatser innan man vet varåt sanningen lutar - vilket också var min poäng.
Citera
2019-12-08, 11:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det förklarar varför huvudet som inte var skyddat av klädesplagg var illa åtgånget. Sol, värme, djur etc.

Men du kanske missade diskussionen om att det var huvudet som var sönderslaget? Konstigt att hon då samtidigt kunde skrika under 5 minuter, eller hur?

Låter därför troligare att skadorna uppkommit post mortem.

Sjukt av dig att tro att någon kan gotta sig i sådant här. Sök hjälp.

Men vi vet inget i vilken ordning skadorna uppkommit. Våldet behöver inte vara helt uteslutande mot huvudet.

Vi vet inte heller om det har använts ett tillhygge/vapen. Har enbart händer, sparkar orsakat skadorna?

Vi vet inte heller om alla skador tillfogats *ena medan hon var vid fullt medvetande eller om vissa skador uppkom vid medvetslöshet eller till och med efter döden.

Vi vet däremot att det handlar om mord.
Detta har man kommit fram till genom undersökning på rättsmedicin. Det finns ingen tvekan om att L*ena utsatts för grovt våld.

Skadorna kan skiljas från förruttnelse och angrepp av djur.
Citera
2019-12-08, 11:42
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men blåser det fritt mellan öronen på dig? Uppgifter har förekommit om att hon var illa åtgången varpå några spekulerat om kraftigt våld mot huvudet specifikt fast just huvudet kan vara knepigt att bedöma av att bara ha sett kroppen då den påträffats,dvs innan rättsmedicinsk undersökning.

Jag fick själv tidigt ett PM där uppgiftslämnarens källa ska ha sett kroppen och dragit slutsats att syra kastats på LW. Men det är nog en felaktig slutsats snarare än rent påhitt, huden har nog blivit åtgången av sol och insekter.
Jag tror faktiskt inte på allt som sägs.. exempelvis om syra-snacket, det låter som någon är och flyger högt i det blå.
Kanske t.om "jobbat" till sig ett flyg-cert. för det är bara för skrattretande..
Citera
2019-12-08, 11:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men vi vet inget i vilken ordning skadorna uppkommit. Våldet behöver inte vara helt uteslutande mot huvudet.

Vi vet inte heller om det har använts ett tillhygge/vapen. Har enbart händer, sparkar orsakat skadorna?

Vi vet inte heller om alla skador tillfogats *ena medan hon var vid fullt medvetande eller om vissa skador uppkom vid medvetslöshet eller till och med efter döden.

Vi vet däremot att det handlar om mord.
Detta har man kommit fram till genom undersökning på rättsmedicin. Det finns ingen tvekan om att L*ena utsatts för grovt våld.

Skadorna kan skiljas från förruttnelse och angrepp av djur.

Ja de kan särskiljas i obduktionsutlåtandet. Har "våra" källor i tråden tillgång till den menar du? Sedan läcker ut den sekreressbelagda informationen här? Varför?
Citera
2019-12-08, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det var ovanligt varmt de där dagarna och jag har tidigare flera gånger visat solens rörelser över platsen. Däremot vet vi inget om hur hon låg, om träd och buskar gav skugga.

Planket kan ha gett både skydd mot vind men också alstrat värme, vilket kan ha ökat temperaturen på brottsplatsen avsevärt.

Däremot tvivlar jag inte på att man kan se om offret har utsatts för grovt våld, även om kroppen varit utsatt för förstörelse av värme och insekter.

Man sa tidigt att det var ett mord. Det kan ha funnits både intorkat blod, intryckta krossade vävnader/mjukdelar och skelettskador.

Jag tvivlar inte heller på att man inte kommer att omrubricera det till vållande till annans död eller dråp.

Mördaren har inte råkat mörda henne i misstag och inget som vi fått veta tyder på att dödsmisshandeln var av lindrigt slag, eller att den var kortvarig. Enligt @dalaan varade skriken under lång tid med intervaller. Mördaren har haft tid på sig att besinna sig.

Inte heller kommer det att finnas förmildrande omständigheter som gör att brottet kan anses mindre grovt. Det är min fasta övertygelse.
Vi har inte hört något om att L*ena skulle ha hotat eller utövat våld mot SD/HD. När L*ena anmälde SD kunde han sagt i förhör att det var hon som hotade, stalkade och var våldsam. Finns inget logiskt i att en person finner sig tyst i att bli anmäld för grova saker när det i själv verket är han som är offret?

Det beror väl vilka skador våldet resulterar i? På rättsmedicin kan de se en hel del men har inte våldet resulterat i uppenbara skelettskador, exempelvis krossad skalle som blivit intryckt någonstans så är det nog svårt att se med blotta ögat efter några dagar oskyddad i värmebölja.

Du har "inte hört något" om att LW hotat eller utövat våld mot SD? Fast hon själv i förhören eftersin anmälan uppgav att hon ombetts kliva ur SDs bil men vägrat?

Vi vet inte ännu hur misshandeln gått till. Om skriken är från LW så är det inte givet att misshandeln pågått lika länge som skriken. Om du kickar av mig benet med en spark så lär det ju vara jävligt smärtsamt för mig även efter din spark. Jag vrålar antagligt efter din spark också. Du kan alltså inte förutsätta att misshandeln nödvändigt skulle korrespondera i tidsåtgång i exakt samma utsträckning som någon verkar skrika av smärta

Det fetade: "finner sig tyst" ? Vad vet du om han pratat med någon, kanske till och med LW?
Men han avföljde henne på sociala medier när han fick reda på anmälan om misshandel. Det är väl en markering om något till en person som verkar finna visst värde i sociala medier?

Om du nu är begeistrad i att fnula på bristen på logiska beteenden kanske du kan utveckla detta att LW vill bjuda in en man hon hyfsat nyligt anmält för ofredande på fika på nattkröken? Eller nödvändigt skulle ha ett oönskat samtal dåhan avböjde fikat? För det verkar ju verkligen konstigt. Anmälan om ofredande kände väl inte SD ens till men LW må väl ha gjort det? Ändå vill hon bli hemskjutsad och mer därtill av den hon menar har ofredat henne?
Citera
2019-12-08, 12:08
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är inte det första liket som har legat gömt närmre hemmet än vad man trott.

Charlea Lindbergs unge är ett ökänt exempel på när kroppen har legat närmre hemmet än vad polisen har trott/vetat.

Det kan röra sig om ren och skär otur att kroppen inte hittades tidigare

Undrar om örebro-polisen blir smickrad över att deras insatser likställs med 1932 års utredningsmetoder
Citera
2019-12-08, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Jag tror faktiskt inte på allt som sägs.. exempelvis om syra-snacket, det låter som någon är och flyger högt i det blå.
Kanske t.om "jobbat" till sig ett flyg-cert. för det är bara för skrattretande..

Användaren som skrev pmet om ser jag som en trovärdig användare även om just den uppgiften är tveksam. Jag tror inte uppgiften dock nödvändigt är osann i så mening att en person som sett kroppen antagligt kan ha sett skador som måhända liknar brännskada efter syra men alltså är resultat av väder och möjligtvis diverse kryp. Så snart det blir hål i huden kommer väl kroppsvätskor ut och på utsatta ställen (som inte skyddas av klädesplagg, hår, eller vänt mot marken) torkar väl huden och drar ihop sig något.
Citera
2019-12-08, 12:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja de kan särskiljas i obduktionsutlåtandet. Har "våra" källor i tråden tillgång till den menar du? Sedan läcker ut den sekreressbelagda informationen här? Varför?

Du menar att läckan/orna ska ha ett särskilt syfte?
Vilket i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in