2019-12-05, 23:01
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Vägrarpärmen har noll verkan och är helt underordnad det som kommer fram i släktforskningen. De kommer alltid kunna hitta ett syskon, en kusin, en syssling till en person som vägrat och topsa denne för att på så sätt ringa in gm... såpass mycket att inringningen till slut blir så snäv att man genom uteslutningsmetod mer eller mindre kan bekräfta att det är han. Och i det här skedet kommer gm sakna mandat att vägra.

Även en reducerad släktforskningsdatabas kommer att rendera åtminstone några träffar, och det är allt som krävs.
Det behövs bara en långväga släkting för att polisen ska kunna inleda sitt detektivarbete, som dock tar längre tid desto mer långväga släktskapsbanden är.
Jag hoppas på släktforsknings-spåret. Det borde ge resultat om den rätta viljan finns och ingen schabblar bort det spåret. Tips om en specifik person som tänkbar gm är tvärdött tyvärr, så länge topsning är frivilligt. Undantaget från frivilligheten att topsas är om personen blivit utpekad som närvarande på brottsplatsen morgonen morden skedde. Snuten saknar inte bara pengar utan även en del IQ.
Citera
2019-12-06, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Leder släktforskningen till ngn i vägrar-pärmen så är det klappat och klart: han åker in. Det var du som ropade på att ngn skulle berätta för polisen vem gm är. Jag tolkade det som att du misstrodde framgång i släktforsknings-spåret. Min erfarenhet av "heta tips" i det här fallet är att vägrar-pämen är ett Fort Knox där inte bara tänkbar gm kan sitta utan - som jag tror - även hans far och bror.

Aha var kanske otydlig, men jag menar att eventuella personer som vet vem GM är och som har skyddat honom genom alla år borde tipsa polisen nu om de vill ha belöningen, för det spelar ingen roll att skydda en gm som så småningom ändå kommer att gripas. Men ja, en tid till i frihet kan de så klart vinna åt gm. Säger inte att släktforskningen blir en dans på rosor, bara att den tids nog kommer leda till att det fastslås vem som höll i mordvapnet.
Citera
2019-12-06, 20:05
Medlem
Citat:
Varför skulle polisen lägga ner att släktforska ”framåt jul”? Låter helt osannolikt. Svaren finns i DNA:t, det gäller för polisen bara att vaska fram det. Polisen är så klart själva medvetna om det och kommer inte bara ge upp. Tids nog kommer det att avslöjas vem som höll i kniven den tisdagsmorgonen. Är övertygad om att polisen är lika övertygade om det som jag är. Så ni som vet vem gm är borde dra av plåstret och tipsa polisen nu.
Ok då, kanske inte specifikt i jul, men inom en snar framtid. Om man bedömer att resultaten från siterna är för dåligt för att jobba vidare med så kommer man nog lägga utredningen vilande, på samma sätt som den varit i många år nu. DNA-insatserna senaste året är ju ett undantag från hur det sett ut.

Man behöver en rimlig öppning för att kunna motivera ekonomin i att fortsätta. Som amatör är det lätt att dra slutsatsen att det "måste" gå att ta honom via DNA. I teorin kan det ju vara så, men jobbet växer ju exponentiellt och någonstans får det vara nog. Jag vet från mitt eget yrke att vissa saker som säkert ser pissenkla ut utifrån och utan kunskap inte alltid är det.
Citera
2019-12-06, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Självklart är det en möjlighet. Han borde åkt fast bara om det var så tycker man. En psyksjuk person.
Tror han saknade uppenbar anknytning till Lkpg, men staden är ju lite av en metropol, Dessutom är det en stad som i folk i östergötland känner till rätt bra utan att bo där.
Killen kan ha bott ute på vischan med sin morsa och farsa som inte hade koll.
Kanske är han yngre än vad man trott och kanske var de två små ligister den dagen, som åkte iväg till Linköping för att hänga runt.. så mördade en eller båda dessa offer och irrade runt lite (vi särar på oss) innan de sammanstrålade igen och drog hem på småvägar i sin epa eller nåt.
Jag vet inte men det måste nästan vara väldigt osannolikt eftersom det inte är löst. Eller helt enkelt för lätt. För lätt för mördaren att komma undan utan att någon hinner se. Utan att någon kunde ana.
Tänker på Mantorp och Nella där mördaren är en ung lite udda men fungerande man,
En man som har ett hemlig inre liv och fantiserar om otäcka saker, som han sedan utför.
För att hitta denne udda fågel måste polisen jobba på med dna. Låt alla oss östgötar topsa oss för att hjälpa till.
Det är inte en större kostnad än vad det är att ha en utredning som bara ligger still(?).
Citera
2019-12-07, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Tror han saknade uppenbar anknytning till Lkpg, men staden är ju lite av en metropol, Dessutom är det en stad som i folk i östergötland känner till rätt bra utan att bo där.
Killen kan ha bott ute på vischan med sin morsa och farsa som inte hade koll.
Kanske är han yngre än vad man trott och kanske var de två små ligister den dagen, som åkte iväg till Linköping för att hänga runt.. så mördade en eller båda dessa offer och irrade runt lite (vi särar på oss) innan de sammanstrålade igen och drog hem på småvägar i sin epa eller nåt.
Jag vet inte men det måste nästan vara väldigt osannolikt eftersom det inte är löst. Eller helt enkelt för lätt. För lätt för mördaren att komma undan utan att någon hinner se. Utan att någon kunde ana.
Tänker på Mantorp och Nella där mördaren är en ung lite udda men fungerande man,
En man som har ett hemlig inre liv och fantiserar om otäcka saker, som han sedan utför.
För att hitta denne udda fågel måste polisen jobba på med dna. Låt alla oss östgötar topsa oss för att hjälpa till.
Det är inte en större kostnad än vad det är att ha en utredning som bara ligger still(?).

Det som talar emot det här scenariot imho är tidpunkten. Det låter fördomsfullt, men om man tar in i beaktningen att GM väntat på platsen minst 20 minuter innan morden och lägger till restid osv på det så blir det för tidigt för en utsocknes av den människotyp som du beskriver, som generellt sett känns aningen morgontrötta. Att någon sådan har ork att ta sig in till staden för att på måfå kniva ihjäl två personer en tisdagsmorgon.. jag svårt att få ihop det.
Citera
2019-12-07, 09:20
Medlem
Precis det skiter sig där tidsmässigt, att han skulle vara på soc, psykolog, US, praktik, arbetsplats, osv kan man med glömma. Han var enbart där för att ta hand om mohammad men kanske inte mörda honom? Han har ju med kniven av en anledning, så han hade nog planerat att ha ihjäl honom. Anna-Lena ingår dock inte i ekvationen, ne han bodde säkert i närområdet. Frågan är då vart? Gissningsvis på väg mot mohammads skola, men inte säkert. Motiv? Sätter en kasse öl på att det har med databutiken att göra men han är för nördig för att misstänkas. Önskar er en trevlig helg nu
Citera
2019-12-07, 09:27
Medlem
Citat:
Det som talar emot det här scenariot imho är tidpunkten. Det låter fördomsfullt, men om man tar in i beaktningen att GM väntat på platsen minst 20 minuter innan morden och lägger till restid osv på det så blir det för tidigt för en utsocknes av den människotyp som du beskriver, som generellt sett känns aningen morgontrötta. Att någon sådan har ork att ta sig in till staden för att på måfå kniva ihjäl två personer en tisdagsmorgon.. jag svårt att få ihop det.
Du har en viktig poäng här. Om det är bevisat att GM väntat på platsen innan M dyker upp faller alla impulshandlingar. Då är detta planerat. Kanske i första hand en åthutning, men så går allt överstyr.
I så fall handlar det om en person, som varaktigt befinner sig i staden.
Citera
2019-12-07, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Precis det skiter sig där tidsmässigt, att han skulle vara på soc, psykolog, US, praktik, arbetsplats, osv kan man med glömma. Han var enbart där för att ta hand om mohammad men kanske inte mörda honom? Han har ju med kniven av en anledning, så han hade nog planerat att ha ihjäl honom. Anna-Lena ingår dock inte i ekvationen, ne han bodde säkert i närområdet. Frågan är då vart? Gissningsvis på väg mot mohammads skola, men inte säkert. Motiv? Sätter en kasse öl på att det har med databutiken att göra men han är för nördig för att misstänkas. Önskar er en trevlig helg nu
Jag tror att han hade kniven för att han gillade känslan av att ha kniv.
Behöver inte betyda stt han planerat något med den egentligen men man ser ändå ett mönster hos vissa individer som överfaller och mördar för dem okända personer, de har haft tvångstankar, blivit tilltalade av en röst eller närt fantasier om att mörda.

En del har schizofreni och tar inte sin medicin som de ska.
I så fall skulle vår mördare låtit bli att/slutat med sina piller och jag antar också att dessa preparat skulle synts på håranalys om gm tagit dem regelbundet under en längre tid, men många tar inte sin medicin alls.
De känner sig energiska, effektiva, innovativa, kreativa och dynamiska och vill inte bli förändrade vilket de blir med medicin. Dessa personer förstår inte allvaret, de saknar sjukdomsinsikt.
Om denne schizofrene GM sedan börjat medicinera igen efter morden -och det gör sällan schizofrena personer av sig själv. Då behövs en anhörig eller sjukvård. Sjukvården hade brutit sekretessen om de fått veta vad vår GM gjort, en anhörig kan däremot ha skyddat sin sjuke son/man/bror och fått denne att börja medicinera igen.
Med medicin märker ingen av GMs sjukdom. Alltså hittar vi inte honom om han är en sådan.

Sedan finns de här som har fantasier om att döda. Varför de har det finns ingen bra förklaring till. Vi vet inte vad som får en människa att bli besatt av tanken på att döda/våldta/misshandla.. men vi vet att en viss typ av män är mer benägna till detta än andra.
Varningstecknen är vaga men ett lågt iq, dock inte tillräckligt för att personen ska behöva dygnet runt vård utan så pass att personen är en udda fågel som gör saker andra upplever som lite märkliga men utan att de känner att personen kan vara farlig, snarare harmlös och bakom.
Sådana personer brukar samla på knivar.
En butterfly kan vara den första i en lång rad av importerade coola knivar.
Personen kan vara överdrivet intresserad av saker som Andra Världskriget, olika vapen, främlingslegionen, köper militärkläder fast den inte är militär utan för stt de är tuffa, soft airguns, att se på videos om verkliga mord i realtid, se på filmer/videos om döden.
Gränsen är hårfin mellan lek och verklighet, de flesta som går in för ett ämne är ju helt ofarliga, men eftersom en sådan här person sällan har jämnåriga vänner om ens några alls så är han ensam mycket och våldet tar sig in i hjärnan på honom.
Ofta är en sådan person mentalt yngre än sina jämnåriga och ofta tar föräldrarna hand om sin son hela livet, antingen bor han hemma eller får hjälp med sin ekonomi mm av föräldrar, god man osv osv
Ofta är de överviktiga också av någon oklar anledning.
Är vår GM en sådan kan han ha gått under radarn eftersom anhöriga kan ha anat oråd och begränsat hans frihet en aning(?) eller vad i helskotta de gjort. Men har han inga vänner så vem ska han berätta för? Bor de dessutom i någon annan stad eller typ i Rejmyre.. så vem ska få veta? Som en nål i en höstack.

Skyltarna kan ha fått personen att gå över gränsen, upplevde kanske att han inte var ensam om sina tankar/röster. Mörda ett barn.
Senast redigerad av Yanii 2019-12-07 kl. 10:32. Anledning: Stavfel
Citera
2019-12-07, 10:18
Medlem
Citat:
Men de kan ju ha varit där hela natten.

Och de kanske skulle träffa någon där. Väntade i typ 20 min..

Eller GM skulle träffa någon och den personen är den andra som setts?
Citera
2019-12-07, 10:23
Medlem
Problemet med samtliga spekulationer är att de är just det Kan ju vara så enkelt att han bara missats eftersom han inte fått någon flagga att lyftas någonstans. Räcker ju med att han inte finns i brottsregister eller har varit intagen hos psykvården med misstankar om våldsamhet. Vi har som tur är inte så mycket register här i landet. Det jag menar är att det inte behöver vara så spektakulärt att han missats.

Min tro är däremot att han inte varit i Linköping på många år och att han inte finns i utredningen. Väntar f.ö fortfarande på att en tung släktforskare ska komma in och ge en prognos.
Citera
2019-12-07, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Problemet med samtliga spekulationer är att de är just det Kan ju vara så enkelt att han bara missats eftersom han inte fått någon flagga att lyftas någonstans. Räcker ju med att han inte finns i brottsregister eller har varit intagen hos psykvården med misstankar om våldsamhet. Vi har som tur är inte så mycket register här i landet. Det jag menar är att det inte behöver vara så spektakulärt att han missats.

Min tro är däremot att han inte varit i Linköping på många år och att han inte finns i utredningen. Väntar f.ö fortfarande på att en tung släktforskare ska komma in och ge en prognos.
Ja men spekulationer kan få någon att minnas något eller förstå något.
Citera
2019-12-07, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Ja men spekulationer kan få någon att minnas något eller förstå något.
Kanske, men 15 år efter morden? Känns lite långsökt kan jag tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in