2019-12-06, 00:11
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Jag som var slarvig av mig, menade var finns uppgiften om att anteckningsblocket hittades vid parkeringen? Hittar mängder med referenser om att det hittades vid vägkanten men inget om parkeringen.
Jag har läst parkeringen på flera ställen men hittar bara ett nu.
Anneli kallas för Karin i den här artikeln från 2005.
Det är ju för att blocket hittas på parkeringen som grannarna titta in i skogen från det hållet och inte från grusvägen för där syns inget, det är för högt gräs och sly.
Dom har ju gått förbi på vägen flera gånger och inget sett innan.

Eva skulle bara rasta Laban
Publicerad 22 jul 2005
Trots att det har gått 18 år är Karins minnen knivskarpa. Hon berättar koncentrerat. - Först blev jag inte så orolig. Jag tänkte att om det hade hänt något med Eva skulle Laban ha kommit hem och hämtat hjälp. Men Karin ringde ändå till deras vänner. Ingen hade sett Eva. Då gick Karin ut och letade. Hela tiden försökte hon övertyga sig själv om att Eva mådde bra.

Först flera timmar senare kom en granne och sa att han hade hittat Evas block på parkeringen. - Då förstod jag att något var fel och sprang ner. Någon ropade att det var något konstigt bland träden och jag sprang in i dungen. Jag minns att det var blött. Allt var blött, marken, gräset. Jag blev blöt på benen. Och där låg Eva i bara T-shirt. Bredvid henne låg Laban.
https://www.expressen.se/nyheter/eva-skulle-bara-rasta-laban/
Du har själv citerat den artikeln 2016-10-31 men länkade inte till den då.
Citat:
Nu har vi svaret på vart Anneli skulle...

Efter en stund åkte Karin. Hon skulle sova hos en vän i Bollsta.

På morgonen blev Karin uppringd av Evas pojkvän. Han undrade om Eva hade kommit hem? [...] Först flera timmar senare kom en granne och sa att han hade hittat Evas block på parkeringen.
- Då förstod jag att något var fel och sprang ner. Någon ropade attdet var något konstigt bland träden och jag sprang in i dungen. Jag minns att det var blött. Allt var blött, marken, gräset. Jag blev
blöt på benen. Och där låg Eva i bara T-shirt. Bredvid henne låg Laban.[...]
Senast redigerad av Timeout 2019-12-06 kl. 00:23.
Citera
2019-12-06, 00:34
Avslutad
Varför förmodar alla att det bara var EN mördare?
Är det skoavtryck och dylikt som utesluter att det var flera GMn, eller iaf två.

Sedan kommer väl Mr P in och saboterar avspärrningen också så hans DNA finns där.

Mordvapnet borde också ha hittats på platsen, för en cyklist far väl knappast runt med en stor kniv eller vad det nu var, eller om denne kom med bil så är det enklare att kasta in den i bilen och dumpa på annan plats.
Senast redigerad av BerraSWE 2019-12-06 kl. 00:36.
Citera
2019-12-06, 00:56
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Jag vet inte i vilken artikel det finns uppgift om att blocket ska ha hittats på parkeringen. Precis som du säger handlar dom allra flesta om att blocket ska ha hittats på vägen.
Men uppgiften måste finnas någonstans och det skulle vara intressant att veta i vilken artikel det omnämns.

Det blir kortare att släpa en kropp från parkeringen in till dungen jämfört från vägen.

Ja det blir ungefär dubbelt så långt att släpa in kroppen från vägen, än att bara dra in den 7-8 m från grusparkeringen.

Timeout har samma uppgift som jag har, dvs. att en granne hittade blocket på parkeringen.
Etersom det inte verkar gå att hitta uppgiften i da Costa arkivet kan det vara något som har framkommit under senare tid, ev. i samband med uppdateringen av fallet. Journalisten Patrik Sellen granskade ju Eva-mordet på nytt varpå flera nya artiklar och reportage dök upp runt 2016 -17. PS var även inblandad i flera nya inslag och intervjuer för lokal-tv nyheterna så även där någonstans kan uppgiften finnas.

Såg nu att Timeout har hittat en artikel från Expressen 2005 där det berättas om hur blocket hittades av grannen nere på parkeringen. Bra jobbat Timout!
Jag har själv en stark minnesbild av grannkvinnan, att hon berättade om den här eftermiddagen och om hur hon hittade ett anteckningsblock nere på grusparkeringen. Som jag minns det blev hon intervjuad, det här kan ha varit i ett reportage som visades på dom lokala nyheterna, runt ca. 2016-17.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-12-06 kl. 01:56.
Citera
2019-12-06, 01:50
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Är det skoavtryck och dylikt som utesluter att det var flera GMn, eller iaf två.

Sedan kommer väl Mr P in och saboterar avspärrningen också så hans DNA finns där.

Mordvapnet borde också ha hittats på platsen, för en cyklist far väl knappast runt med en stor kniv eller vad det nu var, eller om denne kom med bil så är det enklare att kasta in den i bilen och dumpa på annan plats.

Om man går in på kasernområdet precis bakom mordplatsen så ligger en vik av ångermanälven i direkt anslutning till området.
Strandlinjen löper längs industritomten med kasernerna. MamaGris skrev att det är väldigt djupt i den viken. Jag tror att det finns en stor möjlighet att mordvapnet kan vara kastat i älven bakom mordplatsen.
Citera
2019-12-06, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det är ju för att blocket hittas på parkeringen som grannarna titta in i skogen från det hållet och inte från grusvägen för där syns inget, det är för högt gräs och sly.

Publicerad 22 jul 2005
Trots att det har gått 18 år är Karins minnen knivskarpa. Hon berättar koncentrerat. - Först blev jag inte så orolig. Jag tänkte att om det hade hänt något med Eva skulle Laban ha kommit hem och hämtat hjälp. Men Karin ringde ändå till deras vänner. Ingen hade sett Eva. Då gick Karin ut och letade. Hela tiden försökte hon övertyga sig själv om att Eva mådde bra.

Först flera timmar senare kom en granne och sa att han hade hittat Evas block på parkeringen. - Då förstod jag att något var fel och sprang ner. Någon ropade att det var något konstigt bland träden och jag sprang in i dungen. Jag minns att det var blött. Allt var blött, marken, gräset. Jag blev blöt på benen. Och där låg Eva i bara T-shirt. Bredvid henne låg Laban.

Personen som hittade blocket berättade själv för lokalmedia 1987:

"På väg hem körandes Långbacken ner får han syn på ett anteckningsblock vid sidan av vägen"

https://i1033.photobucket.com/albums/a420/daCosta_arkivet/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/kollegie_zps6sbpbkcn.jpg

Case closed. Helt otroligt hur mycket utrymme i den här tråden som tillägnats det där kollegieblocket, det låg inte på parkeringen utan vid sidan av vägen. När grannar gick till platsen för att leta fler ägodelar såg de kroppen, de hämtade Annelie som sedan sprang in i buskaget och var därmed först vid kroppen.
Senast redigerad av echoesofglory 2019-12-06 kl. 17:42.
Citera
2019-12-06, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE

Fanns det verkligen två personer som hade så mycket agg mot Eva? En helt oskyldig hästtjej utan fiender. En kniv kan man ha under jackan, inga problem. Vet inte riktigt om man har skospår efter GM, spår i marken efter Evas klackar har man hittat. Vad gäller DNA verkar det röra sig om hudavskrap från en GM men går så klart inte att utesluta fler.
Senast redigerad av echoesofglory 2019-12-06 kl. 17:51.
Citera
2019-12-06, 18:23
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:

"På väg hem körandes Långbacken ner får han syn på ett anteckningsblock vid sidan av vägen"

https://i1033.photobucket.com/albums/a420/daCosta_arkivet/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/kollegie_zps6sbpbkcn.jpg

Case closed. Helt otroligt hur mycket utrymme i den här tråden som tillägnats det där kollegieblocket, det låg inte på parkeringen utan vid sidan av vägen. När grannar gick till platsen för att leta fler ägodelar såg de kroppen, de hämtade Annelie som sedan sprang in i buskaget och var därmed först vid kroppen.
Nej. Det har ju berättats att flera hade gått upp och ner längs Långbacken och letat utan att notera något speciellt. Det talar starkt för att blocket inte låg väl synligt vid sidan av vägen. Eftersom parkeringen ligger vid sidan av vägen är det mer troligt att den låg en bit in på denna och sannolikt inte så väl exponerad.

Glöm aldrig att det mesta som skrivs i tidningarna är av svagt begåvade journalister som sällan har klart för sig vad dom skriver om. VA är knappast något undantag. Snarare tvärt om.
Citera
2019-12-06, 18:32
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Fanns det verkligen två personer som hade så mycket agg mot Eva? En helt oskyldig hästtjej utan fiender. En kniv kan man ha under jackan, inga problem. Vet inte riktigt om man har skospår efter GM, spår i marken efter Evas klackar har man hittat. Vad gäller DNA verkar det röra sig om hudavskrap från en GM men går så klart inte att utesluta fler.
????? Har du glömt att Eva blev bestialiskt mördad? eller har du svängt och numera tror på en galning ute efter vem som helst och som dessutom var bekant med Laban?
Citera
2019-12-06, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
????? Har du glömt att Eva blev bestialiskt mördad? eller har du svängt och numera tror på en galning ute efter vem som helst och som dessutom var bekant med Laban?

Nej, det är väl din teori? Jag tror på att "pojkvännen" gjorde det, ok han kan kallas fiende trots att han var förälskad i Eva men tror han snarare agerade i vredesmod.
Senast redigerad av echoesofglory 2019-12-06 kl. 19:29.
Citera
2019-12-06, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Nej. Det har ju berättats att flera hade gått upp och ner längs Långbacken och letat utan att notera något speciellt. Det talar starkt för att blocket inte låg väl synligt vid sidan av vägen. Eftersom parkeringen ligger vid sidan av vägen är det mer troligt att den låg en bit in på denna och sannolikt inte så väl exponerad.

Glöm aldrig att det mesta som skrivs i tidningarna är av svagt begåvade journalister som sällan har klart för sig vad dom skriver om. VA är knappast något undantag. Snarare tvärt om.

Med "flera" menar du egentligen två grannar inte ett uppbåd, i en artikel som jag letar efter, står det att de letade i typ 15 minuter, det är inte ett CSI team vi snackar om här. Det framgick ju senare att det fanns massor av skräp i närheten som polisen ignorerat. Det hade stormat rejält under natten, och vad av allt skräp hade relevans för fallet?
Senast redigerad av echoesofglory 2019-12-06 kl. 19:22.
Citera
2019-12-06, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout

Publicerad 22 jul 2005

Den artikeln i Aftonbladet från 2005 är den enda som nämner parkeringen, och det är ju Anneli som verkar vara källan, rimligen kan man inte förvänta sig att hon ska minnas en sådan detalj korrekt nästan två decennier senare. Under så lång tid kan minnet svika, det går heller inte att utesluta att Anneli fått fel information 1987, eller helt enkelt missförstått fyndplatsen för blocket. Att alla minnen skulle vara "knivskarpa" efter så lång tid som artikelförfattaren påstår är inte sant.

I en senare artikel i Misstänkt från 2009 som verkar bygga på Kramforspolisens uppgifter står det helt klart att blocket hittades vid cykeln:

https://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/Misstankt/004_zpsa9ovfbem.jpg.html?sort=3&o=2

Något tv-klipp med en kvinna som berättar om hur hon funnit blocket vid parkeringen som Pudel nämner kan rimligen inte heller finnas, det var ju en mansperson som ska funnit blocket. De som letade vid vägen var en kvinna och en manlig bekant, olika personer som har blandats ihop i div tidningar.
Senast redigerad av echoesofglory 2019-12-06 kl. 20:19.
Citera
2019-12-06, 20:34
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Case closed? Nej nu får du faktiskt själv ta och ge dig.

Det står ju för sjutton i artikeln som du länkar till att anteckningsblocket hittades VID SIDAN AV VÄGEN och alltså INTE VÄGEN.
Varför envisas du med att feltolka vad som står? På vägen är på vägen och vid sidan av vägen är vid sidan av vägen, på samma sätt som att en spade är en spade och inte en såg.

I Expressen-artikeln som 'Timeout' länkade till i går så står det att blocket hittades på parkeringen vilket med andra ord är detsamma som = "vid sidan av vägen" som det står i den artikeln som du nu länkar till. Man förstår uppenbarligen inte vikten av att uttrycka sig med exakthet här utan använder sig lite slarvigt av uttrycket "vid sidan av vägen" vilket är mycket olyckligt eftersom grannen vilseleder läsarna Här (kanske t.o.m. även polisen?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in