2019-12-03, 23:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, så kan det gå i 08-bubblan där DN är Pravda och gör ett hit job om att Adaktusson röstat mot aborträtten 22 gånger.

Jag tror inte på dessa siffror. Ett parti tappar inte 70% av sina väljare på några månader bara för att DN larmar. Inte ens i Stockholm.
2019-12-03, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Nej han behöver inte så mycket hårväxt i ansiktet. Inte om han ska gå hem hos äldre.

Tusan också, det är kört för Jimmie (med risk att jag är tvåa på bollen)..

Mitt problem med Winge är däremot att jag tycker han verkar lite oskön/okarismatisk.
Senast redigerad av Djimmie 2019-12-04 kl. 00:05.
2019-12-04, 00:00
Medlem
TheAlamos avatar
Mätningen är inte viktig tre år innan ett val. Inte heller att vissa verkar minska med "för mycket" eller stora skillnader som inte verkar normala. Vi kommer ändå aldrig få reda på vad som var rätt eller inte. Har SCB blivit bättre på sina undersökningar? Tidigare har de haft mest bortfall har jag för mig.
2019-12-04, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror inte på dessa siffror. Ett parti tappar inte 70% av sina väljare på några månader bara för att DN larmar. Inte ens i Stockholm.
Well, SCB uppger 3,7% för KD i Stockholm med en osäkerhetsmarginal på +/-1 PE.
Förra gången var det 14,7 med osäkerhetsmarginal +/- 2,3 PE.

I maj var det c:a 450 respondenter i Stockholms kommun så det lär ligga ungefär där nu med. Så vad det konkret handlar om är att 66 st KD-sympatisörer i gruppen blivit 17 st.
2019-12-04, 00:46
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Jag tror att Mona hade rätt, och att du har rätt.

S kommer aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, att samarbeta med SD.
För att SD skall kunna samarbeta med S så krävs det att S genomgår ett stålbad som nuvarande partiledning aldrig kommer att genomföra eftersom det skulle innebära att allehanda aktivister åker ut och traditionella gråsossar tar över.

Ett samarbete finns helt enkelt inte på kartan.
2019-12-04, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Mätningen är inte viktig tre år innan ett val. Inte heller att vissa verkar minska med "för mycket" eller stora skillnader som inte verkar normala. Vi kommer ändå aldrig få reda på vad som var rätt eller inte. Har SCB blivit bättre på sina undersökningar? Tidigare har de haft mest bortfall har jag för mig.
De har 4700 svarande efter bortfall. Så länge bortfallet är slumpartat så är SCB med det underlaget ojämförligt störst.

Fredrik Furtenbach som kommenterar politik på P1 säger att SCB:s specialmätning inför valet gav alla OU stryk i precision, med en snittavvikelse på bara 0,38%. Dessa specialmätningar publiceras alltså inte, då de skulle kunna påverka valet, de görs endast för att testa att allting med viktning etc ligger rätt.
2019-12-04, 01:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att KD tappat 70% av sina väljare i Stockholm på några månader är ju ännu märkligare. Kan dock ha varit mätningen i maj som var totalt fel. KD hade ju väldigt höga siffror då i hela landet. Man frågar sig om det här fuskbolaget som SCB anlitade för arbetslöshetsstatitstiken kan ha haft ett finger med även här.

I Majmätningen hade SD också lägre än i valet (Hela landet) vilket verkade konstigt då de tappade i valrörelsen och sedan kom den märkliga anti-SD-regeringsbildningen. Man tycker att SD borde återhämnat ett par % i Maj. Kanske har de skärpt till sig nu.
2019-12-04, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Notera att Vinge genom hela intervjun återkommer till "välfärden", medan reporter och studio vill återkomma till "gångvåldet" som förklaring till SD:s framgång.

Förhoppningsvis indikerar detta att SD rätt förstår den helt avgörande vikten av socialdemokratiska marginalväljare - och det faktum att "gängvåldet" inte är en pålitlig paradfråga över valet. Skjutningar och sprängningar kan faktiskt minska kraftigt - om inte annat för att de kriminella våldsmonopolen etablerar sig säkrare.

Rätt väg att säkra upp är som sagt att i god tid bredda till att prata om vardagsotrygghet och dominansvåld. Samt att göra folkhemstanken och välfärden till ett kärnområde.

Statsmedia har nu ändrat länken så att man tyvärr inte längre kan se intervjun med Vinge.

Den sannolikt mycket medvetna fokusförskjutning som du berör märks menar jag även på andra sätt i kanske framförallt just de statliga regimmediekanalerna. I t.ex. det två-minutersklipp med Marmorstein som länken ovan nu leder till drar Marmorstein upp vad som i det närmaste blivit en klyscha i regimmedia: Det är M-väljare som bytt parti som framförallt bidragit till SD:s tillväxt.

Även om det må vara sant(?) att många SD-väljare gått via M, så är det knappast M:s (enligt regimhjonen själva för landet så nesliga) "högerekonomiska" (nyliberala) politik som kopplar SD till M i väljarnas ögon och sinnen. Likväl tycks det - dvs. det inhumana (vilket inkluderar just hårdare tag mot kriminaliteten) - vara associationen som statspropagandisterna ständigt försöker etablera. Vad detta regimmediagrepp tycks handla om verkar vara att själva idén om att de allra flesta SD-väljare någon gång varit (eller historiskt sett skulle ha varit) folkhemsvärnande fosterlandsälskande småbönder och arbetare (och därmed också troliga S-väljare) under inga villkor får lov att etablera sig, annat än i sin svensknedvärderande obildade misogyna white trash-form. Att förklara SD:s tillväxt som resultatet av S förräderi gentemot det svenska folkhemmet och dess välfärdsstat är naturligtvis otänkbart i (S)tatsmedia; det är folket som förråder den (S)anna vägen, inte S som förått folket och landet.
Senast redigerad av HenKarl 2019-12-04 kl. 02:36. Anledning: Förtydligande
2019-12-04, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hon blir helt svarslös när hon inte kan stoppa den nazistiska propagandan från att gå ut till skattebetalarna som betalar hennes lön.

Jag satte nästan kaffet i halsen när jag såg och hörde Vinge förklara att det är massinvandringen som är orsaken till alla skjutningar, bomber och neddragningar i vård och omsorg och att väljarna nu börjar förstå detta(!) som lett till SD:s förhållandevis fina siffror. SVT-politrukens påföljande sekunderslånga tystnad på Vinges konstaterande var liksom pricken över i:et! 😁

Nästa gång föreslår jag dock att Vinge använder lite mer rättvisande ord som t.ex. befolkningsutbyte, eller kolonisation.
2019-12-04, 09:38
Medlem
Haddock93s avatar
Vad tror vi i tråden om SDs chanser att vara störst parti i decembermätningarna?

Hur tror ni utvecklingen har gått för SD i opinionen den senaste veckan?

+ Portade från Nobelfesten
+ Bra resultat i SCB, dock inte störst eller jämsides S som i andra mätningar, kanske någon ketchupeffekt här. Framgång föder framgång
+ Fortsatt kaos inom välfärd där SD trycker att det har med invandringen att göra
+ Wilma och Emilias tragiska död (RIP)
+ Fortsatt otrygghet
+ Bra och neutral rapportering kring SD inom media, man tar mycket utrymme.
+ Kristerssons osäkerhet kring samarbete fortsätter nog gynna SD.

+- SD om konservativ skola (många kvinnor kan vara lite tveksamma till detta) och bibliotekutredningen som egentligen inte borde vara så kontroversiell men det vinklades så.

Något mer man kan tillägga?
2019-12-04, 09:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenKarl
Jag satte nästan kaffet i halsen när jag såg och hörde Vinge förklara att det är massinvandringen som är orsaken till alla skjutningar, bomber och neddragningar i vård och omsorg och att väljarna nu börjar förstå detta(!) som lett till SD:s förhållandevis fina siffror. SVT-politrukens påföljande sekunderslånga tystnad på Vinges konstaterande var liksom pricken över i:et! 😁
Nästa gång föreslår jag dock att Vinge använder lite mer rättvisande ord som t.ex. befolkningsutbyte, eller kolonisation.

Ja det var inte så länge sedan SVT tog avstånd från det Åkesson sa i direktsändning. Nu tvingas de sända M-ordet ut i etern. Jan Helin grät sig till söms. Den förkrossade journalisten fick väl löneavdrag.
2019-12-04, 10:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Vad tror vi i tråden om SDs chanser att vara störst parti i decembermätningarna?
Hur tror ni utvecklingen har gått för SD i opinionen den senaste veckan?
+ Portade från Nobelfesten
+ Bra resultat i SCB, dock inte störst eller jämsides S som i andra mätningar, kanske någon ketchupeffekt här. Framgång föder framgång
+ Fortsatt kaos inom välfärd där SD trycker att det har med invandringen att göra
+ Wilma och Emilias tragiska död (RIP)
+ Fortsatt otrygghet
+ Bra och neutral rapportering kring SD inom media, man tar mycket utrymme.
+ Kristerssons osäkerhet kring samarbete fortsätter nog gynna SD.
+- SD om konservativ skola (många kvinnor kan vara lite tveksamma till detta) och bibliotekutredningen som egentligen inte borde vara så kontroversiell men det vinklades så.
Något mer man an tillägga?

Smart av Jomshof att göra skolutspelet just innan det visade sig att 11 % av eleverna inte kan svenska.

Om SD lyckas få ut i media att SD ökat 40 % blanad kvinnor på 6 månader så kan det bli en punkt. Det tror jag påverkar andra kvinnor som tvekar på om medias bild av SD verkligen är sann.

Jag tror SD blir störst i 3 mätningar och delat störst eller tvåa i de andra; d.v.s. att de går om S i Ipsos. SD störst i alla först i Januari eller t.o.m. februari.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in