2019-12-03, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Betraktar du förändringen i utfallet mellan dagens SCB och den som presenterades i maj och extrapolerar (antar samma trend) till nästkommande SCB, inser man att Löfvén sannolikt kommer avgå innan maj 2020, för att på något sätt försöka ta udden av nederlaget.

Om inte S gör någonting, utan låter allt rulla på som vanligt med JÖKen, så är min bedömning att man i längden kommer hamna kring 20 procent i OU.

Dagens SCB ger S och Löfven lite andrum men de andra OU visar samtidigt att S och SD är lika stora. Vilket jag tror är fallet.

Det finns idag inga kända krav på SLs avgång. Han har stort stöd inom partiet enligt media. Så ska han avgå så blir det i dagsläget på egen begäran. Men jag tror det är lite tidigt för det. Jag har tidigare skrivit att om ett år kommer stålbadet för JÖKen. Med ett extraval förhoppningsvis.

Alternativet till för tidig avgång för Löfven är att avsluta JÖKen. Men det kommer inte Stefan att göra. Utan det blir hans efterträdares uppgift. JÖKen är och var Löfvens ide' och förhandlingsresultat.

Det som gäller nu är att SD, och gärna andra, sätter så mycket press på JÖKen och S det bara går. Samtidigt ska inte den psykologiska effekten av SDs siffror underskattas. De sätter stress och press på överenskommelsen. I synnerhet när inget av partierna som ingår i den tjänar på det. Och för L är det en ren överlevnadsfråga.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-12-03 kl. 12:20.
2019-12-03, 12:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
De flesta väljare är helt omedvetna om sifforna t ex att sjukvård kostar A och bistånd B osv. Något av ett pågående problem där det är upp till politikerna att få folk att förstå allt det. Där är samtliga partier usla.

SD har börjat med en ny sorts budgetar på kommunal nivå, i vissa kommuner, där det är enklare och tydligare uppställt och så hänvisar man till olika tjänstemannautlåtanden etc. utan att ha med allt i budgeten vilket gör den mindre tung och svårläst.

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Han har utseendet emot sig!

Tycker du? Jag tycker han ser ganska bra ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
En fråga till er i tråden, tror ni S i ren desperation kan tänka sig att bilda ett block med SD nu när de kollapsar?

Jag tror inte det. Hela partiapparaten är för vänsterliberalt radikal, i det närmaste fanatisk. Jag såg en debatt i EU där en sosse var med. De vill ha mer asylinvandring och tvinga alla länder att ta emot fler migranter, över tid, permanent. Partiet skulle implodera. Vi har också alla starka fraktioner i partiet som är mer vänsterliberalt radikala än partistyrelsen; kvinnoförbundet, tro och fred eller vad de heter, ungdomsförbundet. SD-hatet har också genomsyrat partiet sedan Mona Sahlins dagar. Lite som jag brukar argumentera för att SD kommer fortsätta att kritisera S historia för att det sitter så djupt i partiet, det är institutionaliserat. På samma vis har S SD-hat institutionaliserats i S.
2019-12-03, 12:21
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Tycker du? Jag tycker han ser ganska bra ut.

Nej han behöver inte så mycket hårväxt i ansiktet. Inte om han ska gå hem hos äldre.
2019-12-03, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror inte det. Hela partiapparaten är för vänsterliberalt radikal, i det närmaste fanatisk. Jag såg en debatt i EU där en sosse var med. De vill ha mer asylinvandring och tvinga alla länder att ta emot fler migranter, över tid, permanent. Partiet skulle implodera. Vi har också alla starka fraktioner i partiet som är mer vänsterliberalt radikala än partistyrelsen; kvinnoförbundet, tro och fred eller vad de heter, ungdomsförbundet. SD-hatet har också genomsyrat partiet sedan Mona Sahlins dagar. Lite som jag brukar argumentera för att SD kommer fortsätta att kritisera S historia för att det sitter så djupt i partiet, det är institutionaliserat. På samma vis har S SD-hat institutionaliserats i S.
Jag tror att Mona hade rätt, och att du har rätt.

S kommer aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, att samarbeta med SD.
2019-12-03, 12:34
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, han hänvisade till eftersläpningen pga den långa mätperioden. Samtidigt inledde han med att säga att S och MP troligen kan känna sig lugna och lättade, vilket är väldigt praktiskt för SD eftersom det ökar sannolikheten för att S inte gör rätt saker inom snarast möjliga framtid.

S och MP känner sig nog - hur konstigt det än kan låta - mer lugna och lättade nu än timmarna innan SCB kom. Tillhör dem som hoppas att Löfven är kvar över valet 2022. Det svider att skriva så, eftersom Sverige kommer att ta än mer skada och dras ner ytterligare i skiten. Men Löfven är bästa tänkbara sänke för S samtidigt som han är guldklimp för SD, som behöver växa ytterligare för att bli den riktigt, riktigt stora maktfaktorn i svensk politik. Det ligger onekligen något i den lite uttjatade klyschan att Löfven är SD:s bäste valarbetare.

S kommer med största sannolikhet att fortsätta göra för lite, för sent och helt fel saker vilket bäddar för fortsatta framgångar i opinionen för SD. Men samtidigt vill jag se JÖKen upplösas och försvinna - för landets bästa. Medicinen är väldigt besk: lite mer och längre tid med Löfven för att stabilisera SD på en högre nivå. Mår lite lätt illa...
2019-12-03, 12:37
Medlem
KUSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Samma mönster som hos Novus, som kör med snarlika metoder. Problemet är inte att de överskattar S, problemet är att webbpaneler underskattar dem. Kallduschen man fick på valnatten när S slog prognoserna med +2 procentenheter berodde ju på att OI hade lugnat oss med låga S-siffror i veckor.

Vad det beror på, tja, S-väljare är de mest traditionella och förutsägbara, man når dem bäst via telefon, de är sämst på nätaktivism osv.
Underskattningen av S beror till stor del på att gråsossarna är de som är de mest ihärdiga fuskarna på valdagen.
2019-12-03, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Nej han behöver inte så mycket hårväxt i ansiktet. Inte om han ska gå hem hos äldre.
Hårväxt eller ej, han har PunchableFace™ Score 99/100. Enkelbiljett till 3%.
2019-12-03, 12:47
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/stor-matning-sa-skulle-svenskarna-rosta-i-dag/

Citat.
– Så som läget ser ut i Sverige så har vi ett politiskt parti som har kunnat stå utanför och som inte bär det gemensamma ansvar som både vi socialdemokrater och de borgerliga partierna gör.

Slut citat.

Ovanstående uttalat av socialdemokraternas partisekreterare Lena Rådström Baastad.

Häpnadsväckande uttalande. Hur ska SD kunna bära ansvar när man blir utestängda av S. Som i gängsamtalen.
2019-12-03, 12:56
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ja nästan så man tror att Lindberg sålt ut sig som kommer med såna profetior om att SD ska bli störst, lämnar råttorna det sjunkande skeppet S tro?

En fråga till er i tråden, tror ni S i ren desperation kan tänka sig att bilda ett block med SD nu när de kollapsar?

(Min fetning)

Nej! Kan inte se ett sådant scenario. Dessutom kan man fråga sig hur ett sådant block och ett sådant samarbete skulle se ut? Det hade knappast överlevt en mandatperiod. Eller? I teorin och långt bort i framtiden skulle det möjligen kunna ske, men då måste S till stora delar bli ett annat parti med ledare som har ett helt annorlunda tänk än dagens. Ett slags nationalistisk Socialdemokrati... med slogan: "Sverige Först!"

Fast vem vet, det kanske blir som Enoch skrev, att sossarna kan komma att ställa upp på nästan vad som helst om de rasar hejdlöst bara de får sitta vid makten och köttgrytorna?
2019-12-03, 13:00
Medlem
Det blir ganska lustigt när de analyserar att 75% av väljarna inte röstar på Åkesson som statsminister men inte med ett ord nämner att en lika stor procentandel, 75%, inte röstar på Löfven som statsminister och 80% inte röstar på Kristersson som statsminister.

Ska de här procentandelarna alltid bara gälla när man pratar om SD?
2019-12-03, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Jag tror att Mona hade rätt, och att du har rätt.

S kommer aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, att samarbeta med SD.

Så är det. Större sannolikhet att S skulle börja samarbeta med M än med SD.
2019-12-03, 13:11
Medlem
Det är bidragen som gör att sossarna kan klamra sig fast runt 25 %.
Som en stackare som fallit utför ett stup men som fatt i en utstickande gren att hänga kvar i.
Bidragsvolymen blir i (snar) framtid ointecknad när skattebasen krymper och/eller "va fan får jag för pengarna" får brett genomslag för de som bär upp samhället.
Det kan tyvärr dröja några år. Kanske till över nästa val när då sossarnas erkänt genom lång erfarenhet av valkampanjer välutvecklade valmaskineri i så fall åter kan ges en chans att vilseleda sina väljare från förr.
Mass-sms:n valdagen 2018 har 2022 vidareutvecklats och vi kan då vänta oss nya stora innovationer från från det numera sällsamma Statsbärande partiet. Tro detta.

En större överraskning var KD:s stora tapp. Tänk att ett enda tokigt beslut kan få såna konsekvenser.
Det säger att KD inte har erfarenhet av det politiska livet än, man tog sin snabba framgångssaga för lätt.
Ebba och KD var uppe på 12 % och så troddes att man hade råd med "humanism", yra av glädje är det lätt att underskatta väljarkåren.
De flesta vet att anhöriginvandringen är den stora delen i Sveriges totalt oansvariga flyktingpolitik i den mening att Sverige inte har möjlighet att integrera sitt stora flyktingmottagande.
Och Ebba - eller hennes nära medarbetare - trodde man kunde slå i potentiella väljare av hennes parti att det handlade om små barn som väntande föräldrar i Sverige så innerligt väntade på...
Senast redigerad av Lantarbetaren 2019-12-03 kl. 13:40.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in