Citat:
Ursprungligen postat av
Haddock93
Kan du sluta vara efterbliven? En renodlad alliansregering kommer aldrig gå men det finns definitivt en chans för en M+S regering eller allians + S.
Nu går ju S till och med på att sänka skatterna och dagens S är ju mer företagarvänliga (globalister), så jag tror allt att döma en alliansregering och S kommer bra överens, de är trots allt globalister hela högen. Allt för att stoppa SD.
Jag är rädd att M tar röster från SD, som det inte finns en anledning till att de behöver ha. Vi behöver ett sånt stort SD som möjligt och inte ett M större än SD.
Som jag tidigare har nämnt i tråden så bör SD trycka hårt på att M måste deklarera vilket regeringsalternativ partiet siktar på?
Helt enkelt att M är ärliga mot sina egna väljare.
Personligen så tror jag att det idag finns en stor del M-väljare som vägrar att se ett samarbete med C. Och jag tror vidare att en ganska så stor andel M-väljare kan komma att lämna M om Kristersson andas Alliansen eller annat samarbete med C.
Vidare så tror jag att det finns en stor andel M-väljare som av principiella skäl aldrig skulle kunna tänka sig ett samarbete mellan M och S.
Även om M idag växer så tror jag att det är på lösa boliner. Oavsett i vilken riktning Kristersson väljer att gå så kommer partiet att förlora en hel del röster. Om M öppet siktar på ett samarbete med C så går en del till SD. Om M öppet siktar på ett samarbete med SD så går en del till C och kanske L?
Jag tror att det minst skadliga för M är en öppenhet om ett regeringsalternativ i samarbete med SD. Men så länge som Reinfeldtadepterna styr partiet så blir det antagligen en valupptakt som siktar in sig på att återuppliva Alliansen och ett C som återigen ingår ett samarbete med S.
SD borde gå sin egen väg.