2019-11-29, 08:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av admin
. Problemet med för många samlingstrådar är enligt mig det mest akuta, och något jag också planerar att gå till botten med.

När då? Nu blev en diskussion mördad genom att man slog ihop den med en tråd som inte rörts sedan 2016. Ni vet att det dödar diskussionen, så varför gör ni det? Kostar det er mer om det skulle finnas 2 eller 3 trådar?

Om det här är så akut, varför dröjer du med en lösning? Så svårt kan det inte va. Vad sysslar admin med istället? Inte fan löser han problemet han pratar om iaf.

Jag hade en givande intressant diskussion som nu kommer dö för att man lägger in den i annan tråd. Varken diskussioner eller lösningar verkar va nått ni prioriterar. Ett diskussion forum som har bråttom att döda diskussioner. Förbannad är jag.
Citera
2019-12-01, 00:53
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
syns tråden bara när man är inloggad? är det en insamlingstråd? av användardata?
Citera
2019-12-01, 18:12
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tittarpa
När då? Nu blev en diskussion mördad genom att man slog ihop den med en tråd som inte rörts sedan 2016. Ni vet att det dödar diskussionen, så varför gör ni det? Kostar det er mer om det skulle finnas 2 eller 3 trådar?

Om det här är så akut, varför dröjer du med en lösning? Så svårt kan det inte va. Vad sysslar admin med istället? Inte fan löser han problemet han pratar om iaf.

Jag hade en givande intressant diskussion som nu kommer dö för att man lägger in den i annan tråd. Varken diskussioner eller lösningar verkar va nått ni prioriterar. Ett diskussion forum som har bråttom att döda diskussioner. Förbannad är jag.
Misstänker att detta har att göra med min sammanfogning. Börja med att läsa reglerna, specifikt 0.02: https://www.flashback.org/regler.

"Starta inte en ny tråd ifall det redan finns en lämplig tråd."
En lämplig tråd i det här fallet är en tråd som handlar om precis samma sak. Om man kommer med en ny infallsvinkel som motiverar en ny tråd är det helt okej att den får vara kvar för sig själv men i det här fallet bedömde jag att så inte var fallet. Börja därför med att söka upp trådar innan du startar en ny.

Förövrigt tycker jag att ämnet är intressant och diskussionerna har varit aktiva sedan sammanfogandet, om än ganska hård ton och tidvis mycket trams och OT.
Citera
2019-12-02, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Misstänker att detta har att göra med min sammanfogning. Börja med att läsa reglerna, specifikt 0.02: https://www.flashback.org/regler.

"Starta inte en ny tråd ifall det redan finns en lämplig tråd."
En lämplig tråd i det här fallet är en tråd som handlar om precis samma sak. Om man kommer med en ny infallsvinkel som motiverar en ny tråd är det helt okej att den får vara kvar för sig själv men i det här fallet bedömde jag att så inte var fallet. Börja därför med att söka upp trådar innan du startar en ny.

Förövrigt tycker jag att ämnet är intressant och diskussionerna har varit aktiva sedan sammanfogandet, om än ganska hård ton och tidvis mycket trams och OT.
Jag förstår reglerna, men tycker man ska kunna föra en diskussion utifrån sin egen vinkel och information. Piss på reglerna när admin själv säger det är ett problem. Tråden har varit aktiv där folk svarat på den gammla TS men inte min, jag vill såklart diskutera det jag skrivit, inte vad någon annan skrivit, min text har du nu begravt och gjort osynlig.

(Tex, till min ts fick jag svar som "många tänkvärda citat" min TS fick alltså folk att tänka, mer än den gammla TS, så det är inte bara min diskussion som förstörts, utan det har dolts "tänkvärd information" som användare nu inte längre kan hitta lika lätt. Om du brydde dig om diskussionen och informationen, skulle ni så klart låta den mer tänkvärda och informativa TS ligga där den är mest synlig, alltså den bästa TS som slås ihop med andra TS bör alltid hamna längs fram i ihopslagna trådar.)
Senast redigerad av tittarpa 2019-12-02 kl. 01:30.
Citera
2019-12-02, 02:13
Bannlyst
På bara 5 minuter kan jag hitta iaf 2 lösningar på problemet.1, en regel för mods att dem inte får slå ihop trådar förens tex en månads tid. 2, lägg de nya TS längst fram istället för längst bak.

Admin har inte hittat nån lösning på ett halv år, jag har mycket svårt att tro på att han prioriterar problemet lika högt som han säger.

Alternativt, bara ge fan i att slå ihop dem? Jag frågade er om ni förlorar något på att inte slå ihop allt ni kan? Kostar det mer att ha mer trådar? Jag förstår att i vissa fal kan det behövas, men ni behöver ju inte slå ihop allt ni kan, direkt.
Senast redigerad av tittarpa 2019-12-02 kl. 02:16.
Citera
2019-12-02, 02:26
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Relationer och samlevnad / Relationer och samlevnad: allmänt
(FB) Relation med psykfall.
(FB) hur mycket tänker tjejer på killens penis längd?

Där är det klockrent
Vad fan? Jag skrev en tråd som hette ”relation med psykfall” för ett tag sen.

Har ett svagt minne av att den hamnade i papperskorgen. Kom även ihåg att bruden den handlade om och jag ibland pratade om tråden när vi var sams, och när jag blev anklagad för att hitta på hela skiten.

Good times.
Citera
2019-12-02, 07:54
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Jag förstår reglerna, men tycker man ska kunna föra en diskussion utifrån sin egen vinkel och information. Piss på reglerna när admin själv säger det är ett problem. Tråden har varit aktiv där folk svarat på den gammla TS men inte min, jag vill såklart diskutera det jag skrivit, inte vad någon annan skrivit, min text har du nu begravt och gjort osynlig.
Fetstilt är precis det jag menar. Om man lyckas presentera en tydlig och unik vinkel på ett problem skulle det inte vara (lika) motiverat att sammanfoga trådarna. I det här fallet var det inte, alltså var sammanfogning motiverat. Det ligger på trådstartaren att snäva av trådstarten så att det finns en tydlig avgränsning och att kommunicera vad som är unikt med den nya tråden, om det är något. Både till moderatorer och användare. Annars ska befintlig tråd användas. En anledning är att alla diskussioner om samma ämne ska vara mer lättillgängligt, all information finns samlad och forumet blir möjligt att söka på. Om man vill diskutera något särskilt eller försöka hitta en tidigare diskussion om ett ämne är det väldigt svårt att hitta samlad information om informationen är fördelad på 100 olika trådar. I många fall kan man se en tråd som en informationsbank där användarna kan bygga vidare på den information som redan finns. Alternativt spinna vidare på de resonemang och argument som har förts tidigare.

Citat:
(Tex, till min ts fick jag svar som "många tänkvärda citat" min TS fick alltså folk att tänka, mer än den gammla TS, så det är inte bara min diskussion som förstörts, utan det har dolts "tänkvärd information" som användare nu inte längre kan hitta lika lätt. Om du brydde dig om diskussionen och informationen, skulle ni så klart låta den mer tänkvärda och informativa TS ligga där den är mest synlig, alltså den bästa TS som slås ihop med andra TS bör alltid hamna längs fram i ihopslagna trådar.)
Det fetstilta är din tolkning. Summan av kardemumman är att man ska använda existerande tråd om samma ämne om inte behov för en ny finns. Behovet här är att det ska finnas en ny vinkel på trådstarten och att den helt enkelt ska skilja sig tillräckligt mycket. Att rada upp intressanta citat är inte ett tydligt och distinkt diskussionsunderlag i sig, hur bra de än är. Det är upp till den som startar en tråd att motivera och kommunicera hur och om vad diskussionen ska föras för att alla andra som läser trådstarten ska förstå vad som ska diskuteras.
Citera
2019-12-02, 08:47
Medlem
Merwinnas avatar
Ett annat exempel på misslyckad sammanslagning av trådar, är den stora tråden om barnnamnen:

(FB) Stora tråden om namn på barn (sammanfogad//mod)

Alla frågor om namnförslag till ett kommande barn, slås ihop med denna tråd. Men då läser de flesta bara första inlägget - och ger råd om est-ryska namn till ett barn som föddes för över tio år sedan!

Man skulle förstås visst kunna samla alla frågor om namn på barn i en tråd - men då måste trådstarten vara mer allmän, typ: "Här kan du be om råd, om du är osäker på vilka namn du ska välja till ditt barn!"
Senast redigerad av Merwinna 2019-12-02 kl. 09:19.
Citera
2019-12-02, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag upptäckte bl.a. flera nya problem som också behöver åtgärdas. Problemet med för många samlingstrådar är enligt mig det mest akuta, och något jag också planerar att gå till botten med. Samtidigt så insåg jag att det finns betydligt fler samlingstrådar av värde än jag från början trodde. Problemet med samlingstrådarna (vilket även inkluderar de bra samlingstrådarna - men som i vissa fall är svåra att hitta) gör att onödigt många trådar idag hamnar i Papperskorgen. Det är därför - både för medlemmar och moderatorer - viktigt att även problemet med samlingstrådarna får en lösning.

Så även om jag under lång tid varit en kraftfull motståndare till samlingstrådarna, så är inte lösningen så enkel som att bara stänga dem. Många av dem fyller en funktion, och jag planerar att återkomma om detta. Men först vill jag angripa Papperskorgen.
[/url]

I ett subforum som Juridik så finns det en pinnad tråd där samlingstrådarna finns listade. Det gör att en del av papperskorgade trådstarter undviks, tror jag. Jag skrev själv en likartad tråd (En lista med aktuella samlingstrådar) i ett annat subforum Trafik och körkortsfrågor, som har många trådar som flyttas eller papperkorgas, men min tråd där om detta (länkad nedan) har ignorerats av subforumets moderatorer.

(FB) Samlingstrådar i Trafik och körkortsfrågor här finns en lista!
Citera
2019-12-02, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Fetstilt är precis det jag menar. Om man lyckas presentera en tydlig och unik vinkel på ett problem skulle det inte vara (lika) motiverat att sammanfoga trådarna. I det här fallet var det inte, alltså var sammanfogning motiverat. Det ligger på trådstartaren att snäva av trådstarten så att det finns en tydlig avgränsning och att kommunicera vad som är unikt med den nya tråden, om det är något. Både till moderatorer och användare. Annars ska befintlig tråd användas. En anledning är att alla diskussioner om samma ämne ska vara mer lättillgängligt, all information finns samlad och forumet blir möjligt att söka på. Om man vill diskutera något särskilt eller försöka hitta en tidigare diskussion om ett ämne är det väldigt svårt att hitta samlad information om informationen är fördelad på 100 olika trådar. I många fall kan man se en tråd som en informationsbank där användarna kan bygga vidare på den information som redan finns. Alternativt spinna vidare på de resonemang och argument som har förts tidigare.

Det fetstilta är din tolkning. Summan av kardemumman är att man ska använda existerande tråd om samma ämne om inte behov för en ny finns. Behovet här är att det ska finnas en ny vinkel på trådstarten och att den helt enkelt ska skilja sig tillräckligt mycket. Att rada upp intressanta citat är inte ett tydligt och distinkt diskussionsunderlag i sig, hur bra de än är. Det är upp till den som startar en tråd att motivera och kommunicera hur och om vad diskussionen ska föras för att alla andra som läser trådstarten ska förstå vad som ska diskuteras.
Jo jag förstår att det du säger ibland är det rimliga. Men om ni lägger informativa inlägg på platser där de inte syns och mindre intressanta inlägg där dem syns, tycker jag ni skapar KFK, snarrare än att främja diskussion och information (nu främjar ni väl inte information, men kanske borde.?) men men, får väll försöka hitta nått sätt att lura era regler då då......

Det är inte min tolkning, utan exakt vad en annan användare yttrade.

Vad tycker du om en regel om att låta folk diskutera några dagar/veckor i nya trådar innan mods tillåts slå ihop dem?
Citera
2019-12-02, 19:24
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
[...] Det är inte min tolkning, utan exakt vad en annan användare yttrade.
Du jämför äpplen med päron. Att en användare skriver "många tänkvärda citat" har ingenting med jämförelsen mellan trådarna att göra. Det är du som gör bedömningen att din tråd är mer intressant och välformulerad, baserat på denna kommentar.

Citat:
Vad tycker du om en regel om att låta folk diskutera några dagar/veckor i nya trådar innan mods tillåts slå ihop dem?
Jag tror att det är svårt att hålla koll på tid och det riskerar att bara skapa oreda. Följden skulle med största sannolikhet bli att det blir stökigt och skräpigt på forumet. Men visst, det är en idé.
Citera
2019-12-02, 21:07
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men då läser de flesta bara första inlägget - och ger råd om est-ryska namn till ett barn som föddes för över tio år sedan!
"De flesta"? Vad jag kan se är det en enda användare, i två olika inlägg, som gjort så - de fjorton senaste månaderna. Längre än så orkade jag inte kolla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in