Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Jag tror att han missuppfattat.
GMP säger inte att han gått bakom 30 sekunder innan mordet, utan att gm väntat in Palme vid hörnan i högst 30 sekunder.
En promenad från den norra annonspelaren till mordplatsen tar över en minut.
GMP har fel ändå, om blåjackan var gm så hade han inte hunnit dit så lång tid före och han hade knappast kunna passera obemärkt.
Troligen gick han bakom på ungefär samma avstånd hela vägen och slöt upp i rygg strax innan mordet.
Den man IM satt och hade ögonen på ett par minuter var nog AB som gick och vankade.
Ja. Det är ju det här som är så besynnerligt. Om Tensonmannen var GM så kan han inte ha hunnit förbi Palme och stått och väntat 30 sek eller hur? Det var för ont om tid.
Frågan är alltså var GM befann sig precis innan han kom till Dekorima? Gick han över gatan från västra trottoaren, kom han söderifrån, inifrån Tunnelgatan?
Att IM såg AB minuterna före mordet tror jag också och förväxlade AB med GM vilket är naturligt givet förutsättningarna.
AB säger att sällskapet plötsligt befann sig framför honom.
Han såg alltså inte paret Palme passera. Det innebär faktiskt att GM, trots bristen på vittnen, kan ha gått precis bakom dem. Ett "sällskap" som AB missade.
Därför kan AD:s påstående vara relevant på ett sätt. Han såg tre personer när han väntade i korsningen. Sen körde han, hörde skotten och såg samme man "som samtalat med paret" avlossa skotten.
Frågan är i så fall hur länge GM gick bakom - och var han inledde förföljandet.
Jag tror att det kan ha vankat en man/ vittnen nära mordplatsen strax före mordet utan att någon annan lade märke till dem. De hade ingen anledning.
Efter mordet började folk rota i minnet men det fanns säkert stora luckor. Jag lägger verkligen inte märke till folk på trottoarerna såvida de inte avviker starkt från den normala gatubilden.
Och det var sen kväll, folk gick och pratade med varann, en del var berusade...
Så sett slog GM till vid en bra tid. Dagtid hade varit mycket sämre.