2019-12-01, 23:52
Medlem
Teoretisk fråga?

Tror ni gm hann se att OP saknade livvaktsskydd eller tror ni gm struntade i om OP hade livvaktsskydd eller ej?
Citera
2019-12-02, 00:02
Medlem
p.norths avatar
Skrönor eller rena påhitt mm..
Gick alltså lite rykten i förväg att Palme skulle röjas, var bara en tidsfråga. Hur mycket är svammel eller finns det nå bäring ang det?
Tänkte en sån som V. G vad visste han egentligen?
Citera
2019-12-02, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Det var därför han lyckades. Stundens ingivelse. Ingen planering. Inga avtryck. Möjligheten
fanns bara där.

PANG.

Exakt så gick det till. Oavsett vem som höll i vapnet! En förslagen person, som helt enkelt tog tillfället i akt.
Citera
2019-12-02, 00:13
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag tror att han missuppfattat.
GMP säger inte att han gått bakom 30 sekunder innan mordet, utan att gm väntat in Palme vid hörnan i högst 30 sekunder.

En promenad från den norra annonspelaren till mordplatsen tar över en minut.
GMP har fel ändå, om blåjackan var gm så hade han inte hunnit dit så lång tid före och han hade knappast kunna passera obemärkt.
Troligen gick han bakom på ungefär samma avstånd hela vägen och slöt upp i rygg strax innan mordet.
Den man IM satt och hade ögonen på ett par minuter var nog AB som gick och vankade.

Ja. Det är ju det här som är så besynnerligt. Om Tensonmannen var GM så kan han inte ha hunnit förbi Palme och stått och väntat 30 sek eller hur? Det var för ont om tid.

Frågan är alltså var GM befann sig precis innan han kom till Dekorima? Gick han över gatan från västra trottoaren, kom han söderifrån, inifrån Tunnelgatan?

Att IM såg AB minuterna före mordet tror jag också och förväxlade AB med GM vilket är naturligt givet förutsättningarna.

AB säger att sällskapet plötsligt befann sig framför honom.

Han såg alltså inte paret Palme passera. Det innebär faktiskt att GM, trots bristen på vittnen, kan ha gått precis bakom dem. Ett "sällskap" som AB missade.

Därför kan AD:s påstående vara relevant på ett sätt. Han såg tre personer när han väntade i korsningen. Sen körde han, hörde skotten och såg samme man "som samtalat med paret" avlossa skotten.

Frågan är i så fall hur länge GM gick bakom - och var han inledde förföljandet.

Jag tror att det kan ha vankat en man/ vittnen nära mordplatsen strax före mordet utan att någon annan lade märke till dem. De hade ingen anledning.

Efter mordet började folk rota i minnet men det fanns säkert stora luckor. Jag lägger verkligen inte märke till folk på trottoarerna såvida de inte avviker starkt från den normala gatubilden.

Och det var sen kväll, folk gick och pratade med varann, en del var berusade...

Så sett slog GM till vid en bra tid. Dagtid hade varit mycket sämre.
Citera
2019-12-02, 00:13
Medlem
Citat:
Ja, det utredningen mot Christer Pettersson på ett förtjänstfullt sätt lyckats påvisa är just denna skuggvärld som funnits parallellt, men för det mesta hållt sig på sin kant och mest utgjort en fara för varandra.

Persongalleriet runt spelklubben Oxen med Sigge Cedergren som en centralfigur.
Fascinerande att läsa vissa förhörsprotokoll alldeles oavsett om dessa rövare och banditer hade det minsta i utredningen att göra.

Det var inte många KTH-studenter bland det klientelet men en sån som Christer Pettersson var det många som var livrädda för. Han sålde knark åt Cedergren och ”skummade av toppen” utan att Cedergren vågade säga något... Pettersson hade en sjuhelvetes respekt med sig och kunde tända till på en millisekund. Fanns andra kandidater med för den delen. Inga kvarter man hade velat hänga i på den tiden...
Citera
2019-12-02, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Teoretisk fråga?

Tror ni gm hann se att OP saknade livvaktsskydd eller tror ni gm struntade i om OP hade livvaktsskydd eller ej?

Retoriskt och mest sannolikt svar; Han såg att det inte fanns några livvakter, gick efter, fortsatte rakt fram när makarna Palme bytte sida, gick över längre fram och väntade in dem bakom avfasningen vid Dekorima.
Citera
2019-12-02, 00:25
Medlem
Beträffande vittnen;

Anders Björkman var dyngrak (firmafest) och har ändrat sin minnesbild 12 gånger sedan 1986...

Lars Jonsson inne i gränden stod livrädd och tryckte bakom barackerna och har lagt till-dragit ifrån uppgifter genom åren...

Sammantaget; Läs de första vittnesmålen de gav. De lär vara de mest sanningsenliga och korrekta. //
Citera
2019-12-02, 06:15
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
It is really simple - Test the gun!
What makes you so sure, that this particular gun was used in the assassination ?
Citera
2019-12-02, 07:01
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapricornAA
Rent krasst; Svar ja, på alla dina scenarion Mac. Rent teoretiskt så har du absolut rätt i det.

However; Kvarteren runt Sveavägen-Malmskillnadsgatan var ökända för ”slusket” som cirkulerade där på den tiden. Om du tycker att det är mycket droger i samhället (Stockholm) idag, så var det likadant då. Polisen hade fullt upp runt Norra Bantorget, Sveavägen, Plattan m.m. Samtliga var ställen som drog till sig potentiellt farligt drägg... Mördaren hade troligtvis gått att finna i det klientelet om vi hade haft en fungerande polis som kunde hantera en sådan situation. Sverige var inte vana eller förberedda för en sådan situation. Jag minns själv hur jävla surrealistiskt det var...
Men inte ett enda tips om något mordvapen i den miljön dök upp. Trots miljonbelöningen och trots att det var det hetaste spåret.
Citera
2019-12-02, 07:21
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Jag tror att han missuppfattat.
GMP säger inte att han gått bakom 30 sekunder innan mordet, utan att gm väntat in Palme vid hörnan i högst 30 sekunder.

En promenad från den norra annonspelaren till mordplatsen tar över en minut.
GMP har fel ändå, om blåjackan var gm så hade han inte hunnit dit så lång tid före och han hade knappast kunna passera obemärkt.
Troligen gick han bakom på ungefär samma avstånd hela vägen och slöt upp i rygg strax innan mordet.
Den man IM satt och hade ögonen på ett par minuter var nog AB som gick och vankade.
Högst 30 sekunder innan mordet stod GM och väntade på Palme vid Dekorimabutiken, han såg då Björkman gå bakom paret Palme (GMP s. 88)

Mannen Nicola såg "gick något saktare än makarna Palme" (FUP 93) i Tingsrätten säger Björkman, makarna Palme "går fortare än vad jag gör" (Tingsrätten s. 8)

Mannen Nicola såg gick "5-10 meter efter paret Palme" (FUP 91) Björkman säger att "när han gick bakom sällskapet så var det ett avstånd mellan honom och Palme till någonstans mellan 5 - 7 meter och han kan icke säga hur långt sträcka han gick bakom sällskapet från banklokalen fram till dess att händelsen inträffade" (FUP 110)

Mannen Nicola såg, var med andra ord Björkman, som gick bakom makarna Palme från banklokalen fram till dess att händelsen inträffade. Nicola mötte med andra ord makarna Palme vid Dekorimabutiken.
Senast redigerad av 299792458 2019-12-02 kl. 07:53.
Citera
2019-12-02, 07:27
Medlem
Jag tror på Sydafrikaspåret.OP var ju en förkämpe för ANC och det gillade inte S-Afrikanderna. Så det att vittnen hörde personer prata på flamländska vilket är väldigt likt Afrikaans så tror jag att mordet var planerat iom att Säpo helt klart visste detta i förväg. Och varför har inte det spåret utretts av oberoende utredare. Jag tror att OP var alltför obekväm.
Citera
2019-12-02, 07:47
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapricornAA
Retoriskt och mest sannolikt svar; Han såg att det inte fanns några livvakter, gick efter, fortsatte rakt fram när makarna Palme bytte sida, gick över längre fram och väntade in dem bakom avfasningen vid Dekorima.
Det är en bra teori, men då hadde några av de åtta vittnen som också gick på västra gångbana sett honom. Jag tror att han kom från Tunnelgatan eller från Kungsgatan.
Senast redigerad av 299792458 2019-12-02 kl. 07:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in