2019-12-01, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jo, fast vi vet ju hur minnet fungerar. En avgörande skillnad är väl om de här vittnesuppgifterna om P:s beteende på morgonen finns dokumenterade i förundersökningen, eller om det här kan vara uppgifter som de två vittnena som stod uppe i backen lämnar trettio år senare. Det här är ju uppgifter som om de stämmer är oerhört besvärande för P, eftersom han då alltså redan på förhand skall ha känt till var kroppen låg. Det låter otroligt att polisen skulle ha missat en sådan här grej helt 1984, för P var väl aldrig misstänkt överhuvudtaget. Ok för de lokala förmågorna, men erfarna poliser från rikskrim var väl också där och hjälpte till med utredningen.

Vad jag hört är att man berättade om just den incidenten, men fick inget gehör. Personligen tror jag
man var så insnöad på Sture att allt annat lades åt sidan. P var ju ostraffad Kramforsbo och Sture kufen som i för sig var ostraffad men anmäld flera gånger för märkligt beteende. När S-vallspolisen tog nya tag så berättade anhöriga återigen om Paj men Kwast valde att inte gå vidare.
Citera
2019-12-01, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok, bra att du kollade upp det här.
Då återstår alltså bara gamla tidningsartiklar men hur tillförlitliga är dom? Det finns dessutom endast någon enstaka uppgift om dom påstådda släpspåren ute vid vägen. Jag betvivlar inte att släpspår kan ha funnits, tvärtom, men man bör nog ifrågasätta journalistens noggranhet och precision här och fundera över om det hela verkligen beskrevs korrekt? Släpspår, visst men vart exakt fanns dom? Grusparkeringen och Långbacken var ju en större gemensam grusyta nere vid Långbackens början. Frågan är då om kroppen nödvändighetsvis måste ha släpats in från "vägen", det kanske är en tolkningsfråga? Kroppen kan väl likaväl ha släpats in i dungen från det området där grusparkeringen och vägen går ihop? För mig är även grusparkeringen "på vägen" eller "vid vägen" så att säga eftersom det hela är en gemensam yta, dvs en breddad del av vägen. Hade journalisten som skrev artikeln verkligen 100% koll?

Citat ur tidningen misstänkt om anteckningsblocket: "Eva bar det längs vägen hon gick då hon rastade rastade sin hund Laban och det ger därför en indikation på var Eva blev överfallen och insläpad i skogen. Anteckningsblocket låg på den plats där den röd/orange damcykeln observerades".

Mycket i artikeln verkar vara info direkt från Öhman. Men det finns andra felaktigheter i artikeln så det går inte att lita på att just uppgiften om blocket är hundra säkert.

Polisen har säkert klart för sig var anteckningsblocket och ev. släpspår fanns - en typisk uppgift man kunde gå ut och klart redogöra för.
Citera
2019-12-01, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Vad jag hört är att man berättade om just den incidenten, men fick inget gehör. Personligen tror jag
man var så insnöad på Sture att allt annat lades åt sidan. P var ju ostraffad Kramforsbo och Sture kufen som i för sig var ostraffad men anmäld flera gånger för märkligt beteende. När S-vallspolisen tog nya tag så berättade anhöriga återigen om Paj men Kwast valde att inte gå vidare.

Sture var säkerligen redan misstänkt när rikskrim kom på plats, vilket inte är någon ursäkt att det blev som det blev.
Sture snärjde nog in sig mer och mer för varje förhör - det var hans mentala handikapp (som ingen troligen förstod sig på) som ställde till det. Några ex. Sture påstod att han varit hemma på mordkvällen, vilket skulle visa sig vara motsatsen. Sture medgav att han kunde ha cyklat förbi en man med en hund, men minns inte vilken dag. Både Öhman och Willy Svensk yttrade vid något tillfälle att Sture var väldigt svår att förhöra.
Sett till dessa rådande omständigheter var nog polisen tidigt rätt säker på att man hade rätt man, vilket kan ha bidragit till varför P initialt inte pressades mer om vad han haft för sig under mordnatten. Det var inte fel att man utredde Sture, men polisen fick den värsta sortens tunnelseende och fortsatte jakten på Sture under flera år. Utredningen var en ren katastrof och fullbordades när Kwasten kom in i bilden.
Citera
2019-12-01, 23:05
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Men vad får dig att tro att jag skämtar? Nåja, jag tycker nog bara att det vore vettigare att diskutera hur den misstänkte gärningsmannen rent tidsmässigt skulle ha kunnat ta sig till och från mordplatsen innan det diskuteras något annat.

Du häcklade scenariot, det kanske är ett mer korrekt ord. Du påstod att BÅ höll för munnen på Eva medans PAJ "stabbade" 11 gånger och sen lastade dom kroppen i en postsäck osv. Skämt eller trams, kalla det var du vill, det var extremt oseriöst.
Visst kan vi diskutera det men vad är det som ska diskuteras rent tidsmässigt? Om GM körde bil så blir det inga problem med tiderna men om han cyklade, då kan det bli väldigt snävt och problem med tidsintervallet. Först måste man bestämma sig för hur GM tog sig till och från mordplatsen och då är alternstiven 3 som jag ser det: Antingen så tar han bilen ensam ut till Bruket (som man föreslog i Svenska Fall) eller så skjutsade han själv hem Eva och släppte av henne på grusparkeringen vid Långbackens början (bygger på att även BÅ lämnade lägenheten strax efter Anneli), det sista alt. är att han cyklade.

Citat:
Jag tror personligen att mannen som blev sedd av cykelvittnet är skyldig och jag tror faktiskt att grabbarna från FBI också misstänkte det efter som de själva omedvetet läkte information om honom (nej, det där var ett skämt på riktigt).

Ja många tror ju det än idag men scenariot kan vara ett helt annat. Nej det är klart att dom inte trodde det. Mark o Bosse's huvudteori var att PAJ tog bilen för att vara först på plats.

Citat:
Jag tror man borde tänka på att den som nu i programmet misstänks vara GM faktiskt säger att han såg en man med en hund stå just vid mordplatsen dagen efter Hmm..om det skulle råka vara sant, vad gjorde han där då?

PAJ var tvungen att dra en rövare när han blev hårt pressad. Vittnen som var på plats har ju kunnat intyga att det inte fanns någon man med hund vid mordplatsen dagen efter.

Citat:
Sen tror jag att anledningen till att Evas block låg på parkeringen och inte vid vägen är att gärningsmannen kommer uppifrån backen eller står gömd i skogen så att hon försökte fly mot parkeringen och tappade blocket där när han hinner ikapp henne
Sen tror jag att den röda cykeln i diket tillhör någon annan och som kanske fick hjälp av någon vän att komma och forsla bort cykeln fram på småtimmarna MEN allt detta är ju bara spekulationer.

Ja att Eva tappade blocket på grusparkeringen i samband med att hon blev attackerad tror även jag. Anledningen att det händer just där tror jag beror på att Eva nyss hade klivit ur bilen som gav henne skjuts. Tanken var att hon skulle rasta Laban den sista biten.

Citat:
Det viktigaste just nu är väl att helt enkelt försöka ta reda på om den som nu är misstankt rimligtvis kunde ha hunnit med det han anklagas för. Har du själv någon idé om vilken väg han skulle ha åkt till mordplatsen och hur lång tid det tar att köra den? Vi kan väl vara överens om att han isåfall inte tog den snabbaste vägen med risk för att bli sedd?

Han hinner med allt om han kör bil ut till Långbacken, cyklar han blir det genast knepigare med tidsramarna men visst, det kan gå det med. Men det förutsätter att cyklisten kör som en galning hela vägen ändå från Björstagatan, Limstagatan, via omvägen som är Kontorsvägen ut till Bruket för att slutligen kasta sig över Eva direkt. Här kan man snack om Perfect timing, Eva befinner sig alltså ungefär exakt vid Långbackens början när cyklisten plötsligt dyker upp från ingenstans och går till attack direkt. Slump? Det låter ganska osannolikt, men passar in i tidsramen med minsta möjliga marginal. Om GM cyklade var han garanterat inte först på plats utan var tvungen att attackera Eva när hon kom gåendes.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-12-01 kl. 23:38.
Citera
2019-12-01, 23:39
Medlem
Citat:
Du häcklade scenariot, det kanske är ett mer korrekt ord. BÅ höll för munnen på Eva medans PAJ "stabbade" 11 gånger och sen lastade man kroppen i en postsäck osv. Skämt eller trams, kalla det var du vill, det var extremt oseriöst.
Visst kan vi diskutera det men vad är det som ska diskuteras rent tidsmässigt? Om GM körde bil så blir det inga problem med tiderna men om han cyklade, då kan det bli väldigt snävt och problem med tidsintervallet. Först måste man bestämma sig för hur GM tog sig till och från mordplatsen och då är alternstiven 3 som jag ser det: Antingen så tar han bilen ensam ut till Bruket (som man föreslog i Svenska Fall) eller så skjutsade han själv hem Eva och släppte av henne på grusparkeringen vid Långbackens början (bygger på att även BÅ lämnade lägenheten strax efter Anneli), det sista alt. är att han cyklade.

Ja många tror ju det än idag men scenariot kan vara ett helt annat. Nej det är klart att dom inte trodde det. Mark o Bosse's huvudteori var att PAJ tog bilen för att vara först på plats.

PAJ var tvungen att dra en rövare när han blev hårt pressad. Vittnen som var på plats har ju kunnat intyga att det inte fanns någon man med hund vid mordplatsen dagen efter.

Ja att Eva tappade blocket på grusparkeringen i samband med att hon blev attackerad tror även jag. Anledningen att det händer just där tror jag beror på att Eva nyss hade klivit ur bilen som gav henne skjuts. Tanken var att hon skulle rasta Laban den sista biten.

Men vittnena som fanns på platsen stod väl längst uppe på långbacken medan mannen med hunden då stod en bit in på parkeringen eller har jag fel? Inte kan dom väl ha sett någon man om de står däruppe när skogen ju är ivägen?

Och deckarnötterna från FBI är ju tvungna att ignorera cyklisten som blev sedd av cykelvittnet eftersom de ju fattar att Mr P aldrig skulle hinna om han cyklat. Det har ju du också hajat.
Citera
2019-12-02, 00:07
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej det är det jag menar, att det inte finns mycket fakta. Sedan är jag inte kritisk till att du spekulerar i sig, det är väl bra men jag är väl kanske något yrkesskadad som gör mig tveksam på teser som i hög grad byggs på utsagor från människor som tydligt ogillar den man håller som MGM. Ett vittnesmål viktas ofta inte särskilt tungt, särskilt inte om det gått lång tid.
Själv skulle jag inte utesluta att det har med Annelie att göra. Kanske till och med att GM trodde det var Anneli där och rastade hunden?
Eller om någon av Annelies mer ljusskygga pojkvänner hade agg mot Eva, om man tyckte hon lagt sig i något?

Av det som berättats om Eva så är jag tveksam till att hon skulle fortsatt umgås med PAJ om han hade behandlat Annelie illa, eller att han fortsatt skulle välkomnas av hennes föräldrar?
Men OM det är så att PAJ behandlat Annelie illa så kan man ju fundera över vad hon då tänker om hennes egen familj sonika ignorerar det och ändå verkar betrakta PAJ som hyvens och hjälpsam? Så om PAJ behandlat Annelie illa med omständigheterna i övrigt (att systrarna fortsatt umgicks med honom) ger för mig Annelie som något granskningsvärd snarare än att PAJ plötsligt skulle mörda Eva för att jävlas med Annelie.

Det är fullt möjligt att Annelie var något undergiven i förhållandet med PAJ utan att han nödvändigt behandlade henne illa. Hon är väl yngre än honom och förhöll sig kanske passiv i många avseenden.

Visst, jag kan hålla med om det du tar upp här. Men jag tror inte att systrarna "umgicks" överdrivet mycket med PAJ -87. Eva hade väl flyttat upp till Umeå och Anneli hade ju en ny pojkvän i Bollstabruk så särskilt mycket häng med PAJ lär det knappast ha varit. Man var väl fortfarande "kompisar" visst, men 1987 var det nog mest det här med ridklubben och hästarna som man hade gemensamt.

Eftersom du anser att Anneli är mer granskningsvärd än PAJ så vore det intressant att få veta lite mer hur du tänker. Du kanske t.o.m. kan ta ut svängarna och spekulera lite? Menar du att Anneli ev. skulle kunna vara inblandad i mordet på sin egen syster och att "östrogenmaffian" med polisfrun P*a Gal*n i spetsen nu i efterhand anklagar PAJ och pekar ut honom för att man av okänd anledning avskyr karln?
Citera
2019-12-02, 00:21
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Men vittnena som fanns på platsen stod väl längst uppe på långbacken medan mannen med hunden då stod en bit in på parkeringen eller har jag fel? Inte kan dom väl ha sett någon man om de står däruppe när skogen ju är ivägen?

Och deckarnötterna från FBI är ju tvungna att ignorera cyklisten som blev sedd av cykelvittnet eftersom de ju fattar att Mr P aldrig skulle hinna om han cyklat. Det har ju du också hajat.

Ok och vart placerar du Mr P då vid den här tidpunkten, som påstår sig ha sett mannen med hunden?

Och vart tar mannen med hunden vägen sen efter att Mr P har sett honom, går han upp i rök? Antingen måste han ju gå upp mot vittnena uppe på Långbacken eller så måste han ha gått ut på Herrgårdsvägen och knatat in mot stan igen...
Näe det låter mer som något varsel det där, eller ett kanske ett hjärnspöke.

Om jag har förstått dig rätt så utesluter du helt att PAJ skulle kunna vara cyklisten, stämmer det? I sådant fall är ju du lika smart som deckarnötterna från FBI xD
Citera
2019-12-02, 00:47
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Men vad säger du då, 8-10 minuter vilken väg man än kör?

6-7, max 8 min om man kör från Björstagatan via antingen Limstagatan eller "nya" Ringvägen och sen vidare bort mot Kontorsvägen för att via den "bakvägen" hinna först till mordplatsen.
På 10 min hinner han även parkera bilen och ställa sig i skogsdungen för att invänta Eva.

Sen vill jag även påminna om att PAJ hade lånat en bekants bil inför flytten av hästarna så Eva kanske inte alls kände igen den här bilen om den t.ex. stod parkerad en bit in på grusparkeringen vid Långbackens början. Det öppnar även för möjligheten att han t.o.m. kan ha passerat henne utan att hon visste om att han gjorde det. Eva trodde givetvis att PAJ körde en vit Volvo 245 men i själva verket körde han med största sannolikhet en betydligt mer diskret bil den här kvällen och alltså inte en iögonfallande vit bil.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-12-02 kl. 00:51.
Citera
2019-12-02, 01:08
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Sedan är jag ledsen om jag gör dig besviken PUDELFRILLAN men i Svenska fall för FBI så menar de faktiskt att Mr P skulle ha tagit Långbacken upp till Evas föräldrahem och sedan snott en cykel i föräldrahemmet och cyklat tillbaks en bit. Kolla själv på filmen, Draifos har lagt ut en länk här nyligen.

Faktum är att PAJ mycket väl ha tagit den vägen eftersom han just den här kvällen hade tillgång till en bil som Eva inte kände igen. Bilen hade han lånat av en bekant inför morgondagens flytt av hästarna. Det finns m.a.o. en möjlighet att han t.o.m kan har passerat Eva på Herrgårdsvägen (även tidigare) utan att hon märkte det och sedan ställt sig i dungen och väntat in henne.

Så jag är ledsen att jag gör dig besviken nu MAMAGRIS...
Citera
2019-12-02, 01:10
Medlem
Citat:
Ok och vart placerar du Mr P då vid den här tidpunkten, som påstår sig ha sett mannen med hunden?

Och vart tar mannen med hunden vägen sen efter att Mr P har sett honom, går han upp i rök? Antingen måste han ju gå upp mot vittnena uppe på Långbacken eller så måste han ha gått ut på Herrgårdsvägen och knatat in mot stan igen...
Näe det låter mer som något varsel det där, eller ett kanske ett hjärnspöke.

Om jag har förstått dig rätt så utesluter du helt att PAJ skulle kunna vara cyklisten, stämmer det? I sådant fall är ju du lika smart som deckarnötterna från FBI xD

Som jag fattade FBI-snubbarna kom Mr P körandes uppför Långbacken och stannade bilen nere i backen där mordet ägt rum. Anneli och några andra stod uppe på backkrönet.

Vart mannen med hunden tog vägen? Du har ju hela kaj-området ner mot älven. Gick han in där kunde han ju ha gått hur långt som helst utan att någon ser honom. Det bodde ju uteliggare på det området också. Kunde ha varit en av dom som stod där å tittade också.
Citera
2019-12-02, 01:15
Medlem
Citat:
6-7, max 8 min om man kör från Björstagatan via antingen Limstagatan eller "nya" Ringvägen och sen vidare bort mot Kontorsvägen för att via den "bakvägen" hinna först till mordplatsen.
På 10 min hinner han även parkera bilen och ställa sig i skogsdungen för att invänta Eva.

Sen vill jag även påminna om att PAJ hade lånat en bekants bil inför flytten av hästarna så Eva kanske inte alls kände igen den här bilen om den t.ex. stod parkerad en bit in på grusparkeringen vid Långbackens början. Det öppnar även för möjligheten att han t.o.m. kan ha passerat henne utan att hon visste om att han gjorde det. Eva trodde givetvis att PAJ körde en vit Volvo 245 men i själva verket körde han med största sannolikhet en betydligt mer diskret bil den här kvällen och alltså inte en iögonfallande vit bil.

Vad tänker du om kniven då, han tog väl med sig den i avsikt att använda den isåfall. Men han visste ju inte att hon skulle gå sista biten. Hade han planerat att åka upp till föräldrahemmet och mörda henne där då?
Citera
2019-12-02, 01:45
Medlem
Citat:
Faktum är att PAJ mycket väl ha tagit den vägen eftersom han just den här kvällen hade tillgång till en bil som Eva inte kände igen. Bilen hade han lånat av en bekant inför morgondagens flytt av hästarna. Det finns m.a.o. en möjlighet att han t.o.m kan har passerat Eva på Herrgårdsvägen (även tidigare) utan att hon märkte det och sedan ställt sig i dungen och väntat in henne.

Så jag är ledsen att jag gör dig besviken nu MAMAGRIS...

Men hennes mammas gamla röda cykel då, åker han upp dit och hämtar den först så att han kan slänga ner den i diket som en avledande manöver???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in