2019-12-01, 01:47
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Granska dina egna argumentationsmetoder för du håller dig konsekvent till de lägsta varianterna istället för att försöka backa upp med fakta och få någon koherens i din spekulation
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument

Där har du en färgglad mall som åskåliggör din förmåga ganska tydligt.

Jag har för övrigt inte påstått att PAJ är oskyldig utan bara noterat att det inte finns något konkret som skulle göra honom mer misstänkt än vem någon annan i Evas bekantskapskrets (det kan i och för sig hända att det är någon okänd men sannolikt är det väl någon i bekantskapskretsen och bristen på spår beror av kombination dåligt väder och hafsig utredning).

Jag backar upp så gott det går med dom fakta som finns att tillgå men när fakta saknas övergår det hela givetvis i spekulationer.
Att spekulera när det knappt finns något att gå på är svårt men jag tycker ändå att jag har lyckats presentera ett antal möjliga alternativa scenarion. Vad har du själv gjort för den här tråden? ja förutom att såga mig då..

Som jag föreslog tidigare så är det bättre att försöka hjälpa än att stjälpa varandra. Ibland krävs det även att man tar ut svängarna lite extra när man spekulerar, i synnerhet när locket ligger tätt på som i det här fallet. Men du kanske vill att tråden ska självdö? Själv försöker jag att tänka i nya banor och hålla den vid liv, det borde även du prova.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-12-01 kl. 02:08.
Citera
2019-12-01, 02:22
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Du tänker alltså att dom två skulle ha mördat Eva i lägenheten. Var det då en av dom som höll för munnen på henne så grannarna inte fattar misstanke och den andre stabbade henne 11 gånger med "verktyget". Och sen stoppade de in liket i en postsäck så att ingen skulle misstänka något. Då har dom både liket och cykeln med sig i bilen då och Laban också förstås. Sen åker de iväg och slänger cykeln i diket, arrangerar brottsplatsen och sen pratar dom ihop sig samt fixar ett vittne som ska ljuga för dom? Var det så du tänkte?

Hörrudu grisen, Inget går att utsluta i det här fallet så du kan sluta och försöka göra dig lustig.

Nu vill jag istället få veta hur DU tror att det hela gick till, låt höra smartass!
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-12-01 kl. 02:26.
Citera
2019-12-01, 02:44
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetmassor
Enligt mig är han en väldigt sympatisk människa som verkligen bryr sig genuint om sin omgivning. Utan att få nån vinning själv av det. Att han skulle va en kuf.. ja kanske lite men inte nån läskig typ, ointelligent typ, snarare tvärt om. För mig skulle det verkligen vara orimligt att han som medmänniska skulle genomfört detta mord och sedan kunna leva med det utan att gå under. Han har inte varit med om en massa skandaler efteråt utan levt ett bra liv, varit och är en fin pappa.

Förhoppningsvis kan tekniken kanske göra så att detta hemska mord blir löst. Hoppas verkligen det så att nära och kära kan gå vidare❤️

Alla mördare är väl våra medmänniskor? Alla mördare har närstående, föräldrar, syskon, släktingar, egen familj, barn och många är snälla pappor. Vad har du för konstig syn på mördare och vad en mördare är? En mördare kan vara precis som vilken annan människa som helst. Jag är ledsen om jag gör dig besviken men vilken verklighet lever du i?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-12-01 kl. 02:48.
Citera
2019-12-01, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Hörrudu grisen, Inget går att utsluta i det här fallet så du kan sluta och försöka göra dig lustig.

Nu vill jag istället få veta hur DU tror att det hela gick till, låt höra smartass!

Men vad får dig att tro att jag skämtar? Nåja, jag tycker nog bara att det vore vettigare att diskutera hur den misstänkte gärningsmannen rent tidsmässigt skulle ha kunnat ta sig till och från mordplatsen innan det diskuteras något annat.

Jag tror personligen att mannen som blev sedd av cykelvittnet är skyldig och jag tror faktiskt att grabbarna från FBI också misstänkte det efter som de själva omedvetet läkte information om honom (nej, det där var ett skämt på riktigt).

Jag tror man borde tänka på att den som nu i programmet misstänks vara GM faktiskt säger att han såg en man med en hund stå just vid mordplatsen dagen efter Hmm..om det skulle råka vara sant, vad gjorde han där då?

Sen tror jag att anledningen till att Evas block låg på parkeringen och inte vid vägen är att gärningsmannen kommer uppifrån backen eller står gömd i skogen så att hon försökte fly mot parkeringen och tappade blocket där när han hinner ikapp henne
Sen tror jag att den röda cykeln i diket tillhör någon annan och som kanske fick hjälp av någon vän att komma och forsla bort cykeln fram på småtimmarna MEN allt detta är ju bara spekulationer.
Det viktigaste just nu är väl att helt enkelt försöka ta reda på om den som nu är misstankt rimligtvis kunde ha hunnit med det han anklagas för. Har du själv någon idé om vilken väg han skulle ha åkt till mordplatsen och hur lång tid det tar att köra den? Vi kan väl vara överens om att han isåfall inte tog den snabbaste vägen med risk för att bli sedd?
Citera
2019-12-01, 09:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag backar upp så gott det går med dom fakta som finns att tillgå men när fakta saknas övergår det hela givetvis i spekulationer.
Att spekulera när det knappt finns något att gå på är svårt men jag tycker ändå att jag har lyckats presentera ett antal möjliga alternativa scenarion. Vad har du själv gjort för den här tråden? ja förutom att såga mig då..

Som jag föreslog tidigare så är det bättre att försöka hjälpa än att stjälpa varandra. Ibland krävs det även att man tar ut svängarna lite extra när man spekulerar, i synnerhet när locket ligger tätt på som i det här fallet. Men du kanske vill att tråden ska självdö? Själv försöker jag att tänka i nya banor och hålla den vid liv, det borde även du prova.

Nej det är det jag menar, att det inte finns mycket fakta. Sedan är jag inte kritisk till att du spekulerar i sig, det är väl bra men jag är väl kanske något yrkesskadad som gör mig tveksam på teser som i hög grad byggs på utsagor från människor som tydligt ogillar den man håller som MGM. Ett vittnesmål viktas ofta inte särskilt tungt, särskilt inte om det gått lång tid.
Själv skulle jag inte utesluta att det har med Annelie att göra. Kanske till och med att GM trodde det var Anneli där och rastade hunden?
Eller om någon av Annelies mer ljusskygga pojkvänner hade agg mot Eva, om man tyckte hon lagt sig i något?

Av det som berättats om Eva så är jag tveksam till att hon skulle fortsatt umgås med PAJ om han hade behandlat Annelie illa, eller att han fortsatt skulle välkomnas av hennes föräldrar?
Men OM det är så att PAJ behandlat Annelie illa så kan man ju fundera över vad hon då tänker om hennes egen familj sonika ignorerar det och ändå verkar betrakta PAJ som hyvens och hjälpsam? Så om PAJ behandlat Annelie illa med omständigheterna i övrigt (att systrarna fortsatt umgicks med honom) ger för mig Annelie som något granskningsvärd snarare än att PAJ plötsligt skulle mörda Eva för att jävlas med Annelie.

Det är fullt möjligt att Annelie var något undergiven i förhållandet med PAJ utan att han nödvändigt behandlade henne illa. Hon är väl yngre än honom och förhöll sig kanske passiv i många avseenden.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-01 kl. 09:10.
Citera
2019-12-01, 11:36
Medlem
Citat:
Det verkar som de endast var öppna för ett enda scenario om man ser programmet. De har säkert blandat ihop vilken väg cyklisten kom från som blev sedd av cykelvittnet så att de tror att det skedde i Långbacken. De hade ju fel angående "den snabbaste vägen" också så varför inte? Om de hade varit öppna för ett annat scenario hur skulle det ha sett ut, skulle Mr P ha kört förbi cykelvittnet uppe på Limstagatan menar du? Borde dom inte ha klargjort då att det rörde sig om ett annat tänkbart scenario? Nejdu, det kan du glömma. Med största sannolikhet hade de bara tillgång till en nyare karta och av den kan man inte utläsa att Limstagatan fortsatte framtill och förbi kontorsvägen. Hade dom vetat det skulle dom ju också fattat att det är snabbaste vägen med bil. Så det så!

Jag kan hålla med dig att dom gott och väl hade kunnat informera om ifall man varit öppen för ett annat scenario. Nu blir det istället motsägelsefullt.

Men jag kan knappast tro att dom blandade ihop vägarna så till den milda grad att man fick för sig att det var vid Långbacken cyklisten blev sedd. Även om det skulle visa sig att man inte fick ta del av FUP:n för egen läsning är cyklisten sådan central del av fallet att det borde ha blivit omnämnt av Öhman, var cyklisten åtminstone blev sedd. Polisen gjorde trots allt flera rekonstruktioner med vittnet och lär ha gjort någon slags utvärdering. Även i dom flesta tidningsartiklar står det att vittnet blev omkörd på Limstagatan.

Nu kan i och för sig deras tes vara helt riktig att P körde bil till Bruket och lånade Evas moders cykel, även fast man presenterade fel väg. Det räcker att P visste om den snabbaste vägen.

Det har resonerats en hel del om hur man ska värdera vittnet och dess trovärdighet - helt klart finns det tveksamheter.
Citera
2019-12-01, 11:46
Medlem
Citat:
Det kvittar egentligen vilken av dessa två vägar som PAJ hade kört för att hinna före Eva det går nämligen på ett ut. Dom tar lika lång tid att köra, han hade alltså inte tjänat något på att ta den väg som Safarik o Åström föreslog, så att dom inte kände till att Ringvägen inte fanns -87 förändrar ingenting. Det viktiga är det nya scenariot som man presenterar och som (oavsett om man kör den nya eller gamla vägen) bygger på att P tog bilen ut till Bruket via kontorsvägen och var på plats före Eva.

Men vad säger du då, 8-10 minuter vilken väg man än kör?
Citera
2019-12-01, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetmassor
Tycker det känns så trist att bland annat du fäller honom. Det är polisens och rättssystemets sak. Jag känner PAJ och är övertygad att han ej gjort det. Svenska fall-avsnittet var enligt mig och mina källor väldigt snedvridet och ibland helt fel (tex vägar som ej fanns då). Även information som de valt att inte ta med som förklarar en hel del konstiga ting. Om man ej visste dessa saker som valdes bort att visas så är det klart att man man känner att man vet att han är mördaren. Tv-serien har gjort bra tv.

Misstankarna mot P tog fart efter FBI programmet och SVT:s granskning, vilket inte var konstigt med utgångspunkt på vad som kom fram. Till och med mångas favorit GW Persson uttryckte att indicierna mot P var belastande. Tillknäpptheten hos den tidigare spaningsledningen och de kryptiska kommentarerna gjorde inte saken bättre.
Innan SVT gjorde sin granskning hade man enligt egen utsago gjort en omfattande research, vilket senare resulterade i inslaget. Inslaget som SVT presenterade var långt ifrån FBI programmets frejdiga stil och det kom fram en del fakta som inte fanns med i FBI programmet - jag undrar om dom största kritikerna till FBI programmet, överhuvudtaget sett inslaget från SVT?

Givet måste en dörr hållas öppen för att P kan vara oskyldig, så länge några avgörande bevis inte har lagts fram som kan få honom dömd. Att det finns omständigheter som är besvärande för P går inte att komma runt. Om det skulle finnas logiska förklaringar till dessa omständigheter, skulle jag inte några som helst problem att ändra uppfattning - hittilldags har de lyst med sin frånvaro.

Eftersom du övertygad om att P är oskyldig skulle det vara intressant att få veta hur du tänker runt mordet. Hur går dina tankar om var man ska söka mördaren?
Citera
2019-12-01, 12:05
Medlem
Citat:
Men vad säger du då, 8-10 minuter vilken väg man än kör?
Sedan är jag ledsen om jag gör dig besviken PUDELFRILLAN men i Svenska fall för FBI så menar de faktiskt att Mr P skulle ha tagit Långbacken upp till Evas föräldrahem och sedan snott en cykel i föräldrahemmet och cyklat tillbaks en bit. Kolla själv på filmen, Draifos har lagt ut en länk här nyligen.
Senast redigerad av MamaGris 2019-12-01 kl. 12:07.
Citera
2019-12-01, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det var lätt att dras med i FBI-snubbarnas teori då när programmet sändes för några år sedan. Jag blev själv ganska säker på att Mr.P var inblandad på något sätt, men nu efteråt är jag mer tveksam. Man måste ju tänka på också att det där var ett underhållningsprogram som skulle vara spännande, och det känns väl nu i efterhand som att det var ganska vinklat.

Trots fel finns det ganska kritiska uppgifter för Paj i programmet, hur kunde han hitta kroppen direkt? Paj påstår att det stod en hundägare och tittade in i skogen och därmed kunde han hitta kroppen direkt. Två vittnen stod uppe i backen och såg ingen hundägare. Om de nu kunde se P springa in i buskaget skulle de såklart också sett om det stod en hundägare där. Troligen beskrev P vad han själv upplevde natten 25 september då hundägaren passerade.
Citera
2019-12-01, 13:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Trots fel finns det ganska kritiska uppgifter för Paj i programmet, hur kunde han hitta kroppen direkt? Paj påstår att det stod en hundägare och tittade in i skogen och därmed kunde han hitta kroppen direkt. Två vittnen stod uppe i backen och såg ingen hundägare. Om de nu kunde se P springa in i buskaget skulle de såklart också sett om det stod en hundägare där. Troligen beskrev P vad han själv upplevde natten 25 september då hundägaren passerade.
Jo, fast vi vet ju hur minnet fungerar. En avgörande skillnad är väl om de här vittnesuppgifterna om P:s beteende på morgonen finns dokumenterade i förundersökningen, eller om det här kan vara uppgifter som de två vittnena som stod uppe i backen lämnar trettio år senare. Det här är ju uppgifter som om de stämmer är oerhört besvärande för P, eftersom han då alltså redan på förhand skall ha känt till var kroppen låg. Det låter otroligt att polisen skulle ha missat en sådan här grej helt 1984, för P var väl aldrig misstänkt överhuvudtaget. Ok för de lokala förmågorna, men erfarna poliser från rikskrim var väl också där och hjälpte till med utredningen.
Senast redigerad av Draifos 2019-12-01 kl. 13:26.
Citera
2019-12-01, 13:35
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Jag hatar den här tråden och jag undviker att skriva i den för jag har min bestämda uppfattning vem som dödade Eva, om han sen hade hjälp eller inte bryr jag mig faktiskt inte om.

Jag har chattat med idioten i den här tråden när han var full och han har haft olika nicknamn så varje dåre som försöker skydda Paj ser jag som en släkting eller han själv, ännu ett nytt nicknamn där han ändrat sitt sätt att skriva... … … Sen är det nog inte helt ovanligt att man blir kristen för att söka förlåtelse för det dom har gjort, dock blev han utsparkad därifrån.
Dessutom blev vännerna chockade när Paj påstod för polisen att Eva var hennes flickvän.

Paj är för mig mördaren!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in