2019-12-01, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Kan du komma på ett fall i Svensk kriminalhistoria där identifiering via tandkort eller dna gått så snabbt?

Jag kan det inte, därav så inbilligar jag mig att det är en kroppsdel som man kan identifiera genom att bara kolla på den.

Notera dock att detta fall är en "särskild händelse" så det kanske går snabbar med dna analyser osv då vad vet jag.

Notera dock att det är teoretiskt möjligt att identifiera med DNA så snabbt. Jag kan dock aldrig minnas att den svenska polisen lyckats utföra det så snabbt någon gång tidigare. Brukar typ vara "hittat en kroppsdel" sen ett par veckor senare "den kroppsdel som hittades den DATUM MÅNAD är nu identifierad och tillhör X"

GM i ida-mordet upplands väsby topsades och greps samma dag efter att svar kommit från NFC.
Citera
2019-12-01, 23:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Betydligt snabbare än vad jag trodde. Men här är det också handläggningstiden som var en dag, medans i det här fallet så var tiden från fynd till uttalande i media en dag. Dvs

1. Fyndet hittas
2. Fyndet transporteras till NFC.
3. NFC gör sin grej - vilket är en dag enligt ditt citat antar jag?
4. Polisen som leder utredningen informeras
5. Anhöriga informeras
6. Media kommer över informationen

Medianhandläggningstiden var enligt statistiken en dag. Betyder att det kan ta längre tid, men också snabbare.

Jag ser inte det här som ett mysterium, antingen hittade man huvudet och har jämfört med tandkort, eller så har fyndet skickats med ilfart till NFC som hade möjlighet att göra ett dna jämförelsetest per omgående, svar per telefon så fort analysen var klar.

Kan ha gått till på olika vis, dock finns ingen information som talar för att det är just huvudet som har hittats, det blir mest spekulation.

Själva analysen tar inte lång tid i sig, har för mig att det handlar om ett par timmar eller liknande.
Citera
2019-12-01, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Tror inte hon skulle våga provocera honom på det viset. Vad jag förstått så arbetade han inom hemtjänsten. Vad gjorde hon själv förresten. Det har man inte fått veta mycket om.

Hon var 17 och gick på gymnasiet, vad mer vill du egentligen veta? :P
Citera
2019-12-01, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Måste dock rätta mig själv med datumen då det är bekräftat att W setts sista gången den 14/11 i Walkesborg.

W gick ju möjligen på fest den 13/11. Vistades sen hos MGM den 14/11? (Åtminstone i närområdet Walkesborg)
När har MGM spårat den 14/11 och var?
Tror fortfarande inte att MGM bragt W om livet i lägenheten?

Ligger Walkesborg i närheten av aktuella vattenområden som polisen intresserar sig för?
Citera
2019-12-01, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Medianhandläggningstiden var enligt statistiken en dag. Betyder att det kan ta längre tid, men också snabbare.

Jag ser inte det här som ett mysterium, antingen hittade man huvudet och har jämfört med tandkort, eller så har fyndet skickats med ilfart till NFC som hade möjlighet att göra ett dna jämförelsetest per omgående, svar per telefon så fort analysen var klar.

Kan ha gått till på olika vis, dock finns ingen information som talar för att det är just huvudet som har hittats, det blir mest spekulation.

Själva analysen tar inte lång tid i sig, har för mig att det handlar om ett par timmar eller liknande.

Jag köper ditt resonemang! Och ja du har helt rätt i att analysen bara tar ett par timmar, kolla bara på Navy Seals och deras identifering av den sprängda IS-ledaren, tog väl 2h om jag inte minns fel.

Som sagt, köper att det inte behöver vara just huvudet. Men samtidigt måste det vara en väldigt vital del man hittat, eller brukar man uttala sig om att en person är död om man typ hittar en fot/hand/arm/ben? Har för mig att polisen brukar säga att X måste vara helt uteslutet över Y för att man ska kunna sprida informationen till media?
Citera
2019-12-01, 23:26
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whoknows75
Eftersom dom inte har bekräftat vilken kroppsdel det var, så kan vi bara gissa.
Eller hur.?
Vad har man hittat om man på mindre än ett dygn (typ 15-20 timmar) med 100% säkerhet kan identifiera nån.
Vad har polisen "rimligtvis" hittat då.?
Dom var sten-säkra....
En fot.? Ett ben.? En arm.? Bålen.?
Vad tror du.??

Etter 2 uker i vann kreves uansett DNA test, da en person ikke vil være mulig å gjenkjenne. Hvis det er som i Norge, tar en DNA test maks noen få timer i prioriterte saker.

Ettersom kroppsdelen troligvis ble funnet i vann er det mest sannsynlig bålen/torso da den har størst sjanse til å flyte opp på grunn av hulrom, blant annet lunger og andre organ. Dette er spekulasjon, men basert på litt sannsynlighet. Enten har den flytt opp eller så kan den være funnet av ubåten med sonar de søkte med. En sonar vil lettest oppdage store kroppsdeler på grunn av volummassen.
Citera
2019-12-01, 23:27
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Lite märklig den här tråden Rätta mig om jag har fel men var det en vanlig svensk skulle det inte pratas om att han fått hjälp med styckningen. Men då han ät kurd förväntas han ha vänner/släkt som självklart kan tänka sig att hjälpa till med att stycka en människa.

Ne jag tror snarare styckandet var nödvändigt eftersom han gjort detta själv.

Men nu vet jag inte hur du tänker. Frågan om det var inte om hans kurdiska sida utan att pappan grepps. Och att misstanken kvarstår mot honom.
Och varken du eller någon här kan pinnpointa vilket som
Citera
2019-12-01, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vWv
Lite väl många enskilda bilbränder i Uddevalla nu?

En till i Forshälla!

Ja, det känns onekligen lite misstänksamt...
Citera
2019-12-01, 23:29
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Tyvärr är den sammanfattningen är en vecka gammal

Jag tror inte så mycket hänt egentligen.
Citera
2019-12-01, 23:30
Avstängd
Citat:
Betydligt snabbare än vad jag trodde. Men här är det också handläggningstiden som var en dag, medans i det här fallet så var tiden från fynd till uttalande i media en dag. Dvs

1. Fyndet hittas
2. Fyndet transporteras till NFC.
3. NFC gör sin grej - vilket är en dag enligt ditt citat antar jag?
4. Polisen som leder utredningen informeras
5. Anhöriga informeras
6. Media kommer över informationen

Det är sega myndigheter vi talar om. Det är teoretiskt möjligt men inte sannolikt att de hunnit med allt det där från torsdag kväll till fredag eftermiddag.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whoknows75
Eftersom dom inte har bekräftat vilken kroppsdel det var, så kan vi bara gissa.
Eller hur.?
Vad har man hittat om man på mindre än ett dygn (typ 15-20 timmar) med 100% säkerhet kan identifiera nån.
Vad har polisen "rimligtvis" hittat då.?
Dom var sten-säkra....
En fot.? Ett ben.? En arm.? Bålen.?
Vad tror du.??

Jag tror ingenting då det sannolikt går att analysera dna och jämföra inom den tidsram som du anger.

Tänder eller dna, kan vara vilken kroppsdel som helst, utesluter inte huvudet.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NollTillHoger
Rykten i tråden säger att BO var sambo med MGM, och att MGM hade en bil, rod Ford tror jag.

Enligt skatteverket, bor MGM ensam och äger ingen bil,

Om MGM jobbar inte, kan inte bli bidragsfusk?

Angående mordet! kanske BO ville göra slut med MGM, och hotade att anmäla MGM till försäkringskassan?

En teori bara!

Nej. Dom var inte sambo. Hon bodde i Lysekil med sin pappa och hans nya tjej. Sen så var hon mycket hos sin pojkvän. Dom var pojkvän och flickvän.

Han var ensam skriven på adressen, och han lånade sin farsans bil.

Han hade jobb inom hemtjänsten...

Har troligtvis inget med försäkringskassan att göra.
Mer troligt att han var svartsjuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in