2019-12-01, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En kroppsdel talar för styckning, som i sin tur talar för lägenheten.

För all del, man får tro vad man vill.

Men vi får skilja på två saker här.
Tillfället när W blir dödad.
Tillfället när hon blir styckad.
Jag är inte övertygad om att hon dödades i lägenheten.

Sen undrar jag hur du menar med att kroppsdel-styckning är likamed lägenhet?
Ifrågasätter inte. Undrar bara vad du menar.
Citera
2019-12-01, 23:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Kan du komma på ett fall i Svensk kriminalhistoria där identifiering via tandkort eller dna gått så snabbt?

Jag kan det inte, därav så inbilligar jag mig att det är en kroppsdel som man kan identifiera genom att bara kolla på den.

Notera dock att detta fall är en "särskild händelse" så det kanske går snabbar med dna analyser osv då vad vet jag.

Notera dock att det är teoretiskt möjligt att identifiera med DNA så snabbt. Jag kan dock aldrig minnas att den svenska polisen lyckats utföra det så snabbt någon gång tidigare. Brukar typ vara "hittat en kroppsdel" sen ett par veckor senare "den kroppsdel som hittades den DATUM MÅNAD är nu identifierad och tillhör X"

En artikel från 2015 citat;

En titt på NFC:s och tidigare SKL:s statistik nyanserar bilden en smula. Vissa saker tar inte särskilt lång tid alls. Jämförelser av DNA-prover, vilka utgör en stor del av NFC:s ärenden, har till exempel en medianhandläggningstid på en dag
Citera
2019-12-01, 23:06
Medlem
Lite väl många enskilda bilbränder i Uddevalla nu?

En till i Forshälla!
Citera
2019-12-01, 23:07
Medlem
forungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag har aldrig trott att det var huvudet de hittade utan snarare ett ben eller kanske en arm (du behöver givetvis inte kommentera eftersom du inte vill avslöja mer) eftersom polisen formulerade sig som de gjorde. Jag skulle gissa att alla kroppsdelar större än en tå/ett finger/ett öra skulle leda till att polisen skulle säga att de kan konstatera att hon inte kommer att hittas levande. Men jag tror att de hade sagt om det var huvudet.

I vilket fall. Jag förstår om du inte vill eller kan säga, men kan du svara på om kroppsdelen var avlägsnad medvetet (alltså att någon har styckat kroppen) eller om den avlägsnats av djur/fastnat någonstans i vattnet eller liknande?

Det har jag tyvärr ingen information om, det framgick inte, jag frågade inte.
Citera
2019-12-01, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qurera
MGM jobbade på en hemstjänstpatrull. Han hade således jobb! Läskunniga verkar folk inte vara...,

Tror du att nån orkar läsa hela tråden? tusentals sidor! Inte ens polisen som följer trådem orkar läsa det hela,

Inte ett ord om detta i sammanfattningen, men om du hävdar att det är ”hemstjänstpatrull”, är det hel tid med full lön?

Hemstjänstpatrull inte ens ett ord och nämndes inte en gång i tråden

Känner många som kompletterar det med socialtjänsten!

Tänk dig, han utnyttja flickan sexuellt, han inte kär i henne, och riskerade han betala tillbaka för försäkringskassan, det kan skada hans rykte?

Har ingen anning, med det är fortfarande på bordet för mig
Citera
2019-12-01, 23:11
Avstängd
Citat:
Du menar att polisen såg att det var W genom att titta på ansikte och hår?

Kan det inte snarare han ska om tandkort eller dna?

Okulär besiktning av ansiktet och tandkort är min gissning. DNA-analyser tar nog lite längre tid än en halv arbetsdag i praktiken.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Men vi får skilja på två saker här.
Tillfället när W blir dödad.
Tillfället när hon blir styckad.
Jag är inte övertygad om att hon dödades i lägenheten.

Sen undrar jag hur du menar med att kroppsdel-styckning är likamed lägenhet?
Ifrågasätter inte. Undrar bara vad du menar.

Styckning beror oftast på att det finns ett behov, och det rimmar bra med lägenhet som mordplats.

Det handlar om att kunna transportera kroppen ut ur lägenheten utan att väcka uppmärksamhet.

Hade W avlidit i en lägenhet på markplan hade jag inte gissat på att kroppen styckats, sannolikheten för styckning hade varit mindre än om brottet sker någon våning upp i huset.

Styckning kan även ha andra orsaker, sadism eller psykisk sjukdom till exempel, men det tror jag inte på i det här fallet.
Citera
Medlem
Citat:
En artikel från 2015 citat;

En titt på NFC:s och tidigare SKL:s statistik nyanserar bilden en smula. Vissa saker tar inte särskilt lång tid alls. Jämförelser av DNA-prover, vilka utgör en stor del av NFC:s ärenden, har till exempel en medianhandläggningstid på en dag

Betydligt snabbare än vad jag trodde. Men här är det också handläggningstiden som var en dag, medans i det här fallet så var tiden från fynd till uttalande i media en dag. Dvs

1. Fyndet hittas
2. Fyndet transporteras till NFC.
3. NFC gör sin grej - vilket är en dag enligt ditt citat antar jag?
4. Polisen som leder utredningen informeras
5. Anhöriga informeras
6. Media kommer över informationen
Citera
2019-12-01, 23:14
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ingen vet om det var torso, huvud, ben eller vad som hittats. Lägg ner dessa absoluta kunnanden och vetskap. Det finns bara spekulationer i nuläget.
Jag håller helt med!
Allt detta spekulerande och resonerande om kroppsdelar och styckningstekniker baserat på bara gissningar är rätt osmakligt och respektlöst! Vi pratar om en människa här!
Dessutom leder det ingenstans utan går bara runt och runt.

Det kanske bara är jag som tycker såhär?
Citera
2019-12-01, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Sen undrar jag hur du menar med att kroppsdel-styckning är likamed lägenhet? Ifrågasätter inte. Undrar bara vad du menar.

Det menas att det svåraste när man skall transportera en död kropp är nästan alltid den biten som är från lägenheten till något fordon. För att göra det enklare och inte väcka uppmärksamhet så är det enklare om man delar kroppen i mindre delar som kan bäras i väskor eller påsar.

Skulle man ha dödat en människa ute i det fria finns ju inte samma behov av att stycka kroppen. Men det finns ju fall med lustmördare som har styckat kroppar av ren njutning och så, men dessa är som tur är mycket ovanliga.
Citera
2019-12-01, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NollTillHoger
Rykten i tråden säger att BO var sambo med MGM, och att MGM hade en bil, rod Ford tror jag.

Enligt skatteverket, bor MGM ensam och äger ingen bil,

Om MGM jobbar inte, kan inte bli bidragsfusk?

Angående mordet! kanske BO ville göra slut med MGM, och hotade att anmäla MGM till försäkringskassan?

En teori bara!
Tror inte hon skulle våga provocera honom på det viset. Vad jag förstått så arbetade han inom hemtjänsten. Vad gjorde hon själv förresten. Det har man inte fått veta mycket om.
Citera
2019-12-01, 23:18
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsipananka
Hemska tanke, tänk om det är hjärtat som de har hittat?

Ja,hemska tanke och strax bredvid låg också ditt fullständigt tappade förstånd att finna 🙈!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in