Citat:
Ursprungligen postat av
whatthefuck
Det logiska är ju att de funnit huvudet. Men jag vet inte riktigt hur de identifierar delar av människa och samtidigt få ett snabbt svar att det är hon och att hon omöjligt lever. Så rent krasst så är det nog huvudet. Men jag personligen kan egentligen inte svara på vilken kroppsdel det är.
Och gm lär vara totalt rubbad.
Om kroppsdelen inte legat helt dränkt i vatten, kan man förmodligen se om en kroppsdel avskilts från en levande kropp (pulserande, sprutande blod ut via artärerna) eller om den avskiljts från kroppen efter döden (hjärtat slutat slå, blodet samlas i de lägst belägna delarna av kroppen).
Identifiering brukar fastställas via tandidentifiering och DNA efter vad jag har förstått. Skulle tro att man inte går ut med uppgifter till anhöriga innan detta är säkerställt på detta sätt. Rutiner för att undvika att man gör fel. Ofta kan man se i pressen att man skriver att polisen kan säga te x att det har hittats en kropp, eller en kroppsdel, och att man ännu inte vet om det är den saknade och att man väntar på besked.
Jag är inne på att den kroppsdel man har hittat är huvudet.
Hade det varit ett ben eller en arm, är det givet att man inte tror att flickan lever. Och även om det skulle finnas en detalj, såsom en tatuering eller ett märke som man vet att W hade, misstänker jag att man skulle ha nämnt att det var en arm, ett ben eller liknade. Tror jag.
Ett huvud, det vill man inte säga rakt ut i media, att det är det man hittat . Jag spekulerar bara, men det handlar om utredningssekretess (för att det ska avstämma vid förhör) och av integritetsskäl. Det är makabert att säga det rakt ut till media. Rubrikerna på förstasidan (!). Hu.
Från DN:
"Vad är det som gör er säkra på att kroppsdelen är flickans?
– Det vill jag inte gå in på, men vi beklagar djupt att sökandet efter flickan slutade på detta tragiska sätt."
https://www.dn.se/nyheter/sverige/polisen-fortsatter-sokandet-i-uddevalla/
I det här fallet har man redan från start vetat att W med största sannolikhet är död. Tandkort har säkert redan tagits fram innan kroppsdelen har ens hittats. Och DNA jämförelse, kan man få akut, väldigt snabbt.