2019-12-01, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Jag har sagt att BARA ett erkännande inte är = bevis.
I vissa fall kan erkännande ingå i bevisandet, naturligtvis.
Citerar strax:

Citat:
Kriminologiprofessor Fatima Addberger skriver att vare sig man nekar eller tillstår brott, har erkännandet i sig betydelse. Man ska visa belägg för att man är skyldig. Rekvisiter ska finnas. Hittar inte källan (från igår), möjligen Aftonbladet, som citerar ordagrant.
Hittade nu min skärmavbild:

"Varken att man erkänner eller nekar brott har betydelse.Man ska belägga de objektiva rekvisiten, som ska vara uppfyllda och som ska visa att man är skyldig till brott"säger Fatima Addberger"

Citat:
"Varken att man erkänner eller nekar brott har betydelse.Man ska belägga de objektiva rekvisiten, som ska vara uppfyllda och som ska visa att man är skyldig till brott"säger (citat) Fatima Addberger, kriminologexpert.

Har sagt att erkännande är EN DEL av bevisningen. Blott ett erkännande räcker inte.

Citat:
"Varken att man erkänner eller nekar brott har betydelse.Man ska belägga de objektiva rekvisiten, som ska vara uppfyllda och som ska visa att man är skyldig till brott"säger Fatima Addberger, kriminologexpert.
Tror min skärmavbild med citat togs från Aftonbladet.

Ok. Du har nog fått fram din poäng nu.

Förresten, hört talas om Thomas Quick?
Citera
2019-12-01, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Eget erkännande är ett starkt bevis som i väl hanterade rättsfall stärks av uppgifter från GM som endast denna kan känna till.

Som sagt, det finns folk som tar på sig andras brott. Visste du det? Exempel: En person berättar för sin
kompis var han gjort och hur han gjort. Kompisen tar på sig skulden. Anledningen kan vara flera.
I vissa kulturer skulle anledningen kunna vara "Du är släkt med mig, du har gjort mig gott, jag belönar dig tillbaka".
PS) Det finns folk som vill bo i fängelse också, även det av flera skäl. De kan ta reda på viktiga detaljer
och erkänna med det.
Men de ska då kunna BEVISA att de är skyldiga.

Dock tror jag inte att aktuella MGM önskar att få bo i fängelse.
Senast redigerad av Marielo 2019-12-01 kl. 14:47.
Citera
2019-12-01, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok. Du har nog fått fram din poäng nu.

Förresten, hört talas om Thomas Quick?

Det blev tyvärr för många citat här med samma innehåll, trodde inte det blivit publicerat.
Ja visst ..Thomas Quick är väl ett exempel på typisk förvirring.
Citera
2019-12-01, 14:46
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Kriminologiprofessor Fatima Addberger skriver att vare sig man nekar eller tillstår brott, har erkännandet i sig betydelse. Man ska visa belägg för att man är skyldig. Rekvisiter ska finnas. Hittar inte källan (från igår), möjligen Aftonbladet, som citerar ordagrant.
Hittade nu min skärmavbild:

"Varken att man erkänner eller nekar brott har betydelse.Man ska belägga de objektiva rekvisiten, som ska vara uppfyllda och som ska visa att man är skyldig till brott"säger Fatima Addberger"
Den här artikeln var det troligen.
Det finns många dårar som erkänner mord men erkännandet är falskt så därför måste det finnas bevisning som talar för att GM har begått brottet.
Minns Thomas Quick som tog på sig ett 30 tal ouppklarade mord eller försvinnanden som skett i Sverige under en 30-årsperiod och blev dömd för 8 mord som han senare blev frikänd från.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/thomas-quick-historien-om-den-oskyldige-seriemordaren

Kriminologen: Han kommer att dömas
Publicerad 29 nov 2019

Polisen har gjort ett fynd som bekräftar att Wilma Andersson är död.
Enligt kriminologen Fatima Addberger talar mycket för att polisen har starka bevis mot den misstänkte pojkvännen.
– Kan polis och åklagare fastställa en dödsorsak och ett skeende kommer gärningspersonen att dömas, säger hon.

Enligt Fatima Addberger har polisen troligtvis stark teknisk bevisning mot pojkvännen. Det kan bland annat röra sig om digitala spår, som konversationer i mejl, sms och i sociala medier, säger hon.

Den misstänkte förnekar brott. Har det betydelse?
– Varken att man erkänner eller nekar brott har betydelse. Man ska belägga de objektiva rekvisiten som ska vara uppfyllda och som ska visa att man är skyldig till brott, säger Fatima Addberger.
https://www.expressen.se/gt/krim/kriminologen-han-kommer-att-domas/
Citera
2019-12-01, 14:47
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocococo
Han har varit på förhör som X-antal andra också varit som umgås med MGM.
Och han var här i den aktuella tiden.

Han bor ju inte i Uddevalla. Så han var här på besök.
Var är kusinen ifrån? Skövde?
Citera
2019-12-01, 14:49
Medlem
[quote=Gulabilen|69471364]Oavsett lär det ha varit en slabbig historia, jag styckar mkt vilt men då har man först tömt på blod och sotat.. Svårt tänka mig att man lyckats dölja allaspår av styckning av w om det skett i lägenheten...[/QUOTE]

Ja, precis, men det ser ut att de inte lyckats med det heller, eftersom polisen tydligen hittade något i lägenheten och häktade killen direkt efter det. (Om jag nu minns rätt)
Citera
2019-12-01, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Den här artikeln var det troligen.
Det finns många dårar som erkänner mord men erkännandet är falskt så därför måste det finnas bevisning som talar för att GM har begått brottet.
Minns Thomas Quick som tog på sig ett 30 tal ouppklarade mord eller försvinnanden som skett i Sverige under en 30-årsperiod och blev dömd för 8 mord som han senare blev frikänd från.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/thomas-quick-historien-om-den-oskyldige-seriemordaren

Kriminologen: Han kommer att dömas
Publicerad 29 nov 2019

Polisen har gjort ett fynd som bekräftar att Wilma Andersson är död.
Enligt kriminologen Fatima Addberger talar mycket för att polisen har starka bevis mot den misstänkte pojkvännen.
– Kan polis och åklagare fastställa en dödsorsak och ett skeende kommer gärningspersonen att dömas, säger hon.

Enligt Fatima Addberger har polisen troligtvis stark teknisk bevisning mot pojkvännen. Det kan bland annat röra sig om digitala spår, som konversationer i mejl, sms och i sociala medier, säger hon.

Den misstänkte förnekar brott. Har det betydelse?
– Varken att man erkänner eller nekar brott har betydelse. Man ska belägga de objektiva rekvisiten som ska vara uppfyllda och som ska visa att man är skyldig till brott, säger Fatima Addberger.
https://www.expressen.se/gt/krim/kriminologen-han-kommer-att-domas/

Tack!
Jo det var den artikeln jag läste och som stämmer med vad jag lärt mig och sett exempel på.
Ja vi har ju Thomas Quick som kan bidra till sättet att se angående hur viktigt ett erkännande är.
Han pekade till och med ut platser där offret dumpats och ofta var det rätt eller nästan rätt.
Ja det där var en svår fråga på den tiden!
Citera
2019-12-01, 14:52
Medlem
[quote=cactaceae|69471517]
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Oavsett lär det ha varit en slabbig historia, jag styckar mkt vilt men då har man först tömt på blod och sotat.. Svårt tänka mig att man lyckats dölja allaspår av styckning av w om det skett i lägenheten...[/QUOTE]

Ja, precis, men det ser ut att de inte lyckats med det heller, eftersom polisen tydligen hittade något i lägenheten och häktade killen direkt efter det. (Om jag nu minns rätt)

Nä han har nog haft panik idioten... Bra det👍
Citera
2019-12-01, 14:54
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Hundratals Uddevallabor på plats för att hedra Wilma

Hundratals personer var på plats på Kungstorget i Uddevalla på lördagsförmiddagen för att sörja 17-åriga Wilma Anderssons död. Platsen fylldes av ljus, brev och blommor, rapporterar P4 Väst.

– Det känns viktigt att visa att man här. Man har ju själv barn, säger Anna, som tände ett ljus på platsen, till SR.

Uddevallabon och tvåbarnsmamman Lina Sorting var också på plats för att visa sitt deltagande.

– Det var en fin stund, men mycket sorglig, säger hon till GT.

https://omni.se/hundratals-uddevallabor-pa-plats-for-att-hedra-wilma/a/LAQmvP
Citera
2019-12-01, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Men han hade väl också jobbat inom restaurangbranschen...?
Och med det menar du?
Citera
2019-12-01, 15:02
Medlem
kungarolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonRonaldinho
Märks att GM är oerfaren hade han vetat bättre så hade han grävt långt ner i jorden och lagt Wilma där.

Det var ju inte planerat tror jag, bara en impulshandling. Det är ingen Hannibal Lecter eller Dexter vi har att göra med, utan ett impulsivt och aggressivt mongo.

Den här kurdjönsen besitter nog inga större kunskaper inom någonting överhuvudtaget.
Senast redigerad av kungarolf 2019-12-01 kl. 15:07.
Citera
2019-12-01, 15:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungarolf
Det var ju inte planerat tror jag, bara en impulshandling. Det är ingen Hannibal Lecter eller Dexter vi har att göra med, utan ett impulsivt och aggressivt mongo.
Så är det sannolikt. Hon ville göra slut, hade hånglat med någon annan, i varje fall i hans svartsjuka fantasier. Han lackade ur & tog livet av henne som en ren impulshandling. Därefter ringer han sina släktingar som hjälper till med att göra sig av med kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in