2019-12-03, 20:00
Medlem
trngws avatar
Ja, fallet Kim Wall i Danmark visade tydligt hur galet det kan bli med att polisen går ut med alldeles för mycket detaljer och när den misstänkte dessutom har fri tillgång till media och kan se, läsa och höra allt polisen berättar om, och anpassa sin historia därefter. Det var inte smart.

I Sverige har väl den häktade betydligt mer restriktioner, och kan faktiskt vara oskyldig, så att polisen skulle gå ut med information till allmänheten för att sätta press på den häktade kan bli dubbelt fel, dels får den häktade ingen information om detta, så det blir ingen press, dels kan den häktade som sagt vara oskyldig och det blir ju väldigt galet om denne skall pressas att erkännas genom att hängas ut i media av polisen. Verkligen inte rättssäkert.
Citera
2019-12-03, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
GM bodde väl på tre trappor? I ett lägre hus som är just tre trappor högt? Jag har inte kollat alls. Men om grannen hört dunsar i trappen en stund så har GM hunnit förbi hans trappavsats och fortsatt ner, hört att grannen öppnat dörren, stått still, och fortsatt ner när grannen stängt dörren....

Ofta hör man om stegen avtar (ned) eller ökar (upp). Relativt där man själv befinner sig.
Citera
2019-12-03, 20:06
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, fallet Kim Wall i Danmark visade tydligt hur galet det kan bli med att polisen går ut med alldeles för mycket detaljer och när den misstänkte dessutom har fri tillgång till media och kan se, läsa och höra allt polisen berättar om, och anpassa sin historia därefter. Det var inte smart.

Danmark och danskar är väldigt annorlunda. ...
Citera
2019-12-03, 20:07
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Det var inte det jag skrev heller

Då blev det rörigt då den du svarade tog upp Linda Chen och jag trodde att det var det du avsåg med ditt svar.
My bad.
Citera
2019-12-03, 20:08
Medlem
CS
Jag har inga som helst planer på att bli polis,så du behöver inte ora dig 👍
Det jag tänkte var att dom som vet vad som hände den kvällen kanske får panik och berättar mer..
Citera
2019-12-03, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Jag tror inte hon blev mördad i lgh,brottsplatsen är är en annan plats i Uddevalla

Det tror jag också.
Citera
2019-12-03, 20:26
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av live007
Jag blir på riktigt rädd när jag läser här inne!! Hur gamla är de ni fördomsfulla tragiska människor här inne? Saknar högre utbildning gör ni ju garanterat som saknar sådan nyansering i era resonemang? Vissa inlägg är så hemska så jag fattar inte hur de kan få ligga kvar? Alltså har ni följt olika mordfall? Majoriteten av alla vidriga mordfall är VITA SVENSKA MÄN! Som begår våldtäkt, styckning etc. Kolla i huvudet på en mördare era lågbegåvade idioter! Som någon ovan skriver så yttrar sig inte hederskultur på det sättet som detta fall!
Ja de fallen jag sett och läst om har faktiskt varit vita män, när det gäller fall med styckning alltså
Nu är ju dock denna kurd och hur statistiken på mördarens ursprung lägger iaf jag inget vikt vid.
Tror ju det är ett rent svartsjuke mord som skett
Senast redigerad av Bambambi 2019-12-03 kl. 20:28. Anledning: Tillägg
Citera
2019-12-03, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franz.Biberkopf
Danmark och danskar är väldigt annorlunda. ...

Sverige och Finland är de enda länderna som innan rättegång publicerar en FUP som ger offentligheten full tillgång till allt material innan rättegång tack vare vår unika Offentlighetsprincip.

Av hela Kim Wall (ubåtsmordet) publicerades i efterhand en sammanfattning på 195 sidor av rättegång och dom mot betalning.

Följde en mordhändelse på Island där publicerades inget material.

Så Sverige är verkligen annorlunda och vi är bortskämda därvidlag.
Citera
2019-12-03, 20:43
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Sverige och Finland är de enda länderna som innan rättegång publicerar en FUP som ger offentligheten full tillgång till allt material innan rättegång tack vare vår unika Offentlighetsprincip.

Av hela Kim Wall (ubåtsmordet) publicerades i efterhand en sammanfattning på 195 sidor av rättegång och dom mot betalning.

Följde en mordhändelse på Island där publicerades inget material.

Så Sverige är verkligen annorlunda och vi är bortskämda därvidlag.

Här (i tråden) diskuteras ju ett förmodat mord. Ett mord med sina egna infallsvinklar. Det diskuteras här - det kan diskuteras i alla andra länder med fri media - likt flashback. Varför rasa !? (dig undantagen).

Vidare kommer ärendet att eventuellt hamna i rätten, kallas vad det vill... då inträder olika länders syn på offentlighet. Härvidlag är / finns ju bara spekulationer, bland en intresserad / nyfiken allmänhet. Jag tror och hoppas att det som hänt W kommer att synliggöras, hur än illa det kan förmodas vara....
Att döda en tråd bara för att en sandneger av en miljon felat - är att gå till överdrift.
Senast redigerad av afKnollentott 2019-12-03 kl. 20:46.
Citera
2019-12-03, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
https://samnytt.se/bras-rapport-om-invandrares-brottslighet-uppdaterad-invandrare-star-for-majoriteten-brott/

https://uvell.se/2019/06/04/kriminalitet-bland-invandrare-status-2019/

Härliga källor du kommer med. Verkligen trovärdigt! 😂😂😂
Citera
2019-12-03, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Åklagaren säger såhär
Om inte misstankarna försvagas kommer åtalet någon gång i vår, säger Jim Westerberg.

Men bevisläget verkar gott:
”Han konstaterar att bevisläget mot pojkvännen är ”bättre och klarare”.”

https://www.expressen.se/gt/pojkvannen-halls-helt-isolerad-fran-omvarlden/

Julhelger, nyårshelger och extremt långa handläggningstider hos NFC, så fulla restriktioner fram till våren blir inte så kul. Möjligt att man släpper på dom när dom börjar bli klara, men ofta sitter dom isolerade från omvärlden fram till åtal. I dag uttalar sig polisen om att det hela börjar klarna och misstankarna stärkts. Den här släktingen som är misstänkt för grovt skyddande av brottsling kan man fundera över också, och håller det för åtal bör det handla om något mer graverande.

Högsta domstolen B 5577-18
Slutsats
23.Det är inte straffbart att i polisförhör lämna falska uppgifter till förmån för någon som är misstänkt eller dömd för ett brott, när det endast kan påverka bevisläget mot den personen, t.ex. att ge ett falskt alibi. Straffansvar för sådana uppgifter förutsätter att de har lämnats under ed (jfr p. 11).
Citera
2019-12-03, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Svårt psyksjuk?..han hade ju sällskap med Wilma..Hur i helsike kan hon under den långa tiden undgått att proppskåpet i hans huvud var bränt?
Detta är skumt.

Skumt vet jag inte. Är man tillsammans med en människa som är psykopat kan det vara riktigt svårt att se att denne är sjuk, att det är nåt som är fel. De är väldigt duktiga på att gömma sitt riktiga jag och spelar en roll. Gör sig trevliga och tillmötesgående och manipulerar andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in