2019-11-13, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Gött! Har du kommit med ännu?

Det finns inte något bestämt ännu. Men ryktet säger att de kommer likna en hvbat ganska mkt men med pliktad personal som repövar ibland. Men utbildning mot lfskbat påbörjas iaf 2021.

Jag gjorde säkerhetsintervjun för en månad sedan och väntar på besked.

Okej, bara pliktad personal? Inget man kan söka till frivilligt som till Hv?
Citera
2019-11-13, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Jag gjorde säkerhetsintervjun för en månad sedan och väntar på besked.

Okej, bara pliktad personal? Inget man kan söka till frivilligt som till Hv?

Det är antagligen bara ”pappersförband” som ska sättas upp om jag får gissa.

Personalen GU-utbildas (gör lumpen alltså).. Uniformer och utrustning finns i förråd. Personalen finns krigsplacerade (i listor) i ett antal år. Möjligen (i den bästa av världar) repetionsövas nyckelperonal nån gång då och då.. Eller nåt liknande. OBS gissning!

Tanken är nog inte att personalen ska vara krigsplacerad i mer än kanske max tio år eller nåt sånt?

ja du kan säkert söka dit när du mönstrar, eller vad det heter nu för tiden.

Får man gissa lite till så är antagligen ambitionen att förbanden ska påminna lite om Hemvärnsbataljonerna till strukturen. Och att de som grundutblidats ska söka till Hemvärnet sen.. Det är det REALIN skriver.

Försvarsmakten har med enbart frivillighet som grund haft lite svårt att få en rekryteringsbas till Hemvärn och officersutbildningar m.m.
Senast redigerad av Macke85 2019-11-13 kl. 14:09.
Citera
2019-11-13, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85

Personalen GU-utbildas (gör lumpen alltså).. Uniformer och utrustning finns i förråd. Personalen finns krigsplacerade (i listor) i ett antal år. Möjligen (i den bästa av världar) repetionsövas nyckelperonal nån gång då och då.. Eller nåt liknande. OBS gissning!

Tanken är nog inte att personalen ska vara krigsplacerad i mer än kanske max tio år eller nåt sånt?

ja du kan säkert söka dit när du mönstrar, eller vad det heter nu för tiden.

Får man gissa lite till så är antagligen ambitionen att förbanden ska påminna lite om Hemvärnsbataljonerna till strukturen. Och att de som grundutblidats ska söka till Hemvärnet sen.. Det är det REALIN skriver.

Okej, jag fattar. Man hade vid första anblick av ordet "lokalförsvarsförband" kunnat tro att det skulle bli Hv light, kanske något för individer som inte kommit in i Hv, som ett komplement till Hv.

Citat:
Försvarsmakten har med enbart frivillighet som grund haft lite svårt att få en rekryteringsbas till Hemvärn och officersutbildningar m.m.

Jag pratade med några från Hv för några år sedan, och de sa att det inte hade lyckats så väl som de hoppats med att få folk att gå GU mot Hv.
Citera
2019-11-13, 23:35
Medlem
Citat:
Okej, jag fattar. Man hade vid första anblick av ordet "lokalförsvarsförband" kunnat tro att det skulle bli Hv light, kanske något för individer som inte kommit in i Hv, som ett komplement till Hv.

HV är redan väldigt ”light”

Så mycket mera light har jag svårt att se att det kan bli.
Senast redigerad av Macke85 2019-11-14 kl. 00:03.
Citera
2019-11-13, 23:58
Medlem
REALINs avatar
Citat:

Tanken är nog inte att personalen ska vara krigsplacerad i mer än kanske max tio år eller nåt sånt

Till en början ska det bara finnas en lfskbat per MR och en på Gotland så då tror jag nog de kommer repövas hyfsat ofta. Speciellt den på Gotland.
Citera
2019-11-13, 23:58
Medlem
REALINs avatar
Citat:
HV är väldigt ”light”

Så mycket mera light har jag svårt att se att det kan bli.

Håller med. Som tur är vi på väg bort från det!
Citera
2019-11-14, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Till en början ska det bara finnas en lfskbat per MR och en på Gotland så då tror jag nog de kommer repövas hyfsat ofta. Speciellt den på Gotland.

👍
Citera
2019-11-25, 18:26
Medlem
SvartaVargens avatar
Hur är det med hemvärnet om man är straffad?
Citera
2019-11-26, 16:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVargen
Hur är det med hemvärnet om man är straffad?

det beror helt och hållet på vad man är straffad för som vanligt. nån enstaka fortkörning borde inte vara några problem men våld/narkotika t.ex. är bara fetglömma
Citera
2019-11-30, 12:21
Medlem
Jag har hämtat ut utrustningen och har ett par frågor om baskern.

Jag tror att den är oanvänd, och jag undrar om bandet som sticker ut i två delar på baskerns baksida, kanske 15 cm. Hur gör man med dessa? Klipper av större delen och gör en knut?

Snubben på förrådet sa att man kan blöta baskern med varmt vatten, och rulla ihop den på något sätt, och sätta en gummisnodd om den, så att den får rätta formen. Ska man vrida ur den efter att ha blött den? Eller ska den vara genomblöt när man rullar ihop den?

Märket till baskern fick jag för sig, och får alltså fästa det själv. Det gäller alltså att det hamnar på rätt ställe. Jag vet att det ska sitta på vänster sida, men hur noga är det att det sitter precis rätt? Det ska väl sitta precis ovanför den svarta kanten på baskern, va?
Citera
2019-12-01, 15:09
Medlem
Citat:
Jag har hämtat ut utrustningen och har ett par frågor om baskern.

Jag tror att den är oanvänd, och jag undrar om bandet som sticker ut i två delar på baskerns baksida, kanske 15 cm. Hur gör man med dessa? Klipper av större delen och gör en knut?

Snubben på förrådet sa att man kan blöta baskern med varmt vatten, och rulla ihop den på något sätt, och sätta en gummisnodd om den, så att den får rätta formen. Ska man vrida ur den efter att ha blött den? Eller ska den vara genomblöt när man rullar ihop den?

Märket till baskern fick jag för sig, och får alltså fästa det själv. Det gäller alltså att det hamnar på rätt ställe. Jag vet att det ska sitta på vänster sida, men hur noga är det att det sitter precis rätt? Det ska väl sitta precis ovanför den svarta kanten på baskern, va?
Banden används för att reglera storleken. Ta på baskern och knyt en prydlig knut och VIK IN det som blir över. Det finns en tradition som vissa följer som säger att du bara får ha knuten på utsidan om du förlorat en stridskamrat i strid och sörjer denne. De flesta bryr sig inte, men vill du slippa problem med de som bryr sig är det enklast att vika in banden.

Den ska vara ganska fuktig när den rullas ihop men inte dyngsur (tar lång tid att torka, men resultatet blir det samma). Låt den torka hoprullad så slipper du se ut som en svamp.

Hur märket ska fästas på baskern hittar du i sektion 6.2.6.7 i Försvarsmaktens uniformsbestämmelser. Där kan du också läsa hur den ska bäras och att banden ska bäras instoppade.

Men tro mig, du kommer mycket snart tröttna på baskern och kommer antagligen till slut bara bära den vid högvakt och annat där det vita bärs. Det är oftast en väldigt speciell grupp hv-män som bär baskern till vardags. De brukar också ha fotokroma glasögon, vara lite äldre och ha svårt med att tala med vettigt folk.
Citera
2019-12-01, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Banden används för att reglera storleken. Ta på baskern och knyt en prydlig knut och VIK IN det som blir över. Det finns en tradition som vissa följer som säger att du bara får ha knuten på utsidan om du förlorat en stridskamrat i strid och sörjer denne. De flesta bryr sig inte, men vill du slippa problem med de som bryr sig är det enklast att vika in banden.

Den ska vara ganska fuktig när den rullas ihop men inte dyngsur (tar lång tid att torka, men resultatet blir det samma). Låt den torka hoprullad så slipper du se ut som en svamp.

Tack för svar! Då får jag tänka på det. Ser ju också bättre ut om det inte hänger ner något. Jag är inget fan av baskern egentligen, men den ska ju bäras korrekt som allt annat.

Citat:
Hur märket ska fästas på baskern hittar du i sektion 6.2.6.7 i Försvarsmaktens uniformsbestämmelser. Där kan du också läsa hur den ska bäras och att banden ska bäras instoppade.

Det där dokumentet, ja. Fram med popcornen.

Citat:
Men tro mig, du kommer mycket snart tröttna på baskern och kommer antagligen till slut bara bära den vid högvakt och annat där det vita bärs. Det är oftast en väldigt speciell grupp hv-män som bär baskern till vardags. De brukar också ha fotokroma glasögon, vara lite äldre och ha svårt med att tala med vettigt folk.

Okej. Det var ord och inga visor.

När jag ändå håller på. Jag fick hemskickat bataljonstecken, det lilla märket med "XX. BATALJON" på, 3 st, samt förbandstecken, 3 st. Jag har sett på bild och på Youtube hur de ska sitta på vänster ärm. Vad ska sitta på höger ärm? Samma som på vänster? Jag har förstått att utbildningstecken sitter på höger ärm, men detta är ju "bara" Hv.

På fältjackan m/90 som jag fick sitter det under kardborrelappen på höger ärm ett fastsytt förbandstecken, som är det förband som Hv där jag bor tillhör, i det här fallet ett förband i flygvapnet. Ska det bort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in