2019-06-29, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Har det någon betydelse om man gör en intresseanmälan på Mitt Försvarsmakten eller på Hemvärnets hemsida? Jag har förstått att de inte alltid är supersnabba med att svara - kanske går det fortare med den ena vägen?

Edit: Det var visst en och samma väg. Skickat ansökan iaf.
Citera
2019-07-09, 14:02
Medlem
Citat:
Edit: Det var visst en och samma väg. Skickat ansökan iaf.

Utan att veta skulle säga att du kan kontakta ett lokalt förband direkt också så borde det gå snabbare.
Citera
2019-07-10, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N01BA02
Utan att veta skulle säga att du kan kontakta ett lokalt förband direkt också så borde det gå snabbare.

Jag kanske gör det om tag, alt. ringer det nummer som angavs vid inlämnandet av intresseanmälan. Där stod att läsa att om man har några frågor, eller om man tycker att det tar alltför lång tid innan man hör något från dem, så kan man själv ringa.
Citera
2019-10-28, 20:16
Medlem
Tjena! Jag gjorde GMU förra året och funderar nu att gå med i HV då jag måste erkänna att jag saknar militären ibland. Att ta anställning innan muck fanns inte på kartan då jag hade valt sedan tidigare att läsa vidare - något jag nu gör. Min fråga är helt enkelt hur HV arbetar, är det mycket marscher osv. Hur skiljer det sig från GMU/BU som jag gjorde i armen. Uppskattar alla svar!
Citera
2019-10-29, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glitterboys
Tjena! Jag gjorde GMU förra året och funderar nu att gå med i HV då jag måste erkänna att jag saknar militären ibland. Att ta anställning innan muck fanns inte på kartan då jag hade valt sedan tidigare att läsa vidare - något jag nu gör. Min fråga är helt enkelt hur HV arbetar, är det mycket marscher osv. Hur skiljer det sig från GMU/BU som jag gjorde i armen. Uppskattar alla svar!
HV är olika i olika delar av landet och mycket beror på vilken grupp man är på och i vilken bataljon, men över lag är HV mycket mer tillämpat än delar av GMU. Befäl och övningsledare vet att det är vuxna personer framför dem som har valt att lägga sin fritid på detta, så det finns på de förband jag varit aktiv i en ömsesidig respekt. Man förväntas leverera men har oftast ganska fritt i frågan om hur.

Det sagt så finns det tyvärr många i förbanden som absolut inte borde vara där. Hur många beror på hur duktiga personalbefälen är vid rekryteringen. Du möts av alla typer av människor från samhället, inklusive idioterna och de som är lata och dryga, men eftersom det handlar om frivillig verksamhet så brukar få chefer våga slänga ut dem så länge de inte är farliga eller stör den större verksamheten för mycket. Gå lagom stora cirklar runt dem så brukar allt ordna sig.

Förbanden har väldigt olika ambitionsnivå och förmåga. Många är riktigt, riktigt vassa med fantastiska chefer och andra gånger undrar man hur de hittade ur tältet på morgonen, så var inte rädd för att byta om du känner att nivån är fel för dig. Eftersom övningarna är relativt korta så brukar det vara bra fart på dem, i alla fall där jag varit.
Citera
2019-11-11, 00:15
Medlem
REALINs avatar
Längtar till nästa år då jag ska delta på Aurora 20. :-)

Annars så är det ju snack om tillväxt nu, det första T'et i "5T". Men det betyder i ett första steg att fylla upp nuvarande förband, dvs. basplattan. Det innebär för Hv att mycket kommer hända kommande åren. Operationsberedskapen 6/24/90 skall säkras genom att tillföra mer materiel och låsa den för hvförbanden så den inte hamnar på vift. RiksHvCh vill ligga på framkant innan tagna beslut så därför ska det nästa år genomföras försök på HvSS med ny mörker- och sensormateriel. Även små UAV'er ska provas. När det gäller det förstnämnda så handlar det om allt från bra bildförstärkare (inklusive vapenmonterade) till kameror. Även fler och nya fordon pågång, där bla. fler tgb 30 tillförs just nu som en interimlösning tills nya lastbilar finns att tillgå.

Det ska bli enklare att validare kunskaper från det civila. Tänk tex. resturangskockar, yrkesförare mm. Men även diverse utbildnignar ska bli kortare och effektivare. Mycket fokus ligger på rekrytering och behålla den personal vi har. År 2021 försvinner den frivilliga värnplikten mot Hv och ersätts av en pliktad utbildning mot lokalförsvarsförband. Personalen som hamnar där ska rekryteras geografiskt spritt och i första hand utbildas av det lokala/regionala regementet. På så sätt bygger vi upp ett nytt värnspliktsmagasin som hemvärnet i framtiden kan rekrytera från.

Jag kan rekommendera att alla intresserade kollar på rikshemvärnschefens anförande från helgens rikshvting. Videon och anförandet är cirka en timme men tar upp mycket saker om dagens läge och framtiden, trots att allt ännu inte är beslutat. Men nya chefen Generalmajor Sandborg verkar staka ut en tydlig väg framåt, förankrad hos ÖB.

Finns mycket att diskutera men stannar där. Framtiden för Hemvärnet ser ljus ut!
Senast redigerad av REALIN 2019-11-11 kl. 00:18.
Citera
2019-11-11, 15:16
Medlem
proggbondens avatar
Hamnar du på ett BEV (Bevakning) kompani så marscherar man inte 1 m,
däremot på INS (Insats) så är det fullt ös.

BEV har mest en massa gamla trötta gubbar......:-D
Citera
2019-11-11, 17:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proggbonden
Hamnar du på ett BEV (Bevakning) kompani så marscherar man inte 1 m,
däremot på INS (Insats) så är det fullt ös.

BEV har mest en massa gamla trötta gubbar......:-D

Absolut kan det vara så. Men eftersom HV är en frivilligorganisation uppskattas de i alla fall.
Citera
2019-11-11, 17:50
Medlem
Japp Bevakning är rätt ofta äldre ibland överviktiga män/kvinnor, eller bara människor som har lite lägre ambitionsnivå än andra.

MEN deras insats är inte mindre värd för det, alla drar sitt strå till stacken och helt frivilligt dessutom.
Hela samhället skulle behöva mer människor som bara osjälviskt ger utan att kräva speciellt mkt tillbaka.

Allt som oftast så har även dessa individer mängder av erfarenhet att dela med sig av.
Citera
2019-11-12, 20:19
Medlem
I väpnad strid så räcker det inte med att verkligen vilja. Man måste kunna prestera också.

Så länge HV saknar fyskrav, eller inte ser till att dessa efterföljs på bredd i hela organisationen, så ifrågasätter jag organisationens förmåga till att lösa sina uppgifter. Säg upp kontrakten på de som kontinuerligt inte klarar fyskraven.

Så ja, att HV bevakning oftast helt saknar den fysiska förmågan att genomföra strid gör deras insats mindre värd.

Mitt perspektiv som GSS/K
Citera
2019-11-12, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Längtar till nästa år då jag ska delta på Aurora 20. :-)

Annars så är det ju snack om tillväxt nu, det första T'et i "5T". Men det betyder i ett första steg att fylla upp nuvarande förband, dvs. basplattan. Det innebär för Hv att mycket kommer hända kommande åren. Operationsberedskapen 6/24/90 skall säkras genom att tillföra mer materiel och låsa den för hvförbanden så den inte hamnar på vift. RiksHvCh vill ligga på framkant innan tagna beslut så därför ska det nästa år genomföras försök på HvSS med ny mörker- och sensormateriel. Även små UAV'er ska provas. När det gäller det förstnämnda så handlar det om allt från bra bildförstärkare (inklusive vapenmonterade) till kameror. Även fler och nya fordon pågång, där bla. fler tgb 30 tillförs just nu som en interimlösning tills nya lastbilar finns att tillgå.

Det ska bli enklare att validare kunskaper från det civila. Tänk tex. resturangskockar, yrkesförare mm. Men även diverse utbildnignar ska bli kortare och effektivare. Mycket fokus ligger på rekrytering och behålla den personal vi har. År 2021 försvinner den frivilliga värnplikten mot Hv och ersätts av en pliktad utbildning mot lokalförsvarsförband. Personalen som hamnar där ska rekryteras geografiskt spritt och i första hand utbildas av det lokala/regionala regementet. På så sätt bygger vi upp ett nytt värnspliktsmagasin som hemvärnet i framtiden kan rekrytera från.

Jag kan rekommendera att alla intresserade kollar på rikshemvärnschefens anförande från helgens rikshvting. Videon och anförandet är cirka en timme men tar upp mycket saker om dagens läge och framtiden, trots att allt ännu inte är beslutat. Men nya chefen Generalmajor Sandborg verkar staka ut en tydlig väg framåt, förankrad hos ÖB.

Finns mycket att diskutera men stannar där. Framtiden för Hemvärnet ser ljus ut!

Jag sökte till Hv till slut, men förtälj gärna om dessa kommande lokalförsvarsförband. Blir det liknande Hv?
Citera
2019-11-13, 00:19
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Jag sökte till Hv till slut, men förtälj gärna om dessa kommande lokalförsvarsförband. Blir det liknande Hv?

Gött! Har du kommit med ännu?

Det finns inte något bestämt ännu. Men ryktet säger att de kommer likna en hvbat ganska mkt men med pliktad personal som repövar ibland. Men utbildning mot lfskbat påbörjas iaf 2021.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in