Citat:
Ursprungligen postat av
glitterboys
Tjena! Jag gjorde GMU förra året och funderar nu att gå med i HV då jag måste erkänna att jag saknar militären ibland. Att ta anställning innan muck fanns inte på kartan då jag hade valt sedan tidigare att läsa vidare - något jag nu gör. Min fråga är helt enkelt hur HV arbetar, är det mycket marscher osv. Hur skiljer det sig från GMU/BU som jag gjorde i armen. Uppskattar alla svar!
HV är olika i olika delar av landet och mycket beror på vilken grupp man är på och i vilken bataljon, men över lag är HV mycket mer tillämpat än delar av GMU. Befäl och övningsledare vet att det är vuxna personer framför dem som har valt att lägga sin fritid på detta, så det finns på de förband jag varit aktiv i en ömsesidig respekt. Man förväntas leverera men har oftast ganska fritt i frågan om hur.
Det sagt så finns det tyvärr många i förbanden som absolut inte borde vara där. Hur många beror på hur duktiga personalbefälen är vid rekryteringen. Du möts av alla typer av människor från samhället, inklusive idioterna och de som är lata och dryga, men eftersom det handlar om frivillig verksamhet så brukar få chefer våga slänga ut dem så länge de inte är farliga eller stör den större verksamheten för mycket. Gå lagom stora cirklar runt dem så brukar allt ordna sig.
Förbanden har väldigt olika ambitionsnivå och förmåga. Många är riktigt, riktigt vassa med fantastiska chefer och andra gånger undrar man hur de hittade ur tältet på morgonen, så var inte rädd för att byta om du känner att nivån är fel för dig. Eftersom övningarna är relativt korta så brukar det vara bra fart på dem, i alla fall där jag varit.