Citat:
Ursprungligen postat av
osmiumkaka
Banden används för att reglera storleken. Ta på baskern och knyt en prydlig knut och VIK IN det som blir över. Det finns en tradition som vissa följer som säger att du bara får ha knuten på utsidan om du förlorat en stridskamrat i strid och sörjer denne. De flesta bryr sig inte, men vill du slippa problem med de som bryr sig är det enklast att vika in banden.
Den ska vara ganska fuktig när den rullas ihop men inte dyngsur (tar lång tid att torka, men resultatet blir det samma). Låt den torka hoprullad så slipper du se ut som en svamp.
Tack för svar! Då får jag tänka på det. Ser ju också bättre ut om det inte hänger ner något. Jag är inget fan av baskern egentligen, men den ska ju bäras korrekt som allt annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
osmiumkaka
Hur märket ska fästas på baskern hittar du i sektion 6.2.6.7 i
Försvarsmaktens uniformsbestämmelser. Där kan du också läsa hur den ska bäras och att banden ska bäras instoppade.
Det där dokumentet, ja. Fram med popcornen.
Citat:
Ursprungligen postat av
osmiumkaka
Men tro mig, du kommer mycket snart tröttna på baskern och kommer antagligen till slut bara bära den vid högvakt och annat där det vita bärs. Det är oftast en väldigt speciell grupp hv-män som bär baskern till vardags. De brukar också ha fotokroma glasögon, vara lite äldre och ha svårt med att tala med vettigt folk.
Okej. Det var ord och inga visor.
När jag ändå håller på. Jag fick hemskickat bataljonstecken, det lilla märket med "XX. BATALJON" på, 3 st, samt förbandstecken, 3 st. Jag har sett på bild och på Youtube hur de ska sitta på vänster ärm. Vad ska sitta på höger ärm? Samma som på vänster? Jag har förstått att utbildningstecken sitter på höger ärm, men detta är ju "bara" Hv.
På fältjackan m/90 som jag fick sitter det under kardborrelappen på höger ärm ett fastsytt förbandstecken, som är det förband som Hv där jag bor tillhör, i det här fallet ett förband i flygvapnet. Ska det bort?