Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Läste du ens vad jag skrev, eller är det så att du har svårt att förstå ord så som de används i sin normala användning?
En grundorsak måste ha en startpunkt. Det är vad "grund" betyder. [grund- "det första eller det viktigaste", exempel: grundförutsättning, grundorsak, grundregel, alltså en specifik utgångspunkt som resten bygger på, kräver en viss startpunkt i tiden och kan alltså inte ses som evigt].
Som jag misstänkte, det var brist på pragmatik och simpelt ogenomtänkt språkpoliseri.
Men det är klart, något nöje ska man väl få kräma ur sina år på universitetet.
Citat:
Jo, jag borde ha gissat att du inte skulle förstå att jag faktiskt menade att det är korkat att "hitta på något ur tomma intet" och att jag med det alltså menade att det var just det jag ansåg att du hade gjort.
Jag förstod precis vad du menade. Du insinuerar då att något kan skapas ur intet, vilket jag tyckte var inkoherent idioti...
Citat:
Med att "universum alltid har varit på det viset" menar jag att inget har lagts till i universum, energiprincipen är som den är, dvs. det finns ingen yttre kraft som har någon inverkan, alltså ingen gud som är extern från universum. Alltså ingen extern påverkan som kan ha varit en grundorsak, eller ens någon orsak alls. Med att "universum alltid har varit på det viset" menar jag inte att universum varit oföränderligt, utan att det alltid varit i ett stadium av förändring, en förändring som innebär att galaxer bildas för att sedan krympa igen ner till de svarta hål som finns i deras centrum, och dessa svarta hål klumpas sedan ihop och för att till slut återigen brytas upp i de absolut minsta beståndsdelarna och processen börjar om på nytt. Universum har alltid varit på det viset. Det finns ingen grundorsak till det.
Tydligare så?
Mycket tydligare. Jag instämmer. Energi har inte tillförts universum.
Enligt mig är 'Gud' inte extern från universum, då vore det ju inte universum (per definition) som avsågs.
Citat:
Det var du som ville passa in en grundorsak (som alltså kräver en startpunkt) i något som du samtidigt påstod var evigt.
Därför att jag gör skillnad på 'ordningen i sig' (Faktumet/
Logos), och 'att ordning existerar' (Sanningen/
Gud).
"Ordningen existerar,
därför Att ordning existerar"
Jag förväntar mig inte att du skall begripa vad jag menar, enbart att du som ateist skall invända.