2019-11-29, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Det komiska? Jag ser absolut inget komiskt i det eller det här jävla sodom och gomorra till samhälle som ni liberaler har skapat.

Tack som fan för otryggheten och ett samhälle fullt av kriminella och sönderrökta pundare. Riktiga samhällsarkitekter

Nu är du där igen och påstår att man röker sönder sig själv. Fram med belägg din jävla idiot. Du fattar fortfarande inte. Oj, jag skulle inte svara dig. Sorry. Sweet Dreams!
2019-11-29, 00:05
Medlem
Anus.Dos.Deminoss avatar
Citat:
Slaget om Sverige är över när såsana sim du värmer min stuga. Idiotsäker värme helt enkelt. Äckliga libtard!
När argumenten tryter åker nävarna fram, soc kommer forsätta värma din stuga tills statskassan är tom och högervindar blåser men sen måste du skaffa en försörjning som oss alla andra.
2019-11-29, 00:06
Medlem
Citat:
Slaget om Sverige är över när såsana sim du värmer min stuga. Idiotsäker värme helt enkelt. Äckliga libtard!

Så här ser det alltså ut på nolltoleranssidan - vuxna, förment "högutbildade" personer som, i brist på argument, desperat klamrar sig fast vid gammal kristen morallära istället för att se till hur verkligheten faktiskt fungerar. Samtidigt tillgriper de alkoholen, ett cancerogent nervgift vars skadeverkan långt överstiger rökats. Den kognitiva dissonansen är så omfattande att det enda de lyckas artikulera är förvirrade påhopp a la "pundare". Vackert.
2019-11-29, 00:06
Medlem
Citat:
Det komiska? Jag ser absolut inget komiskt i det eller det här jävla sodom och gomorra till samhälle som ni liberaler har skapat.

Tack som fan för otryggheten och ett samhälle fullt av kriminella och sönderrökta pundare. Riktiga samhällsarkitekter

Varsågod. Då tar jag och tackar för att såna som du vill att skjutglada kriminella ska sälja cannabis, det har verkligen varit bra!

Ska dra ut en sida av bibeln och rulla en joint av den nu, ha det fint!
2019-11-29, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byzantinsk
Svenska/"svenska" gäng existerar inte av ekonomiska orsaker, så det hjälper givetvis inte att legalisera cannabis för att få bort dem. Det är inte precis som att någon någonsin gjort bedömningen "ska jag skjuta folk, delta i gruppvåldtäkter och sälja knark, eller blir det KTH... Mja, som läget ser ut idag med all den här illegala cannabisen är det nog #2 som gäller."

Gängmedlemmar drivs inte av förnuftiga ekonomiska incitament, utan av en kombination av bristande kapacitet att åstadkomma något vettigt och en vilja att utöva makt och våld mot andra. Det gäller förstås mest tydligt de nya afrika/mellanösterngängen, men egentligen också mer klassiska svennebanankriminella. Sist det kunde vara ekonomiskt rationellt för en icke efterbliven person att vara kriminell i Sverige torde ha varit på Skulerövarnas tid.

Cannabis kommer att legaliseras i vilket fall som helst, bland annat eftersom tobaksbolagen behöver kompensera sina fallande vinster från rökare i västvärlden. Det kommer inte att hjälpa ett skit mot ett skit, men säkert inte heller leda till lika allvarliga problem som vissa försöker måla upp.

Vilken skittöntig och ointressant fråga, förresten, vet inte varför jag kom hit och höll på. Förlåt.

Så dessa 53 miljarder man skulle kunna få in på legaliseringen, du menar alltså att om vi leker med tanken tar 53 miljarder från alla som tjänar på cannabis idag så skulle det inte göra någon skillnad alls? Märkligt, det har gjort skillnad i flera länder hittills. Av någon anledning så skulle det slå fel i bara Sverige? Vad syftar du det på? Här har du en källa på 53 miljarder. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8970225/file/8970227.pdf&ved=2ahUKEwjI6q6ggY7mAhVEpIsKHSB5DhkQF jAAegQIARAB&usg=AOvVaw1-zS7D8Hf1v5xC6uqtIapu
2019-11-29, 00:09
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonespecifikation
Beror som sagt på vilka antidepressiva du äter. De som finns påverkar 4 olika substanser i hjärnan. Dopamin, nordrenalin, serotonin och melotonin. Så nej, antidepressiva är absolut inte E.

SSRI höjer serotoninet i hjärnan, E gör det också, varför är det ena knark och det andra inte?
Dopaminknark är mer likt amfetamin och kokain såklart. Det är helt godtyckligt vad som är knark och vad som inte är knark när läkarna skriver ut knark som om det är lösgodis. Mycket mindre knarkigt att ta en E ibland än att ta SSRI varje dag!
2019-11-29, 00:11
Medlem
Byzantinsks avatar
En variant skulle ju kunna vara att ta ett blad från den svenska sexköpslagen, och legalisera försäljning men bibehålla förbudet mot köp och bruk. På så vis kan man knäcka gängen (om de nu finns pga alla haschpengar, vilket vi kan låtsas som för sakens skull), samtidigt som alla de här fruktansvärda arslena som sitter på internet och vill rädda klimatet + stoppa rasismen med WEEEEED får fortsätta tappa körkortet, gömma sig för polisen, osv.

Vore inte det, egentligen, det mest demokratiska?
2019-11-29, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
SSRI höjer serotoninet i hjärnan, E gör det också, varför är det ena knark och det andra inte?
Dopaminknark är mer likt amfetamin och kokain såklart. Det är helt godtyckligt vad som är knark och vad som inte är knark när läkarna skriver ut knark som om det är lösgodis. Mycket mindre knarkigt att ta en E ibland än att ta SSRI varje dag!
Trollar du bara eller? Utgår från att du gör det. Aldrig hört någon i världen påstå att antidepressiva är samma sak som E. För övrigt så är det fett OT. Det finns ingen antidepp som verkar på en dag, eller ens en vecka eller ens i närheten så kraftfullt som MDMA.
2019-11-29, 00:18
Medlem
Dogshits avatar
Har själv slutat (miss)bruka alla sorter av cannabis pga långvarigt bruk som för mig till slut gav svår ångest. Vi pratar mer eller mindre dagligen i 10+ år här.

1) Det skulle strypa den kriminella ekonomin så pass hårt att vi skulle se en drastisk minskning av gängkriminalitet. Garanterat.

2) Gängen skulle inte helt plötsligt kunna byta ut sin core business och istället sälja heroin till alla som tidigare tog en holk eller tre på helgen. Tror du det så är du extremt naiv.

3) Att det är kriminellt att använda en viss substans skapar otroliga problem för både samhället och missbrukaren då det istället för straff behövs vård för att återskapa en produktiv människa.

4) Cannabis kontra alkohol är som att att jämföra en kram med ett krogbråk där någon stackare råkar dö. Cannabis gör Ingen våldsam. Våld och övergrepp i hem och allmän miljö skulle minska drastiskt.
2019-11-29, 00:25
Medlem
Byzantinsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonespecifikation
Så dessa 53 miljarder man skulle kunna få in på legaliseringen, du menar alltså att om vi leker med tanken tar 53 miljarder från alla som tjänar på cannabis idag så skulle det inte göra någon skillnad alls? Märkligt, det har gjort skillnad i flera länder hittills. Av någon anledning så skulle det slå fel i bara Sverige? Vad syftar du det på? Här har du en källa på 53 miljarder. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8970225/file/8970227.pdf&ved=2ahUKEwjI6q6ggY7mAhVEpIsKHSB5DhkQF jAAegQIARAB&usg=AOvVaw1-zS7D8Hf1v5xC6uqtIapu

Att staten och ett antal privata företag skulle tjäna pengar på legalisering är säkert sant (även om kandidatuppsatsen du länkar inte är jättemycket till "källa" utan mer en delvis underbyggd spekulation). Mongona som kastar granater på varandra idag skulle inte sluta med det för att Systembolaget sålde cannabis. Det är inte pengar som driver kriminaliteten i Sverige. Internationella smugglar/maffiastrukturer får förstås hitta på något annat, men det är inte som att Ahmed och Robban kommer att bli ingenjörer för att det inte är nog cash i brunt längre.

En legalisering kommer säkert att bli av inom ett par årtionden, eftersom de kommersiella intressena för det är enorma. Det kommer inte att leda till någonting av värde för någon annat än korkade personer som inte klarar av att sköta sitt cannabisbruk utan att trilla på polisen.
2019-11-29, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogshit
Har själv slutat (miss)bruka alla sorter av cannabis pga långvarigt bruk som för mig till slut gav svår ångest. Vi pratar mer eller mindre dagligen i 10+ år här.

1) Det skulle strypa den kriminella ekonomin så pass hårt att vi skulle se en drastisk minskning av gängkriminalitet. Garanterat.

2) Gängen skulle inte helt plötsligt kunna byta ut sin core business och istället sälja heroin till alla som tidigare tog en holk eller tre på helgen. Tror du det så är du extremt naiv.

3) Att det är kriminellt att använda en viss substans skapar otroliga problem för både samhället och missbrukaren då det istället för straff behövs vård för att återskapa en produktiv människa.

4) Cannabis kontra alkohol är som att att jämföra en kram med ett krogbråk där någon stackare råkar dö. Cannabis gör Ingen våldsam. Våld och övergrepp i hem och allmän miljö skulle minska drastiskt.

Punkt 3 är extremt tungt och borde vara en no brainer för precis alla. Är själv en föredetting som bara röker extremt sällan numera. Jag är 100% medveten om att både mitt jobb och körkort kan ryka när som helst bara för att jag rökte en spliff i fredags och umgicks med vänner och hade svinkul (iofs 4-5 månader sedan jag rökte, men för poängen skull).
Det verkar bara vara professorer och föredettingar som förstår den punkten. Alla dina punkter är väsentliga. Ibland får jag för mig att nejförespråkarna är arga för de aldrig provat själva.
2019-11-29, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byzantinsk
Att staten och ett antal privata företag skulle tjäna pengar på legalisering är säkert sant (även om kandidatuppsatsen du länkar inte är jättemycket till "källa" utan mer en delvis underbyggd spekulation). Mongona som kastar granater på varandra idag skulle inte sluta med det för att Systembolaget sålde cannabis. Det är inte pengar som driver kriminaliteten i Sverige. Internationella smugglar/maffiastrukturer får förstås hitta på något annat, men det är inte som att Ahmed och Robban kommer att bli ingenjörer för att det inte är nog cash i brunt längre.

En legalisering kommer säkert att bli av inom ett par årtionden, eftersom de kommersiella intressena för det är enorma. Det kommer inte att leda till någonting av värde för någon annat än korkade personer som inte klarar av att sköta sitt cannabisbruk utan att trilla på polisen.

Nä, det hade inte slutat helt men du kan inte påstå att det inte skulle göra någon skillnad alls? Har ju redan bevisats i andra föregångsländer att kriminaliteten minskat och man har tagit bort en kostnad från kriminalvården och slängt in i sjukvården istället. Och istället för att belasta en som missbrukar (som idag) och istället lägga de pengarna på återfallsprevention och annan rehab och få dem produktiva istället, det tjänar man pengar på istället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in