Citat:
Ursprungligen postat av
Dogshit
Har själv slutat (miss)bruka alla sorter av cannabis pga långvarigt bruk som för mig till slut gav svår ångest. Vi pratar mer eller mindre dagligen i 10+ år här.
1) Det skulle strypa den kriminella ekonomin så pass hårt att vi skulle se en drastisk minskning av gängkriminalitet. Garanterat.
2) Gängen skulle inte helt plötsligt kunna byta ut sin core business och istället sälja heroin till alla som tidigare tog en holk eller tre på helgen. Tror du det så är du extremt naiv.
3) Att det är kriminellt att använda en viss substans skapar otroliga problem för både samhället och missbrukaren då det istället för straff behövs vård för att återskapa en produktiv människa.
4) Cannabis kontra alkohol är som att att jämföra en kram med ett krogbråk där någon stackare råkar dö. Cannabis gör Ingen våldsam. Våld och övergrepp i hem och allmän miljö skulle minska drastiskt.
Punkt 3 är extremt tungt och borde vara en no brainer för precis alla. Är själv en föredetting som bara röker extremt sällan numera. Jag är 100% medveten om att både mitt jobb och körkort kan ryka när som helst bara för att jag rökte en spliff i fredags och umgicks med vänner och hade svinkul (iofs 4-5 månader sedan jag rökte, men för poängen skull).
Det verkar bara vara professorer och föredettingar som förstår den punkten. Alla dina punkter är väsentliga. Ibland får jag för mig att nejförespråkarna är arga för de aldrig provat själva.