2019-04-22, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kubeen
Hej!

Fick brev idag från Handelsbanken där de vill veta mer om syftet på mina transaktioner.
Det är så jag säljer IPTV och har kunder som swishar eller överför via paypal till mig.

Om jag nu skulle erkänna för banken vad jag egentligen bedriver för " verksamhet" vad tror ni konsenkvenserna kan bli?

De jag är orolig för att dom kan kontakta skatteverket eller något liknande instans.

Vad är det värsta som kan hända mig?

Tacksam för alla svar

säg att du fått pengar av en fransman eller lantinamerikan. de är ju kända för att vara ärliga och hederliga.
Citera
2019-04-22, 05:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittarministern
Vad är maxsumman du som privatperson får sälja gamla vindsprylar för per år utan att bli beskattad?

Finns ingen maxsumma. Om man gör en vinst på 50.000 så är den skattefri. Men du kan i princip sälja obegränsat, eftersom du antagligen har köpt prylarna nya för många år sedan, för mycket mer pengar. (Dvs. du gör i realiteten en förlust).

När det gäller brevet TS fick från banken, är det ett standardbrev alla kunder får. Har fått brev från mina tre banker, bara att fylla i. Nemas problemas!
Citera
2019-04-22, 06:47
Medlem
LaGrandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
När det gäller brevet TS fick från banken, är det ett standardbrev alla kunder får. Har fått brev från mina tre banker, bara att fylla i. Nemas problemas!

Läste du ens brevet?
Det var allt annat än standard.
Citera
2019-04-22, 06:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaGrande
Läste du ens brevet?
Det var allt annat än standard.

Om du syftade på det TS skrev i inlägg#7, så läste jag det, och det var standard.

"Baken efterfrågar "Beträffande transaktioner på ditt konto"
och står "Alla banker är enligt lag skyldiga till att ha god kännedom om sina kunder. Det betyder att vi måste känna till hur du använder våra produkter och tjänster. Eftersom vi behöver uppdatera vissa uppgifter om dig ber vi dig att fylla i bifogag blankett gällande kundkännedom."
Citera
2019-04-22, 06:59
Medlem
LaGrandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om du syftade på det TS skrev i inlägg#7, så läste jag det, och det var standard.

"Baken efterfrågar "Beträffande transaktioner på ditt konto"
och står "Alla banker är enligt lag skyldiga till att ha god kännedom om sina kunder. Det betyder att vi måste känna till hur du använder våra produkter och tjänster. Eftersom vi behöver uppdatera vissa uppgifter om dig ber vi dig att fylla i bifogag blankett gällande kundkännedom."

Inlägg #23...
Citera
2019-04-22, 07:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaGrande
Inlägg #23...

Nä, det såg jag faktiskt inte. Inget standardbrev!
Här är det igen, för den som inte orkar leta:
https://imgur.com/xnhUvgT

Rör det sig om trettio transaktioner på småbelopp, så är det väl bara att säga det som flera redan har föreslagit här i tråden.. Lösöresförsäljning, eller sanningen, såvida sanningen inte är olaglig då..
Citera
2019-04-30, 20:30
Medlem
gronbuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Ja du, kan man inte bevisa vad man påstår så kanske det blir svårt för dig.

Som jag skrev, du är nog dummare är övriga här. (Sorgligt)Bara du av alla skulle ha behov att bevisa något på flashback.
Citera
2019-11-28, 23:20
Medlem
SpiderMCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubeen
Hej!

Fick brev idag från Handelsbanken där de vill veta mer om syftet på mina transaktioner.
Det är så jag säljer IPTV och har kunder som swishar eller överför via paypal till mig.

Om jag nu skulle erkänna för banken vad jag egentligen bedriver för " verksamhet" vad tror ni konsenkvenserna kan bli?

De jag är orolig för att dom kan kontakta skatteverket eller något liknande instans.

Vad är det värsta som kan hända mig?

Tacksam för alla svar

Tänkte kolla hur det gick med detta?

Har hamnat i samma situation förutom att jag inte gjort något "fishy" själv. Har hjälpt en bekant att sätta in kontanter på mitt konto och sedan fört över dom till hen. + betalat av lite privatlån som banken nu vill att jag ska redovisa..
Citera
2019-11-28, 23:33
Medlem
HuJintaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderMC

Har hamnat i samma situation förutom att jag inte gjort något "fishy" själv. Har hjälpt en bekant att sätta in kontanter på mitt konto och sedan fört över dom till hen. + betalat av lite privatlån som banken nu vill att jag ska redovisa..
Har du allt på det torra och kan visa på vad transaktionerna gäller så har du inget att oroa dig för alls.
Citera
2019-11-29, 20:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderMC

Det är väl svarta pengar dedär kontanterna du hjälpt din vän med? I så fall har du ägnat dig åt olaglig penningtvätt, varför satte vännen inte in pengarna direkt på sitt eget konto?
Citera
2019-11-30, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är väl svarta pengar dedär kontanterna du hjälpt din vän med? I så fall har du ägnat dig åt olaglig penningtvätt, varför satte vännen inte in pengarna direkt på sitt eget konto?

Kan ju finnas många skäl. Ett kan vara att man bara är kund hos någon mindre bank som inte köper insättningstjänsten av Bankomat AB, då kan man inte sätta in pengar i automat vilket ofta är enda sättet på många orter numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in